Hvorfor har du den sykkelen du har?

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Svar
Brukeravatar
pingvin
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Hvorfor har du den sykkelen du har?

Legg inn av pingvin »

FredrikE24 skrev: 30 nov 2022, 22:52 En lidenskap større enn selve sykkelen og kjøringen i seg selv.
Litt pussig, aldri tenkt på at noen velger BMW pga lidenskap. Ducati og HD kan jeg godt skjønne, til dels Triumph, KTM, men tenker at de som velger Honda og BMW kun har rasjonelle (med rette) grunner men uten spesielt mye følelser for det de kjører.

Men der har jeg opplagt feil og siden aldri eid en BMW (vel, hatt BMW bil men alltid tenkt at de har mer sjel enn MCene) så vet jo ikke helt hva prater om. Utover at utseendet er en del av pakka og der scorer vel ikke BMW høyest. Selv om liker de nakne 1200ene, hadde R1200R på short lista en stund og må innrømme at R NineT har en del veldig kule varianter. Og kompis kjøpte GS1200 triple black, den ser jo faktisk ganske bøs ut, nesten så blir litt redd når ser den, nærmest i bilde under, foto stopp på baksiden av Alp d'Huez :D

Bilde
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Olav K
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)

Legg inn av Olav K »

pingvin skrev: 01 des 2022, 07:21 ....... Og kompis kjøpte GS1200 triple black, den ser jo faktisk ganske bøs ut, nesten så blir litt redd når ser den, nærmest i bilde under, foto stopp på baksiden av Alp d'Huez :D

Bilde
Det var et morsomt bilde, med fin turstemning og sommerfølelse.... sukk :yeyeye

Men før man blir for sentimental får man vel bare ha glider på skia, og gjøre det beste utav det :D
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
pingvin

Legg inn av pingvin »

Olav K skrev: 01 des 2022, 07:39 Men før man blir for sentimental får man vel bare ha glider på skia, og gjøre det beste utav det :D
Elsker begge deler, fin tur med hodelykt i går kveld med både lett snø og måne (litt off topic der, sorry) :D

Bilde

Brukeravatar
Canutus
Motorsykkelen din: BMW K1300R
Kontakt:

Legg inn av Canutus »

Har likt motorsykkeer siden jeg var guttunge, og tok lappen som 18åring på bil og mc parallelt i -91. Men gjorde meg avhengig av bil, og det skulle ta 25år(!) før jeg fikk ræven i gir og handlet meg MC.
De første årene med lappen leide jeg noen sykler bla. CBR600, VFR750, GSX600F, og VTR, så preferansene mine var ikke allverden siden det var gått 25år... :O
Da jeg begynte å sondere markedet på finn.no med alle mulige slags søkekriterier vinteren -15/-16, så jeg stort sett etter en sykkel til 100K, ikke altfor gammel, med sidevesker (som kunne stå på uten at det så ut som sykkelen var klar for 3ukerstur), ikke alfor tam motor.
Leste mye bra om Tracer900, så jeg var til en forhandler og fikk prøv den slik. Men når jeg gjorde noen søk på finn.no "litt utenfor boksen", så dukket det opp en BMW K1300R og det viste seg at jeg til stadighet klikket meg inn på denne, på tross av at den var priset nær dobbelt av budsjett, og motor/spec langt over det en forbinder med nybegynnermc. Konklusjonen ble at MC handler om føleser, så jeg bestemte meg for å ta en nærmere titt på den K1300R'en med visshet om at det kunne bli vanskelig å la den stå igjen, og DET stemte.
Kjøpte sykkelen på stedet, og kjørte den fra Jæren til Bergen (der foreldene mine bor) og over fjellet til Vinje dagen etter.

Én gang jeg dro på litt over en "bakketopp" var tendenser til skummel med uforberedt hjulløft, ellers har jeg INGEN skumle hendelser relatert til motoreffekt. Tvert imot så føler jeg dette som en stabil og forutsigbar sykkel men gode bremser, god fjæring og stødig ramme som "sveller" telehiven i Telemark med god apetitt. Sykkelen er fremoverlent, men ikke noe liggesykkel, så 10timerstur nesten nonstop funker fint.
Syns det har vært helt supert å begynne på en sykkel som jeg har såpass respekt for og som jeg vet jeg ikke klarer å utnytte til det fulle. Men HERLIGHET hvor deilig det er å kjenne momentet og effekten i denne maskinen i alle turtall.
Tror jeg kommer til å beholde denne sykkelen leeeenge. :yeyeye

mekkern
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.

Legg inn av mekkern »

har jo flere sykler men FTR`n er den morsomste.
Helt ufornuftig og ikke best på komfort.
men den har en motor og karakter som bringer smilet frem. :crazy:

Hadde tur til Nurbugring i våres også, men ikke like behaglig i 200+ på autobahn som på mindre veier.
IMG_6407.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
pingvin

Legg inn av pingvin »

mekkern skrev: 01 des 2022, 21:14 har jo flere sykler men FTR`n er den morsomste.
Helt ufornuftig og ikke best på komfort.
men den har en motor og karakter som bringer smilet frem. :crazy:
FTRen er skikkelig tøff og får jo bra omtale :thumleft
Sist redigert av pingvin den 01 des 2022, 22:21, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Legg inn av Gammelsmurfen »

Bjerknez skrev: 01 des 2022, 01:10 Motoren kobles direkte til BMW sin "server" ved service som registrerer verdier fra noen sensorpunkter. I følge mekanikeren jeg snakket med så går det altså ikke ann for verkstedet og "lure" systemet. Mener fredrik har svart meg på dette tidligere ved at dette er helt eller delvis sant.
Det stemmer, dette utstyret de kobler på har de (merkeverkstedene) ikke mange av heller, og det er ofte venting på tur for å få brukt de.
På garantiservicer skal logger osv. leses ut og lastes opp til servere hos BMW, men det som ofte tar lang tid er oppdateringer.
De er pålagt av BMW og gjøre det, men om systemet kan lures eller ei har ikke jeg noe greie på.
TFT´n som de kaller det (skjermen med Connected-tjenestene osv.), når det skal oppdateres så slettes visst all softwaren i den og flashes på nytt. I følge MCO kan det ta opp til flere timer worst case, jeg antar at ECU også er noe som kan og av og til oppdateres.

Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Gammelsmurfen skrev: 01 des 2022, 22:08
Bjerknez skrev: 01 des 2022, 01:10 Motoren kobles direkte til BMW sin "server" ved service som registrerer verdier fra noen sensorpunkter. I følge mekanikeren jeg snakket med så går det altså ikke ann for verkstedet og "lure" systemet. Mener fredrik har svart meg på dette tidligere ved at dette er helt eller delvis sant.
Det stemmer, dette utstyret de kobler på har de (merkeverkstedene) ikke mange av heller, og det er ofte venting på tur for å få brukt de.
På garantiservicer skal logger osv. leses ut og lastes opp til servere hos BMW, men det som ofte tar lang tid er oppdateringer.
De er pålagt av BMW og gjøre det, men om systemet kan lures eller ei har ikke jeg noe greie på.
TFT´n som de kaller det (skjermen med Connected-tjenestene osv.), når det skal oppdateres så slettes visst all softwaren i den og flashes på nytt. I følge MCO kan det ta opp til flere timer worst case, jeg antar at ECU også er noe som kan og av og til oppdateres.
I see.

men dette betyr selvsagt ikke at BMW nødvendigvis må være mer driftsikre enn andre sykler. Mer teknologi, kanskje flere bevegelige deler, mer teknologi etterfølges ofte av flere feilkilder etc.

Bank i bordet. Jeg har ikke hatt noe som helst problemer med syklene jeg har hatt. Hvis man ser bort fra en boble i lykteglasset på min siste S1000R, som ble fikset på garanti. Det var også en noe "anstrengt" og tikkende lyd i motoren på min siste S1000R som verksmester mente på var helt normalt og en karakteristikk disse 4-sylindrede maskinene hadde.

Mulig det er sant, men det er en karakteristikk jeg ikke helt likte.

Hodet mitt trives mye bedre med 2-3 sylindrede sykler med litt grunt :)

mekkern
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.

Legg inn av mekkern »

Bjerknez skrev: 02 des 2022, 05:41
Gammelsmurfen skrev: 01 des 2022, 22:08
I see.

men dette betyr selvsagt ikke at BMW nødvendigvis må være mer driftsikre enn andre sykler. Mer teknologi, kanskje flere bevegelige deler, mer teknologi etterfølges ofte av flere feilkilder etc.

Bank i bordet. Jeg har ikke hatt noe som helst problemer med syklene jeg har hatt. Hvis man ser bort fra en boble i lykteglasset på min siste S1000R, som ble fikset på garanti. Det var også en noe "anstrengt" og tikkende lyd i motoren på min siste S1000R som verksmester mente på var helt normalt og en karakteristikk disse 4-sylindrede maskinene hadde.

Mulig det er sant, men det er en karakteristikk jeg ikke helt likte.

Hodet mitt trives mye bedre med 2-3 sylindrede sykler med litt grunt :)
De siste 1000rr motorene har hatt noen utfordringer og de høres også ut som en blikkboks med grus i.
Men de går jo som et helvete.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Helt enig :)

Brukeravatar
FredrikE24
Motorsykkelen din: BMW K1200RS

Legg inn av FredrikE24 »

pingvin skrev: 01 des 2022, 07:21
FredrikE24 skrev: 30 nov 2022, 22:52 En lidenskap større enn selve sykkelen og kjøringen i seg selv.
Litt pussig, aldri tenkt på at noen velger BMW pga lidenskap. Ducati og HD kan jeg godt skjønne, til dels Triumph, KTM, men tenker at de som velger Honda og BMW kun har rasjonelle (med rette) grunner men uten spesielt mye følelser for det de kjører.
Hører mange sier det, og jeg forstår ikke hvorfor. For meg, så vil BMW være the best of the best. Nå skal det sies at det som har skjedd i Motorrad-avdelingen siden 2015 ikke er veldig positivt, men de kommer nok sikkert på bedre tanker etterhvert.

Det er mange GS-førere som kjøper BMW av helt andre årsaker. For min del har jeg vært BMW-entusiast siden barnehagen, og ikke kjører jeg GS heller. BMW K1200RSen min er som en Leatherman :thumleft Og måten de har bygget sykkel på i alle år er veldig tysk. Alle andre merker har ei rør-ramme med utstyr hektet på fra hylla. Måten en BMW er skrudd sammen på er :thumleft :thumleft. og annerledes.

Nå har de imidlertid forenklet to hele serier med sykler som har gjort nyprisen betraktelig mer spiselig for alle. Dette har i sin tur økt salget. Tenker spesielt på S og F seriene. R og K er langt mer kostbare greier.

Svar