Det er vel på tide at jeg etterhvert sier litt om denne kansje noe undervurderte sykkelen. Det skylder jeg vel enkelte medlemer her inne, samt at jeg kansje også skylder denne sykkelen en liten men velfortjent omtale..
I en av mange Review jeg har lest, står det følgende å lese om Super Teneren...
"...not the best at any one -- but it's good at each one. And that is
exactly what a dual sport adventure bike needs to be"
Og det er nettopp det den er. Når Yamaha oppgraderer Motor, så øker ytelsen med 2 Hk. Og dreiemomentet økes med 3 Nm. Så er det noe som ikke imponerer noen, og det fleste spør seg vel kansje "hva pokker er hensikten med dette" ?
Men om Yamaha hadde ønsket, så tror jeg nok at det ikke hadde vert så vanskalig å "tune" topp effekten for å match andre konkurenter, bare for å få en 1200ccm Twin motor kan yte på max. Yamaha hvet nok hvordan det gjøres

Men Yamaha ser heller ut til å gå litt andre veier, og kansje ikke ønsker å konkurerer på dette nivået.
Nei de oppgraderer heller toppen, nytt stempel endrer eksos portene og oppgraderer eksosen. Og får dermed hevet kurvene hele veien, og da spesielt i bunn. I steden for på topp. Hele Arealet under kurven har økt betydelig. Og det merkes iflg.det fleste tester.
Nå har ikke jeg kjørt den gamle modellen, og som jeg har sakt før. Min samenligning blir med Stelvioen. En sykkel som er kjent både for bunndrag og fantastisk motor karakterestikk. Noe jeg kan bekrefte at den har. Og det jeg kan si om Super Teneren så langt. Den er bedre :-)
Bedre respons helt nede fra laveste lav vann, og livlig nok til at det fleste skjåfører på Norske veier sier stopp lenge før sykkelen. Kjøre messig, så er den skremmend lik Stelvioen, både i sittestilling og kjøre karakterestikk. (kansje ikke så rart når man sammenligner mål på sykklene) Men jeg har ikke helt fått testet med litt hard kjøring på Norske dritt veier, og hårnålsvingene enda, men det kommer....det kommer :-)
I tillegg så er den silkemyk (til Twin å være) på lave turtall, ingen nykking, eller irriterende klikking fra kardang eller gir. God respons fra rulla hele veien fra nederst i registeret og gjevn og fine så langt jeg har våget å dra før første service.
Og så oser det kvalitet. Nå vil vel tiden vise om dette holder stikk. Men med tanke på mine tidligere erfaringer med en gamel slitte TDM 850, og dens totale fravær av problemer, samt Yamaha sin kjent kvalitet, så føler jeg meg temmelig ovenpå hva tillit til denne sykkelens kvalitet gjelder.
Annen positiv overaskelse er det lave forbruket. Ved målinger gjort ved fylling, så ligger den på langtur med full oppakning nede på 0,44 l/mil. Mens instrumentene viser 0,41. Men det er ca. 1,5 dl under Stelvio`n. Noe som merkes i lengden. Og det med en helt ny motor. Som oftest går forbruket litt nedover etter hvert som en motor får noen tusen Km.
Videre så kan nevnes de meget enkle, oversiktlige og brukervenlige oppsett og presentasjon av betjenings paneler og presentasjoner av innformasoj i displayet. Selv for en konservativ gammel særing som helst ikke vil ha så mye elektronikk så hadde jeg lært meg det fleste funksjoner allerede etter turen hjem fra forhandler...Jeg hadde til og med begynt å like det :-) Selv cruise controllen har jeg lærtmeg å sette pris på...nesten som jeg ikke kunne vert foruten :-)
Nå sies det at bare 10% av de som kjører ADV sykkler bruker disse i terrenget.Og jeg er så definitivt blant det 90% som foretrekker asfalt. Så ang. disse egenskapene skal jeg ikke uttale meg.
Generelt så må jeg si at den svarer til - langt over forventningene. Jeg er redd for at manges ønske om en høy topp effekt og dårlige tilbakemeldinger på nettopp dette fra første modell, har vert med på å "snakke ned" denne sykkelen litt. Men det er andre kriterier jeg setter høyere. Som b.l.a gir seg mer utrykk i arealet under kurvenne, og ikke toppen.
Sammtidig så teller kvalitet mer en før, for min del. Da jeg ikke er mekanikker, og jeg kansje fikk litt uretferdig (oven for Sykkelen) dårlig erfaringer med Stelvioen.
Så er dette med enkel service og god kvalitet noe jeg setter pris på.
Men noe negativt må det vel være....og noen minus har den fått i tester som litt "klure" å stille høyden på vindskjerm...Ok Tja...enig med det men...det er vel ikke noe en driver med så veldig ofte da...
Tja det var vel det...kommer ikke på noe mer...
Så når jeg da i tillegg liker designet bedre enn noen andre i dette segmentet...Ja da så :-)
Det kan sies mye mer positivt om denne farkosten, men jeg får komme meg hjem å kjøre litt mer først :-)