Lauri skrev:Sikkert derfor en har sjekklister og rutinebeskrivelser i en rekke sammenhenger.......mekkern skrev: 07 jun 2020, 14:39
Det finnes utdannelser og yrker der en bevisstløs handling som nevnt over både i teori og praksis blir slått ned på og du må både lese deg opp og praktisere påny før "check" krysses av.
Har en gode rutiner så kan en konsentrere seg om det som er viktig.
Tenker jeg.
Ellers kjører en etter murphys lov.......
Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Rundkjøring og blinklys
-
- Innlegg: 293
- Registrert: 20 mai 2018, 10:19
- Motorsykkelen din: -
Rundkjøring og blinklys
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Rundkjøring og blinklys
Jada jeg er fullstendig klar over at det ikke er nødvendig å gi tegn til "ikke-eksisterende" trafikkanter.Lauri skrev: 15 jul 2020, 00:12:) sommer - og jeg kan ikke dy meg med litt øksehugg ettersom emnet handler om trafikkforståelse, regelforståelse og aktpågivenhet.mekkern skrev: 07 jun 2020, 14:39
Du KAN blinke til venstre før rundkjøringen for å vise at du skal mot venstre (typisk minirundkjøringer som ikke er tradisjonelle rundkjøringer) ,men du SKAL blinke deg til høyre ut av rundkjøring - dette er påbudt.
Nei... det står ingen steder at det er et absolutt krav å "[...] blinke deg ut til høyre ut av rundkjøring.[...] Og som en konsekvens av at denne påståtte SKAL-regelen ikke er beskrevet i hverken vegtrafikkloven eller forskrift til loven så er det heller ikke påbudt.![]()
Hva sier så forskriften (trafikkreglene) til vegtrafikkloven? Trafikkreglenes § 14, nr 2 sier følgende: "Ved svinging eller annen vesentlig endring av kjøretøyets plassering i sideretning skal det til veiledning for annen trafikant gis tegn." Hva er jussen her? Svaret er "til veiledning for annen trafikant". Dersom annen trafikant kan nyttegjøre seg din tegngiving herunder korrigere sin egen kjøreadferd, ta forholdsregler etc. så SKAL man gi tegn. Som motorsyklist (og annen trafikant for øvrig) så skal man fortløpende vurdere og handle i fht øvrige trafikanter. Jeg ferdes mye i trafikken - og jeg våger følgende påstand (rettet mot motorsyklister):
Det finnes utdannelser og yrker der en bevisstløs handling som nevnt over både i teori og praksis blir slått ned på og du må både lese deg opp og praktisere påny før "check" krysses av.
- vegfarende på to hjul, med motor mellom beina - OG - som "blinker" uavhengig av om det finnes andre trafikanter å opplyse eller ei, er lite bevisste i trafikken og burde kanskje ta seg både en bolle og en pause.
- mc'ister, som er mutters alene i rundkjøringen - og blinker - har ikke forstått hensikten med tegngiving.
-/- NEI, du skal ikke blinke for å fortelle motorsykkelen din at du skal svinge (motorsykkelen er nemlig dum som et brød og blir håndtert og traktert av deg alene.)
-/- NEI, du behøver ikke å bruke blinklyset for å påminne deg selv om hva som skal skje om 1-3 sekunder senere.
-/- NEI, å alltid blinke er ingen god adferdsregel i trafikken. Er du én av disse, som alltid blinker samma fa... så fraskriver du deg det ansvaret lovgiver har lagt opp til, nemlig å kjøre aktpågivent hvilket betyr at du må til enhver tid vite hvordan din handling kan (hvis noen er i nærheten) påvirke medtrafikanters videre ferdsel
men hadde jeg skrevet dette på en annen måte, så hadde jeg vært nødt til å skrive en større avhandling-hvilket du nå sparte meg for.
Takk for kværuleringen.

当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
-
- Innlegg: 416
- Registrert: 22 des 2011, 15:05
- Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia
Re: Rundkjøring og blinklys
Say no more... Ovenstående sitat fra deg er essensen i regelen.Sakkle skrev: 15 jul 2020, 00:18
[...]Om du gjør det til en vane å blinke der det gir mening... [...]
Apropos "vane". Vane er dessverre individuelt: noen ganger er din vane til gunst for oss andre, andre ganger blir det tårer. Sakset fra Wikipedia:
- En vane eller uvane er en automatisk oppførselsrutine som gjentas regelmessig, uten at man tenker over det. De er lærte, ikke instinktmessige, menneskelige oppførseler som kommer automatisk, uten eksplisitt synkron intensjon av personen. Personen er kanskje ikke oppmerksom på eller bevisst eller klar over oppførselen.
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!
-
- Innlegg: 416
- Registrert: 22 des 2011, 15:05
- Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia
Re: Rundkjøring og blinklys
Fa... hadde jeg visst at du var våken denne herlige sommernatten, så hadde jeg ikke skrevetmekkern skrev: 15 jul 2020, 00:54Jada jeg er fullstendig klar over at det ikke er nødvendig å gi tegn til "ikke-eksisterende" trafikkanter.Lauri skrev: 15 jul 2020, 00:12:) sommer - og jeg kan ikke dy meg med litt øksehugg ettersom emnet handler om trafikkforståelse, regelforståelse og aktpågivenhet.mekkern skrev: 07 jun 2020, 14:39
Du KAN blinke til venstre før rundkjøringen for å vise at du skal mot venstre (typisk minirundkjøringer som ikke er tradisjonelle rundkjøringer) ,men du SKAL blinke deg til høyre ut av rundkjøring - dette er påbudt.
Nei... det står ingen steder at det er et absolutt krav å "[...] blinke deg ut til høyre ut av rundkjøring.[...] Og som en konsekvens av at denne påståtte SKAL-regelen ikke er beskrevet i hverken vegtrafikkloven eller forskrift til loven så er det heller ikke påbudt.![]()
Hva sier så forskriften (trafikkreglene) til vegtrafikkloven? Trafikkreglenes § 14, nr 2 sier følgende: "Ved svinging eller annen vesentlig endring av kjøretøyets plassering i sideretning skal det til veiledning for annen trafikant gis tegn." Hva er jussen her? Svaret er "til veiledning for annen trafikant". Dersom annen trafikant kan nyttegjøre seg din tegngiving herunder korrigere sin egen kjøreadferd, ta forholdsregler etc. så SKAL man gi tegn. Som motorsyklist (og annen trafikant for øvrig) så skal man fortløpende vurdere og handle i fht øvrige trafikanter. Jeg ferdes mye i trafikken - og jeg våger følgende påstand (rettet mot motorsyklister):
Det finnes utdannelser og yrker der en bevisstløs handling som nevnt over både i teori og praksis blir slått ned på og du må både lese deg opp og praktisere påny før "check" krysses av.
- vegfarende på to hjul, med motor mellom beina - OG - som "blinker" uavhengig av om det finnes andre trafikanter å opplyse eller ei, er lite bevisste i trafikken og burde kanskje ta seg både en bolle og en pause.
- mc'ister, som er mutters alene i rundkjøringen - og blinker - har ikke forstått hensikten med tegngiving.
-/- NEI, du skal ikke blinke for å fortelle motorsykkelen din at du skal svinge (motorsykkelen er nemlig dum som et brød og blir håndtert og traktert av deg alene.)
-/- NEI, du behøver ikke å bruke blinklyset for å påminne deg selv om hva som skal skje om 1-3 sekunder senere.
-/- NEI, å alltid blinke er ingen god adferdsregel i trafikken. Er du én av disse, som alltid blinker samma fa... så fraskriver du deg det ansvaret lovgiver har lagt opp til, nemlig å kjøre aktpågivent hvilket betyr at du må til enhver tid vite hvordan din handling kan (hvis noen er i nærheten) påvirke medtrafikanters videre ferdsel
men hadde jeg skrevet dette på en annen måte, så hadde jeg vært nødt til å skrive en større avhandling-hvilket du nå sparte meg for.
Takk for kværuleringen.![]()

Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!
- erik m
- Innlegg: 547
- Registrert: 30 aug 2012, 23:43
- Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
- Bosted: Oslo
Re: Rundkjøring og blinklys
Trafikkreglene paragraf 14.2: "
2. Ved svinging eller annen vesentlig endring av kjøretøyets plassering i sideretning skal det til veiledning for annen trafikant gis tegn."
Det betyr i praksis at når du skal svinge ut av en rundkjøring skal du gi tegn. Altså "skal". Men altså "til veiledning for andre trafikanter", så er det ingen andre trafikanter i rimelig nærhet bortfaller plikten.
MEN så er det sånn, at når vi kjører inn i en rundkjøring og skal ut i første avkjøring, er mesteparten av vår oppmerksomhet retta mot venstre. (Nylig blei en fotgjenger påkjørt og drept i fotgjengerfeltet i rundkjøringen Lambertseterveien/Langbølgen da en bil svingte ut første avkjøring.) Så du bør ha full oversikt og være dønn sikker om du skal droppe å blinke ut. Det greieste er å alltid blinke, så slipper du å vri hue 360 grader før du kjører inn. Spesielt er det lurt å gi tegn hundre ganger for mye enn en gang for lite om du kjører mc. Å gjøre seg maksimalt synlig er alfa og omega for oss. AJ skriver forresten i et tidligere innlegg om en utrolig ulykke i samme kryss, der en varebil i indre fil plutselig svinger ut og kjører på en mc som ligger utafor. Så han ikke! Det blei sjukehusinnleggelse, alltid vi som taper om bila gjør feil. AJ kan sikkert hente fram den historien, det var året før fotgjeren blei drept der.
Altså SKAL blinke ut fra rundkjøring, og i tillegg om du skal ut til venstre, BØR du blinke til venstre først, for å bidra til smidigere trafikkavvikling. Og altså gjøre bila ekstra oppmerksomme på deg. 25% av dødsulykker på mc i 2014-19 skjedde i kryss, og rundkjøring kalles "kryss" i den statistikken.
2. Ved svinging eller annen vesentlig endring av kjøretøyets plassering i sideretning skal det til veiledning for annen trafikant gis tegn."
Det betyr i praksis at når du skal svinge ut av en rundkjøring skal du gi tegn. Altså "skal". Men altså "til veiledning for andre trafikanter", så er det ingen andre trafikanter i rimelig nærhet bortfaller plikten.
MEN så er det sånn, at når vi kjører inn i en rundkjøring og skal ut i første avkjøring, er mesteparten av vår oppmerksomhet retta mot venstre. (Nylig blei en fotgjenger påkjørt og drept i fotgjengerfeltet i rundkjøringen Lambertseterveien/Langbølgen da en bil svingte ut første avkjøring.) Så du bør ha full oversikt og være dønn sikker om du skal droppe å blinke ut. Det greieste er å alltid blinke, så slipper du å vri hue 360 grader før du kjører inn. Spesielt er det lurt å gi tegn hundre ganger for mye enn en gang for lite om du kjører mc. Å gjøre seg maksimalt synlig er alfa og omega for oss. AJ skriver forresten i et tidligere innlegg om en utrolig ulykke i samme kryss, der en varebil i indre fil plutselig svinger ut og kjører på en mc som ligger utafor. Så han ikke! Det blei sjukehusinnleggelse, alltid vi som taper om bila gjør feil. AJ kan sikkert hente fram den historien, det var året før fotgjeren blei drept der.
Altså SKAL blinke ut fra rundkjøring, og i tillegg om du skal ut til venstre, BØR du blinke til venstre først, for å bidra til smidigere trafikkavvikling. Og altså gjøre bila ekstra oppmerksomme på deg. 25% av dødsulykker på mc i 2014-19 skjedde i kryss, og rundkjøring kalles "kryss" i den statistikken.
-
- Innlegg: 482
- Registrert: 22 feb 2019, 23:21
- Motorsykkelen din: XMAX 300
Re: Rundkjøring og blinklys
Jeg blinker alltid på vei ut av rundkjøring, selv om det ikke er andre trafikanter. Det er på trass, og i protest mot alle de som ikke blinker!
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Rundkjøring og blinklys
Jaja.. skal bli artig å se om det blir noe enighet om denne blinkinga eller psykiatrien må inn i bildet...











当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Rundkjøring og blinklys
Om det er andre trafikanter eller tilskuere i nærheten eller ikke, jeg bruker blinklys uansett.
Akkurat som jeg bruker clutchen når jeg girer.
Om det gjør meg til en mindre aktpågivende trafikkant får det bare være sånn.
Da foretrekker jeg å bruke det lille jeg har av oppmerksomhet og forutseenhet på å plassere sykkelen riktig i forhold til andre, kjører f eks aldri på siden av lastebiler og andre store kjøretøy, og aldri i venstrefila der man kan bli skvisa av trailere.
Akkurat som jeg bruker clutchen når jeg girer.
Om det gjør meg til en mindre aktpågivende trafikkant får det bare være sånn.
Da foretrekker jeg å bruke det lille jeg har av oppmerksomhet og forutseenhet på å plassere sykkelen riktig i forhold til andre, kjører f eks aldri på siden av lastebiler og andre store kjøretøy, og aldri i venstrefila der man kan bli skvisa av trailere.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Rundkjøring og blinklys
mekkern skrev: 15 jul 2020, 23:50 Jaja.. skal bli artig å se om det blir noe enighet om denne blinkinga eller psykiatrien må inn i bildet...![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Jeg ser blinkende lys hele tida, kan det være noe galt med meg ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39829
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Rundkjøring og blinklys
Ang plassering i rundkjøring i forhold til utkjøring fra rundkjøringen, noe som ganske sikkert har vært diskutert her inne tidligere. Tar dette likevel opp igjen.
De fleste rundkjøringer har to kjørefelt selv om disse ikke er markert i de fleste.
Hvor er er det mest hensiktmessig og riktig å plassere seg ved innkjøring i rundkjøringen når man skal forlate rundkjøringen i andre, tredje eller fjerde, evt. femte avkjørsel?
Selv kjører jeg rett som det er i Sinsenkryssrundkjøringa hvor jeg kommer fra Hans N. Hauges gate og skal videre mot Gjøvik. Straks jeg kommer opp i rundkjøringen legger jeg meg i ytterste fil og opplever rett som det er at andre trafikanter (biler...) ligger i fila innafor og som også skal svinga av mot Gjøvik inn på Trondheimsveien. Begge deler er etter mitt syn korrekt.
Men hva om det oppstår en feltskiftesituasjon i rundkjøringen?
Selv har jeg en del ganger opplevd at de (bilister...), som ligger i indre (venstre) felt i rundkjøringen plutselig vrenger over mot høyre, gjerne uten bruk av blinklys, der de skal kjøre ut av rundkjøringen mot høyre (naturligvis...
), som den naturligste ting av verden.
Om det blir kræsj i en slik situasjonen; hvem er da ansvarlig?
Selvfølgelig den som foretar feltskifte i rundkjøringen.
Derfor legger jeg meg alltid helt ut til høyre i de rundkjøringene dette er naturlig, når videre kjøringen skal foretas ut av rundkjøringen fra andre, tredje, fjerde evt. femte rundkjøringsutkjøring.
Dermed har den trafikanten som kjører på innsiden av meg i rundkjøringen og som skal ta samme utkjøring vikeplikt for meg som ligger ytterst - altså i høyre kjørefelt i rundkjøringen, jfr. vikepliktsregelen for trafikk fra høye. I tillegg vikeplikt ved feltskifte.
Man stiller altså langt sterkere i en skyldfordelingssak ved et trafikkuhell i en rundkjøring om man holder seg i ytterste (høyre) kjørefelt gjennom hele rundkjøringen.
De fleste rundkjøringer har to kjørefelt selv om disse ikke er markert i de fleste.
Hvor er er det mest hensiktmessig og riktig å plassere seg ved innkjøring i rundkjøringen når man skal forlate rundkjøringen i andre, tredje eller fjerde, evt. femte avkjørsel?
Selv kjører jeg rett som det er i Sinsenkryssrundkjøringa hvor jeg kommer fra Hans N. Hauges gate og skal videre mot Gjøvik. Straks jeg kommer opp i rundkjøringen legger jeg meg i ytterste fil og opplever rett som det er at andre trafikanter (biler...) ligger i fila innafor og som også skal svinga av mot Gjøvik inn på Trondheimsveien. Begge deler er etter mitt syn korrekt.
Men hva om det oppstår en feltskiftesituasjon i rundkjøringen?
Selv har jeg en del ganger opplevd at de (bilister...), som ligger i indre (venstre) felt i rundkjøringen plutselig vrenger over mot høyre, gjerne uten bruk av blinklys, der de skal kjøre ut av rundkjøringen mot høyre (naturligvis...

Om det blir kræsj i en slik situasjonen; hvem er da ansvarlig?
Selvfølgelig den som foretar feltskifte i rundkjøringen.
Derfor legger jeg meg alltid helt ut til høyre i de rundkjøringene dette er naturlig, når videre kjøringen skal foretas ut av rundkjøringen fra andre, tredje, fjerde evt. femte rundkjøringsutkjøring.
Dermed har den trafikanten som kjører på innsiden av meg i rundkjøringen og som skal ta samme utkjøring vikeplikt for meg som ligger ytterst - altså i høyre kjørefelt i rundkjøringen, jfr. vikepliktsregelen for trafikk fra høye. I tillegg vikeplikt ved feltskifte.
Man stiller altså langt sterkere i en skyldfordelingssak ved et trafikkuhell i en rundkjøring om man holder seg i ytterste (høyre) kjørefelt gjennom hele rundkjøringen.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- erik m
- Innlegg: 547
- Registrert: 30 aug 2012, 23:43
- Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
- Bosted: Oslo
Re: Rundkjøring og blinklys
Det du beskriver er naturligvis helt korrekt AJ, men samtidig er du som du også skriver sitting duck for bila i indre som plutselig vrenger ut uten å blinke. Var det ikke akkurat det som skjedde med han i rundkjøringa på Lambertseter som du skreiv om for et par år sia?AJ skrev: 16 jul 2020, 00:16 Ang plassering i rundkjøring i forhold til utkjøring fra rundkjøringen, noe som ganske sikkert har vært diskutert her inne tidligere. Tar dette likevel opp igjen.
De fleste rundkjøringer har to kjørefelt selv om disse ikke er markert i de fleste.
Hvor er er det mest hensiktmessig og riktig å plassere seg ved innkjøring i rundkjøringen når man skal forlate rundkjøringen i andre, tredje eller fjerde, evt. femte avkjørsel?
Selv kjører jeg rett som det er i Sinsenkryssrundkjøringa hvor jeg kommer fra Hans N. Hauges gate og skal videre mot Gjøvik. Straks jeg kommer opp i rundkjøringen legger jeg meg i ytterste fil og opplever rett som det er at andre trafikanter (biler...) ligger i fila innafor og som også skal svinga av mot Gjøvik inn på Trondheimsveien. Begge deler er etter mitt syn korrekt.
Men hva om det oppstår en feltskiftesituasjon i rundkjøringen?
Selv har jeg en del ganger opplevd at de (bilister...), som ligger i indre (venstre) felt i rundkjøringen plutselig vrenger over mot høyre, gjerne uten bruk av blinklys, der de skal kjøre ut av rundkjøringen mot høyre (naturligvis...), som den naturligste ting av verden.
Om det blir kræsj i en slik situasjonen; hvem er da ansvarlig?
Selvfølgelig den som foretar feltskifte i rundkjøringen.
Derfor legger jeg meg alltid helt ut til høyre i de rundkjøringene dette er naturlig, når videre kjøringen skal foretas ut av rundkjøringen fra andre, tredje, fjerde evt. femte rundkjøringsutkjøring.
Dermed har den trafikanten som kjører på innsiden av meg i rundkjøringen og som skal ta samme utkjøring vikeplikt for meg som ligger ytterst - altså i høyre kjørefelt i rundkjøringen, jfr. vikepliktsregelen for trafikk fra høye. I tillegg vikeplikt ved feltskifte.
Man stiller altså langt sterkere i en skyldfordelingssak ved et trafikkuhell i en rundkjøring om man holder seg i ytterste (høyre) kjørefelt gjennom hele rundkjøringen.
-
- Innlegg: 293
- Registrert: 20 mai 2018, 10:19
- Motorsykkelen din: -
Rundkjøring og blinklys
De er jo søte de som skal rett igjennom en 2 feltsrundkjøring (med oppmerking) . Å kjører inn fra venstrefeltet, og ut i høyrefeltet . Uten et blunk :)
Veldig vanlig kjøremønster.
Lett å bli Sitting duck ja.
Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Veldig vanlig kjøremønster.
Lett å bli Sitting duck ja.
Sent from my iPad using Tapatalk Pro
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Rundkjøring og blinklys
Holde flatt jærn rett i gjennom rundkjøringa så rekker ingen å treffe deg.. 

当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- Geiroe
- Innlegg: 861
- Registrert: 29 jul 2013, 21:12
- Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
- Bosted: Sandefjord
Re: Rundkjøring og blinklys
I Sinsenkrysset er det faktisk litt skummelt å holde ytrefila, hvis du skal lenger enn til andre avkjøring. Jeg bruker alltid indrefila, det er to kjørefelt ut, og fletting før Trondheimsveien.
Når det gjelder blink ut av rundkjøring synder jeg nok mye, når jeg skal rett fram, har stillestående start. Det sammenfaller veldig ofte med girskift, og jeg er vel som regel ute av rundkjøringa før noen rekker å se blinklyset likevel.
Når det gjelder blink ut av rundkjøring synder jeg nok mye, når jeg skal rett fram, har stillestående start. Det sammenfaller veldig ofte med girskift, og jeg er vel som regel ute av rundkjøringa før noen rekker å se blinklyset likevel.

For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Rundkjøring og blinklys
En rundkjøring er en enveiskjørt forkjørsvei.
Forkjørsveien har et antall kryss som brukes til av- og påkjøring.
Resten sier seg selv. Hvor vanskelig kan det egentlig gjøres?
Forkjørsveien har et antall kryss som brukes til av- og påkjøring.
Resten sier seg selv. Hvor vanskelig kan det egentlig gjøres?
Re: Rundkjøring og blinklys
Hadde en nesten-opplevelse der. Kom vestfra ring 3 og skulle opp mot Bjerke med bil, da blir man naturlig liggende i indre. Kjørte rundt og blinka ut. Da kom det en MC fra Trondheimsveien som skulle vestover på ring 3 i ytre. Problemet der var mest at han holdt ca dobbel fart, så jeg hadde knapt sjanse til å se at han kom. Så det i sidesynet i siste liten og han hadde neppe mer enn 10cm klaring til forskjermen min. Det ville juridisk sett vært min feil da jeg skulle skifte felt, men fysisk ville det vært han som fikk støyten. Men ettersom det stort sett er to felt ut fra den rundkjøringen er det helt greit å ligge i ytre. Men lurt å holde ca samme fart som resten av trafikken. Forsåvidt veldig få ulykker der mtp trafikkmengde, mulig den er såpass komplisert at de aller fleste følger godt med og legger fra seg telefonen 
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39829
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Rundkjøring og blinklys
Veldig klar over den utsatte posisjonen i høyrefila, men gjør hva jeg kan for å gjøre meg mest mulig synlig. Men er altså veldig oppmerksom på evt. andre trafikanter i innerfila.erik m skrev: 16 jul 2020, 13:19 Det du beskriver er naturligvis helt korrekt AJ, men samtidig er du som du også skriver sitting duck for bila i indre som plutselig vrenger ut uten å blinke. Var det ikke akkurat det som skjedde med han i rundkjøringa på Lambertseter som du skreiv om for et par år sia?
På den annen side, alt etter trafikksituasjonen og lokalkunnskapen, legger jeg meg gjerne i venstrefila på vei inn i rundkjøringa når jeg har en eller to biler foran meg, for så å bruke venstrefila/veiutvidelsen ut av rundkjøringen for å kjøre forbi på korrekt på, nemlig til venstre for disse.
Så valg av høyre eller venstre fil ved inngangen til rundkjøringen beror mye på om jeg er første trafikant inn i rundkjøringa eller om jeg har en eller to foran, som jeg ser muligheten for å kjøre forbi ut av rundkjøringen.
Ikke nødvendigvis i rasende fart, men det er jo en kjensgjerning at en MC er både raskere i akselerasjon og langt smalere enn en bil man ønsker å kjøre forbi.
Så sånn sett er en rundkjøring et velegnet sted for å foreta forbikjøring. Men med forsiktighet

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.