Jeg blir fasinert når enkelte klarer og smake plomme eller sviske av en ØL. Jeg har drukket sykt mye forskjellig pils og jeg skal slett ikke påstå at jeg er noen ekspert på området, men når folk mener dem smaker hint av Tobakk/sviske/rosin/Gummi etc. av en ØL så må jeg si jeg blir imponert.
Jeg drakk en helt forjævlig surøl jeg feilkjøpte på polet for ett par år siden. Den var virkelig ille. Jeg kan gjerne si at den smakte sure sokker, men jeg kunne like godt sagt at den smakte svette armhuler, eller kanskje varm rumpe?
Eller er "sur lime" mer riktig? Eller kanskje "Rabarbra"?
Smaken er som baken og jeg mener at disse ØL testene og ekspertene i mange tilfeller kan ta seg en bolle. Akkurat som vineksperter som ikke engang klarer å kjenne forskjell på rødvin og hvitvin, eller mateksperter som synes Mc.Donalds maten dem fikk (som selvsagt var umerket) var veldig god.
Det med ØL og mat samt smaker generelt er en personlig greie og det er forskjell på hva man liker. Derfor er det eneste man kan gjøre er å teste ut selv og finne det man liker. Det samme gjelder også forøvrig med alt annet.