Olav K skrev: 04 nov 2021, 09:20
Har du prøvd en GS blir du ikke fornøyd med noe annet uansett. Men du kan såklart lyve til deg selv, og late som du synes den flotte, men daffe Guzzien er en like bra sykkel.
Lykke til
Da jeg leste dette kom jeg til å tenke tilbake noen år da jeg bestemte meg for å bytte ut min Triumph Tiger 1050 SE.
Tenkte da at en helt naturlig overgang ville være Triumph Tiger Explorer 1200.
Testkjøre denne i to dager uten at fikk jeg den store "må ha" opplevelsen.
Testkjørte så alternativet jeg hadde sett meg ut, nemlig Moto Guzzi Stelvio 8V.
Her falt alt på plass etter få hundre meter. Da var valget tatt, enkelt og greit. Og resten av den to dagers demokjøringen var bare pur glede og forventning til å hente leveringsklar Stelvio få dager senere

.
GS-eiere som får samme samme opplevelse av at alt stemmer, så kjenner jeg altså godt igjen den go'følelsen, helt klart.
Har også kjent på samme go'følelsen med mine to KTM 1290 SA med tilsammen 118000 km. så langt.
Når denne historien nå igjen er fortalt, noe jeg har gjort en del ganger her på MCsiden.no, så skal det også nevnes at Explorer 1200 og Stelvio 1200 kan sammenlignes side om side. Det samme med bl.a. Ducati Multistrada og BMW GS 1200, to sykler jeg var på tur med den tiden jeg var Stelvioeier.
Ved et par anledninger ble det for øvrig sagt veldig lite i kjørepausene, men megetsigende blikk fortalte sitt hva enkelte tenkte om prestasjonene til Stelvion...

.
Når dette er nevnt må det også nevnes at en sammenligning mellom "daffe Guzzien", som den er karakterisert som i det siterte innlegget, ikke kan sammenlignes eller sidestilles med hverken en GS/A 1200 eller ditto 1250, på samme måte som Stelvio 1200 og GS 1200

.
Moto Guzzi V85TT kan og bør derimot sammenliignes og sidestilles med nye Triumph Tiger 850/900 og altså ikke GS 1200/1250, som er et par nummer større på alle måter.