Grustur (TET) - Nyoppdagede (for meg) naturperler

Her kan du boltre deg med så mye tekst og bilder du bare vil fra korte og lange turer - alene eller sammen med andre.
Link gjerne bilder fra eksterne bildedatabaser.
Svar
Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2669
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Bosted: Odda/Rosendal

Re: Grustur (TET) - Nyoppdagede (for meg) naturperler

Legg inn av Olav K »

dypen skrev: 13 sep 2020, 21:25 Takker for tips, TKC80 og eikefelger så har jeg to sett ;)

42033328-BCC1-4C06-AE17-BEC9C494D1A7.jpeg

A152135C-704C-4EEF-80DE-2D49700BFDBE.jpeg

Adventuresykler burde leveres ut fra butikk med to sett felger, slik at man i større og lettere grad får utnyttet hele potensialet til sykkelen :thumleft

Det ekstra felgsettet mitt, er iallefall noe av det beste jeg har brukt penger på i min nyere MC karriere :twothumbs:
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1822
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Grustur (TET) - Nyoppdagede (for meg) naturperler

Legg inn av pingvin »

Olav K skrev: 14 sep 2020, 08:16 Adventuresykler burde leveres ut fra butikk med to sett felger, slik at man i større og lettere grad får utnyttet hele potensialet til sykkelen :thumleft

Det ekstra felgsettet mitt, er iallefall noe av det beste jeg har brukt penger på i min nyere MC karriere :twothumbs:
Alle sykler er adventuresykler bare får eikehjul og litt knaster, gleder meg til å få på disse på 990en :D

Bilde

Nå merker man godt offroad-genene på min 990 Supermoto, ergonomien nesten identisk med KTM950 Superenduro hadde og fin å stå og kjøre på. Men funker på alle sykler :knegg

Bilde
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7141
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Grustur (TET) - Nyoppdagede (for meg) naturperler

Legg inn av dypen »

pingvin skrev: 16 sep 2020, 20:51 Alle sykler er adventuresykler bare får eikehjul og litt knaster, gleder meg til å få på disse på 990en :D

Bilde

Nå merker man godt offroad-genene på min 990 Supermoto, ergonomien nesten identisk med KTM950 Superenduro hadde og fin å stå og kjøre på. Men funker på alle sykler :knegg
Har du oversikt over hva som er forskjell på 950 / 990 SM sammenlignet med gruskongen 950 SE og grus kapable 950 Adventure samt 950 Adventure S ?

Har fått med meg at det er lengre fjæringsvei og større setehøyden / bakkeklaring på Adventure S vs Adventure ... men på SM vs SE tror jeg det er mange og større forskjeller.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1822
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Grustur (TET) - Nyoppdagede (for meg) naturperler

Legg inn av pingvin »

dypen skrev: 24 sep 2020, 23:28
pingvin skrev: 16 sep 2020, 20:51 Alle sykler er adventuresykler bare får eikehjul og litt knaster, gleder meg til å få på disse på 990en :D

Bilde

Nå merker man godt offroad-genene på min 990 Supermoto, ergonomien nesten identisk med KTM950 Superenduro hadde og fin å stå og kjøre på. Men funker på alle sykler :knegg
Har du oversikt over hva som er forskjell på 950 / 990 SM sammenlignet med gruskongen 950 SE og grus kapable 950 Adventure samt 950 Adventure S ?

Har fått med meg at det er lengre fjæringsvei og større setehøyden / bakkeklaring på Adventure S vs Adventure ... men på SM vs SE tror jeg det er mange og større forskjeller.
Ups, ikke vært inne her på litt så misset denne :eh

Har ikke full oversikt for å være ærlig. Men 950SE er skikkelig høy, tror ikke mange sykler, om noen, som er høyere, såpass at med mine 178cm så ble den væl høy så senket litt, noe som ikke overraskende fikk selverklærte purister til å gå amok :knegg Adventure S og R er vel høyere enn den ordinære Adventure men kan veldig godt være at forskjellen varierte opp gjennom. SM er nok lavere om ikke annet så fordi 17"/17" hjul ikke 21"/18", men usikker på hvor mye fjæringsvei ifht SE og Adv. Eller hvordan fjæringsveien og høyden er på SM vs SMR vs SMT og mellom 950 og 990.

Så aner egentlig ingenting utover det nok de fleste kan resonnere seg frem til med andre ord, sorry :)
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1822
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Grustur (TET) - Nyoppdagede (for meg) naturperler

Legg inn av pingvin »

TET Norge er først en god sving innom Sør-Norge som vist i denne tråden, før den går tilbake inn i Sverige. Men oppi nord går TET tilbake inn i Norge på det som tror er gammel postrute. Ser jo fantastisk fint ut...helt til de kjører over en bro som ikke er der :O Absolutt til ettertanke, lett å anta at alt er greit til man ligger der...

2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Bosted: Kongsberg

Re: Grustur (TET) - Nyoppdagede (for meg) naturperler

Legg inn av oivindg »

Så den der i tråden med MC-ulykker. Helt for jævlig situasjon å havne i.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1822
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Grustur (TET) - Nyoppdagede (for meg) naturperler

Legg inn av pingvin »

oivindg skrev: 22 okt 2020, 17:33 Så den der i tråden med MC-ulykker. Helt for jævlig situasjon å havne i.
Ah, misset den. Ja, ikke noe trivelig. Vært med på litt for mye slikt nå for min del. Litt i tenkeboksen hver høst...men så kommer våren og det er jo så jævla moro :-k
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Bosted: Kongsberg

Re: Grustur (TET) - Nyoppdagede (for meg) naturperler

Legg inn av oivindg »

pingvin skrev: 22 okt 2020, 17:49
oivindg skrev: 22 okt 2020, 17:33 Så den der i tråden med MC-ulykker. Helt for jævlig situasjon å havne i.
Ah, misset den. Ja, ikke noe trivelig. Vært med på litt for mye slikt nå for min del. Litt i tenkeboksen hver høst...men så kommer våren og det er jo så jævla moro :-k
Jeg har lyst til å være med å kjøre crosser i grustaket til kjørelærern, men når jeg tenker på de månedene som blei kasta bort i forbindelse med kragebeinsbruddet blir jeg litt usikker på om det er lurt. :)
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7141
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Grustur (TET) - Nyoppdagede (for meg) naturperler

Legg inn av dypen »

Den var nok ikke god ...
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1822
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Grustur (TET) - Nyoppdagede (for meg) naturperler

Legg inn av pingvin »

oivindg skrev: 22 okt 2020, 18:07 Jeg har lyst til å være med å kjøre crosser i grustaket til kjørelærern, men når jeg tenker på de månedene som blei kasta bort i forbindelse med kragebeinsbruddet blir jeg litt usikker på om det er lurt. :)
ER en risiko når kjører offroad enten det er grus, enduro eller cross men ofte moderate skader (typisk kragebein). Trynet utallige ganger offroad og kragebeinsbrudd er verste skade, men en del halting og vondt å le pga bristede ribbein etc. har det blitt. Hvis man er redd for å slå seg er, det nok bedre hobbyer :D

På asfalt er man veldig nær 100% sikker på at går bra HVIS man kjører pent :scratch Men går det først skikkelig galt på asfalt kan konsekvensene være fatale...bokstavelig talt.

Ville takket jeg til crossing i grustak, er vel noe av det mindre risikofylte man gjør offroad. Og man blir bede asfaltkjører av å kjøre offroad (alle motogp gutta kjører MX/Enduro/Flat-track...) så kan jo se på det som investering i sikkerhet for kjøring på gata. Og så er det moro da ;)
dypen skrev: 22 okt 2020, 18:48 Den var nok ikke god ...
Huff nei, får vondt inni seg av å se det
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 637
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Bosted: Pasvik

Re: Grustur (TET) - Nyoppdagede (for meg) naturperler

Legg inn av Ketil »

Vloggeren Got2go la i går ut en video fra sin tur gjennom Nord-Finland via en TET etappe. Dette er samme ruta som jeg kjørte i høst. Synes hun har laget en fin video som viser at Finland faktisk kan være spennende, så fremt man våger seg bort fra hovedveiene. Dette er også en etappe som kan kjøres med de fleste motorsykler.
https://youtu.be/oguKBgyKSLA

Svar