
Tråden om luft- og oljekjølte motorsykler, nye som eldre modeller
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39781
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Tråden om luft- og oljekjølte motorsykler, nye som eldre modeller
Royal Enfield 650 Interceptor vs. Moto Guzzi V7 850 Special
:

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
- Innlegg: 361
- Registrert: 28 apr 2022, 16:35
- Motorsykkelen din: Kawasaki VN1500CT
- Bosted: Samnanger, Vestland
Re: Tråden om luft- og oljekjølte motorsykler, nye som eldre modeller
Ingen av mine treng app eller facebook/ google-innlogging for å virke..eine er luft/oljekjølt også, så kjedelig som Suzuki GSX750ES -83 modell
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Tråden om luft- og oljekjølte motorsykler, nye som eldre modeller
Motoren er bygget på xl500/600/650 motorene til Honda og har balanseaksel i forkant.MGR1 skrev: 01 okt 2023, 16:55
Jeg hadde glatt kjøpt en slik jeg også. Ingen app, ingen datamaskin, ingen programvareoppdateringer, ingen IP-adresse, ingen ABS/ESP osv. Bare pur motorsykkel.
Dessverre umulig å importere disse til Europa da. USA only.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- GSXR-Erling
- Innlegg: 380
- Registrert: 09 nov 2023, 20:04
- Motorsykkelen din: MT10SP 2017
Re: Tråden om luft- og oljekjølte motorsykler, nye som eldre modeller
Har nu:
YZ250F 09, MT10SP 17, R1 08 bane, og en Z4 3.0
Solgt: Kh100Es, GSX750, VF1000F, FJ1100, CB1100F, VF500F2, YZF1000R, ZX6R, FZS1000, ZZR1200, K1200S (2), K1300S (2), ZZ1400 (2), XR800, R1150R, GSX1400, XT1200Z, RSV1000R, VTR1000F, GSXR1000 bane, R6 bane.
YZ250F 09, MT10SP 17, R1 08 bane, og en Z4 3.0
Solgt: Kh100Es, GSX750, VF1000F, FJ1100, CB1100F, VF500F2, YZF1000R, ZX6R, FZS1000, ZZR1200, K1200S (2), K1300S (2), ZZ1400 (2), XR800, R1150R, GSX1400, XT1200Z, RSV1000R, VTR1000F, GSXR1000 bane, R6 bane.
- Gammelbokser
- Innlegg: 59
- Registrert: 24 apr 2024, 21:52
- Motorsykkelen din: Gammelboksere
- Bosted: Øvre Bratsberg Amt
Re: Tråden om luft- og oljekjølte motorsykler, nye som eldre modeller
Ser at motoren beskrives som " . . an inexpensive 400cc version of the older Honda XR400 enduro engine . . " på denne nettsiden <https://janusmotorcycles.com/2021/09/02 ... -part-one/>mekkern skrev: 19 okt 2024, 19:19 (om Janus Halcyon 450 motoren)
Motoren er bygget på xl500/600/650 motorene til Honda og har balanseaksel i forkant.
Som tidligere eier av en XL600R, synes jeg dette ikke nødvendigvis viderefører kvalitetene til XL600 motoren, som hadde radielt plasserte ventiler, både manuell og automatisk styrt dekompresjonskammer, doble forgassere etc. Og motordeksler i en magnesium-legering for å spare vekt. Hmmm . . - hvorfor solgte jeg den - ?
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Tråden om luft- og oljekjølte motorsykler, nye som eldre modeller
Min er fortsatt morsom-selv om jeg har "justert" den litt..Gammelbokser skrev: 19 okt 2024, 22:12Ser at motoren beskrives som " . . an inexpensive 400cc version of the older Honda XR400 enduro engine . . " på denne nettsiden <https://janusmotorcycles.com/2021/09/02 ... -part-one/>mekkern skrev: 19 okt 2024, 19:19 (om Janus Halcyon 450 motoren)
Motoren er bygget på xl500/600/650 motorene til Honda og har balanseaksel i forkant.
Som tidligere eier av en XL600R, synes jeg dette ikke nødvendigvis viderefører kvalitetene til XL600 motoren, som hadde radielt plasserte ventiler, både manuell og automatisk styrt dekompresjonskammer, doble forgassere etc. Og motordeksler i en magnesium-legering for å spare vekt. Hmmm . . - hvorfor solgte jeg den - ?
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- Gammelbokser
- Innlegg: 59
- Registrert: 24 apr 2024, 21:52
- Motorsykkelen din: Gammelboksere
- Bosted: Øvre Bratsberg Amt
Re: Tråden om luft- og oljekjølte motorsykler, nye som eldre modeller
Ser definitivt brukbar ut, selv om jeg kanskje ville hatt ørlite mer klaring mellom fordekket og skjermenmekkern skrev: 20 okt 2024, 10:47 Min er fortsatt morsom-selv om jeg har "justert" den litt..
IMG_4799.JPG

Hvor mye veier den nå?
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Tråden om luft- og oljekjølte motorsykler, nye som eldre modeller
Klaringa på forskjermen er ok-hender jeg hører en litt grov stein subber i mellom hvis det er litt klinete underlag men ikke noe problem-har ikke veid den men tipper ganske lik, siden plastikken ikke veier all verden og eksempelvis frontlykta er større og stål-men et par kg er jo mulig.
Gjort mest for stil-akkurat som GS450 som jeg ordnet til guttungen som A2 sykkel-den er også registrert som A2/mellomtung sykkel.
Med demonterbart baksete/bagasjeholder.
Nå er det jo en del år siden han brukte denne men har jo litt problemer med å selge motorsykler.......

Gjort mest for stil-akkurat som GS450 som jeg ordnet til guttungen som A2 sykkel-den er også registrert som A2/mellomtung sykkel.
Med demonterbart baksete/bagasjeholder.
Nå er det jo en del år siden han brukte denne men har jo litt problemer med å selge motorsykler.......

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- Gammelbokser
- Innlegg: 59
- Registrert: 24 apr 2024, 21:52
- Motorsykkelen din: Gammelboksere
- Bosted: Øvre Bratsberg Amt
Re: Tråden om luft- og oljekjølte motorsykler, nye som eldre modeller
Åttitallets off-roadere veide (veier) gjerne 100 kg mindre enn moderne "GS" eller "Adventure" sykler. Hadde min XL på en vekt engang, og så 142 kg med ca halvfull bensintank. Ikke mange andre gateregistrerete 600-kubikkere som kommer i nærheten av det.mekkern skrev: 20 okt 2024, 13:19 . . . har ikke veid den men tipper ganske lik, siden plastikken ikke veier all verden og eksempelvis frontlykta er større og stål-men et par kg er jo mulig.
Snerten den ogsåmekkern skrev: 20 okt 2024, 13:19 . . . GS450 som jeg ordnet til guttungen som A2 sykkel-den er også registrert som A2/mellomtung sykkel. Med demonterbart baksete/bagasjeholder.

Skjønner det veldig godtmekkern skrev: 20 okt 2024, 13:19Nå er det jo en del år siden han brukte denne men har jo litt problemer med å selge motorsykler.......

- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39781
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Tråden om luft- og oljekjølte motorsykler, nye som eldre modeller
Fikk en e-post i dag som tyder på at amerikanske Big Dog holder på fortsatt.
Jeg trodde de var konkurs, men det ser ut til at de altså eksisterer fortsatt.
Og med en luftkjølt V2'er på over 2000 kubikk ...

Ikke akkurat min type sykkel, for å si det mildt.
Men at det fortsatt finnes slike MCkreasjoner er jo ganske artig
.
Jeg trodde de var konkurs, men det ser ut til at de altså eksisterer fortsatt.
Og med en luftkjølt V2'er på over 2000 kubikk ...


Ikke akkurat min type sykkel, for å si det mildt.
Men at det fortsatt finnes slike MCkreasjoner er jo ganske artig

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39781
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Tråden om luft- og oljekjølte motorsykler, nye som eldre modeller
Interessant RE nyhet som i hvert fall jeg kommer til å sjekke ut nærmere om den tas inn her i Norge, nye Royal Enfield 440 med nyutviklet luft/oljekjølt motor økt fra 411 til 443 kubikk. Og med ny sekstrinns girkasse mot 411's femtrinns og slangeløse felger.
Absolutt en interessant sykkel for en luftkjølingsentusiast som meg
https://www.advrider.com/royal-enfield- ... scram-440/
Absolutt en interessant sykkel for en luftkjølingsentusiast som meg

https://www.advrider.com/royal-enfield- ... scram-440/
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Gammelbokser
- Innlegg: 59
- Registrert: 24 apr 2024, 21:52
- Motorsykkelen din: Gammelboksere
- Bosted: Øvre Bratsberg Amt
Re: Tråden om luft- og oljekjølte motorsykler, nye som eldre modeller
AJ skrev: 08 nov 2024, 19:33 Fikk en e-post i dag som tyder på at amerikanske Big Dog holder på fortsatt.
Jeg trodde de var konkurs, men det ser ut til at de altså eksisterer fortsatt. Og med en luftkjølt V2'er på over 2000 kubikk ...![]()
Ikke akkurat min type sykkel, for å si det mildt. Men at det fortsatt finnes slike MCkreasjoner er jo ganske artig.
Ingen krise om Big Dog skulle gå konkurs, så lenge det finnes alternativer. Tok bilde av dette, som ser ut til å være av merket "Knievel" (?) i Norge i sommer . . . .
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39781
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Tråden om luft- og oljekjølte motorsykler, nye som eldre modeller
Nylansert Jawa 650, ser det ut til - https://www.jawa.eu/jawa-350-ohc-copy--1
I to versjoner:


Heller tvilsomt om denne kommer til Norge...
Men det ville vært både artig og litt spenstig om noen noen tok sjansen. Ikke bare denne olje- og luftkjølte 650'en, men også de andre Jawamodellene.
Royal Enfield har jo ikke skjemt seg bort på det norske MC-markedet, så da er det grunn til å tro at heller ikke Jawa vil gjøre det om de får muligheten...
I to versjoner:


Heller tvilsomt om denne kommer til Norge...
Men det ville vært både artig og litt spenstig om noen noen tok sjansen. Ikke bare denne olje- og luftkjølte 650'en, men også de andre Jawamodellene.
Royal Enfield har jo ikke skjemt seg bort på det norske MC-markedet, så da er det grunn til å tro at heller ikke Jawa vil gjøre det om de får muligheten...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Tråden om luft- og oljekjølte motorsykler, nye som eldre modeller
Fin i rød

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
Re: Tråden om luft- og oljekjølte motorsykler, nye som eldre modeller
Klar for bagasje

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39781
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Tråden om luft- og oljekjølte motorsykler, nye som eldre modeller
Godt polstret sal også, ser det ut som

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39781
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Tråden om luft- og oljekjølte motorsykler, nye som eldre modeller
Blir denne luftkjøltskjønnheten å se u Norge, tro
?
https://www.motorcyclenews.com/news/new ... da-gb350s/

https://www.motorcyclenews.com/news/new ... da-gb350s/
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Tråden om luft- og oljekjølte motorsykler, nye som eldre modeller
Tja, den blir kanskje importert.AJ skrev: 23 jan 2025, 19:38 Blir denne luftkjøltskjønnheten å se u Norge, tro?
Honda GB350S.jpg
https://www.motorcyclenews.com/news/new ... da-gb350s/
Jeg tviler på at den blir noen storselger vi kjøper stort sett ikke " mopeder " i Norge.
Markedet er nok land der motorsykkel er nyttekjøretøy
Rimelig sykkel med plass til to eller tre hvis man sitter litt trangt og en svær bagasjebærer.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
-
- Innlegg: 129
- Registrert: 12 des 2019, 08:51
- Motorsykkelen din: For tiden uten.
- Bosted: Arendal
Re: Tråden om luft- og oljekjølte motorsykler, nye som eldre modeller
https://www.finn.no/mobility/item/383354958
Tøff liten sykkel, og jeg tror kubikkgjennomsnittet er på vei ned i takt med at gjennomsnittsalderen på MC-førere er på vei opp. Prismessig havner den i same lende som Triumph 400, men det er jo en Honda.
Tøff liten sykkel, og jeg tror kubikkgjennomsnittet er på vei ned i takt med at gjennomsnittsalderen på MC-førere er på vei opp. Prismessig havner den i same lende som Triumph 400, men det er jo en Honda.
Sist redigert av Norsense den 24 jan 2025, 08:47, redigert 1 gang totalt.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39781
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Tråden om luft- og oljekjølte motorsykler, nye som eldre modeller
Ja, se der gitt!
Skal bli interessant å se salgstallene på denne etterhvert.
Kan fort bli en slager for folk som bor i ikke altfor lang avstand til arbeidsplanen i Oslo og andre byer her i landet.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Tråden om luft- og oljekjølte motorsykler, nye som eldre modeller
Suzuki GSXR 750 var den første store motorsykkelen som brukte olje som aktivt kjølemiddel på toppen. 8 oljerør under toppdekslet sørget for en flom av olje over toppen. Sykkelen har en stor oljekjøler og større oljemengde i motor/gearboks enn det som var vanlig i 85.
Lav vekt, aluminium ramme og ytelse som tusekubikkere var salgsargumenter som falt i smak.
https://www.classicsuzuki.com/teknik/GSX-R/gsxr.htm
Lav vekt, aluminium ramme og ytelse som tusekubikkere var salgsargumenter som falt i smak.
https://www.classicsuzuki.com/teknik/GSX-R/gsxr.htm
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39781
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Tråden om luft- og oljekjølte motorsykler, nye som eldre modeller
Interessant lesning, helt klart.Jompa skrev: 05 feb 2025, 22:13 Suzuki GSXR 750 var den første store motorsykkelen som brukte olje som aktivt kjølemiddel på toppen. 8 oljerør under toppdekslet sørget for en flom av olje over toppen. Sykkelen har en stor oljekjøler og større oljemengde i motor/gearboks enn det som var vanlig i 85.
Lav vekt, aluminium ramme og ytelse som tusekubikkere var salgsargumenter som falt i smak.
Hvor mye motorolje kunne også vært interessant å vite.
Min Moto Guzzi V7 850 med tosylindret motor på 853 kubikk er også luftavkjølt uten oljekjøler og skal ha kun 1,75 liter olje. Tørrkløtsj på denne så ingen felles olje med girkasse og dermed større oljemengde som med andre motorsykler med våtkløtsj (i oljebad).
Så... kun 1,75 liter olje på en 853 kubikks motor uten oljekjøler mener jeg bestemt vitner om god ingeniørkunst. Ikker minst med tanke på kjøleeffekten.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Tråden om luft- og oljekjølte motorsykler, nye som eldre modeller
Var Suzuki GSXR 750 prisgunstig sammenlignet med de andre Japanske … Husker når GSX750 og GSX1100 kom hvor begge var priset gunstig, spesielt 750’n ble det solgt mange av.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Tråden om luft- og oljekjølte motorsykler, nye som eldre modeller
AJ skrev: 05 feb 2025, 22:34Interessant lesning, helt klart.Jompa skrev: 05 feb 2025, 22:13 Suzuki GSXR 750 var den første store motorsykkelen som brukte olje som aktivt kjølemiddel på toppen. 8 oljerør under toppdekslet sørget for en flom av olje over toppen. Sykkelen har en stor oljekjøler og større oljemengde i motor/gearboks enn det som var vanlig i 85.
Lav vekt, aluminium ramme og ytelse som tusekubikkere var salgsargumenter som falt i smak.
Hvor mye motorolje kunne også vært interessant å vite.
Min Moto Guzzi V7 850 med tosylindret motor på 853 kubikk er også luftavkjølt uten oljekjøler og skal ha kun 1,75 liter olje. Tørrkløtsj på denne så ingen felles olje med girkasse og dermed større oljemengde som med andre motorsykler med våtkløtsj (i oljebad).
Så... kun 1,75 liter olje på en 853 kubikks motor uten oljekjøler mener jeg bestemt vitner om god ingeniørkunst. Ikker minst med tanke på kjøleeffekten.
3,8 liter på GSXR.
En GS 750 er oppgitt til 2 9.
1,75 liter pluss en liter på gearkasse så er total mengde omtrent som sykler med felles olje i motor og gear.
Større oljemengde er aldri noen ulempe, bortsett fra at det koster litt mer å bytte.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Tråden om luft- og oljekjølte motorsykler, nye som eldre modeller
Såvidt jeg husker kostet GSXR 750 nesten hundre tusen da den kom.dypen skrev: 05 feb 2025, 22:35 Var Suzuki GSXR 750 prisgunstig sammenlignet med de andre Japanske … Husker når GSX750 og GSX1100 kom hvor begge var priset gunstig, spesielt 750’n ble det solgt mange av.
IMG_2487.jpeg
FJ 1100 85 tusen, GSX 1100 Ca 80 og GSX 750 under 60 tusen.
Min GS 1100 G kostet 63 tusen inkl hjelm og førstegangs service.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.