Men TDM har et veldig bra allround tilbud. Ikke best på noe, men god til det meste

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
Også her er det vanskelig å gi noe fasitsvar. De aller fleste motorsykler kan gå langt over 100000 km uten store påkost eller problemer, noen kan også gå langt over 200000. Men for å oppnå slike kjørelengder kreves det at sykkelen får en del fagmessig utført service. Veldig mange tar servicene selv, særlig etter at garantien er utgått. Mange har også god peiling og et velutstyrt verksted i garasjen sin, er fullt kapable for å gjøre alt selv. Dessverre er det også mange som regner seg som verdensmester og mener at de har tatt service om de har byttet olje på motoren en gang i året, og gjerne brukt det billigste de finner av olje og filter.King skrev: 04 sep 2020, 20:02 Takk igjen for alle tilbakemeldinger! Skjønner at det blir vanskelig for andre å finne den perfekte sykkelen for meg så jeg skal komme tilbake til konkrete sykler når det er aktuelt! Men en ting jeg gjerne skulle likt å vite litt mer om er kostnadene/problemene involvert med å eie en sykkel som er eldre enn et par år!
Når jeg ser på sykler nå har jeg i hovedsak sett på sykler som har minimum 1 fullt år igjen av ny-gatantien og helst gått under 15k km. Dette begrenser jo markedet en del, og utvalget deretter. Er det noen som kan fortelle litt rundt hva jeg burde forvente av kostnader om jeg f.eks kjøper en sykkel fra 2012-2015 med km stand opp mot 40k f.eks. Er det mye kostnader involvert? Må de på verksted ofte eller holder det med en gang i året? Her tar jeg gjerne imot litt tips og erfaringer folk har samlet opp![]()
EnigBjerknez skrev: 04 sep 2020, 08:12 Jeg holder fast ved at jeg mener du bør kjøpe den sykkelen du har mest lyst på. Altså den du synes er tøffest/kulest/best å kjøre etc. Hadde jeg hørt på andre her inne hadde jeg ikke fått muligheten til å kjøre cruiser feks. I dag kan jeg vertfall si at valget på cruiser var et helt selvstendig valg og faktisk var det et riktig valg, for man skal slett ikke se bort fra at det blir en cruiser igjen ved en senere anledning :)
Jeg husker for ca. 35 år sidenBjerknez skrev: 05 sep 2020, 17:56 Det koster faktisk ganske mye å eie en motorsykkel. Hvis jeg ikke tar med avdrag på lån etc. Så vil man ved en kjørelengde på rundt 10.000 i året mest trolig bytte minst ett sett med dekk. Er du heldig får du dette gjort på verksted inkludert dekk for rundt 5.000 kroner. Årlig service bør du regne med alt fra 3.000 til 15.000 kroner. Avhengig av hva som må gjøres. Så kommer forsikringen på tja... 10.000 i året?
Da har man så langt en månedlig kostnad FRA rundt 1.100 kroner og det er et minstebeløp. Så skal du jo fylle drivstoff. Bruker den en halvliter på mila og man kjører 10.000km. I løpet av en sommersesong så blir det ca. 7.000 kroner i drivstoff.
Så jeg tenker det er sundt å sette av minst 2.000 kroner i måneden for drift og vedlikehold av sykkel.
Godt å høre at førsteinntrykket av forumet er braKing skrev: 07 sep 2020, 14:26 Det var ikke tull at dette var et aktivt forum ihvertfall :) Jeg har på følelsen at det vil bli mange spørsmål hit etterhvert som jeg får kjøpt meg sykkel og begynner å bruke tid på den. Jeg har mye å tenke på fremover, men jeg er ihvertfall 100% sikker på at første steget etter at lappen er i lomma er å begynne å prøvekjøre!
Der er du inne på noe vesentlig...hva man har er skundært, det viktigste er å komme seg ut på tur, lang eller kort...gjør det man får til...n00b skrev: 08 sep 2020, 12:11 Selv om dette ikke var til noe hjelp for å velge type sykkel så er uansett moralen at det ikke er så viktig hva du kjører, så lenge du kjører.
Lykke til meg lappen og valget av sykkel.
Har du noen eksempler på disse litt mere sjarmfulle syklene?Bjerknez skrev: 22 sep 2020, 15:39 Personlig synes jeg disse budsjettsyklene i 600 klassen er ganske triste saker. Jeg ville heller kjøpt noe LITT eldre som hadde litt mer sjarm. Det er ikke dårlige sykler rent kvalitetsmessig vil jeg tro, men det kommer ann på hvor mye du vil ofre av "finesser" for å forsvare en nyere sykkel etc.
Skrev jeg ikke det?King skrev: 22 sep 2020, 22:36Har du noen eksempler på disse litt mere sjarmfulle syklene? !Bjerknez skrev: 22 sep 2020, 15:39 Personlig synes jeg disse budsjettsyklene i 600 klassen er ganske triste saker. Jeg ville heller kjøpt noe LITT eldre som hadde litt mer sjarm. Det er ikke dårlige sykler rent kvalitetsmessig vil jeg tro, men det kommer ann på hvor mye du vil ofre av "finesser" for å forsvare en nyere sykkel etc.
Er denne så ille da, basert på gamle CBR600 og over 100hk så kan da ikke være så kjedelig, får bra kritikk i MCN, lettkjørt og underholdende?King skrev: 22 sep 2020, 13:53En sykkel jeg har sett litt på er denne: https://www.finn.no/191278726.