Ermans verksted

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2548
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Bosted: Nordmøre

Re: Ermans verksted

Legg inn av MaxTron »

Erman skrev:
MaxTron skrev:
Erman skrev:
Jompa skrev:Hvor får man tak i den Colortune-dingsen, og hva koster den ?
Jeg kjøpte direkte fra produsent, men du kan kanskje søke på Ebay og finne en som er brukt? Pass på størrelse!
http://www.carbtune.co.uk/colortune.html
Vist du først skal handle der, så er det verdt å sjekke ut forgassersynkronisereren også vist du ikke har..
Se side 1
Innlegget var tiltenkt Jompa visste at du har :thumleft
Sist redigert av MaxTron den 17 feb 2011, 11:44, redigert 1 gang totalt.
karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L

Brukeravatar
Erman
Innlegg: 399
Registrert: 04 mai 2010, 13:13
Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt
Bosted: Oslo

Re: Ermans verksted

Legg inn av Erman »

Aha! :lol
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100

Brukeravatar
Erman
Innlegg: 399
Registrert: 04 mai 2010, 13:13
Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt
Bosted: Oslo

Re: Ermans verksted

Legg inn av Erman »

Endelig er den stygge snøen på vei bort og våren er i anmarsj.
Siste uken har jeg gjort en del forberedelser på sykkelen; renset forgasserne og "nullet" ut instillingene. Sjekket oljenivå (til tross for at jeg vet det ikke er noen lekkasje). Sjekket at det elektriske virker (etter å ha pensjonert den gamle sikringsboksen og erstatten den, og sikringene, med en ny type).

Igår var det duket for å se om sykkelen starter - har tross alt satt inn nye coiler.

Brukte Biltemas trakt for å fylle forgasserne med bensin filtrert gjennom et papirfilter før jeg skrudde på tenningen og trykket på den magiske elektroniske tenneren. Ingenting!

(Hadde fått sykkelen i 1. gir uten at jeg merket det :lol , men det verste er at Atarien - dashbordet - har et veldig fiffig, grønt lys som skal varsle meg om at sykkelen ikke står i nøytral. Denne hadde man glatt oversett :=D> )

Tilbake til nøytral med giret, og der starta ho gitt!

Litt spytting mens ellers tomme forgassere puster inn luft og bensin... deretter var man oppi respektable 500 RPM på 50% åpne choker.
Tenning på 3 av 4 sylindre først. "Merkelig", tenkte jeg. Tok ut tennpluggen, som forøvrig var svart tvers gjennom.
Denne ble renset med forgasserrens og slipt litt for å få fram elektrodene, og deretter satt tilbake i sylinder #4.
Fortsatt ingen tenning. Tok ut tenningskabelen og byttet om denne med #1, hvilket så ut til å hjelpe.
Tenning på alle 4. Hurra!

Det gjenstår fremdeles en omgang med Colortune og synkronisering av forgasserne, men jeg antar at dette blir lekende lett nå som alle 4 sylindere tenner...
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100

Brukeravatar
Erman
Innlegg: 399
Registrert: 04 mai 2010, 13:13
Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt
Bosted: Oslo

Re: Ermans verksted

Legg inn av Erman »

Hepp!

I 2010 ble sykkelen kjøpt inn for å ha privare øvingstimer, og i september 2010 fikk man lappen. Imidlertid var ikke sykkelen kjørbar gjennom halve sesongen...
Lørdag 26. mars hadde man første aleneturen på egen sykkel :thumleft
Tok en liten tur rundt Kvadraturen i Oslo Sentrum før jeg bega meg mot Statoil på Alexander Kjellands Plass for bensinpåfyll. Hadde så lite bensin i tanken på dette tidspunktet at jeg fikk en aldri så liten motorstopp på toppen av Egertorget, selvsagt med en tutende Taxi bak.
Etter mye om og men fikk man bensin og turen gikk videre opp til Sinsen, for en kjapp tur innom jobben. Her parkerte jeg sykkelen en liten stund og fant en aldri så liten bensinlekkasje fra bånnskruen på forgasserne - akkurat der tverrstanda skrur inn mot forgasserne... jJævlig rart! Sannsynligvis er pakningene blitt skrudd av og på så mye at de er blitt slitt. Nye er bestilt og vil bli satt inn...
Tørket opp sølet og veien bar nedover mot garasjen i sentrum igjen, hvor jeg fikk justert forgasserne til samme nivå. 1&2 var en god del under 3&4, mens 4 var et lite hakk over 3. Alle fire er nå innenfor en toleranse på 5-10%, noe som ikke bør utgjøre store forsjellen på de gamle og herja spjeldene... Har evt. et reservesett med forgassere som kan freshes opp til bruksstand om nødvendig...

Søndag 25. mars var en totalt annerledes affære. Tenkte jeg skulle varme opp sykkelen for så å justere tenningen da jeg kom tilbake. Dette var en kortlevd idé, ettersom starter solenoiden hang seg opp under tenning, med +1000 RPM som resultat. Alt jeg rakk var en runde rundt kvartalet før man panisk måtte skru fra sidedeksler, sete, og koble ut batteriet.
Forsøkte meg på en jallafiks av solenoiden, men til ingen nytte. Etter nærmere undersøkelse av starterdelene fant jeg ut at startreleet ikke var innenfor spesifikasjonene på 100 Ohm, at startermotoren måtte renses (klarte til og med å knekke C-klipset på enden av tannhjulet), og at man selvfølgelig trengte en ny solenoid. Disse bør ankomme sent neste uke.

Har forøvrig funnet ut at jeg passer perfekt inn i lesergruppen til bladet Classic Motorcycle Mechanics - nemlig de som mekker mer enn de kjører :lol
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100

Brukeravatar
Erman
Innlegg: 399
Registrert: 04 mai 2010, 13:13
Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt
Bosted: Oslo

Re: Ermans verksted

Legg inn av Erman »

Yes!
Da er nye deler installert og et branbilrødt rullende beist er på veiene.
I mangel på justering av blandingsskruene på forgasserne er det litt høyt turtall, men planen er å fikse på dette ikveld.

Ses der ute!
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100

Brukeravatar
Erman
Innlegg: 399
Registrert: 04 mai 2010, 13:13
Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt
Bosted: Oslo

Re: Ermans verksted

Legg inn av Erman »

Funka heller dårlig å fikle med mixen etter å skrudd de til standardinnstillinger (3,5 dreininger ut)...
Klarte på en magisk vis å stille inn sylinder #3 og 4 riktig, men 1, 2 er helt ute på jordet.
Ser liksom ingen gulfarge i siktglasset til Colortune når jeg skrur fra 0 til helt ut. Merkelig :-k
Tok også en synkronisering av forgasserne på slutten. Vet ikke hva jeg gjorde feil, men jeg kom meg så vidt hjem fra Shell'en med en hostende motor...
Må se mer på den ikveld med mixen satt til standard...

En annen ting:
På mandagen tok jeg meg en langtur til Strömstad over motorveien - hastighetstest osv.
Merket at sykkelen vibrerte en del da jeg nærmet meg 100, og ga seg når jeg overskred 110.
Leste her at det kan skyldes at styrekrona er slakk, eller at forhjulet ikke er 100% balansert.
Men hvorfor oppstår dette kun på et visst hastighetsområde?
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100

Brukeravatar
Svein
Innlegg: 73
Registrert: 02 aug 2010, 20:48
Motorsykkelen din: Yamaha FJR1300
Bosted: Tromsdalen

Re: Ermans verksted

Legg inn av Svein »

Artig lesestoff.Holder selv på med samme type sykkel.Har overlatt mine forgassere til fagfolk.Er utrolig vanskelig å få til.Skal prøve å skifte dyser for å se om det blir bedre.Ellers er Starter clutch byttet som er verdt å nevne.Måtte klyve motoren.Ramme har vært inne til sandblåsing og pulverlakkering.Venter på Dekor til tanken og dekslene.Er blitt lakket i en Fiat farge som heter Rosso metallic 853,eller noe tilsvarende.Måtte endre litt på resepten,men er veldig lik på farge.Har kostet litt vel mye,men det er jo vanskelig å stoppe når man først har begynt.Har tatt ganske mange bilder,men vet ikke hvordan man legger dem ut her på forumet.Skal ta noen flere bilder når sykkelen er helt ferdig.Har i tillegg montert Xenon og Diodelys som kjørelys.Har et sterkt ønske om å bli sett da jeg sist sommer holdt på å få en bil i fronten som tok en stygg forbikjøring.
Målet mitt er å være klar til Motorsykkelens dag her i Tromsø 27. Mai.Blir spennende å se hvordan det går med deg og forgasserne.Lykke til!!

Brukeravatar
XRing
Innlegg: 279
Registrert: 13 feb 2011, 19:57
Motorsykkelen din: Yamaha XJ 600 S 1995
Bosted: Bergen

Re: Ermans verksted

Legg inn av XRing »

Erman skrev:En annen ting:
På mandagen tok jeg meg en langtur til Strömstad over motorveien - hastighetstest osv.
Merket at sykkelen vibrerte en del da jeg nærmet meg 100, og ga seg når jeg overskred 110.
Leste her at det kan skyldes at styrekrona er slakk, eller at forhjulet ikke er 100% balansert.
Men hvorfor oppstår dette kun på et visst hastighetsområde?
Egenfrekvenser / resonans i ramme, motor/oppheng og fjæring.
Hvis du ikke har styrevibrasjoner sideveis (relativt lavfrekvente) er styrekrone/lager ikke problemet, men heller ubalanse i hjul eller dårlig balanserte gassere som gir motorvibrasjoner. Disse forplanter seg til ramme, fotpinner og styre, og blir forsterket når du treffer (i nærheten av) egenfrekvenser i nevnte deler. Så snart du er godt forbi egenfrekvensen forsvinner resonansen og dermed de følbare vibrasjonene.
Bikes get you through times of no money better than money gets you
through times of no bikes

Brukeravatar
Erman
Innlegg: 399
Registrert: 04 mai 2010, 13:13
Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt
Bosted: Oslo

Re: Ermans verksted

Legg inn av Erman »

Svein skrev:Artig lesestoff.Holder selv på med samme type sykkel.Har overlatt mine forgassere til fagfolk.Er utrolig vanskelig å få til.Skal prøve å skifte dyser for å se om det blir bedre.Ellers er Starter clutch byttet som er verdt å nevne.Måtte klyve motoren.Ramme har vært inne til sandblåsing og pulverlakkering.Venter på Dekor til tanken og dekslene.Er blitt lakket i en Fiat farge som heter Rosso metallic 853,eller noe tilsvarende.Måtte endre litt på resepten,men er veldig lik på farge.Har kostet litt vel mye,men det er jo vanskelig å stoppe når man først har begynt.Har tatt ganske mange bilder,men vet ikke hvordan man legger dem ut her på forumet.Skal ta noen flere bilder når sykkelen er helt ferdig.Har i tillegg montert Xenon og Diodelys som kjørelys.Har et sterkt ønske om å bli sett da jeg sist sommer holdt på å få en bil i fronten som tok en stygg forbikjøring.
Målet mitt er å være klar til Motorsykkelens dag her i Tromsø 27. Mai.Blir spennende å se hvordan det går med deg og forgasserne.Lykke til!!
Planen var på gjøre det samme når sykkelen runder 30 i 2014, men så mye som jeg trippet i vinter med å gjøre ting, kan føre til at jeg forskyver det til kommende vinter. Har en oversikt over alle originalfargene som Yamaha har brukt. Den kan jeg godt legge ut om interressen er der...

Forøvrig takk for forklaring om resonans, Xring
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100

Brukeravatar
Erman
Innlegg: 399
Registrert: 04 mai 2010, 13:13
Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt
Bosted: Oslo

Re: Ermans verksted

Legg inn av Erman »

Erman skrev:Funka heller dårlig å fikle med mixen etter å skrudd de til standardinnstillinger (3,5 dreininger ut)...
Klarte på en magisk vis å stille inn sylinder #3 og 4 riktig, men 1, 2 er helt ute på jordet.
Ser liksom ingen gulfarge i siktglasset til Colortune når jeg skrur fra 0 til helt ut. Merkelig :-k
Tok også en synkronisering av forgasserne på slutten. Vet ikke hva jeg gjorde feil, men jeg kom meg så vidt hjem fra Shell'en med en hostende motor...
Må se mer på den ikveld med mixen satt til standard...
Igår, da jeg kom hjem fra jobb, dreit jeg like så godt i Colortune og satte alle fire mixskruene til 2,5 omdreininger ut, og gjorde en ny synkronisering. Merkelig nok ter sykkelen seg mye bedre nå. På langt nær ikke like høye RPMs på tomgang - faktisk måtte jeg skru til tomgangsskruen for å få den til å gå på tomgang i det hele tatt!

Jeg kaller det en midlertidig seier og gjør ikke mer med mixen foreløpig.
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100

Brukeravatar
Erman
Innlegg: 399
Registrert: 04 mai 2010, 13:13
Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt
Bosted: Oslo

Re: Ermans verksted

Legg inn av Erman »

Jeg må si disse gamle konene er meget oppmerksomhetssyke. Etter en overhaling av eksosrør, vedlikehold av forgassere og manifold, samt oljeskift, er sykkelen nærmest som ny.
Har imidlertid oppdaget lekk fra V-ringene i spjeldarmene... så må man berike amerikanerne igjen...
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Ermans verksted

Legg inn av Jompa »

Erman skrev:Jeg må si disse gamle konene er meget oppmerksomhetssyke. Etter en overhaling av eksosrør, vedlikehold av forgassere og manifold, samt oljeskift, er sykkelen nærmest som ny.
Har imidlertid oppdaget lekk fra V-ringene i spjeldarmene... så må man berike amerikanerne igjen...
Er det årsaken til at det er vanskelig å finne perfekt innstilling ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Erman
Innlegg: 399
Registrert: 04 mai 2010, 13:13
Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt
Bosted: Oslo

Re: Ermans verksted

Legg inn av Erman »

Jompa skrev:
Erman skrev:Jeg må si disse gamle konene er meget oppmerksomhetssyke. Etter en overhaling av eksosrør, vedlikehold av forgassere og manifold, samt oljeskift, er sykkelen nærmest som ny.
Har imidlertid oppdaget lekk fra V-ringene i spjeldarmene... så må man berike amerikanerne igjen...
Er det årsaken til at det er vanskelig å finne perfekt innstilling ?
Perfekt tror jeg nok ikke det kommer til å bli. Men lekkasjen gjør jo at det er noen få dråper bensin i underkant av forgasserne. Kan også tenkes at de slipper til litt mer bensin (evt. struper noe) enn det som skal gjøre blandingen 9:1
I verste fall er mistanken at pakninger og o-ringer i motoren er slitte og slipper gjennom bensin, slik at oljen tynnes ut - noe som utvilsomt vil føre til dårlig ytelse etter tid.
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Ermans verksted

Legg inn av Jompa »

Perfekt tror jeg nok ikke det kommer til å bli. Men lekkasjen gjør jo at det er noen få dråper bensin i underkant av forgasserne. Kan også tenkes at de slipper til litt mer bensin (evt. struper noe) enn det som skal gjøre blandingen 9:1
I verste fall er mistanken at pakninger og o-ringer i motoren er slitte og slipper gjennom bensin, slik at oljen tynnes ut - noe som utvilsomt vil føre til dårlig ytelse etter tid.
Hvis det henger bensindråper under forgasserne er det lekkasje en annen plass enn runt spjeldene. er det dråper på alle forgasserne ?
Lekkasje rundt spjeldene fører til at motoren trekker falsk luft, det renner ikke bensin ut der uansett.
Du får ikke bensinlekkasje inne i motoren, men den kan som du sier være utett, enten stempelringer, eller ventiler.
Kjør motorn varm og ta en kompresjonstest, vet ikke hva kompresjonen skal være på din sykkel, men hvis du får like målinger på alle 4
cylindrene, kan du regne med at stemperingene og ventilene er ganske ok.

Og luft/bensinblandingen skal være 14 kg luft/ 1 kg bensin, men det får du allikevel ikke målt.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Erman
Innlegg: 399
Registrert: 04 mai 2010, 13:13
Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt
Bosted: Oslo

Re: Ermans verksted

Legg inn av Erman »

Jompa skrev:
Perfekt tror jeg nok ikke det kommer til å bli. Men lekkasjen gjør jo at det er noen få dråper bensin i underkant av forgasserne. Kan også tenkes at de slipper til litt mer bensin (evt. struper noe) enn det som skal gjøre blandingen 9:1
I verste fall er mistanken at pakninger og o-ringer i motoren er slitte og slipper gjennom bensin, slik at oljen tynnes ut - noe som utvilsomt vil føre til dårlig ytelse etter tid.
Hvis det henger bensindråper under forgasserne er det lekkasje en annen plass enn runt spjeldene. er det dråper på alle forgasserne ?
Lekkasje rundt spjeldene fører til at motoren trekker falsk luft, det renner ikke bensin ut der uansett.
Du får ikke bensinlekkasje inne i motoren, men den kan som du sier være utett, enten stempelringer, eller ventiler.
Kjør motorn varm og ta en kompresjonstest, vet ikke hva kompresjonen skal være på din sykkel, men hvis du får like målinger på alle 4
cylindrene, kan du regne med at stemperingene og ventilene er ganske ok.

Og luft/bensinblandingen skal være 14 kg luft/ 1 kg bensin, men det får du allikevel ikke målt.
Tok en kald komresjonssjekk i vinter, der alle sylinderne kom innenfor 10% avvik.
Godt mulig jeg husker feil på forholder mellom bensin og luft. Men en ca måling får man utført ved å bruke Colortune, som angir når man har riktig forhold mellom luft og bensin ved antenningspunktet. Evt. finnes det jo lambdasonder man kan putte i eksosrørene fra motor, og måle mengden avgasser...
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100

Brukeravatar
Erman
Innlegg: 399
Registrert: 04 mai 2010, 13:13
Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt
Bosted: Oslo

Re: Ermans verksted

Legg inn av Erman »

Jeg har nå kjørt nesten hver dag siden slutten av mars, er rimelig fersk fører å regne og gjør nok noen småfeil her og der, men gremmes over oppførselen til enkelte førere (uavhengig av fartøy)...

Eksempler:

Ca. tre uker siden, Akersgata retning nordover; bilist står stille på vei inn til rundkjøringa, det er ingen andre fartøy i sikte; med andre ord ingen grunn til å ikke kjøre videre.
Fyren sitter og prater i den jævla mobilen sin... Kjente det kokte i hodet på meg da jeg opplevde dette, og kunne ikke annet enn å følge etter bilen til vi stoppet på rødt litt lenger oppi gata. Etter litt veiving med armene dro han ned ruta, hvorpå jeg utbryter "legg fra deg den jævla mobilen og kjør ordentlig"... Den tydelige bergenseren sier tørt "må ikkje vææææære så aggressiv da"...

Ca. to uker siden, krysset Ullevålsveien og Dalsbergstien, retning: mot Bislett; etter å ha fått grønt lys og møtende trafikk har kjørt forbi står fremdeles bilisten foran meg midt i veibanen til møtende trafikk sørover og skriver tekstmelding. Jeg kjører forbi han på høyresiden (ja, det er vel strengt tatt ikke lov det heller) og får en tut bak, hvorpå venstre langfinger strekker seg høyt opp i været. Da kjører selvsagt fyren bak meg med hodet stikkende ut av ruta med noen ord som dopplereffekten svelget...

Igår, krysset Suhms Gate og Kirkeveien, retning: mot Ullevål Sykehus; venter på at forgjengere skal komme seg over veien slik at jeg kan kjøre. Så kjenner jeg noe som sakte sneier kroppen min på venstre side... jaggu er det ikke et fossilt avrunk av en bilist i en blå dildobil som skal forbi! I ettertid ville jeg bare kjøre etter fyren og mørbanke han, men jeg tror Fight Or Flight ble til Flight der og da, og man dro heller hjem for å roe nervene....
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100

Brukeravatar
Erman
Innlegg: 399
Registrert: 04 mai 2010, 13:13
Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt
Bosted: Oslo

Re: Ermans verksted

Legg inn av Erman »

Den 13. juni la man ut på en ensom reise fra "Norje" til Norje, rettere sagt Sweden Rock Festival.
Ca. 650 km. hver vei inkl. omkjøringer - 7,5 time hver vei inkl. shopping og pit-stops. Kan med trygghet si at det har satt preg på meg som motorsykkelfører, ikke minst under lange turer.
På vei inn til Göteborg-tunnellen holdt jeg på å bli skvisa ut til høyre midtdeler av en svenske som ikke forstod at en motorsykkel og bobil ikke kan dele fil når sistnevnte kommer bakfra. Det hjalp å stå på hornet og sparke til plasthuset...
Ellers gikk turen ned rimelig greit, med bare unntaksvise talentløse førere på svenske veier.

Turen tilbake var noe mer spennende. Tre dager med regn hadde satt sitt preg på beistet, og hun hørtes litt tørr ut på veien hjemover. Tenkte det var olja, som jeg uansett skal bytte i løpet av juli, så jeg brukte ikke mer energi på den saken.
RV24 og 21 fra Norje til Skåneporten etter Hässleholm er merkelig nok fritatt bensinstasjoner. Ca. 10 kilometer unna nærmeste Statoil på Skåneporten fikk jeg advarsel om lavt bensinnivå.
Besparende tiltak ble gjort - høyest mulig gir og lavest mulig turtall samtidig som at jeg skrudde av motoren i de få nedoverbakkene som fantes. Klarte akkurat å åle meg frem til Statoil da sykkelen drakk sine siste dråper :knegg

Deretter var det bare å peise på videre. Turen videre til Göteborg gikk smertefritt. Møtte noen venner fra festivalen på veien, spiste på en rasteplass i Göteborg og kjørte videre.
Helt til oljelampa begynte å blinke. Tydeligvis hadde sykkelen drukket olje i løpet av de siste 1100 kilometrene... Tipper det er grunnet forbrenning (og svetting) av olje ved høy fart - korrigér meg om jeg tar feil.
Kjapt inn på nærmeste stasjon igjen, og vi kjørte videre med en liter mer olje i motoren. Siden har jeg merket at giret er mye hardere...


Lovte meg at kona måtte erstattes med en sprekere og nyere sykkel til neste år, men det kan tenkes hun presterer bedre etter den plalagte totaloverhalingen til vinteren...
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100

Brukeravatar
Erman
Innlegg: 399
Registrert: 04 mai 2010, 13:13
Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt
Bosted: Oslo

Re: Ermans verksted

Legg inn av Erman »

Idag var tiden kommet for å bestille nye dekk, grunnet slitasje og sprekkdannelser i de gamle.
Valget falt til Dekk1 på Ensjø, da de kunne skaffe BT45f fra Bridgestone på bare en times tid, bytte, og balansere - for bare 2700,- totalt. 150 spenn per dekk altså.
Seriøst hyggelige og servicevennlige folk som jobber der altså.
De nye dekkene er slangeløse, men teknikeren valgte å beholde slangene inne, da det viser seg at ingen ventiler passet til ventilåpningen.
Tok en seiersrunde utenfor verkstedet før jeg dro tilbake på jobb. Tryna merkelig nok ikke grunnet vokslaget (som jeg antar er den grønne (og gule) stripen på ca. midten av dekket) :prf

Men solskinnshistorien har en bakside. Dessverre kniper nå bremsekalipperne - mer enn de gjorde før. Dermed må sykkelen inn i garasjen igjen for remontering av forhjulet..
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Bosted: Sør for Bergen...

Re: Ermans verksted

Legg inn av Geir »

Alltid godt å få på nye dekk! :janikk Har byttet dekk noen ganger etterhvert og har aldri trynet eller vært i nærheten av å tryne pga. det. Å være obs på problmet på vått føre - joda, men på tørt føre spiller ikke belegget noen rolle fra eller til etter det jeg har erfart. Lykke til med bremseprosjektet - er nok bare en rengjøring og oppmoving som skal til. :thumleft
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1622
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Bosted: Sandefjord

Re: Ermans verksted

Legg inn av Kjellrf »

Siden jeg har solgt mc-dekk i 14 år, kan jeg fortelle at det er flere som har gått på trynet pga nye dekk, enn pga utslitte dekk...
Det er min erfaring. Typisk er lav fart på parkeringsplasser og slikt, der man legger sykkelen ned rundt en 90 graders sving.
Eller favorittsvingen...

](*,)
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39827
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Ermans verksted

Legg inn av AJ »

Rart med det, men det har alltid vært en rundkjøring i kort avstand til de verkstedene hvor jeg har byttet dekk. Noe sier meg at jeg skal ta det rolig i disse rundkjøringene med nye dekk...
Har gått bra så langt :janikk Selv i regn som var tilfelle siste gang jeg byttet til Mich. PR3 på Gjøvik.

Noe av det mest ergerlige som klan skje er å sklie sidelengs ut i geografien med klæss nye dekk...
Like greit å ta det rimelig med ro de første 100 kilometerne i hvert...

:mk
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Bosted: Ørsta

Re: Ermans verksted

Legg inn av Snikkeren »

Tok en bremsetest da jeg byttet dekk på TDM'en. Holdt vel ikke mer enn 20 km/t, og ABS'en koblet inn. Dette var ca 30 m fra garasjen vår. Så jeg tar det litt med ro når jeg har splitter nye dekk på.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
Erman
Innlegg: 399
Registrert: 04 mai 2010, 13:13
Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt
Bosted: Oslo

Re: Ermans verksted

Legg inn av Erman »

Dekkene skal være innkjørt nå. Rundt 200 km kjørt og langsgående striper (som jeg antar var markering for belegget) er borte.
Bremsene er fikset. Det viste seg at en enkelt skive montert feil gjorde at bremseskivene subbet... :bandana
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Bosted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: Ermans verksted

Legg inn av fikse »

Så nå funker baiken rimelig bra? :thumleft
Veldig flott logg du har laget her. Imponerende arbeid med de gasserne!

Ut å nyte finaværet :vs
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Bosted: Brumunddal

Re: Ermans verksted

Legg inn av Intruder »

Erman skrev:Jeg har nå kjørt nesten hver dag siden slutten av mars, er rimelig fersk fører å regne og gjør nok noen småfeil her og der, men gremmes over oppførselen til enkelte førere (uavhengig av fartøy)...

Eksempler:

Ca. tre uker siden, Akersgata retning nordover; bilist står stille på vei inn til rundkjøringa, det er ingen andre fartøy i sikte; med andre ord ingen grunn til å ikke kjøre videre.
Fyren sitter og prater i den jævla mobilen sin... Kjente det kokte i hodet på meg da jeg opplevde dette, og kunne ikke annet enn å følge etter bilen til vi stoppet på rødt litt lenger oppi gata. Etter litt veiving med armene dro han ned ruta, hvorpå jeg utbryter "legg fra deg den jævla mobilen og kjør ordentlig"... Den tydelige bergenseren sier tørt "må ikkje vææææære så aggressiv da"...

Ca. to uker siden, krysset Ullevålsveien og Dalsbergstien, retning: mot Bislett; etter å ha fått grønt lys og møtende trafikk har kjørt forbi står fremdeles bilisten foran meg midt i veibanen til møtende trafikk sørover og skriver tekstmelding. Jeg kjører forbi han på høyresiden (ja, det er vel strengt tatt ikke lov det heller) og får en tut bak, hvorpå venstre langfinger strekker seg høyt opp i været. Da kjører selvsagt fyren bak meg med hodet stikkende ut av ruta med noen ord som dopplereffekten svelget...

Igår, krysset Suhms Gate og Kirkeveien, retning: mot Ullevål Sykehus; venter på at forgjengere skal komme seg over veien slik at jeg kan kjøre. Så kjenner jeg noe som sakte sneier kroppen min på venstre side... jaggu er det ikke et fossilt avrunk av en bilist i en blå dildobil som skal forbi! I ettertid ville jeg bare kjøre etter fyren og mørbanke han, men jeg tror Fight Or Flight ble til Flight der og da, og man dro heller hjem for å roe nervene....
Egentlig selvfølgelig enig med deg,vil bare tilføye at det er vel så farlig med ballekattene som kjører mens de preiker eller sender meldinger... :redface
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Svar