Tusen takk! Dere skal ikke se bort ifra det, neikaLARSnikov skrev: 13 jul 2023, 12:08 Gratulerer med bestått og med sykkel!![]()
Regner med at det kommer litt bilder av nyanskaffelsen i løpet av helgen :)

Tusen takk! Dere skal ikke se bort ifra det, neikaLARSnikov skrev: 13 jul 2023, 12:08 Gratulerer med bestått og med sykkel!![]()
Regner med at det kommer litt bilder av nyanskaffelsen i løpet av helgen :)
StianM skrev: 28 jun 2023, 12:41Takk! Ja, selvfølgelig :) Hovedårsaken til stryk var slurvete bremseteknikk. Pga. nerver falt jeg tilbake til gamle vaner og brukte dessverre bare to fingre på bremsen. Sensor sa også "klem til litt ekstra på neste runde" da jeg skulle demonstrere nødbrems, så han ga meg jo en sjanse, men jeg tok ikke hintet. Hadde også et skikkelig ræva forskøk på krypkjøring, men det var feilfritt på runde to. I tillegg kjørte jeg ifølge sensor for passivt på "oversiktlig landevei". Denne landeveien var en grusvei med 80-sone, og jeg ga beskjed om at jeg ikke var helt komfortabel med grusvei helt ennå, så jeg tilpasset farten til omtrent 50 km/t.kaLARSnikov skrev: 28 jun 2023, 11:40 Masse lykke til! Er det lov å spørre om hva du fikk som årsak av sensor for ikke bestått?
Ekstremt rar beskjed. Fire fingre på bremsen betyr at du mister mer kontroll over selve sykkelen, samt gassen. Kanskje ok tips for nødbrems, men dritt for brems i hvilken som helst sving og veldig dritt for kjøring i bymiljø. Skal egentlig være raskere å få to fingre på bremsen enn fire under nødbrems, om man alltid leder to fingre over bremsen da man gasser ned eller t.o.m alltid holder dem der (noe som alle utenom kjørelærer lærte meg). Er noe problematisk med hvordan bremsesystemet er satt opp om du ikke klarer å låse hjulet med to fingre.SveinHa skrev: 28 jun 2023, 14:41 "Alle fingre på bremsen" fikk jeg også beskjed om men mener jeg har bedre kontroll med bare pekefinger og langfinger. Jeg har både RIKELIG med krefter i de 2 fingrene og doserer kreftene lett... Kanskje jeg skal prøve med flere fingre når jeg skal ut noen mil akkurat nå...
Du må huske at føreropplæringen i Norge er basert på nullvisjonen samt at det skal gi best mulig (dvs. tryggest) resultat for flest mulig mennesker på tvers av ferdighetsnivåer, sykkeltyper, og kjøremiljø. Med andre ord så lærer man ikke nødvendigvis det er som er helt optimalt da det gjerne kan være noe mer avanserte teknikker som er bedre for de som får det til, men verre for de som ikke gjør det.iris skrev: 14 jul 2023, 01:59 Ekstremt rar beskjed. Fire fingre på bremsen betyr at du mister mer kontroll over selve sykkelen, samt gassen. Kanskje ok tips for nødbrems, men dritt for brems i hvilken som helst sving og veldig dritt for kjøring i bymiljø. Skal egentlig være raskere å få to fingre på bremsen enn fire under nødbrems, om man alltid leder to fingre over bremsen da man gasser ned eller t.o.m alltid holder dem der (noe som alle utenom kjørelærer lærte meg). Er noe problematisk med hvordan bremsesystemet er satt opp om du ikke klarer å låse hjulet med to fingre.
Jeg har lekt meg litt med 4 fingre på bremsen og ser at jeg da må bruke mer krefter på tommelen som igjen gi meg krampe, funker ikke for meg... For bremsingen som sådan er der ingen forskjell...iris skrev: 14 jul 2023, 01:59Ekstremt rar beskjed. Fire fingre på bremsen betyr at du mister mer kontroll over selve sykkelen, samt gassen. Kanskje ok tips for nødbrems, men dritt for brems i hvilken som helst sving og veldig dritt for kjøring i bymiljø. Skal egentlig være raskere å få to fingre på bremsen enn fire under nødbrems, om man alltid leder to fingre over bremsen da man gasser ned eller t.o.m alltid holder dem der (noe som alle utenom kjørelærer lærte meg). Er noe problematisk med hvordan bremsesystemet er satt opp om du ikke klarer å låse hjulet med to fingre.
Om sensor ikke klarer å vurdere eleven på annet enn 2 vs 4 fingre på bremsen så bør han finne seg en annen jobb...kaLARSnikov skrev: 14 jul 2023, 09:52 Du må huske at føreropplæringen i Norge er basert på nullvisjonen samt at det skal gi best mulig (dvs. tryggest) resultat for flest mulig mennesker på tvers av ferdighetsnivåer, sykkeltyper, og kjøremiljø. Med andre ord så lærer man ikke nødvendigvis det er som er helt optimalt da det gjerne kan være noe mer avanserte teknikker som er bedre for de som får det til, men verre for de som ikke gjør det.
Vet ikke helt hva du mener med dette, ei heller hvilken sammenheng det har med avsnittet du siterte.SveinHa skrev: 14 jul 2023, 10:22Om sensor ikke klarer å vurdere eleven på annet enn 2 vs 4 fingre på bremsen så bør han finne seg en annen jobb...kaLARSnikov skrev: 14 jul 2023, 09:52 Du må huske at føreropplæringen i Norge er basert på nullvisjonen samt at det skal gi best mulig (dvs. tryggest) resultat for flest mulig mennesker på tvers av ferdighetsnivåer, sykkeltyper, og kjøremiljø. Med andre ord så lærer man ikke nødvendigvis det er som er helt optimalt da det gjerne kan være noe mer avanserte teknikker som er bedre for de som får det til, men verre for de som ikke gjør det.
Jeg kunne låse hjulet på syklene mine med to fingre enn så lenge. Kanskje det er problematisk på større sykkel men det gir lite mening (større disk, evt to av dem, skal ikke gjøre det vanskeligere å bremse).Greddy skrev: 14 jul 2023, 11:52 Konteks har veldig mye å si. Fire fingre for kraft. To fingrer for presisjon. Nødbrems er å stoppe fortest mulig med kortest bremselengde, man skal heller ikke låse hjulet og trigge ABS. To fingrer bruker man skal modulere farten (som trail braking) og ikke nødvendig stoppe helt opp til standstill.
Kan dette være rett (spør jeg som ikke har ABS på mine sykler)?Greddy skrev: 14 jul 2023, 11:52 […]Nødbrems er å stoppe fortest mulig med kortest bremselengde, man skal heller ikke låse hjulet og trigge ABS. […]
Så du tror du klarer å endre på bremsekraften mer ideelt enn en datamaskin i hvilke som helst forhold?Greddy skrev: 14 jul 2023, 12:54 ABS er ikke med på å redusere bremselengde. Man bremser ikke raskere eller kortere med ABS. Tvert imot motsatt.
Man bremser tregere og får lengre bremselengde med ABS når den blir aktivert. Den er med for at man skal ikke låse hjulet slik at man får skrens og øker risiko for å miste kontroll og low side sykkelen.
ABS = Antilock Braking Systemiris skrev: 14 jul 2023, 14:56Så du tror du klarer å endre på bremsekraften mer ideelt enn en datamaskin i hvilke som helst forhold?Greddy skrev: 14 jul 2023, 12:54 ABS er ikke med på å redusere bremselengde. Man bremser ikke raskere eller kortere med ABS. Tvert imot motsatt.
Man bremser tregere og får lengre bremselengde med ABS når den blir aktivert. Den er med for at man skal ikke låse hjulet slik at man får skrens og øker risiko for å miste kontroll og low side sykkelen.![]()
![]()
Takk for meg.
Den reduserer bremsekraften slik at hjulene låser seg momentant flere ganger i sekundet (istedenfor at de låser seg helt), og oppnår nesten maksimal bremseeffekt.Greddy skrev: 14 jul 2023, 15:56ABS = Antilock Braking Systemiris skrev: 14 jul 2023, 14:56Så du tror du klarer å endre på bremsekraften mer ideelt enn en datamaskin i hvilke som helst forhold?Greddy skrev: 14 jul 2023, 12:54 ABS er ikke med på å redusere bremselengde. Man bremser ikke raskere eller kortere med ABS. Tvert imot motsatt.
Man bremser tregere og får lengre bremselengde med ABS når den blir aktivert. Den er med for at man skal ikke låse hjulet slik at man får skrens og øker risiko for å miste kontroll og low side sykkelen.![]()
![]()
Takk for meg.
Du får tro på hva du vil, eller så kan du google det opp. ABS har ingenting med bremseytelse å gjøre, den redusere bremsekraften slik at hjulene ikke låser seg. Dette skjer når ABS-systemet oppdager hjulene i kjøretøyet ikke har samme hastighet. Dette står i teoriboken både for bil og MC.
Som sagt igjen: ABS er et nødverge system, ikke system som forbedre bremseegenskaper på et kjøretøy.
Dette testet vi på gocartbanen i Molde på tirsdag, nylagt asfalt og styrtregn under nødbremsøvelsene. Det var ingen tvil om at under de rådende forhold var bremselengde betydelig kortere for syklene med ABS enn for de uten!Greddy skrev:ABS = Antilock Braking Systemiris skrev: 14 jul 2023, 14:56Så du tror du klarer å endre på bremsekraften mer ideelt enn en datamaskin i hvilke som helst forhold?Greddy skrev: 14 jul 2023, 12:54 ABS er ikke med på å redusere bremselengde. Man bremser ikke raskere eller kortere med ABS. Tvert imot motsatt.
![]()
Takk for meg.
Du får tro på hva du vil, eller så kan du google det opp. ABS har ingenting med bremseytelse å gjøre, den redusere bremsekraften slik at hjulene ikke låser seg. Dette skjer når ABS-systemet oppdager hjulene i kjøretøyet ikke har samme hastighet. Dette står i teoriboken både for bil og MC.
Som sagt igjen: ABS er et nødverge system, ikke system som forbedre bremseegenskaper på et kjøretøy.
Jeg har ingen problem med å forstå argumentene dine, jeg har heller ikke problemer med å være enig med deg.Greddy skrev:[mention]iris[/mention] ABS-aktivert har kortere bremselengde sammenlignet med kjøretøy som allerede har mistet grep fra bakken. Derfor har ABS fordel akkurat i den instansen. Den gjenskaper/gjenoppretter tilbake grepet på bakken, slik at du kan fortsette å konvertere kinetiske energien til termisk energi på bremseskivene. Og når man ennå har grep med bakkekontakt, så kan man ennå manøvere kjøretøyet i andre retninger. Du sier jo selv den låser flere ganger i sekundet når den er aktivert. Låst skive betyr lite overføring av energi fra bremsekloss til bremseskiver. Låst brems betyr du er avhengig av friksjonen mellom dekk og bakken. Og gjett hvilke alternativ tror du er best på å transformere energi til en annen form?
[mention]kjellv[/mention] Problemet her er du har mange forskjellige variabler. Du har ulike sykler med forskjellig vekt, forskjellig dekk, og forskjellig bremser. Bare disse faktorene i seg selv, vil skape forskjellige bremselengder. Men mindre du har akkurat to identiske sykler med samme vekt, dekk og bremser, utført av samme fører, hvor den eneste variabel er ABS, så er ikke resultatet på det du opplevde,kan tas for god fisk.
[mention]SveinHa[/mention] Det er derfor EU innførte obligatorisk ABS på alle sykler i 2016 og i bil 2004. For hvermansen er ABS en god sikkerhetssystem som kan redusere risiko for ulykker. Skal man ha bedre bremseytelse på kjøretøyet, så er vekt en stor faktor, dekk for best mulig grep, og bremser som er gode til å overføre mest mulig energi på bremseskivene. Jo større jo bedre. Derfor har små sykler bare 1 skive og store sykler to skiver. Cluet her er at den tilgjengelige overflatearealet til å overføre energi: er doblet.
For de som driver å kjøre på bane eller løp er ventilerte skive en ting, nettopp for dumpe varme ut i omgivelsene. Vi alle vet hva som skjer når bremseskivene er for varme og kan ikke ta imot mer? Vi får noe som kalles brakefade. Friksjonen mellom kloss og skive opphører.
Igjen - hvordan skal du klare å oppnå optimal bremseeffekt med fingrene dine og hjernen din når du må ta forbehold for variabler som du ikke kan oppfatte? Temperatur av asfalt, temperatur av dekk, trykk i dekk, fuktighet av asfalt, kvalitet av asfalt, kvalitet av dekkene, hvor slitte bremseklossene er, farten og vekten av mcen på en spesifisk dag, vinkelen på veien, osv osv osv. I dårlige forhold kan du ikke ta forbehold for alt, og da må du bremse mindre for å garantere at du ikke låser hjulet - ABS kan derimot bremse tilnærmet maksimalt ved å kjenne når hjulet låses mange ganger i sekundet og slippe det. Hver gang det slippes, blir rotasjonen gjenopprettet, og sykkelen bremser som vanlig. Se på noen videoer av ABS i slow-mo - det er ganske enkelt å se at hjulet kun låses for noen få millisekunder - resten av tiden bremser kjøretøyet maksimalt.Greddy skrev: 14 jul 2023, 18:34 @iris ABS-aktivert har kortere bremselengde sammenlignet med kjøretøy som allerede har mistet grep fra bakken. Derfor har ABS fordel akkurat i den instansen. Den gjenskaper/gjenoppretter tilbake grepet på bakken, slik at du kan fortsette å konvertere kinetiske energien til termisk energi på bremseskivene. Og når man ennå har grep med bakkekontakt, så kan man ennå manøvere kjøretøyet i andre retninger. Du sier jo selv den låser flere ganger i sekundet når den er aktivert. Låst skive betyr lite overføring av energi fra bremsekloss til bremseskiver. Låst brems betyr du er avhengig av friksjonen mellom dekk og bakken. Og gjett hvilke alternativ tror du er best på å transformere energi til en annen form?
Uten tvil så ytet deltakerne med ABS bedre enn de uten ABS. Litt psykologi er med i bildet. Men det er ikke det jeg prøver å si her.kjellv skrev: 14 jul 2023, 19:04
Men.. For de fleste av oss vil ABS bremser under vanskelige forhold være en ekstra sikkerhet og gjøre bremsestrekningen langt bedre enn om vi ikke hadde ABS. Jeg sier i dag LANGT bedre, det er ikke sikkert jeg hadde gjort det før tirsdagens nødbremsøvelser. Jeg vet at våre erfaringer på tirsdag kveld ikke holder som vitenskapelige bevis, men forskjellene var så veldig store at jeg ikke lenger er i tvil. De som kjørte uten ABS turte rett og slett ikke bremse bra nok. Etter gjentatte runder med nødbrems turte de fleste som hadde ABS å stole på sykkelen og klemme til med alt de hadde av bremser. Derfor er jeg helt sikker på at for folk flest som ikke en gang aner hvordan sykkelen oppfører seg i en nødbremssituasjon er ABS bremser en betydelig sikkerhetsfaktor.
Det er nå en gang slik at de aller fleste har nærmest aldri noen gang testet hvordan sykkelen oppfører seg i nødbrems.
Sent fra min SM-A515F via Tapatalk
Første link viser 404 error, så jeg vet ikke hva som står der.iris skrev: 14 jul 2023, 19:41
Igjen - hvordan skal du klare å oppnå optimal bremseeffekt med fingrene dine og hjernen din når du må ta forbehold for variabler som du ikke kan oppfatte? Temperatur av asfalt, temperatur av dekk, trykk i dekk, fuktighet av asfalt, kvalitet av asfalt, kvalitet av dekkene, hvor slitte bremseklossene er, farten og vekten av mcen på en spesifisk dag, vinkelen på veien, osv osv osv. I dårlige forhold kan du ikke ta forbehold for alt, og da må du bremse mindre for å garantere at du ikke låser hjulet - ABS kan derimot bremse tilnærmet maksimalt ved å kjenne når hjulet låses mange ganger i sekundet og slippe det. Hver gang det slippes, blir rotasjonen gjenopprettet, og sykkelen bremser som vanlig. Se på noen videoer av ABS i slow-mo - det er ganske enkelt å se at hjulet kun låses for noen få millisekunder - resten av tiden bremser kjøretøyet maksimalt.
Ingen svar på artiklene?
Jeg har ingen forutsetninger til å gi råd om noe som helst innen banekjøring og racing. Dette driver jeg ikke med, og har svært begrenset interesse og kunnskap om slikt.Greddy skrev:Uten tvil så ytet deltakerne med ABS bedre enn de uten ABS. Litt psykologi er med i bildet. Men det er ikke det jeg prøver å si her.kjellv skrev: 14 jul 2023, 19:04
Men.. For de fleste av oss vil ABS bremser under vanskelige forhold være en ekstra sikkerhet og gjøre bremsestrekningen langt bedre enn om vi ikke hadde ABS. Jeg sier i dag LANGT bedre, det er ikke sikkert jeg hadde gjort det før tirsdagens nødbremsøvelser. Jeg vet at våre erfaringer på tirsdag kveld ikke holder som vitenskapelige bevis, men forskjellene var så veldig store at jeg ikke lenger er i tvil. De som kjørte uten ABS turte rett og slett ikke bremse bra nok. Etter gjentatte runder med nødbrems turte de fleste som hadde ABS å stole på sykkelen og klemme til med alt de hadde av bremser. Derfor er jeg helt sikker på at for folk flest som ikke en gang aner hvordan sykkelen oppfører seg i en nødbremssituasjon er ABS bremser en betydelig sikkerhetsfaktor.
Det er nå en gang slik at de aller fleste har nærmest aldri noen gang testet hvordan sykkelen oppfører seg i nødbrems.
Sent fra min SM-A515F via Tapatalk
Bremseytelse og sikkerhet er to forskjellige ting. ABS er skapt for vanskelige veiforhold. Under ideelle forhold så vil man ikke yte bedre med ABS, med mindre man driter seg ut.
Hvis en kunde kommer til deg, med sin bruktimportert R3 uten ABS. Vedkommende skal kjøre bane med sykkelen, og har oppgradert gaffel og støtdemper. Hva ville du anbefalt til kunden? Oppgradert brems fra singel disk til dobbeldisk, eller hevet på et ABS system? I know, dette er et veldig spesifikk edgecase. Men jeg prøver å sette ting i spissen.
ABS er designet for å beholde traction ved deakselerasjon. At man får en bi effekt med litt kortere bremselengde sammenlignet mot skrensing er bare en bonus. Vi har Traction Control også for det motsatte... altså akselerasjon. Formålet er det samme som ABS, å holde grep på bakken med kjøretøy, slik at vi ikke overstyrer kjøretøyet rundt en sving feks. Bi-effekten er at man kan akse fortere uten avansertteknikk. Men jeg vil ikke påstå at kjøretøyet er kraftigere med TC.
Google moment. Her er lenke direkte fra MSF's nettside.Greddy skrev: 14 jul 2023, 22:37
Første link viser 404 error, så jeg vet ikke hva som står der.
Andre link som omhandler om grus og løs føre, bekrefter bare det jeg sier:
ABS-aktivert har kortere bremselengde sammenlignet med kjøretøy som allerede har mistet grep fra bakken.
Vi oppnår optimal bremseeffekt med øving, øving, øving, øving, øving, øving, feiling, erfaring, øving, øving, øving, øving, feiling, erfaring og øving. OG igjen nevner du nøkkelordet dårlig forhold. Du bremser ikke mindre, du må bremse bedre. Progressivt. Ikke hugg i bremsespaken så fort som mulig. Da får du lås. Om du har ABS, så er det opp til deg om du vil lene deg på ABS-puten. Jeg vet at med mine sykler så blir bremselengden lengre med ABS-aktivert, sammenlignet mot vanling bremsing med for og bak brems aktivert.
Jeg forteller bare hva jeg erfarer med mine sykler.iris skrev: 15 jul 2023, 01:22
Google moment. Her er lenke direkte fra MSF's nettside.
https://msf-usa.org/documents/a-compari ... e-systems/
Argumentet "mine sykler har lengre bremselengde med ABS" er n = 1 og dermet ubrukelig i denne diskusjonen.
Ideelle forhold på norske veier er en raritet.