2024 BMW R1300 GS Adventure

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24628
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: 2024 BMW R1300 GS Adventure

Legg inn av Bjerknez »

lazyboy skrev: 16 jul 2024, 20:24 Ja der ser du, slik tenker motorbransjen også😀. Men dem har garanti og kjøpslov og forholde seg til. Derfor tror jeg produksjonslandene spiller liten rolle. Men nå har jeg sporet helt av, så nå er vi enig i at Gsa er verdens beste mc og lar det bli med det😂
Har aldri sagt at GSA er en dårlig sykkel. Jeg liker den bare ikke :)

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7118
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: 2024 BMW R1300 GS Adventure

Legg inn av dypen »

Litt lesestoff om R1300 GS Adventure …

https://www.advrider.com/bmw-r1300-gs-adventure/
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1691
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: 2024 BMW R1300 GS Adventure

Legg inn av Gammelsmurfen »

Jeg har selv en BMW mc, men må innrømme at denne R1300´n ikke tiltaler meg hva gjelder utseende.
Klumpete, kantete og ser ut som noe fra "Transformers" syns jeg da.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24628
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: 2024 BMW R1300 GS Adventure

Legg inn av Bjerknez »

Gammelsmurfen skrev: 17 jul 2024, 00:52 Jeg har selv en BMW mc, men må innrømme at denne R1300´n ikke tiltaler meg hva gjelder utseende.
Klumpete, kantete og ser ut som noe fra "Transformers" syns jeg da.
Utsende er selvsagt en smakssak. Noen liker kantete design mens andre vil ha mer runde linjer etc. poenget mitt var egentlig selve sammensettingen når jeg ser sykkelen uten sidevesker. Da ser det jo nærmest ut som du kjører en boss hoss....

MED sidevesker blir geometrien mer riktig, men allikevel liker jeg ikke utseendet. Da vil jeg si den gamle modellen ser bedre ut. Men hvem bryr seg. Jeg skal uansett ikke ha en slik :thumleft

Brukeravatar
Canutus
Innlegg: 622
Registrert: 10 mai 2016, 11:24
Motorsykkelen din: BMW K1300R
Bosted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
Kontakt:

Re: 2024 BMW R1300 GS Adventure

Legg inn av Canutus »

Nå er vel ingenting tilfeldig av det som dukker opp på fb-feeden, men kom over denne sammenligningen.
Må si eg tviler litt, men kan vel heller ikke bare fornekte det.

https://www.facebook.com/share/r/ZfjdQgKEBAWoyxev/

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24628
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: 2024 BMW R1300 GS Adventure

Legg inn av Bjerknez »

Canutus skrev: 21 jul 2024, 19:34 Nå er vel ingenting tilfeldig av det som dukker opp på fb-feeden, men kom over denne sammenligningen.
Må si eg tviler litt, men kan vel heller ikke bare fornekte det.

https://www.facebook.com/share/r/ZfjdQgKEBAWoyxev/
Tja... var vel ikke så høy hastighet her? Er jo på topp disse RR syklene yter mest. Bimmern har like mye eller moment langt nede som kanskje gjør den mer brukanes i lavere hastigheter. En erfaren fører klarer nok å takle den ekstra vekten ganske bra.

Hadde dette vært på en roadracing bane hadde nok RR sykkelen parkert Bimmern når man når opp mot 300km/t på oppløpssiden, samt får spilt mer på høyere turtall etc.

Men igjen... man skal heller ikke tro på alt man ser, men at det er plausibelt? Tja... kanskje? En GSA 1300 er jo ikke akkurat noen sinke. Den veier ned mot 250kg. Uten alt utstyret? Kun 50ish kg. Ker enn RR sykkelen...

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5032
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: 2024 BMW R1300 GS Adventure

Legg inn av FredrikE24 »

M1000XR er vel knapt ute av første gir.

Etter å ha ligget bak en kompis i utallige hårnåler, så er det utrolig hvor potent en tosylindret sak er på vei ut. Så kommer min rekkefire til sin rett først når neste hårnål kommer.

Brukeravatar
GSXR-Erling
Innlegg: 380
Registrert: 09 nov 2023, 20:04
Motorsykkelen din: MT10SP 2017

Re: 2024 BMW R1300 GS Adventure

Legg inn av GSXR-Erling »

Får vel ny motor hver 90000km denne da 😆 👅
Har nu:
YZ250F 09, MT10SP 17, R1 08 bane, og en Z4 3.0😸
Solgt: Kh100Es, GSX750, VF1000F, FJ1100, CB1100F, VF500F2, YZF1000R, ZX6R, FZS1000, ZZR1200, K1200S (2), K1300S (2), ZZ1400 (2), XR800, R1150R, GSX1400, XT1200Z, RSV1000R, VTR1000F, GSXR1000 bane, R6 bane.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24628
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: 2024 BMW R1300 GS Adventure

Legg inn av Bjerknez »

Det understreker bare dte jeg alltid har ment om disse RR syklene. Disse funker best på bane. På landeveien i moderate hastigheter kan man nok lett holde følge med en RR sykkel med en MT09 eller Street Triple RS også. Sett at førerne er like gode.

På bane hvor man hele tiden kan ligge å jage turtall og mass effekt er det nok RR sykkelen som er sjefen.

Derfor foretrekker jeg personlig moment fremfor toppeffekt. Gjerne begge deler, men da blir det fort dyrt og tungt.

Brukeravatar
GSXR-Erling
Innlegg: 380
Registrert: 09 nov 2023, 20:04
Motorsykkelen din: MT10SP 2017

Re: 2024 BMW R1300 GS Adventure

Legg inn av GSXR-Erling »

Jeg liker ikke GS motorene, skal sies at jeg ikke har prøvd den med utblåset ned. Har kjørt en annen i samme kategori siden juni 22, ikke all verdens langt, men 16000km, XT1200Z -11.
Alt vel og bra, men...jeg liker en mer aktiv kjørestil enn hva denne og GS'er klarer å gi meg "uten å riste i filler" før det skjer noooe 😆 ...derfor, kjøpte jeg en MT10SP -17 på lørdag. Kjørt ca 50 mil siden da, på svingete vei med passe lite trafikk, og herrejemmini hvor digg!!!
Folk er forskjellige.
Har nu:
YZ250F 09, MT10SP 17, R1 08 bane, og en Z4 3.0😸
Solgt: Kh100Es, GSX750, VF1000F, FJ1100, CB1100F, VF500F2, YZF1000R, ZX6R, FZS1000, ZZR1200, K1200S (2), K1300S (2), ZZ1400 (2), XR800, R1150R, GSX1400, XT1200Z, RSV1000R, VTR1000F, GSXR1000 bane, R6 bane.

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: 2024 BMW R1300 GS Adventure

Legg inn av mekkern »

Bjerknez skrev: 22 jul 2024, 00:55 Det understreker bare dte jeg alltid har ment om disse RR syklene. Disse funker best på bane. På landeveien i moderate hastigheter kan man nok lett holde følge med en RR sykkel med en MT09 eller Street Triple RS også. Sett at førerne er like gode.

På bane hvor man hele tiden kan ligge å jage turtall og mass effekt er det nok RR sykkelen som er sjefen.

Derfor foretrekker jeg personlig moment fremfor toppeffekt. Gjerne begge deler, men da blir det fort dyrt og tungt.
Trenger ikke god fører eller rask sykkel da....

Etter å ha kjørt en del i alpene og eller rundt omkring i over 40 år så ser jeg at når det gjelder slik som filmsnutten eller dragrace så er en viktig sak gearingsforholdet på 1 gear når en RR ikke får brukt annet enn 1 gear og ikke har spesielt effekt før 80-90kmh.. en annen sak er at en R sykkel er kortere og vil da reise seg mer på aks-de fleste har forøvrig redusert effekt de 3-4 første gearene siden det ikke kan benyttes fullt.
Alt til sin bruk-en værsting bil kommer også til kort mot en LadaNiva i terrenget.

Alt til sin bruk-også når det skal svinges.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39833
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: 2024 BMW R1300 GS Adventure

Legg inn av AJ »

Sidevesketrøbbel og litt andre ikke-spesifiserte problemer med nye R1300GS, flg. Motorrad, skal vi tro det som framkommer i denne saken... :-k :

https://www.mcta.no/artikler-1/artikler ... jgyz-x67hw
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3520
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Bosted: Lista

Re: 2024 BMW R1300 GS Adventure

Legg inn av JohnnyTh »

Ingen har vel noen gang kjøpt en GS/GSAfor den er så fin. Ingen har sagt til meg at min GSA er fin. Jeg kunne gjerne hatt en ny 1300 GSA, det er jo et verktøy. Hvis jeg trenger en skiftenøkkel, så ser jeg ikke etter en som ser fin ut.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24628
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: 2024 BMW R1300 GS Adventure

Legg inn av Bjerknez »

JohnnyTh skrev: 22 jul 2024, 21:54 Ingen har vel noen gang kjøpt en GS/GSAfor den er så fin. Ingen har sagt til meg at min GSA er fin. Jeg kunne gjerne hatt en ny 1300 GSA, det er jo et verktøy. Hvis jeg trenger en skiftenøkkel, så ser jeg ikke etter en som ser fin ut.
Men en skiftenøkkel er egentlig et ganske dårlig verktøy. Lettvint ja, men en rekke fastnøkler er og foretrekke. Så plukker man den ut den fastnøkkelen man trenger til oppgaven. :knegg

kaLARSnikov
Innlegg: 373
Registrert: 22 jul 2020, 13:31
Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro
Bosted: Østfold

Re: 2024 BMW R1300 GS Adventure

Legg inn av kaLARSnikov »

Bjerknez skrev: 22 jul 2024, 23:53
JohnnyTh skrev: 22 jul 2024, 21:54 Ingen har vel noen gang kjøpt en GS/GSAfor den er så fin. Ingen har sagt til meg at min GSA er fin. Jeg kunne gjerne hatt en ny 1300 GSA, det er jo et verktøy. Hvis jeg trenger en skiftenøkkel, så ser jeg ikke etter en som ser fin ut.
Men en skiftenøkkel er egentlig et ganske dårlig verktøy. Lettvint ja, men en rekke fastnøkler er og foretrekke. Så plukker man den ut den fastnøkkelen man trenger til oppgaven. :knegg
Skulle gjerne hatt like mange motorsykler som jeg har fastnøkler jeg :lol

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7118
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: 2024 BMW R1300 GS Adventure

Legg inn av dypen »

R1300 GS er en flott slank sykkel men nå dukker det opp bilder av den nye R1300 GS Adventure over alt men selv om jeg liker BMW og er fascinert av høyreiste sykler av denne typen ser det ut som den er bygget av «LEGO» klosser og selv med den beste vilje får jeg meg ikke til å like denne. Her ett bilde av «Triple Black» utgaven …
IMG_1598.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

kaLARSnikov
Innlegg: 373
Registrert: 22 jul 2020, 13:31
Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro
Bosted: Østfold

Re: 2024 BMW R1300 GS Adventure

Legg inn av kaLARSnikov »

Smaken er som baken, for meg er dette det tøffeste BMW har produsert så langt i dette segmentet... :lol

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39833
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: 2024 BMW R1300 GS Adventure

Legg inn av AJ »

R1300GS synes jeg BMW har lykkes bra med, stilren og kompakt. Men spesielt slank, som det er nevnt, er den vel strengt tatt ikke... :[-(

R130GSA har et ganske mye tyngre (tanks...)design i samme stil som H-D Pan America 1250, etter min mening.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24628
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: 2024 BMW R1300 GS Adventure

Legg inn av Bjerknez »

Uansett, hver sin lyst og smaken er som baken.

Personlig synes jeg den rett og slett er stygg. Å denne gangen har det ikke noe med sideveskene å gjøre. Nå er resten av sykkelen stygg også... :lol

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5032
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: 2024 BMW R1300 GS Adventure

Legg inn av FredrikE24 »

Hakk i plata :P

Om noen år, så har designet vokst på de fleste, og konkurrentene ruller ut lignende sykler.

Toalmar
Innlegg: 538
Registrert: 16 mar 2013, 14:18
Motorsykkelen din: .
Bosted: **

Re: 2024 BMW R1300 GS Adventure

Legg inn av Toalmar »

FredrikE24 skrev: 31 jul 2024, 15:21 Hakk i plata :P

Om noen år, så har designet vokst på de fleste, og konkurrentene ruller ut lignende sykler.
Det tror jeg du kan få veldig rett i faktisk :thumleft

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3520
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Bosted: Lista

Re: 2024 BMW R1300 GS Adventure

Legg inn av JohnnyTh »

Bjerknez skrev: 22 jul 2024, 23:53
JohnnyTh skrev: 22 jul 2024, 21:54 Ingen har vel noen gang kjøpt en GS/GSAfor den er så fin. Ingen har sagt til meg at min GSA er fin. Jeg kunne gjerne hatt en ny 1300 GSA, det er jo et verktøy. Hvis jeg trenger en skiftenøkkel, så ser jeg ikke etter en som ser fin ut.
Men en skiftenøkkel er egentlig et ganske dårlig verktøy. Lettvint ja, men en rekke fastnøkler er og foretrekke. Så plukker man den ut den fastnøkkelen man trenger til oppgaven. :knegg
Det har du helt rett i. For min egen del så har jeg ikke fult sett med fastnøkler lengre enn til 24mm, så noen ganger så må man ty til skiftenøkler. Og da leter jeg ikke etter en som ser fin ut.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7118
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: 2024 BMW R1300 GS Adventure

Legg inn av dypen »

BMW R1300 GS Adventure opp på senterstøtta …

https://fb.watch/xG0Md-70Vt/?
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39833
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: 2024 BMW R1300 GS Adventure

Legg inn av AJ »

dypen skrev: 10 feb 2025, 19:48 BMW R1300 GS Adventure opp på senterstøtta …

https://fb.watch/xG0Md-70Vt/?
Elektronisk (nød...)hjelp for å få sykkelen opp på midtstøtta...!? :eh
Du verden... :roll
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24628
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: 2024 BMW R1300 GS Adventure

Legg inn av Bjerknez »

AJ skrev: 10 feb 2025, 19:57
dypen skrev: 10 feb 2025, 19:48 BMW R1300 GS Adventure opp på senterstøtta …

https://fb.watch/xG0Md-70Vt/?
Elektronisk (nød...)hjelp for å få sykkelen opp på midtstøtta...!? :eh
Du verden... :roll
Det neste nå er at man får med seg en bagasjebærer eller en pikkolo på tur. :lol

Svar