Har likt motorsykkeer siden jeg var guttunge, og tok lappen som 18åring på bil og mc parallelt i -91. Men gjorde meg avhengig av bil, og det skulle ta 25år(!) før jeg fikk ræven i gir og handlet meg MC.
De første årene med lappen leide jeg noen sykler bla. CBR600, VFR750, GSX600F, og VTR, så preferansene mine var ikke allverden siden det var gått 25år...
Da jeg begynte å sondere markedet på finn.no med alle mulige slags søkekriterier vinteren -15/-16, så jeg stort sett etter en sykkel til 100K, ikke altfor gammel, med sidevesker (som kunne stå på uten at det så ut som sykkelen var klar for 3ukerstur), ikke alfor tam motor.
Leste mye bra om Tracer900, så jeg var til en forhandler og fikk prøv den slik. Men når jeg gjorde noen søk på finn.no "litt utenfor boksen", så dukket det opp en BMW K1300R og det viste seg at jeg til stadighet klikket meg inn på denne, på tross av at den var priset nær dobbelt av budsjett, og motor/spec langt over det en forbinder med nybegynnermc. Konklusjonen ble at MC handler om føleser, så jeg bestemte meg for å ta en nærmere titt på den K1300R'en med visshet om at det kunne bli vanskelig å la den stå igjen, og DET stemte.
Kjøpte sykkelen på stedet, og kjørte den fra Jæren til Bergen (der foreldene mine bor) og over fjellet til Vinje dagen etter.
Én gang jeg dro på litt over en "bakketopp" var tendenser til skummel med uforberedt hjulløft, ellers har jeg INGEN skumle hendelser relatert til motoreffekt. Tvert imot så føler jeg dette som en stabil og forutsigbar sykkel men gode bremser, god fjæring og stødig ramme som "sveller" telehiven i Telemark med god apetitt. Sykkelen er fremoverlent, men ikke noe liggesykkel, så 10timerstur nesten nonstop funker fint.
Syns det har vært helt supert å begynne på en sykkel som jeg har såpass respekt for og som jeg vet jeg ikke klarer å utnytte til det fulle. Men HERLIGHET hvor deilig det er å kjenne momentet og effekten i denne maskinen i alle turtall.
Tror jeg kommer til å beholde denne sykkelen leeeenge.