Problemer med bakbrems etter klosseskift.

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5036
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Problemer med bakbrems etter klosseskift.

Legg inn av FredrikE24 »

Er det noe å tenke på nå da? Få bytta alle slangene og få det luftet ut.
Det ville være veldig merkelig at ABS-pumpa skulle gå tett samtidig som du skifta klosser.

Ta en ting av gangen.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Problemer med bakbrems etter klosseskift.

Legg inn av cannon »

Det er jo også merkelig om slanger blir plutselig potte tette ved skifte av klosser. Hvis dette er en relativt ny sykkel (2006 TDM?) så er det svært lite sannsynlig.
Ikke nødvendig å kjøpe nye slanger eller rør for å finne ut om en slange er tett. Trykket fra en bremsepumpe er relativt høyt, og en eventuelt oppsvulmet slange kan trolig ikke bli så tett at alt står dønn fast.

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Bosted: Oslo

Re: Problemer med bakbrems etter klosseskift.

Legg inn av niko »

cannon skrev: 29 okt 2021, 14:11 Det er jo også merkelig om slanger blir plutselig potte tette ved skifte av klosser. Hvis dette er en relativt ny sykkel (2006 TDM?) så er det svært lite sannsynlig.
Ikke nødvendig å kjøpe nye slanger eller rør for å finne ut om en slange er tett. Trykket fra en bremsepumpe er relativt høyt, og en eventuelt oppsvulmet slange kan trolig ikke bli så tett at alt står dønn fast.
Det er det jeg har kommet fram til også, og tenker at en billig og lite arbeidskrevende test i første omgang kan være en slange direkte fra master sylinder til kaliper. Kostnad ca 250 kroner og veldig enkelt å skru sammen. Forhåpentligvis blir jeg litt klokere i hvert fall, om ikke annet.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7122
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Problemer med bakbrems etter klosseskift.

Legg inn av dypen »

cannon skrev: 29 okt 2021, 14:11 Det er jo også merkelig om slanger blir plutselig potte tette ved skifte av klosser. Hvis dette er en relativt ny sykkel (2006 TDM?) så er det svært lite sannsynlig.
Ikke nødvendig å kjøpe nye slanger eller rør for å finne ut om en slange er tett. Trykket fra en bremsepumpe er relativt høyt, og en eventuelt oppsvulmet slange kan trolig ikke bli så tett at alt står dønn fast.
Her er jeg helt uenig med deg, og i verste fall så får du væske gjennom men den vil ikke sige tilbake når trykket opphører. Har først en slange "kødda" det til for deg er det ingen vei tilbaker uavhengig av alder.

niko hvorfor tar du ikke bare å kjøper slangene og får de byttet? Uansett utfall så har du nye slanger.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Bosted: Oslo

Re: Problemer med bakbrems etter klosseskift.

Legg inn av niko »

dypen skrev: 29 okt 2021, 15:49
cannon skrev: 29 okt 2021, 14:11 Det er jo også merkelig om slanger blir plutselig potte tette ved skifte av klosser. Hvis dette er en relativt ny sykkel (2006 TDM?) så er det svært lite sannsynlig.
Ikke nødvendig å kjøpe nye slanger eller rør for å finne ut om en slange er tett. Trykket fra en bremsepumpe er relativt høyt, og en eventuelt oppsvulmet slange kan trolig ikke bli så tett at alt står dønn fast.
Her er jeg helt uenig med deg, og i verste fall så får du væske gjennom men den vil ikke sige tilbake når trykket opphører. Har først en slange "kødda" det til for deg er det ingen vei tilbaker uavhengig av alder.

niko hvorfor tar du ikke bare å kjøper slangene og får de byttet? Uansett utfall så har du nye slanger.
Jeg er pinlig klar over at jeg er den store amatøren her. Og innrømmer at jeg har lest meg "opp" på Google.
Men, for det første så er det å skifte slangene en ganske stor jobb og ikke veldig stas å drive med i en fellesgarasje siden jeg må skru fra hverandre halve sykkelen for å komme skikkelig til alle koblingene.
For det andre så løsna jeg innbanjoen på ABS'en og trykka ned bremsen. Der var det åpning. Så løsna jeg utbanjoen, og der var det stopp. Jeg veit ikke om det skal være sånn eller om det betyr tett ventil, men google sier at tett ventil er kjent for flere, og at mange da velger å bypasse.
Jeg tenker å kjøpe en ny slange når jeg bypasser, og teste det FØR jeg evt kjøper nytt slangesett og tar den jobben. Og hva hvis det fortsatt viser seg å være ventilen? Jeg vil jo komme nærmere en løsning uten å blakke meg/jobbe meg i hjel forgjeves? Kan et verksted forresten feilsøke en ECU?

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5036
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Problemer med bakbrems etter klosseskift.

Legg inn av FredrikE24 »

cannon skrev: 29 okt 2021, 14:11 Det er jo også merkelig om slanger blir plutselig potte tette ved skifte av klosser. Hvis dette er en relativt ny sykkel (2006 TDM?) så er det svært lite sannsynlig.
Ikke nødvendig å kjøpe nye slanger eller rør for å finne ut om en slange er tett. Trykket fra en bremsepumpe er relativt høyt, og en eventuelt oppsvulmet slange kan trolig ikke bli så tett at alt står dønn fast.
Når en slange kollapser på en BMW feks. Så vil den være så tett at selv servobremsene på fullt trykk ikke klarer å klemme væske gjennom. Så det kan skje. Man kan imidlertid se at slangen blåses opp noe rett forran blokkeringen i slangen.
Dette skjer som regel på typ 15 år gamle sykler uten stålomspunnede slanger originalt(dette kom i 2006).
Oppdages som regel etter klossebytte at det tetter seg helt da væska får røre seg mer enn normalt. Om man bare lufter kan man ofte se biter av gummi passere luftenippel før de større gummibitene tetter luftenippelen. Da er det ekstra morsomt å få dritten inn i ABS modulen. For å få ut gummien fra ABSen på en BMW må alle slanger luftes i rett rekkefølge og alle luftenipler på ABS-modul åpnes og frigjøres for gummi. En skikkelig møkkajobb. Heldigvis er som regel bremserør, og slange den siste biten der det er bevegelse.
Får håpe Yamaha har vært smartere.

Niko har løsnet banjoen på master. Da gikk pedalen fint ned, men får ikke ned pedalen med åpen banjo bak på kalipper eller lufteskrue.
Vet ikke om han har prøvd å løsne inn/ut av ABS.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39842
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Problemer med bakbrems etter klosseskift.

Legg inn av AJ »

Et skudd i mørket, niko...
Har du sjekket om noen på Carpe TDM har hatt samme problem?

http://www.carpe-tdm.net/ipb/index.php?showtopic=11488
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Bosted: Oslo

Re: Problemer med bakbrems etter klosseskift.

Legg inn av niko »

AJ skrev: 29 okt 2021, 17:09 Et skudd i mørket, niko...
Har du sjekket om noen på Carpe TDM har hatt samme problem?

http://www.carpe-tdm.net/ipb/index.php?showtopic=11488
Har spurt, men ikke fått svar :D

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Bosted: Oslo

Re: Problemer med bakbrems etter klosseskift.

Legg inn av niko »

FredrikE24 skrev: 29 okt 2021, 16:32
cannon skrev: 29 okt 2021, 14:11 Det er jo også merkelig om slanger blir plutselig potte tette ved skifte av klosser. Hvis dette er en relativt ny sykkel (2006 TDM?) så er det svært lite sannsynlig.
Ikke nødvendig å kjøpe nye slanger eller rør for å finne ut om en slange er tett. Trykket fra en bremsepumpe er relativt høyt, og en eventuelt oppsvulmet slange kan trolig ikke bli så tett at alt står dønn fast.
Når en slange kollapser på en BMW feks. Så vil den være så tett at selv servobremsene på fullt trykk ikke klarer å klemme væske gjennom. Så det kan skje. Man kan imidlertid se at slangen blåses opp noe rett forran blokkeringen i slangen.
Dette skjer som regel på typ 15 år gamle sykler uten stålomspunnede slanger originalt(dette kom i 2006).
Oppdages som regel etter klossebytte at det tetter seg helt da væska får røre seg mer enn normalt. Om man bare lufter kan man ofte se biter av gummi passere luftenippel før de større gummibitene tetter luftenippelen. Da er det ekstra morsomt å få dritten inn i ABS modulen. For å få ut gummien fra ABSen på en BMW må alle slanger luftes i rett rekkefølge og alle luftenipler på ABS-modul åpnes og frigjøres for gummi. En skikkelig møkkajobb. Heldigvis er som regel bremserør, og slange den siste biten der det er bevegelse.
Får håpe Yamaha har vært smartere.

Niko har løsnet banjoen på master. Da gikk pedalen fint ned, men får ikke ned pedalen med åpen banjo bak på kalipper eller lufteskrue.
Vet ikke om han har prøvd å løsne inn/ut av ABS.
Jo, nevnte det litt lengre opp her. Løsna banjo inn på ABS, pedalen gå fint og væske kommer ut. Løsna ut ABS: potte tett.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Problemer med bakbrems etter klosseskift.

Legg inn av cannon »

Det tyder jo på et ABS-problem. Fungerer frambremsen normalt?

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Bosted: Oslo

Re: Problemer med bakbrems etter klosseskift.

Legg inn av niko »

cannon skrev: 29 okt 2021, 18:05 Det tyder jo på et ABS-problem. Fungerer frambremsen normalt?
Jepp, funker helt fint.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7122
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Problemer med bakbrems etter klosseskift.

Legg inn av dypen »

Hvis noen av dere kan tysk så tror jeg lufting er omtalt her … det er iallfall om TDM, bremser og ABS.

https://wiki.tdm-forum.net/index.php/Zusatz_mit_ABS
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Problemer med bakbrems etter klosseskift.

Legg inn av mekkern »

Ser ut som ventilene kan sette seg grunnet vann og irr...
sikkert lurt å ikke vente for lenge med skifte av veske ja... :thumleft
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7122
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Problemer med bakbrems etter klosseskift.

Legg inn av dypen »

Her er en som kan hjelpe deg … hvis du ønsker har han også bil for å hente og levere sykkel’n hjemme hos deg.

https://www.motorhansen.no/
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Bosted: Oslo

Re: Problemer med bakbrems etter klosseskift.

Legg inn av niko »

dypen skrev: 29 okt 2021, 21:05 Her er en som kan hjelpe deg … hvis du ønsker har han også bil for å hente og levere sykkel’n hjemme hos deg.

https://www.motorhansen.no/
Takk! Jeg har Hjelpis Motorstall rett nedi gata på Alnabru. Tar en tur ned på mandag og rådfører meg om muligheten for å løsne ventilen evt andre gode løsninger på problemet.

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Bosted: Oslo

Re: Problemer med bakbrems etter klosseskift.

Legg inn av niko »

dypen skrev: 29 okt 2021, 20:10 Hvis noen av dere kan tysk så tror jeg lufting er omtalt her … det er iallfall om TDM, bremser og ABS.

https://wiki.tdm-forum.net/index.php/Zusatz_mit_ABS
Måtte børste støv av skoletysken, forbausende mye som hang igjen :D . Men etter det jeg har lest meg til på engelsk, norsk og tysk så fungerer ABS'en slik at den reduserer mengde/trykk på bremsevæske ved hjulslipp og det gjøres gjennom solenoidene i ABS-enheten. Bremsevæska som ligger der blir (ref tysk link)) ikke bytta ved vanlig lufting, men trenger litt ekstra hjelp. Siden jeg til nå ikke kan komme på å ha aktivert ABS'en en eneste gang er det klart, som mekker'n sier, at den fort kan bli gammel og glemt. Og forårsake uhumskheter.
Om ikke annet, så lærer jeg litt av hvert om bremser. Aldri så galt osv. :roll

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Bosted: Oslo

Re: Problemer med bakbrems etter klosseskift.

Legg inn av erik m »

Oversetter noe: Først; "Inn i bremseanlegget bør ingen bevege seg, med mindre man stoler på seg sjøl og har den nødvendige kunnskap." For å fjerne bremseveska i ABS: "Til denne prosedyren trenger man en diagnose-stikk for ABS-trykkregulatoren. Den koster nesten 30euro, om man overhodet kan finne en. Uansett kan den erstattes med en kabelbro som bildene viser" Regner med at bildene er sjølforklarende (sånn kabelbru har jeg også brukt mange ganger i forskjellige sammenhenger på bil og sykkel - men vit hva du gjør!) Trengs ytterliger oversetting så bare merk det og spør. (Dette ser ut til å være ei side spesifikt for TDM)

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Bosted: Oslo

Re: Problemer med bakbrems etter klosseskift.

Legg inn av niko »

erik m skrev: 30 okt 2021, 20:10 Oversetter noe: Først; "Inn i bremseanlegget bør ingen bevege seg, med mindre man stoler på seg sjøl og har den nødvendige kunnskap." For å fjerne bremseveska i ABS: "Til denne prosedyren trenger man en diagnose-stikk for ABS-trykkregulatoren. Den koster nesten 30euro, om man overhodet kan finne en. Uansett kan den erstattes med en kabelbro som bildene viser" Regner med at bildene er sjølforklarende (sånn kabelbru har jeg også brukt mange ganger i forskjellige sammenhenger på bil og sykkel - men vit hva du gjør!) Trengs ytterliger oversetting så bare merk det og spør. (Dette ser ut til å være ei side spesifikt for TDM)
Takk! Skjønte det med skoletysken min jeg også, og skjønte også at det der overlater jeg til folk som kan det :thumleft
Tror du en slik tømmeprosess vil kunne løsne en låst ventil?

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Bosted: Oslo

Re: Problemer med bakbrems etter klosseskift.

Legg inn av erik m »

niko skrev: 30 okt 2021, 20:27
erik m skrev: 30 okt 2021, 20:10 Oversetter noe: Først; "Inn i bremseanlegget bør ingen bevege seg, med mindre man stoler på seg sjøl og har den nødvendige kunnskap." For å fjerne bremseveska i ABS: "Til denne prosedyren trenger man en diagnose-stikk for ABS-trykkregulatoren. Den koster nesten 30euro, om man overhodet kan finne en. Uansett kan den erstattes med en kabelbro som bildene viser" Regner med at bildene er sjølforklarende (sånn kabelbru har jeg også brukt mange ganger i forskjellige sammenhenger på bil og sykkel - men vit hva du gjør!) Trengs ytterliger oversetting så bare merk det og spør. (Dette ser ut til å være ei side spesifikt for TDM)
Takk! Skjønte det med skoletysken min jeg også, og skjønte også at det der overlater jeg til folk som kan det :thumleft
Tror du en slik tømmeprosess vil kunne løsne en låst ventil?
Aner ikke! Men det bør jo gjøres uansett, så da vil du få svar på akkurat det.

Svar