Kjøre med åpen åpningshjelm
- Plastrakett_71
- Innlegg: 151
- Registrert: 24 jul 2018, 20:32
- Motorsykkelen din: BMW f750GS
- Bosted: Nes i Viken
Re: Kjøre med åpen åpningshjelm
Jeg pleier å glemme at jeg har på meg briller når jeg tar på åpningshjelmen min. Ender som regel opp med å måtte ta de av for å gjøre de rent etter å ha fått nærkontakt med øyet eller annet.... Så glemmer jeg at jeg har på briller når jeg skal ta av hjelmen igjen, og de blir dermed hengende på skrå, og jeg ser ut som en komplett idiot.
Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever. - Gandhi
- L-NA
- Innlegg: 813
- Registrert: 02 okt 2012, 01:12
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014
Re: Kjøre med åpen åpningshjelm
Jeg liker åpningshjelm...thats it.
- erik m
- Innlegg: 547
- Registrert: 30 aug 2012, 23:43
- Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
- Bosted: Oslo
Re: Kjøre med åpen åpningshjelm
Grunnen til at noen hjelmer er godkjent for kjøring med åpen front og andre ikke, fikk jeg forklart på Nolans hjemmeside før jeg valgte å kjøpe en N100: Det er helt enkelt at noen kan låse fronten i åpen tilstand, og andre ikke. På N100 er det en egen låseknast som gjør at den er godkjent for det.
Faren er at dersom fronten ramler halvveis ned f.eks. når du kjører over en dump, blir du blindet av hakepartiet. Og sjøl om den ramler helt ned kan det medføre en fatal distraksjon i et avgjørende øyeblikk. Det var en referanse til en EU-bestemmelse som jeg ikke finner igjen, heller ikke den forhåndsreklamen for N100, men det virker jo logisk. Det var så vidt jeg husker i en reklame fra England, så om forbudet også gjelder i Norge aner jeg ikke.
Faren er at dersom fronten ramler halvveis ned f.eks. når du kjører over en dump, blir du blindet av hakepartiet. Og sjøl om den ramler helt ned kan det medføre en fatal distraksjon i et avgjørende øyeblikk. Det var en referanse til en EU-bestemmelse som jeg ikke finner igjen, heller ikke den forhåndsreklamen for N100, men det virker jo logisk. Det var så vidt jeg husker i en reklame fra England, så om forbudet også gjelder i Norge aner jeg ikke.
- L-NA
- Innlegg: 813
- Registrert: 02 okt 2012, 01:12
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014
Re: Kjøre med åpen åpningshjelm
Kan du si noe om hvordan Nolan hjelmen er i forrhold til støy? Jeg hadde Nolan tidligere, og nå en Shuberth C3. Synest denne støyer noe mer en Nolan. Så jeg planlegger å gå tilbake til Nolan. Noe du ikke er fornøyd med?erik m skrev: 04 jul 2020, 11:33 Grunnen til at noen hjelmer er godkjent for kjøring med åpen front og andre ikke, fikk jeg forklart på Nolans hjemmeside før jeg valgte å kjøpe en N100: Det er helt enkelt at noen kan låse fronten i åpen tilstand, og andre ikke. På N100 er det en egen låseknast som gjør at den er godkjent for det.
Faren er at dersom fronten ramler halvveis ned f.eks. når du kjører over en dump, blir du blindet av hakepartiet. Og sjøl om den ramler helt ned kan det medføre en fatal distraksjon i et avgjørende øyeblikk. Det var en referanse til en EU-bestemmelse som jeg ikke finner igjen, heller ikke den forhåndsreklamen for N100, men det virker jo logisk. Det var så vidt jeg husker i en reklame fra England, så om forbudet også gjelder i Norge aner jeg ikke.
- erik m
- Innlegg: 547
- Registrert: 30 aug 2012, 23:43
- Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
- Bosted: Oslo
Re: Kjøre med åpen åpningshjelm
Nolan har mange hjelmer, og N100 skal være den mest støysvake i prissegmentet. Så da jeg kjøpte ny valgte jeg den i stedet for HJC RPHA maxEVO som jeg hadde før. Men ærlig talt merka jeg ingen forskjell, og vindstøyen er fortsatt plagsom! Kan jo si jeg har hatt verre hjelmer før, men det er en fattig trøst. Nå har jeg hatt noen sykler oppgjennom, og noen hjelmer. Og jeg har hatt flere vindskjermer med reguleringsmuligheter og "toppskjermer" på de siste to sykla, men bare oppnådd marginale forskjeller på vindstøy. Det samme med ørepropper, de beste er de som jeg har nå; "nonoise", men det skal lite til før de kommer litt ut av posisjon og da er det like ille. Vurderer å kjøpe Pinlock sine.
Nei, dette har vært et evig problem, men jeg har i det minste unngått tinnitus.
Nei, dette har vært et evig problem, men jeg har i det minste unngått tinnitus.
-
- Innlegg: 883
- Registrert: 17 des 2019, 13:19
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo
- Bosted: Skien
Re: Kjøre med åpen åpningshjelm
Har Schubert C3 og er ikke særlig plaget med vindstøy på min BMW1200RT, men sikkert skjermen som gjør sitterik m skrev: 07 jul 2020, 20:16 Nolan har mange hjelmer, og N100 skal være den mest støysvake i prissegmentet. Så da jeg kjøpte ny valgte jeg den i stedet for HJC RPHA maxEVO som jeg hadde før. Men ærlig talt merka jeg ingen forskjell, og vindstøyen er fortsatt plagsom! Kan jo si jeg har hatt verre hjelmer før, men det er en fattig trøst. Nå har jeg hatt noen sykler oppgjennom, og noen hjelmer. Og jeg har hatt flere vindskjermer med reguleringsmuligheter og "toppskjermer" på de siste to sykla, men bare oppnådd marginale forskjeller på vindstøy. Det samme med ørepropper, de beste er de som jeg har nå; "nonoise", men det skal lite til før de kommer litt ut av posisjon og da er det like ille. Vurderer å kjøpe Pinlock sine.
Nei, dette har vært et evig problem, men jeg har i det minste unngått tinnitus.