Bjerknez sin BMW i4 M50 | Erfaringer og skjitprat...
- Bjerknez
- Innlegg: 24621
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez sin BMW i4 M50 | Erfaringer og skjitprat...
Man skal ikke ha det så alt for travelt når man skal frakte seg selv kjapt over lange avstander vinterstid og kanskje spesielt i utlandet hvor avstanden mellom hurtigladere blir mer og mermglissent jo lenger sør man kommer. Men her i skandinavia vil jeg vel tro vi er godt dekket vil jeg tro.
Telsa er en typisk bil jeg har lust til å like men jeg får det ikke helt til. Tesla er ferske på bilbygging og har hatt mange sykdommer. Det gærste er nok over å det var den første Model S som fikk gjennomgå mest. Men også flere andre modeller etter denne har slitt med elementære ting. Vannlekasje inn i kupeen, lakk som flasser av etc. er en gjenganger.
Den nye Model 3 Highland skal være en vesentlig oppgradering, men problemet mitt med denne er den lite inkluderende sittestillingen og den rett og slett håpløse plasseringen av blinklysknappene. Selve batteripakken, effektiviteten og ikke minst teknologien er Tesla sin sterke side. Men det stopper der. Min erfaring er at Tesla mangler kjøreglede. Desverre.
Telsa er en typisk bil jeg har lust til å like men jeg får det ikke helt til. Tesla er ferske på bilbygging og har hatt mange sykdommer. Det gærste er nok over å det var den første Model S som fikk gjennomgå mest. Men også flere andre modeller etter denne har slitt med elementære ting. Vannlekasje inn i kupeen, lakk som flasser av etc. er en gjenganger.
Den nye Model 3 Highland skal være en vesentlig oppgradering, men problemet mitt med denne er den lite inkluderende sittestillingen og den rett og slett håpløse plasseringen av blinklysknappene. Selve batteripakken, effektiviteten og ikke minst teknologien er Tesla sin sterke side. Men det stopper der. Min erfaring er at Tesla mangler kjøreglede. Desverre.
- Bjerknez
- Innlegg: 24621
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez sin BMW i4 M50 | Erfaringer og skjitprat...
Johoo! I morgen får jeg testet AWD systemet til Bimmern

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- Bjerknez
- Innlegg: 24621
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez sin BMW i4 M50 | Erfaringer og skjitprat...
Kan opplyse om at BMW i4 M50 er svært morsom når man slår av DSC systemet og finner en egnet parkeringsplass med 10cm. høy snø 

- Audi Mannen
- Innlegg: 870
- Registrert: 23 mai 2017, 14:13
- Motorsykkelen din: Yamaha XJR 1300
- Bosted: Kristiansund
Re: Bjerknez sin BMW i4 M50 | Erfaringer og skjitprat...
Hmmmm..... se på ladekartet nedover europa så begynner det å bli bra der også, jeg har ikke noen betenkeligheter med elbil på ferietur nedover. Nå som Tesla laderne er åpne for alle så ta en kikk, det er ladere med jevne mellomrom overalt. Det eneste negative er at de som regel ligger bittelitt unna hovedveiene og man må kjøre til de, man passerer de liksom ikke slik de er plassert her hjemme. Men det gjelder i stor grad vestlige del av europa da. for langt øst og sør for alpene begynner det å bli trøblete.Bjerknez skrev: 06 jan 2025, 22:32 Man skal ikke ha det så alt for travelt når man skal frakte seg selv kjapt over lange avstander vinterstid og kanskje spesielt i utlandet hvor avstanden mellom hurtigladere blir mer og mermglissent jo lenger sør man kommer. Men her i skandinavia vil jeg vel tro vi er godt dekket vil jeg tro.
Telsa er en typisk bil jeg har lust til å like men jeg får det ikke helt til. Tesla er ferske på bilbygging og har hatt mange sykdommer. Det gærste er nok over å det var den første Model S som fikk gjennomgå mest. Men også flere andre modeller etter denne har slitt med elementære ting. Vannlekasje inn i kupeen, lakk som flasser av etc. er en gjenganger.
Kjøreglede har jeg egentlig ikke i Etron heller. Ikke sånn glede som i andre biler jeg har hatt, men kjøreglede i form av komfort og en fryktelig behagelig tur... det har jeg.
Yamaha XJR 1300
- Bjerknez
- Innlegg: 24621
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez sin BMW i4 M50 | Erfaringer og skjitprat...
Joda, du har nok rett i det, men det blir vel mer og mer glissent jo lenger ned man kommer, litt avhengig av hvor man reiser selvsagt.
Angående kjøreglede så må jeg si Bimmern leverer så til de grader. Mye krefter som planter seg bra til underlaget og selv med litt aktiv kjøring så merker man jo hvor mye mer den bilen takler. Man merker ikke engang at den krenger i svingene. Den ligger som støpt på veien.
På glatta er den også veldig bra. En morsom vinterbil hvis snøen ikke blir for høy, siden bilen kun stikker 12.5 cm. over bakken. :)
Angående kjøreglede så må jeg si Bimmern leverer så til de grader. Mye krefter som planter seg bra til underlaget og selv med litt aktiv kjøring så merker man jo hvor mye mer den bilen takler. Man merker ikke engang at den krenger i svingene. Den ligger som støpt på veien.
På glatta er den også veldig bra. En morsom vinterbil hvis snøen ikke blir for høy, siden bilen kun stikker 12.5 cm. over bakken. :)
Re: Bjerknez sin BMW i4 M50 | Erfaringer og skjitprat...
Tesla sin første policy ved bygging av ladenettverk var at ingen ladestasjon skulle være plassert i by eller tettsted for der skulle brukere lade hjemme. Biler levert frem til og med mai 2017 hadde gratis lading som fulgte bilens levetid som sikkert også påvirket plassering av ladeplasser, misbruk av gratis lading kan være Lier hvor biler ble parkert og eier dro hjem. I dag er ikke det gunstig da du blir belastet for ståtid hvis ikke bilen flyttes etter endt lading. Biler med gratis lading etter mai 2017 fulgte eier i forbindelse med diverse kampanjer og referallinker, blir bilen solgt er gratis lade periode over. Neste grep mot gratis lading som fulgte bilens levetid ble slettet på alle biler som var innom Tesla sine butikker og videresolgt uten lading. I dag er det ladestasjoner over alt og policy for avstand mellom ladestasjonen tror jeg er maks 20 - 25 mil.Audi Mannen skrev: 07 jan 2025, 10:38Hmmmm..... se på ladekartet nedover europa så begynner det å bli bra der også, jeg har ikke noen betenkeligheter med elbil på ferietur nedover. Nå som Tesla laderne er åpne for alle så ta en kikk, det er ladere med jevne mellomrom overalt. Det eneste negative er at de som regel ligger bittelitt unna hovedveiene og man må kjøre til de, man passerer de liksom ikke slik de er plassert her hjemme. Men det gjelder i stor grad vestlige del av europa da. for langt øst og sør for alpene begynner det å bli trøblete.Bjerknez skrev: 06 jan 2025, 22:32 Man skal ikke ha det så alt for travelt når man skal frakte seg selv kjapt over lange avstander vinterstid og kanskje spesielt i utlandet hvor avstanden mellom hurtigladere blir mer og mermglissent jo lenger sør man kommer. Men her i skandinavia vil jeg vel tro vi er godt dekket vil jeg tro.
Telsa er en typisk bil jeg har lust til å like men jeg får det ikke helt til. Tesla er ferske på bilbygging og har hatt mange sykdommer. Det gærste er nok over å det var den første Model S som fikk gjennomgå mest. Men også flere andre modeller etter denne har slitt med elementære ting. Vannlekasje inn i kupeen, lakk som flasser av etc. er en gjenganger.
Kjøreglede har jeg egentlig ikke i Etron heller. Ikke sånn glede som i andre biler jeg har hatt, men kjøreglede i form av komfort og en fryktelig behagelig tur... det har jeg.
Apropos kjøreopplevelse så er det ikke mange biler jeg har hatt eller kjørt som kan måle seg med en riktig oppsatt Model X, gode eksempler kan være mine favoritt veier på motorsykkel som ble kjørt med el-bilen. Du har kun en pedal å forholde deg til ved gass og brems nemlig gasspedalen sammen med en bil som oppfører seg som en gokart til tross for vekt og utseende.
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- Bjerknez
- Innlegg: 24621
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez sin BMW i4 M50 | Erfaringer og skjitprat...
Jeg har riktignok ikke kjørt TeslaX, men jeg har kjørt Model 3. Bilen er ålreit den, men den er ikke engang i nærheten av den jeg har med tanke på kjøreopplevelse.
Tesla blir liksom mer som en "gocart". Understeller er ikke like "sofistikert" det er mer støy i kupeen og setene er dårligere. Men dette er da gamle Model 3. jeg har kun prøvesittet den nyeste (Highland) å jeg føler vel ikke den ga meg gåsehud heller egentlig.
Men Tesla er gode på Effektivitet. Men dem er også gode på og skryte på seg rekkevidde. I følge tester jeg har sett Har Tesla ganske store avvik fra fra oppgitt WLTP. Ikke noe krise så lenge man er klar over det dog.
Tesla blir liksom mer som en "gocart". Understeller er ikke like "sofistikert" det er mer støy i kupeen og setene er dårligere. Men dette er da gamle Model 3. jeg har kun prøvesittet den nyeste (Highland) å jeg føler vel ikke den ga meg gåsehud heller egentlig.
Men Tesla er gode på Effektivitet. Men dem er også gode på og skryte på seg rekkevidde. I følge tester jeg har sett Har Tesla ganske store avvik fra fra oppgitt WLTP. Ikke noe krise så lenge man er klar over det dog.
Re: Bjerknez sin BMW i4 M50 | Erfaringer og skjitprat...
Du kan ikke sammenligne Model 3 med en startpris 350k og Model Y med en startpris på 450k med Model X og Model S som begge starter på over 1 mil.
Tesla sitt ladenettverk er bare helt fantastisk både på antall og beliggenhet, det samme med betalingsløsning. Har du først lastet ned app’n og registrert din bil uansett merke da er det bare å lade. Hvem har ikke opplevd å plundre med forskjellige betalingsløsninger under lading.
Tesla sitt ladenettverk er bare helt fantastisk både på antall og beliggenhet, det samme med betalingsløsning. Har du først lastet ned app’n og registrert din bil uansett merke da er det bare å lade. Hvem har ikke opplevd å plundre med forskjellige betalingsløsninger under lading.
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- Bjerknez
- Innlegg: 24621
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez sin BMW i4 M50 | Erfaringer og skjitprat...
Neida, det er sikkert forskjell.dypen skrev: 07 jan 2025, 14:09 Du kan ikke sammenligne Model 3 med en startpris 350k og Model Y med en startpris på 450k med Model X og Model S som begge starter på over 1 mil.
Tesla sitt ladenettverk er bare helt fantastisk både på antall og beliggenhet, det samme med betalingsløsning. Har du først lastet ned app’n og registrert din bil uansett merke da er det bare å lade. Hvem har ikke opplevd å plundre med forskjellige betalingsløsninger under lading.
Har en filleonkel som bor i Oslo (som døde for et par uker siden) som har en TeslaX. Den har det vært mye trøbbel med. Hovedgreia er at den faktisk ikke var vanntett.
Plundrer ikke med betalingsløsninger jeg heller. Jeg bruker BMW Charge som fungerer på de største ladetilbyderne. Fungerer akkurat som ladebrikken. Man bare sveiper kortet forran laderen så er man i gang.
Re: Bjerknez sin BMW i4 M50 | Erfaringer og skjitprat...
Er ikke kjent med at de skryter på seg rekkevidde men hvem er det som har vunnet NAF sin rekkevidde test de senere åren, er ikke det Model 3.Bjerknez skrev: 07 jan 2025, 12:39 Men Tesla er gode på Effektivitet. Men dem er også gode på og skryte på seg rekkevidde. I følge tester jeg har sett Har Tesla ganske store avvik fra fra oppgitt WLTP. Ikke noe krise så lenge man er klar over det dog.
Når du kommer til Tesla sin store forse som ingen andre har vært i nærheten av det sømløse infotainmentsystemet hvor alle software oppdateringer skjer online sammen med feilsøk og reparasjoner. Brukervennlig.
Navigasjonssystemet gjør det enkelt du får gode ruteforslag basert på trafikken sammen med hva batteriet har igjen når du når destinasjonsstedet. Er det behov får du ladesteder og forvarming av batteriet starter.
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- Bjerknez
- Innlegg: 24621
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez sin BMW i4 M50 | Erfaringer og skjitprat...
Tesla er fortsatt den bilen som går lengst ja, grunnet den gode effektiviteten. Men de oppgitte tallene avviker noe mer enn de beste biene fra andre merker.
Tesla er gode på infotainment/software. Men vertfall BMW har også et bra infotainment system som finner ladere og beregner rekkevidder og starter automatisk forvarming av batteri etc.
Der BMW skinner (synes jeg) er den opplevde kvalitetsfølelsen når man sitter inne i bilen. Det er helt noe annet enn Tesla. Så har vi Understellet da som er helt magisk med adaptive dempere etc.
Tesla er gode på infotainment/software. Men vertfall BMW har også et bra infotainment system som finner ladere og beregner rekkevidder og starter automatisk forvarming av batteri etc.
Der BMW skinner (synes jeg) er den opplevde kvalitetsfølelsen når man sitter inne i bilen. Det er helt noe annet enn Tesla. Så har vi Understellet da som er helt magisk med adaptive dempere etc.
Re: Bjerknez sin BMW i4 M50 | Erfaringer og skjitprat...
BMW har bestandig vært kjøremaskin 

dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- Bjerknez
- Innlegg: 24621
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez sin BMW i4 M50 | Erfaringer og skjitprat...
Ja, jeg er egentlig overassket over at jeg aldri har eid eller faktisk knapt kjørt en BMW før i mitt liv. Er ingen spesiell grunn til det heller. Det liksom bare blitt sånn. Joda, jeg har hatt BMW motorsykler, men altså ikke biler.
Audi har jeg som nevnt stor tro på med tanke på hva jeg mener om opplevd kvalitet og god kjørefølelse. Mercedes er ikke engang hva det var synes jeg. 80% av alle drosjene for 30 år siden var jo Mercedes. Store biler med god plass som man satt meget godt i.
I dag er det lenge mellom hver gang jeg får noe premiumfølelse når jeg setter meg inn i en drosje. Prisene er premium, men både bilene og drosjesjåføren har endret seg kraftig i negativ retning de siste 30 årene.
Re: Bjerknez sin BMW i4 M50 | Erfaringer og skjitprat...
Har BMW charging jeg også og det fungerer bra, kommer en ny prisstruktur fra 15 januar forøvrig. Litt spent på hvilke steder man kan få den 30% rabatten. Anbefaler også å bruke DNB mastercard som gir 12% cashback på all lading og det monner jo godtBjerknez skrev: 07 jan 2025, 14:13
Plundrer ikke med betalingsløsninger jeg heller. Jeg bruker BMW Charge som fungerer på de største ladetilbyderne. Fungerer akkurat som ladebrikken. Man bare sveiper kortet forran laderen så er man i gang.

- Bjerknez
- Innlegg: 24621
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez sin BMW i4 M50 | Erfaringer og skjitprat...
Jeg lader 95% hjemme, så for meg er ikke den rabatten avgjørende, men alt man kan ta med seg selvsagt :)Nomade skrev: 08 jan 2025, 11:38Har BMW charging jeg også og det fungerer bra, kommer en ny prisstruktur fra 15 januar forøvrig. Litt spent på hvilke steder man kan få den 30% rabatten. Anbefaler også å bruke DNB mastercard som gir 12% cashback på all lading og det monner jo godtBjerknez skrev: 07 jan 2025, 14:13
Plundrer ikke med betalingsløsninger jeg heller. Jeg bruker BMW Charge som fungerer på de største ladetilbyderne. Fungerer akkurat som ladebrikken. Man bare sveiper kortet forran laderen så er man i gang.![]()
Dog gidder jeg ikke bestille meg mastercard fra DNB grunnet dette. Hadde jeg ladet veldig mye eksternt hadde det vært noe annet :)
Re: Bjerknez sin BMW i4 M50 | Erfaringer og skjitprat...
Ladepriser fra Motor mai 2024, Uno-X er ikke så åpen om prisene sine som de andre operatørene, er de likevel altså billigst.
Deretter følger Tesla, mens Recharge, Kople og Circle K er dyrest.
https://www.motor.no/aktuelt/her-er-det ... ade/275282
Deretter følger Tesla, mens Recharge, Kople og Circle K er dyrest.
https://www.motor.no/aktuelt/her-er-det ... ade/275282
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
Re: Bjerknez sin BMW i4 M50 | Erfaringer og skjitprat...
Ja, jeg har ikke lademulighet hjemme så for meg er Mastercard en no brainer 

Re: Bjerknez sin BMW i4 M50 | Erfaringer og skjitprat...
Oppdaterte ladepriser her: https://elbil.no/dette-koster-hurtiglading/dypen skrev: 08 jan 2025, 14:07 Ladepriser fra Motor mai 2024, Uno-X er ikke så åpen om prisene sine som de andre operatørene, er de likevel altså billigst.
Deretter følger Tesla, mens Recharge, Kople og Circle K er dyrest.
https://www.motor.no/aktuelt/her-er-det ... ade/275282
- Bjerknez
- Innlegg: 24621
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez sin BMW i4 M50 | Erfaringer og skjitprat...
Hadde jeg ikke kunnet lade hjemme så hadde jeg ikke hatt elbil.
Nabefaler å sette opp lader hjemme hvis muligheten er der. Koster rundt 15.000 kr. inkludert ladeboks og strekk av kabel og ny kurs. Anbefaler å gjøre om til 3-fas slik at elnettet tåler mer belastning hvis man ikke har det fra før. Dette kommer i tillegg selvsagt.
Hjemme har vi en lader i hver garasje. En 16A "dum" lader som madammen bruker i carporten og en 32A "smartlader" i garasjen som jeg bruker. Vi hadde ikke 3-fas fra før så vi bestemte oss for å fikse det. Det kostet ca. 20.000 totalt å strekke 3-fas kabel fra husvegg til sikringsskap samt bytte av strømmåler. Så ble det ca. 15.000 til for å legge lader ut i garasje. Så rundt 35.000 totalt.
Nabefaler å sette opp lader hjemme hvis muligheten er der. Koster rundt 15.000 kr. inkludert ladeboks og strekk av kabel og ny kurs. Anbefaler å gjøre om til 3-fas slik at elnettet tåler mer belastning hvis man ikke har det fra før. Dette kommer i tillegg selvsagt.
Hjemme har vi en lader i hver garasje. En 16A "dum" lader som madammen bruker i carporten og en 32A "smartlader" i garasjen som jeg bruker. Vi hadde ikke 3-fas fra før så vi bestemte oss for å fikse det. Det kostet ca. 20.000 totalt å strekke 3-fas kabel fra husvegg til sikringsskap samt bytte av strømmåler. Så ble det ca. 15.000 til for å legge lader ut i garasje. Så rundt 35.000 totalt.
Re: Bjerknez sin BMW i4 M50 | Erfaringer og skjitprat...
Min gamle Model X har kjøreforbud, ikke eu-kontrolert (kondemnert) og eierskap overført til GJENSIDIGE FORSIKRING ASA 18.12.2024 

Sist redigert av dypen den 09 jan 2025, 08:56, redigert 1 gang totalt.
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- Bjerknez
- Innlegg: 24621
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez sin BMW i4 M50 | Erfaringer og skjitprat...
Jøss... har'u kræsja?dypen skrev: 08 jan 2025, 14:38 Min gamle Model X har kjøreforbud, ikke eu-kontrolert (kondemnert) og eierskap overført til GJENSIDIGE FORSIKRING ASA 18.12.2024![]()
IMG_2350.png
-
- Innlegg: 372
- Registrert: 28 apr 2022, 16:35
- Motorsykkelen din: Kawasaki VN1500CT
- Bosted: Samnanger, Vestland
Re: Bjerknez sin BMW i4 M50 | Erfaringer og skjitprat...
Sikkert fått ei stripe i ein felg, elbiler blir vel kondemnert då
- Bjerknez
- Innlegg: 24621
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez sin BMW i4 M50 | Erfaringer og skjitprat...
Enten det, eller så kanskje han ved et uhelll ladet batteriet til 100% en gang. Da må jo hele batteripakka byttes.
Re: Bjerknez sin BMW i4 M50 | Erfaringer og skjitprat...
Mitt tips er at @dypen har sjekket hvordan ståa er med en bil han har eid tidligere, og funnet ut at den er vraket