Ja hva er greia med GS ? Tja..si det..
Jeg har nå fått kjørt ca 450mil med min 1250 etter kjøp til denne sesongen, etter oppgradering fra F800GS.
Eller det vil si, jeg solgte en Kawa ZX9R + denne GS800`n for å oppgradere til en "kombi-sykkel" både til grus og asfalt.
Og hva er dommen så langt ?

Vel.. Inntil ganske nylig har jeg faktisk vært litt i tvil om jeg hadde gjort det riktige..
Større og tyngre sykkel enn jeg var vant til, og fant meg egentlig ikke helt til rette med litt uvant kjørestilling etc. Men nå på de siste turene har ting plutselig begynt å gå seg til virker det som

Og når jeg nå for noen dager siden fikk lagt på litt grøvre dekk (Mitas E-07+), så har det VIRKELIG begynt å skje ting. Kan fort snakke en liten forelskelse serru

For nå funker plutselig GS`n veldig bra både på løst og fast underlag, noe dagens 50/50-tur (grus,asfalt) over ca 20 mil virkelig beviste. Koste meg faktisk selv om jeg traff på et par skikkelige regnskurer oppi "bushen", og det løse undelaget ble temmelig sleipt og skummelt

Så at denne sykkelen er meget velbalansert og lettkjørt i forhold til størrelsen er det ingen tvil om

Og bjørne-sterk motor. Ingen turtallsmaskin som "plastraketter", men med 1250-motorn så skjer det faktisk en del godt oppover i registeret også.
Jeg valgte da å kjøpe den "lille" GS`n og ikke Adventure, da jeg synes den ser litt for stor og klumpete ut. At "vanlig" versjon er en del kilo lettere var også litt medvirkende årsak. Og jeg klarer meg lenge med 20 liters tank som min har. (Adventure har 30 liter) Har forøvrig satt på en god del "Dill-dall" og utstyr etter egen smak :)
Så litt tilbake til overskriften : Hva er greia egentlig ??
Med min erfaring hittil, så trur jeg altså at det kan konkluderes med at det er en veldig bra "Allrounder" som funker til det meste.
Sterk og veldig fleksibel motor, den sluker telehiv langs dårlig norske veier med sin gode demping, er komfortabel på langtur, kan kjøres ganske så friskt på asfalten, sier ikke nei til litt skikkelig "grus-racing" med riktige dekk, lettkjørt og velbalansert, kardang slik at man slipper kjede og alt dette medfører (kjedestramming, smøring, klin av kjedesmøringen, bytting av kjede/drev, etc), kan fåes med mye elektronikk og "dill-dall" hvis man ønsker, +++
Dette får være nok skriblerier for denne gang, fra en som kanskje har vært litt tviler,
men som nå muligens kan være litt på vei mot å se (GS-) lyset, som så mange har blitt blendet av før meg
Fra dagens tur :
20220611_150001.jpg
20220611_165605.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.