Jeg har lest tråden med stor interesse i flere dager uten å blande meg inn. Men jeg klarer ikke helt å la være lenger..
Det er et par ting jeg henger meg litt opp i. Det første er hennes beskjedne høyde på 155cm. Dette begrenser valgene litt. Jeg tror dessverre at Yamaha sine to største modeller YZF-R125 og MT-125 blir for store for henne. Jeg sier tror. Jeg selger Yamaha, og har solgt begge modellene til flere jenter på 160cm, men disse har blitt senket. Men jeg hadde nok vært forsiktig med å kjøpe en av disse til min egen datter (jeg har ingen datter da..) uten at hun var med på hele handelen.
Det andre er å gjøre hele handelen uten å involvere henne. Jeg kjenner ikke din datter, men de ungjenter jeg har møtt har svært bestemte meninger om ting. Venner og venninner betyr ofte fryktelig mye, og hva disse mener betyr ofte aller mest når de gjør sine valg. Det er nok få døtre som opplever at foreldre kjøper en 125cc til 16 års dagen uten at de vet noe som helst om det på forhånd, så jeg har ingen eksempler å vise til. Men jeg er redd dette kan slå litt feil.
Jeg tror jeg ville rådet deg til å finne en variant av gave der du involverer henne 100% i hele kjøpsprosessen, og bruker tid sammen med henne for å finne riktig sykkel.
En stor del av gleden i et sykkelkjøp er jo nettopp prosessen i forkant og i forbindelse med kjøpet, la henne få gleden av å ta del i det