Honda XL700VA Transalp logg ... SOLGT

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Erlend Kveinen
Innlegg: 70
Registrert: 30 des 2019, 21:59
Motorsykkelen din: Honda XL 700 V Transalp 2009-modell
Bosted: Sandnes

Re: Honda XL700VA Transalp logg ...

Legg inn av Erlend Kveinen »

Så det er slik en lambdasonde ser ut. Flott sykkel og den ser ikke slitt ut heller.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7149
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Honda XL700VA Transalp logg ...

Legg inn av dypen »

Blir ikke slitt etter 9500 km :)

Vedr olje valg, en av disse ...

MOTUL 5100 4T 10W-40 (DELSYNTETISK) evt MOTUL 5100 4T 10W-30 (DELSYNTETISK)

Castrol Power1 4T 10W-30 evt Motorex 10W-30 4T MA


Til min ti år gamle Honda XL700VA Transalp er det i brukermanualen anbefalt 10W - 30 olje og i varmere strøk 10W - 40 olje og merket som anbefales er selvfølgelig Honda sin «4-STROKE MOTORCYCLE OIL« Kan selvfølgelig kjøpe olje fra Honda verksted / butikk men uten å være avhengig av noe spesielt olje merke. Noen oljemerker er jo mere spissa mot mc markedet vs andre. Det som er helt klart er at jeg velger 10W - 30 MA olje, men merke og betegnelse som er bra for clutch og gear er jeg usikker på ???

Klipp fra XL700VA Transalp bruker manual:
SG or higher except oils labeled as energy conserving on the circular API service label SAE 10W - 30 MA
Your motorcycle does not need oil additives. Use the recommended oil. Do not use oils with graphite or molybdenum additives . They may adversely affect clutch operation. Do not use API SH or higher oils displaying a circular API "energy conserving" service label on the container. They may affect lubrication and clutch performance. Do not use non-detergent, vegetable, or castor based racing oils
OLJE:

Castrol POWER1 4T 10W-30 Klipp fra Castrol nettsider:
Castrol POWER1 4T 10W-30 er en avansert, førsteklasses, halvsyntetisk motorolje som er utviklet for den nyeste generasjonen firetaktsmotorsykkelmotorer. Den er spesialutformet for motorsyklister som elsker gleden ved å kjøre. Opptil 30 % av kraften går tapt på grunn av friksjon – uten at du vet det Castrol POWER1 4T med Power Release Technology øker motorsykkelens ytelse ved å optimalisere friksjonen, slik at du kan akselerereraskere. Anvendelsesområde Castrol POWER1 4T er utformet for å gi motorsykkelmotorer optimal ytelse.Den egner seg for firetakts motorsykler av alle merker, både med forgasser og drivstoffinnsprøytning, hvor det anbefales en olje med spesifikasjon API SN (eller lavere) og JASO MA eller MA2. Tester har vist at oljen gir overlegen akselerasjon straks man vrir på gassen Power Release-teknologi optimaliserer friksjonen i clutchen og reduserer interne motortap som skyldes friksjon Oppfyller kravene til motorer med katalysator
thansen.no selger denne på 4 liter for kr 449,-

Motul 5100 4T 10W-30 4 liter for kr 456,- eurodel.no

MOTUL 5100 4T 10W-30 delsyntetisk olje 4L pris 456,- eurodel.no
https://www.motul.com/no/no/products/5100-4t-10w30--2
https://www.eurodel.no/motorolje-motul- ... qQQAvD_BwE

Castrol Power1 4T 10W-30 4L kr 449,- thansen.no
https://www.castrol.com/no_no/norway/ho ... -4t-10w-30
https://www.thansen.no/scooter-mc/olje- ... lsrc=aw.ds
Sist redigert av dypen den 23 okt 2020, 21:06, redigert 6 ganger totalt.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7149
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Honda XL700VA Transalp logg ...

Legg inn av dypen »

Fra motorolje til kjølevæske, kjølevæske merke og type velges ...

Motorex M3.0 Frostvæske OAT teknologi (uten silikat)

Klipp fra brukermanual oversatt med Google :)
Anbefaling av kjølevæske
Eieren må vedlikeholde kjølevæsken riktig for å forhindre frysing, overoppheting og korrosjon. Bruk bare etylenglykol frostvæske som inneholder korrosjonsbeskyttelseshemmere som er spesielt anbefalt for bruk i aluminiummotorer. (SE ETIKETT MED ANTIFREEZE CONTAINER).
Bruk bare lav mineral drikkevann eller destillert vann som en del av frostvæskeoppløsningen. Vann med høyt mineralinnhold eller salt kan være skadelig for aluminiumsmotor. Bruk av kjølevæske med silikathemmere kan føre til for tidlig slitasje på vannpumpetetninger eller blokkering av radiatorpassasjer. Bruk av vann fra springen kan forårsake motorskader.

Fabrikken tilbyr en 50/50 løsning av frostvæske og destillert vann i denne motorsykkelen. Denne kjølevæskeløsningen anbefales for de fleste driftstemperaturer og gir god korrosjonsbeskyttelse. En høyere konsentrasjon av frostvæske reduserer kjølesystemets ytelse og anbefales kun når ytterligere beskyttelse mot frysing er nødvendig. En konsentrasjon på mindre enn 40/60 (40% frostvæske) gir ikke riktig korrosjonsbeskyttelse. Kontroller kjølesystemet ofte under frysetemperaturer og tilsett høyere konsentrasjoner av frostvæske (opptil maksimalt 60% frostvæske).
Sist redigert av dypen den 20 okt 2020, 18:34, redigert 2 ganger totalt.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7149
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Honda XL700VA Transalp logg ...

Legg inn av dypen »

Da er det vel bare en væske igjen på XL700 og det er Bremsevæske DOT 4 som anbefales i brukermanualen ...

MOTOREX DOT 4

Klipp fra brukermanual:
BRAKEFLUID
The recommended brake fluid is Honda DOT 4 brake fluid from a sealed container, or an equivalent.
Castrol React Performance DOT 4
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7149
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Honda XL700VA Transalp logg ...

Legg inn av dypen »

Litt reklame for Transalp med bekledning ...

https://www.aliexpress.com/item/4000577 ... hweb201603_
A981DA33-9285-4C9E-9AA8-51BBD623009F.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7149
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Honda XL700VA Transalp logg ...

Legg inn av dypen »

Skliplate eller motorbeskyttelse i aluminium vil jeg ha og HEPCO & BECKER sin var den som var lettest å bestille. Illustrasjonsbilde ...

Melding fra produsent av Beskyttelsesplate Hepco & Becker:
Thank you for your order. This Protection Plate can not be fitted in combination with a Hepco & Becker Engine Guard. I have now updated the listing. Please let us know if this will be a problem. Sorry for any inconvenience caused.
31BB979F-331C-4099-A00A-CCAF714ABA19.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7149
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Honda XL700VA Transalp logg ...

Legg inn av dypen »

Service deler i hus fra MC Oslo AS og Exide Technologi AS

- Batteri
- Tennplugger
- Luftfilter
- Kjede & drev
- Oljefilter
- Bremsevæske
- Kjølevæske
- Motorolje
9B104BBD-D4CA-4CD8-9377-A3AA0682FD48.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7149
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Honda XL700VA Transalp logg ...

Legg inn av dypen »

Ny levering i dag, senterstøtte fra Ukraina. Plasser pengene dine fornuftig, motorsykkel deler :lol
73F4C747-9A72-4E1A-93D0-5F21A02ED692.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39864
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Honda XL700VA Transalp logg ...

Legg inn av AJ »

dypen skrev: 23 okt 2020, 17:03 Ny levering i dag, senterstøtte fra Ukraina. Plasser pengene dine fornuftig, motorsykkel deler :lol
Vil anta avkastningen ikke er enorm på den slags investeringer... :-k :crazy: :knegg .
Men det tar man igjen i brukervennligheten :prf .
Midtstøtta ser fin ut, den.

Spent på å se hvordan den tar seg ut på sykkelen og hvor lett sykkelen blir å få opp på støtta.
Har vært borti tilfeller hvor uoriginal midtstøtte ser bra ut, men som ikke funker helt som forventet...
Bl.a. på sykkelen til en aktiv bruker her på forumet... som får fortelle om dette selv, om han ønsker.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Bosted: Oslo

Re: Honda XL700VA Transalp logg ...

Legg inn av niko »

Joda :thumleft . Vil nødig virke utakknemlig siden jeg fikk støtta gratis av L-NA her på forumet. Den sitter veldig fint på sykkelen, er nesten usynlig - men altså svært vanskelig å bruke for meg aleine :-k . Med litt hjelp går det silkefint. Antagelig er det jeg trør på for kort, og jeg får ikke nok moment. Ikke veier jeg allverden heller. Dypen sin ser mer riktig ut, den ligner på den jeg kjøpte fra Ukraina til 850ien.
Fordelen er at jeg stadig kommer i kontakt med nye naboer. Den første som kommer forbi får spørsmål om å ta i litt dersom jeg trenger å få sykkelen opp på midtstøtta. Og så får vi en liten prat og kan si hei neste gang vi møtes. :D

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39864
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Honda XL700VA Transalp logg ...

Legg inn av AJ »

niko skrev: 23 okt 2020, 17:49 Fordelen er at jeg stadig kommer i kontakt med nye naboer. Den første som kommer forbi får spørsmål om å ta i litt dersom jeg trenger å få sykkelen opp på midtstøtta. Og så får vi en liten prat og kan si hei neste gang vi møtes. :D
Aldri så galt at det ikke er godt for noe ;) :thumleft .
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7149
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Honda XL700VA Transalp logg ...

Legg inn av dypen »

Det er jo bare vinn vinn niko Gratis senterstøtte, alltid der når du trenger den (vinterlagring evt reparasjoner) og en god dialog med naboene ;)
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7149
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Honda XL700VA Transalp logg ...

Legg inn av dypen »

Tiden vil vise avkastningen på gode investeringer AJ ;) Så fort jeg har tid må senterstøtte monteres for å se om det er en god konstruksjon ...
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7149
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Honda XL700VA Transalp logg ...

Legg inn av dypen »

Senterstøtte montert, alt passet helt fint, smørte bolt'n satte på plass med skive og låsesplint, fjærene var veldig stramme men en solid stjernetrekker hvor sporet i trekkeren holdt trekkeren i kroken på senterstøtta til fjærene sklidde på plass. Forsøkte først med flat trekker uten hell, deretter eksoskrok verktøy hvor jeg brukte foten for å strekke fjæra på plass uten hell.

Da var det bare å teste senterstøtta, sykkel'n spratt opp nesten av seg selv og stod der ... men det er nesten bare så vidt den står der og en liten dytt med en finger bak på sykkel'n så sklir den av. Dette kan jeg ikke bruke hverken til parkering eller hjulskift, totalt feilkonstruert og du må ned med sidestøtta før du får sykkel opp på senterstøtta noe jeg kunne levd med hvis sykkel'n sto stødig på senterstøtta.

Denne anbefales ikke av meg selv om selger har "100% Positive feedback"

https://www.ebay.com/itm/Central-stand- ... 2749.l2649


IMG_8702.jpg
IMG_8703.jpg
IMG_8700.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39864
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Honda XL700VA Transalp logg ...

Legg inn av AJ »

dypen skrev: 25 okt 2020, 13:51
Da var det bare å teste senterstøtta, sykkel'n spratt opp nesten av seg selv og stod der ... men det er nesten bare så vidt den står der og en liten dytt med en finger bak på sykkel'n så sklir den av. Dette kan jeg ikke bruke hverken til parkering eller hjulskift, totalt feilkonstruert og du må ned med sidestøtta før du får sykkel opp på senterstøtta noe jeg kunne levd med hvis sykkel'n sto stødig på senterstøtta.

Denne anbefales ikke av meg selv om selger har "100% Positive feedback"

https://www.ebay.com/itm/Central-stand- ... 2749.l2649
Når det gjelder midtstøtte så stoler jeg ikke på noe annet enn original OEM støtter.
Da bør man være sikret at sykkelen vippes enkelt opp på støtta og at den står stødig samtidig som at den også skal være lett å vippe sykkelen av støtta uten særlig anstrengelse.
Men altså med noe mer motstand enn en lett fingerberøring...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7149
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Honda XL700VA Transalp logg ...

Legg inn av dypen »

I utgangspunktet kunne jeg levd med niko sitt problem, tung å få opp på senterstøtta men ikke dette. Veldig dumt jeg ikke rådførte meg her inne før jeg bestilte ...
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Erlend Kveinen
Innlegg: 70
Registrert: 30 des 2019, 21:59
Motorsykkelen din: Honda XL 700 V Transalp 2009-modell
Bosted: Sandnes

Re: Honda XL700VA Transalp logg ...

Legg inn av Erlend Kveinen »

Rart det der. Senterstøtta på min Trans kom ferdig montert fra butikk og har fungert upåklagelig i over ti år. Kan det være fjæra som er problemet?

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Bosted: Oslo

Re: Honda XL700VA Transalp logg ...

Legg inn av niko »

Erlend Kveinen skrev: 25 okt 2020, 16:07 Rart det der. Senterstøtta på min Trans kom ferdig montert fra butikk og har fungert upåklagelig i over ti år. Kan det være fjæra som er problemet?
Det lurte jeg også på, siden den var så stram. Som tidligere nevnt så kjøpte jeg ukrainsk midtstøtte til 850ien. Den funka upåklagelig. Dobbel fjæring på den, men ikke veldig stram.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7149
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Honda XL700VA Transalp logg ...

Legg inn av dypen »

Tror ikke feilen på senterstøtte har noe med fjæra å gjøre men utforming (vinkel og stoppeklosser) av støtte og hvordan vekta av sykkel blir når den står på senterstøtte og skal opp ...
B990D0A7-C662-4D0E-B5E9-15C165A70828.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

KawaKjetil

Re: Honda XL700VA Transalp logg ...

Legg inn av KawaKjetil »

På bildet i ebay annonsen ser det nesten ut som sykkelen hviler rett under bolten den er montert i på sykkelen. Da vil det kreves lite kraft å dytte sykkelen av støtta.
Bilde
Denne teksten kan tyde på at de har trekt støtten lengre opp ved å lage mer "bøy" i støtten slik at den får hvilepunkt mer rett under festepunkt på sykkelen.
The more hige 15mm ground clearance than with an ORIGINAL central stand.

Fra annonsen:
Returns: 14 day Buyer pays for return shipping

Armen å tråkke støtten ned på er jo også helt feilplassert.
Selger må forholde seg til det som annonseres og står i annonsen, det passer ebay på. Bare å ta kontakt med selger for retur.

KawaKjetil

Re: Honda XL700VA Transalp logg ...

Legg inn av KawaKjetil »

dypen skrev: 25 okt 2020, 17:01 Tror ikke feilen på senterstøtte har noe med fjæra å gjøre men utforming (vinkel og stoppeklosser) av støtte og hvordan vekta av sykkel blir når den står på senterstøtte og skal opp ...

B990D0A7-C662-4D0E-B5E9-15C165A70828.jpeg
Så ikke denne før jeg postet i sted. Sykkelen hviler nærmere "vippepunkt" (på bakken) med den bøyen da støtten kommer for langt bak iforhold til opphengspunkt på sykkel. Støtte må lengre frem når den står og hviler på støtte.
Jeg hadde kontaktet selger og returnert støtte. Ebay er strenge der.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7149
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Honda XL700VA Transalp logg ...

Legg inn av dypen »

Hvis stoppeklossene hadde vært kortere og vinkel på støtta mindre da ville støtta kommet på riktig høyde i posisjon ved kjøring og vinkel på støtta i oppreist posisjon vært mer riktig ref KawaKjetil foran opplagringsbolt ...
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7149
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Honda XL700VA Transalp logg ...

Legg inn av dypen »

Fikk ett veldig veldig godt tips fra en dyktig kar som jeg har sjekket ut nå ...
hvis senterstøtta er i orden når den ikke er i bruk med god klaring og er lett å få opp på ville jeg bare slipt litt av støtta der den butter / stopper i foroverbevegelsen slik at den svinger litt lengere frem og blir mer stødig / sikkert bare 2-3 mm om å gjøre.
Det viser seg at det er to sveise perler som lager problemer, skal slipe vekk disse så vil den bli bra og å funke. Se bilder :thumleft
IMG_8706.jpg
IMG_8707.jpg
IMG_8708.jpg
IMG_8710.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7149
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Honda XL700VA Transalp logg ...

Legg inn av dypen »

Blir mye frem og tilbake, demonterte senterstøtta, slipte vekk de to sveiseklysene og grunna + lakk. Montert senterstøtta igjen for test, nå står den stødig på støtta :twothumbs:
0153B9B9-FD14-460B-95A1-EAD44AA6B37B.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Bosted: Oslo

Re: Honda XL700VA Transalp logg ...

Legg inn av niko »

Djevelen ligger i detaljene, som det heter :-). Bra du slapp enda mer klage og retur :-)

Svar