Førstehjelp

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Bosted: Røyken

Re: Førstehjelp

Legg inn av Carpa »

SuperMorten skrev:Med mindre det er livstruende skader som f.eks blødninger, bør hjelmen sitte på. Hete/kulde må kunne reguleres på andre måter enn hjelmen..
Det kommer vel an på blødningene, men kommer det ut av munnen så bør man jo fjerne hjelmen. Eller oppkast, noe som er en vanlig reaksjon ved en ulykke(sjokk).
Som de sier i videoen så skal man alltid fjerne visiret slik at vedkommende for luft.
De nevner også faren for en lammelse for resten av livet, om man skulle være uheldig å ta av hjelmen på feil måte. Derfor bør man se videoen og se hvordan man fjerner hjelmen mest mulig skånsomt.

Så får man vurdere faren for kvelelse mot faren for en lammelse.
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
evike
Innlegg: 1825
Registrert: 26 des 2009, 15:43
Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
Bosted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
Kontakt:

Re: Førstehjelp

Legg inn av evike »

Hjelmen SKAL av. Gidder ikke engang å ramse opp alle motargumentene, men tar fortest mulig et par fellesnevnere:

1. Mange som har vært utsatt for en kraftig ulykke har et stort potensiale for å BLI bevisstløs hvis man ikke allerede er det. Hvordan i all verden skal dere da FORT få tatt av hjelmen uten å lage eventuelle skader verre for at pasienten skal få frie luftveier?

2. De fleste som har vært utsatt for en ulykke som medfører traume mot hodet vil sannsynligvis ha behov for å kaste opp etterhvert. INGEN vil gjøre dette inni en hjelm.

3. Hjelmen skal sitte på hodet for å beskytte mot et treff, mens man sitter på sykkelen, eventuelt er i fart. Hvis man allerede har landet og på et eller annet vis forlatt sykkelen så har ikke hjelmen noen hensikt lenger.

Jeg kan fortsette frem til ca. punkt 15 med gode argumenter for å ta av hjelmen, men føler at jeg har vært gjennom denne løypa så mange ganger at jeg snart mister lysta til å diskutere med folk som er så motstandere av denne fornuften. Pussig de kjører med hjelm i grunnen...

Rister frustrert på skuldrene og reiser i familieselskap.
Ha en fortsatt god jul!
Sist redigert av evike den 28 des 2013, 11:58, redigert 1 gang totalt.
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: Førstehjelp

Legg inn av jhn »

JohnnyTh skrev:
jhn skrev:
Kawagutten skrev:Jeg mener at hjelmen bør tas av i sykebilen etter vanlig prosedyre er utført og de må være klare med ekstra luft og kulde omslag fordi mange får heteslag.
Det jeg har lært på div kurs, og som hovedperson i ei ulykke er vel det som Carpa sier.
"... og her mener de at hjelmen ikke nødvendigvis skal tas av, det kommer an på situasjonen"
At heteslag er vanlig har jeg aldri hørt ... at folk blir kalde derimot ..
Kommer vel an på hvor man er i verden.
Njææ, vet ikke helt ... ved sjokk og sirkulasjonsvikt er det jo veldig vanlig å bli kaldere, uavhengig av hvor man måtte befinne seg i verden.
Men har vi ikke helsepersonell her inne som kan si noe mer om dette?

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: Førstehjelp

Legg inn av jhn »

evike skrev:Hjelmen SKAL av. Gidder ikke engang å ramse opp alle motargumentene, men tar fortest mulig et par fellesnevnere:

1. Mange som har vært utsatt for en kraftig ulykke har et stort potensiale for å BLI bevisstløs hvis man ikke allerede er det. Hvordan i all verden skal dere da FORT få tatt av hjelmen uten å lage eventuelle skader verre for at pasienten skal få frie luftveier?

2. De fleste som har vært utsatt for en ulykke som medfører traume mot hodet vil sannsynligvis ha behov for å kaste opp etterhvert. INGEN vil gjøre dette inni en hjelm.

3. Hjelmen skal sitte på hodet for å beskytte mot et treff, mens man sitter på sykkelen, eventuelt er i fart. Hvis man allerede har landet og på et eller annet vis forlatt sykkelen så har ikke hjelmen noen hensikt lenger.

Jeg kan fortsette frem til ca. punkt 15 med gode argumenter for å ta av hjelmen, men føler at jeg har vært gjennom denne løypa så mange ganger at jeg snart mister lysta til å diskutere med folk som er så motstandere av denne fornuften. Pussig de kjører med hjelm i grunnen...

Rister frustrert på skuldrene og reiser i familieselskap.
Ha en fortsatt god jul!
Da strides de lærde. Veldig få av de fagfolka jeg har hørt er så kategorisk at de snakker med store bokstaver. De sier vel noe sånn som at hvis pasienten ellers er våken og puster greit og ikke spyr selvfølgelig, så kan man la hjelmen sitte på til det kommer fagfolk.
For egen del er jeg glad for at ikke stresser med å få hjelmen av ... etter ei utforkjøring som resulterte i nakkebrudd ble jeg og mine reddende kamerater enige om å vente med hjelmen til det kom ambulanse ... de som mener å ha greie på dette mener det var lurt å vente til det kom flere og kyndige folk.
Men om valget er å drukne eller skade nakken litt ekstra, så er det jo greit ... men poenget var vel å vurdere hvert enkelt tilfelle.
For øvrig synes jeg du skal vende din frustrasjon mot den delen av helsevesenet som sprer slik "ufornuft", og ikke forvente at alle har lest hva du mener om saken.

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Bosted: Røyken

Re: Førstehjelp

Legg inn av Carpa »

evike skrev:Hjelmen SKAL av. Gidder ikke engang å ramse opp alle motargumentene, men tar fortest mulig et par fellesnevnere:

1. Mange som har vært utsatt for en kraftig ulykke har et stort potensiale for å BLI bevisstløs hvis man ikke allerede er det. Hvordan i all verden skal dere da FORT få tatt av hjelmen uten å lage eventuelle skader verre for at pasienten skal få frie luftveier?

2. De fleste som har vært utsatt for en ulykke som medfører traume mot hodet vil sannsynligvis ha behov for å kaste opp etterhvert. INGEN vil gjøre dette inni en hjelm.

3. Hjelmen skal sitte på hodet for å beskytte mot et treff, mens man sitter på sykkelen, eventuelt er i fart. Hvis man allerede har landet og på et eller annet vis forlatt sykkelen så har ikke hjelmen noen hensikt lenger.

Jeg kan fortsette frem til ca. punkt 15 med gode argumenter for å ta av hjelmen, men føler at jeg har vært gjennom denne løypa så mange ganger at jeg snart mister lysta til å diskutere med folk som er så motstandere av denne fornuften. Pussig de kjører med hjelm i grunnen...

Rister frustrert på skuldrene og reiser i familieselskap.
Ha en fortsatt god jul!
Det var da voldsomt da, og ganske pussig å tro at vi som ikke er 100% enige synes det er pussig å kjøre med hjelm :[-X
De som har denne demovideoen er kyndig medisinsk personal så vidt jeg kan skjønne. De ramser opp mange grunner for å ta av hjelmen, og de demonstrerer hvordan du skal ta den av. De sier også når du ikke skal ta av hjelmen, men heller vente på medisinsk hjelp.
Bare påstå så mye du vil at man alltid skal fjerne hjelmen, men jeg deler ikke din påstand.

Denne videoen er jo en demonstrasjon på hvordan man skal fjerne hjelmen om ulykken er ute, det er viktig å få med seg!
Har du tatt deg tid til å se den?

Fortsatt god jul til deg også, kos deg i familieselskap :D
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Bosted: Vestfold

Re: Førstehjelp

Legg inn av Kawagutten »

jhn skrev:
Kawagutten skrev:Jeg mener at hjelmen bør tas av i sykebilen etter vanlig prosedyre er utført og de må være klare med ekstra luft og kulde omslag fordi mange får heteslag.
Det jeg har lært på div kurs, og som hovedperson i ei ulykke er vel det som Carpa sier.
"... og her mener de at hjelmen ikke nødvendigvis skal tas av, det kommer an på situasjonen"
At heteslag er vanlig har jeg aldri hørt ... at folk blir kalde derimot ..
Vi har tydeligvis forskjellige erfaringer og skader.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Bosted: Vestfold

Re: Førstehjelp

Legg inn av Kawagutten »

Elolz skrev:Spurte kompis som jobber på ambulansen i Bergen og Voss:

"Min mening er at hvis pasienten e våken/ puster greit og det ikke er fare for oppkast som kan blokkere luftveiene, kan hjelmen godt være på. Er man derimot usikker på en av tingene skal man ta av hjelmen for å sikre at pasienten puster skikkelig. Luftveiene kommer i første rekke og det er lettere å sikre de hvis hjelmen er tatt av, men hvis det ikke er noe fare/mistanke om problemer med pusten kan hjelmen være på. Det er min mening. Vi som ambulansepersonell vil ta av hjelmen, men samtidig prøve å skåne nakken for skade."

Det er dette med fare for oppkast som er hovedproblemet, så det bør sitte en å følge med hele tiden dersom hjelmen er på. Jeg tror de aller fleste som kommer oppi en slik situasjon og velger å ta av hjelmen, lett kan gjøre feil og belaste nakken for mye.

Det er litt sånn som med folk som ikke er vant med mc og får klaustrofobi bare av tanken på å ta på seg en helhjelm. Vi vet jo godt at dette går helt fint og ikke hindrer oss i å puste normalt på noen måte, hvorfor skulle det være annerledes ved en ulykke? En får fint puste med hjelmen på, åpner en visiret i tillegg og tar av stroppen er det jo luksus. Men en må sitte å følge med hele tiden, klar til å få hjelmen av om det skulle bli behov, kan ikke løpe rundt og hjelpe andre innimellom og bare kaste et blikk bort. En må jo se situasjonen litt an. Om det ligger en der med tydelige nakkesmerter som skriker bare du såvidt er borti hjelmen og ellers puster fint og ikke er kvalm, så tar du jo ikke av hjelmen! :scratch

Om det var jeg som lå der ville jeg følt meg mye tryggere om noen med erfaring tok av meg hjelmen. Hadde jeg vært våken ville jeg bedt de vente på ambulansen, med mindre jeg var ekstremt kvalm.

Helt enig i den :-) i mitt tilfelle hadde det ikke gått ut over nakken men fikk pusteproblemer og heteslag pga kraftige skader i ansiktet/hode og trengte å få hjelmen av.Ansiktet hovnet opp så mye at jeg ikke var til å kjenne igjen.Og det rare var at det bare var en veldig liten ripe i visiret etterpå.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: Førstehjelp

Legg inn av jhn »

Elolz skrev:Spurte kompis som jobber på ambulansen i Bergen og Voss:

"Min mening er at hvis pasienten e våken/ puster greit og det ikke er fare for oppkast som kan blokkere luftveiene, kan hjelmen godt være på. Er man derimot usikker på en av tingene skal man ta av hjelmen for å sikre at pasienten puster skikkelig. Luftveiene kommer i første rekke og det er lettere å sikre de hvis hjelmen er tatt av, men hvis det ikke er noe fare/mistanke om problemer med pusten kan hjelmen være på. Det er min mening. Vi som ambulansepersonell vil ta av hjelmen, men samtidig prøve å skåne nakken for skade."

Det er dette med fare for oppkast som er hovedproblemet, så det bør sitte en å følge med hele tiden dersom hjelmen er på. Jeg tror de aller fleste som kommer oppi en slik situasjon og velger å ta av hjelmen, lett kan gjøre feil og belaste nakken for mye.

Det er litt sånn som med folk som ikke er vant med mc og får klaustrofobi bare av tanken på å ta på seg en helhjelm. Vi vet jo godt at dette går helt fint og ikke hindrer oss i å puste normalt på noen måte, hvorfor skulle det være annerledes ved en ulykke? En får fint puste med hjelmen på, åpner en visiret i tillegg og tar av stroppen er det jo luksus. Men en må sitte å følge med hele tiden, klar til å få hjelmen av om det skulle bli behov, kan ikke løpe rundt og hjelpe andre innimellom og bare kaste et blikk bort. En må jo se situasjonen litt an. Om det ligger en der med tydelige nakkesmerter som skriker bare du såvidt er borti hjelmen og ellers puster fint og ikke er kvalm, så tar du jo ikke av hjelmen! :scratch

Om det var jeg som lå der ville jeg følt meg mye tryggere om noen med erfaring tok av meg hjelmen. Hadde jeg vært våken ville jeg bedt de vente på ambulansen, med mindre jeg var ekstremt kvalm.
Nesten ordrett det samme som jeg har lært av et par kjenninger som har lang fartstid som ambulansepersonell og en av de har også noen år som redningsmann på helikopter. Begge to har et meget godt ry langt utover den normale bekjentskapskretsen for sin dyktighet, og driver også med kursing/opplæring av ambulansefolk.
En av de har forresten opplevd en slik ulykke fra innsiden av hjelmen og fikk store nakkeplager, så dette er noe han har stort fokus på.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: Førstehjelp

Legg inn av jhn »

Knut Morten skrev:Hei!
Med noe over 30 år i Røde kors, og instruktør i TGF (trafikalt grunnkurs i førstehjelp), tar jeg sjansen på å blande meg inn i denne diskusjonen.
1. HJELMEN SKAL AV!
Hvis pasienten er våken og klar - be pasienten om å ta av hjelmen selv.
Er pasienten IKKE helt våken og klar - ta av hjelmen. Det beste er om en er 2 stk til dette.
En tar godt tak i kjeven på pasienten med en hånd, og legger den andre under nakken for å støtte denne. Den andre tar tak i stroppene på hjelmen - trekker den litt ut - for så å trekke hjelmen forsiktig rett bakover uten å "vippe" for mye (pass på nese og øredobber).
Når så hjelmen er av, skal den som tok av hjelmen sette seg slik at en støtter hodet og nakken med knær/hender. Bli sittende her til hjelpen kommer.

2. Det er IKKE mulig å gi frie luftveier på en god måte med hjelmen på. Selv om pasienten virker våken, kan pasienten kaste opp. Hvis det skjer - Da har du for dårlig tid til å ta hjelmen av på en skånsom måte.

Selv om hjelmen virker uskadet, så er ikke det ett tegn på at pasienten ikke har fått skader.
Må si jeg stiller meg litt undrende til skråsikkerheten mtp denne uttalelsen.

Og denne som LordShaft skrev i en annen tråd:
Hjelmen skal av om det er snakk om ulykke. En pasient som ligger på ryggen med hjelm vil ikke ha frie luftveier. For å oppnå dette må Hjelmen av. Dette er en treningssak å få til. Overraskende lett faktisk.

Jeg har etterhvert vært på et utall førstehjelpskurs rundt omkring i forskjellige sammenhenger, og ingen av de instruktørene, som man må anta har fått sin lærdom fra samme kilde som dere, er så kategoriske, men de sier omtrent noe som at hvis pasienten er våken og puster greit og det ikke er noen umiddelbar fare for oppkast, kan hjelmen være på inntil det kommer hjelp som vet hvordan den skal fjernes mest mulig skånsomt, man bør helst ha kursing/opplæring i dette ... så hvordan kan det ha seg at det er så store sprik i meningene?
Hvorfor har ikke alle andre lært det samme? Har dere tilgang på mere og bedre info som resten av helsevesenet ikke har? Jeg synes det er litt merkelig.
Jeg har en liten mistanke om at jeg selv hadde hatt en litt kortere rehabilitering og en litt mere funksjonell kropp om dette hadde vært gjort "riktig" i min ulykke for noen år siden ... men det får vi aldri vite.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Førstehjelp

Legg inn av simpson »

Hadde førstehjelpskurs med en lege fra Luftambulansen.
Han at hjelmen bør av så fort som mulig.
I værste fall kan folk dø pga att ikke hjelm blir fjernet.

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Bosted: 4645 Nodeland

Re: Førstehjelp

Legg inn av ejs »

:thumleft


http://arkiv.nmcu.org/tur/praktisk/forstehjelp.html" onclick="window.open(this.href);return false;
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: Førstehjelp

Legg inn av jhn »

simpson skrev:Hadde førstehjelpskurs med en lege fra Luftambulansen.
Han at hjelmen bør av så fort som mulig.
I værste fall kan folk dø pga att ikke hjelm blir fjernet.
Javisst, og i andre tilfeller blir folk lamme fra øra og ned pga forhastede beslutninger ... poenget er å vurdere hver enkelt tilfelle.
Automatiserte handlinger er ikke alltid det beste.
Jeg har en kompis som driver å trener ambulanse folk ... en annen som har en årrekke bak seg i ambulanse og i helikopter, i dag trener også han ambulanse folk .... begge to meget godt utdannede, og med godt rennome. Om jeg ikke husker feil, så har begge to hatt Mats Gilbert som sin nærmeste overordnede. Han er vel blandt våre fremste innen akuttmedisin... men det er ikke det som er saken ... hvem man kjenner, og hvem man har vært på kurs hos burde vel strengt tatt ikke ha betydning, man burde vel lære det samme

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: Førstehjelp

Legg inn av LordShaft »

Det er ikke umulig å oppleve forskjellige meninger rundt nettopp dette emnet.

Er personen bevisst, puster og er i tilsynelatende fin form, kan hjelmen være på. Ambulansepersonell eller andre nødetater tar hjelmen av! Men for deg som sivil, og gjerne uten trening eller kunnskap i feltet kan få beskjed om å la den være på. Dette er helt avhengig av hvem du prater med og hva nettopp den personen mener er rett (sett at du ringer AMK = 113).

Er personen bevisstløs SKAL hjelmen av! :thumleft
Du har liten mulighet til å se/føle om pasienten har tilfredstillene pust.
Det er ikke mulig å holde frie luftveier (kjevegrep eller bikke hodet bakover)
OM det skulle bli nødvendig å starte HLR, vil mulighetene for innblås være umulig. (blokkerte luftveier)

Når det er sagt, en pasient som har vært i en ulykke, kan adrenalin og andre faktorer gjøre at en virker oppegående og tilsynelatende uskadet. Det kan forverre seg VELDIG raskt! Så uansett, er det tryggeste og beste for pasienten å få hjelmen fjernet!

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: Førstehjelp

Legg inn av jhn »

Ja, se der, nå ble det adskillig mere nyansert og mere i tråd med hva jeg har lært.
De innleggene jeg reagerte på hadde en mere bastant ordlyd som sa hjelmen SKAL av, punktum.
Da jeg lå i grøfta med hjelmen på, og ikke hadde det så verst, var de første (ufaglærte) som kom til meget obs på oppkast- og puste-problematikken.
Nakkesmertene kom ikke før de "proffe" i all hast skulle "skru" hjelmen av hodet.
"Proffe" i anførselstegn fordi jeg stiller meg meget kritisk til deres profesjonalitet
Jeg synes ikke det er helt ideelt at fagfolk kommer med så bastante og unyanserte råd som vi ser i denne tråden

BikerSamen
Innlegg: 21
Registrert: 19 mai 2013, 15:56
Motorsykkelen din: ingen

Re: Førstehjelp

Legg inn av BikerSamen »

jhn skrev:Ja, se der, nå ble det adskillig mere nyansert og mere i tråd med hva jeg har lært.
De innleggene jeg reagerte på hadde en mere bastant ordlyd som sa hjelmen SKAL av, punktum.
Da jeg lå i grøfta med hjelmen på, og ikke hadde det så verst, var de første (ufaglærte) som kom til meget obs på oppkast- og puste-problematikken.
Nakkesmertene kom ikke før de "proffe" i all hast skulle "skru" hjelmen av hodet.
"Proffe" i anførselstegn fordi jeg stiller meg meget kritisk til deres profesjonalitet
Jeg synes ikke det er helt ideelt at fagfolk kommer med så bastante og unyanserte råd som vi ser i denne tråden
Les dette nøye:

Førstehjelp (ved en eventuell MC-ulykke)

Kilde: Norsk luftambulanse
Varsle 113 så raskt som mulig. Ikke vent til du har undersøkt pasienten. Er skadested utenfor vei, sett noen/noe på veikanten for å vise stedet. Vurder om det er tilgjengelig for bil eller er helikopter nødvendig for transport?
Er det fare for påkjørsel (ligger den skadde i veibanen) trekk pasienten RASKT ut av faresonen uten tanke for "hensynsfull" opptreden. Ha ett øye på annen trafikk samtidig! Hvor mange personer er innvollvert? Passasjer etc. kan være kastet av og ligge ett annet sted!
Åpne visir, forsøk å få kontakt. Dersom pasienten kommuniserer med deg, gjør tiltak i SAMARBEID med pasient! Foretrekker pasienten å ligge/sitte/støttes opp etc. Kommuniserer pasienten IKKE, legg pasienten over på rygg og ta av hjelmen. Undersøk om pasienten puster. Dersom du oppfatter at pasienten puster, legg pasienten tilrett på en fornuftig måte, stabilt sideleie er å foretrekke. Omstendigheter rundt pasienten (steiner, vanskelig terreng etc.) kan gjøre dette stabile sideleie vanskelig å utføre - gjør da det beste ut av situasjonen. Vær ALLTID overbevist om at pasienten puster.
Hvis pasienten IKKE puster, start øyeblikkelig med munn til munn og hjertekompresjon. Dette skal man fortsette med inntil ambulanse ankommer.
I det øyeblikket kollisjonen er "over", har hjelmen utspilt sin rolle, og begynner nå å bli en kompliserende faktor for den forulykkede. Liggende på bakken med hjelm på, skaper det en unormal stilling i nakke, som kan forverre pasientens pusteevne. Luftmiljøet inne i en hjelm er ikke bra når man står stille (CO2). Skulle pasienten bli kvalm og kaste opp, er det absolutt ingen fordel å ha hjelm på (spesielt helhjelm). Det forvansker undersøkelsen av en pasient, dersom hjelm er på. Så konklusjonen - hjelm SKAL av, uansett hel/halv/åpning eller variasjoner over disse tema.
Det er en fordel å holde pasienten varm til ambulansepersonell kommer tilstede. La dress være på, men åpne opp glidelås/lukning i front, slik at det blir lett å puste for pasienten.
Er pasienten desorientert, blek og kaldsvett er det fare for at han/hun blør ett eller annet sted. Utvendige blødninger forsøkes stanset med trykk i såret (klem med fingre/hånd), og hev blødningen (skaden) høyere enn hjertet. Lokaliser eventuelt skaden ved å klippe opp kjøredressen. Blør pasienten innvendig, er det mindre man kan gjøre på skadestedet. La pasienten ligge ned og la beina ligge oppå noe (veske/bag) i sjokkleie.
Hold en dialog med pasienten, vær positiv! Snakk også til pasienter som du oppfatter som bevisstløse på en positiv måte - de kan høre deg! Sjekk og atter sjekk at bevisstløse puster. Observer endringer i pasientens tilstand. Husk at mange er relativt oppegående og "gira" rett etter ulykken, men blir raskt dårlig etter kort tid. Vurder sjokkleie dersom du mistenker blødning.
Noen tips som kan være lurt å tenke på

Det er vanlig å få en reaksjon i etterkant av en ulykke. Ikke slit med dette alene, men ta kontakt med helsevesenet der du er (legevakt/ambulanse etc) og forklar hva du har vært med på og hva som plager deg. Det er mulig å få profesjonell hjelp til å takle dette.

Det er selvsagt smart å ha litt hjelpemidler for hånden, men på en MC er det begrenset hva man har plass til. Dog er litt bandasjemateriell (kompresser og elastisk bind), gummihansker og en munn til munn beskyttelsesduk ikke plasstrengende gjenstander og godt å ha i en kritsikk situasjon. En solid saks (kniv) beregnet for å klippe tøy/skinn/glidelåser etc. bør være tilstede.

Ellers anbefales det at man alltid har ett engangskamera med blitz med seg. Dokumenter det som har skjedd, ta oversiktsbilder FØR man flytter på biler etc. Det er gull verdt i etterkant når man skal begynne å diskutere skyldspørsmål. Det er ofte et liv etter ulykken, og lange rettssaker og krangling med påståelige bilister/forsikringsselskap er ikke måten å leve det på!

Konklusjon: HJELM SKAL AV UANSETT

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: Førstehjelp

Legg inn av LordShaft »

:thumleft :vs :thumleft

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: Førstehjelp

Legg inn av jhn »

BikerSamen skrev:
jhn skrev:Ja, se der, nå ble det adskillig mere nyansert og mere i tråd med hva jeg har lært.
De innleggene jeg reagerte på hadde en mere bastant ordlyd som sa hjelmen SKAL av, punktum.
Da jeg lå i grøfta med hjelmen på, og ikke hadde det så verst, var de første (ufaglærte) som kom til meget obs på oppkast- og puste-problematikken.
Nakkesmertene kom ikke før de "proffe" i all hast skulle "skru" hjelmen av hodet.
"Proffe" i anførselstegn fordi jeg stiller meg meget kritisk til deres profesjonalitet
Jeg synes ikke det er helt ideelt at fagfolk kommer med så bastante og unyanserte råd som vi ser i denne tråden
Les dette nøye:

Førstehjelp (ved en eventuell MC-ulykke)

Kilde: Norsk luftambulanse
Varsle 113 så raskt som mulig. Ikke vent til du har undersøkt pasienten. Er skadested utenfor vei, sett noen/noe på veikanten for å vise stedet. Vurder om det er tilgjengelig for bil eller er helikopter nødvendig for transport?
Er det fare for påkjørsel (ligger den skadde i veibanen) trekk pasienten RASKT ut av faresonen uten tanke for "hensynsfull" opptreden. Ha ett øye på annen trafikk samtidig! Hvor mange personer er innvollvert? Passasjer etc. kan være kastet av og ligge ett annet sted!
Åpne visir, forsøk å få kontakt. Dersom pasienten kommuniserer med deg, gjør tiltak i SAMARBEID med pasient! Foretrekker pasienten å ligge/sitte/støttes opp etc. Kommuniserer pasienten IKKE, legg pasienten over på rygg og ta av hjelmen. Undersøk om pasienten puster. Dersom du oppfatter at pasienten puster, legg pasienten tilrett på en fornuftig måte, stabilt sideleie er å foretrekke. Omstendigheter rundt pasienten (steiner, vanskelig terreng etc.) kan gjøre dette stabile sideleie vanskelig å utføre - gjør da det beste ut av situasjonen. Vær ALLTID overbevist om at pasienten puster.
Hvis pasienten IKKE puster, start øyeblikkelig med munn til munn og hjertekompresjon. Dette skal man fortsette med inntil ambulanse ankommer.
I det øyeblikket kollisjonen er "over", har hjelmen utspilt sin rolle, og begynner nå å bli en kompliserende faktor for den forulykkede. Liggende på bakken med hjelm på, skaper det en unormal stilling i nakke, som kan forverre pasientens pusteevne. Luftmiljøet inne i en hjelm er ikke bra når man står stille (CO2). Skulle pasienten bli kvalm og kaste opp, er det absolutt ingen fordel å ha hjelm på (spesielt helhjelm). Det forvansker undersøkelsen av en pasient, dersom hjelm er på. Så konklusjonen - hjelm SKAL av, uansett hel/halv/åpning eller variasjoner over disse tema.
Det er en fordel å holde pasienten varm til ambulansepersonell kommer tilstede. La dress være på, men åpne opp glidelås/lukning i front, slik at det blir lett å puste for pasienten.
Er pasienten desorientert, blek og kaldsvett er det fare for at han/hun blør ett eller annet sted. Utvendige blødninger forsøkes stanset med trykk i såret (klem med fingre/hånd), og hev blødningen (skaden) høyere enn hjertet. Lokaliser eventuelt skaden ved å klippe opp kjøredressen. Blør pasienten innvendig, er det mindre man kan gjøre på skadestedet. La pasienten ligge ned og la beina ligge oppå noe (veske/bag) i sjokkleie.
Hold en dialog med pasienten, vær positiv! Snakk også til pasienter som du oppfatter som bevisstløse på en positiv måte - de kan høre deg! Sjekk og atter sjekk at bevisstløse puster. Observer endringer i pasientens tilstand. Husk at mange er relativt oppegående og "gira" rett etter ulykken, men blir raskt dårlig etter kort tid. Vurder sjokkleie dersom du mistenker blødning.
Noen tips som kan være lurt å tenke på

Det er vanlig å få en reaksjon i etterkant av en ulykke. Ikke slit med dette alene, men ta kontakt med helsevesenet der du er (legevakt/ambulanse etc) og forklar hva du har vært med på og hva som plager deg. Det er mulig å få profesjonell hjelp til å takle dette.

Det er selvsagt smart å ha litt hjelpemidler for hånden, men på en MC er det begrenset hva man har plass til. Dog er litt bandasjemateriell (kompresser og elastisk bind), gummihansker og en munn til munn beskyttelsesduk ikke plasstrengende gjenstander og godt å ha i en kritsikk situasjon. En solid saks (kniv) beregnet for å klippe tøy/skinn/glidelåser etc. bør være tilstede.

Ellers anbefales det at man alltid har ett engangskamera med blitz med seg. Dokumenter det som har skjedd, ta oversiktsbilder FØR man flytter på biler etc. Det er gull verdt i etterkant når man skal begynne å diskutere skyldspørsmål. Det er ofte et liv etter ulykken, og lange rettssaker og krangling med påståelige bilister/forsikringsselskap er ikke måten å leve det på!

Konklusjon: HJELM SKAL AV UANSETT
Ja nå har jeg lest dette nøye, men det hjalp lite når man lærer noe annet på div førstehjelpskurs rundt omkring. Det er ikke vanskelig å finne skriv som sier at man kan vente dersom pasienten ikke spyr, er bevisst og puster godt osv.
Problemet er at man ikke får ensartede råd om dette fra samme kilde.
Så konklusjonen er etter ett snitt av faguttalelser: Hjelmen skal av uansett ... bortsett fra når den ikke skal av.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: Førstehjelp

Legg inn av jhn »

Her er tre andre uttalelser man må anta kommer fra fagfolk i utgangspunktet, selv om kanskje Norsk Luftambulanse har litt mere tyngde.

Fra NDLA:
Mc-ulykke
Er det føreren av en tohjuling som er forulykket, kan du bli nødt til å trekke av hjelmen. Hvis den forulykkede puster og du får opp visiret på hjelmen, kan hjelmen bare sitte på. Er det nødvendig med hjerte–lunge-redning, må du ta av hjelmen.

Fra http://kvinnherad-mc.com/1hjelp.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
MC ulykker
Gå ut i fra at alle som har vært utsatt for en mc ulykke har store nakke og ryggskader.
* Er pasienten BEVIST så la hjelmen sitte på. Den vil da bli saget av på sykehuset.
* Er pasienten BEVISTLØS så skal hjelmen av for å sikre frie luftveier. Hjelmen tas forsiktig av uten å bevege hodet mer enn absolutt nødvendig.

Her er fremgangsmåten får å ta av en hjelm:
Man bør være to om å ta av en hjelm.
den ene skal sette seg på skrevs over brystet på pasienten og stabilisere hodet, mens den andre gjør følgende:

1. løft hodet ca. 1 cm fra bakken.
2. ta tak i hjelmen på begge sider og beveg hendene fra hverandre. slik at hjelmen utvides.
3. Trekk så hjelmen forsiktig, rett mot deg.

Når hjelmen er av legges det noe under hodet på vedkommende slik at hodet blir liggende i samme stilling som når hjelmen var på.

Fra Lommelegen:
L - Luftveier!
Åpne luftveiene hvis den skadde er bevisstløs. Du bør forsøke å unngå bevegelser i nakken. Allikevel er det viktigst at den skadde får puste. Hvis den skadde har hjelm på seg, må du åpne visiret slik at hun får frisk luft. Ta hjelmen av hvis du får det til. Deretter må du åpne luftveiene ved å gjøre hodebøy og hakeløft. Rens ut blod, oppkast, slim og fremmedlegemer ved å gjøre fingerrens.

BikerSamen
Innlegg: 21
Registrert: 19 mai 2013, 15:56
Motorsykkelen din: ingen

Re: Førstehjelp

Legg inn av BikerSamen »

jhn skrev:Her er tre andre uttalelser man må anta kommer fra fagfolk i utgangspunktet, selv om kanskje Norsk Luftambulanse har litt mere tyngde.

Fra NDLA:
Mc-ulykke
Er det føreren av en tohjuling som er forulykket, kan du bli nødt til å trekke av hjelmen. Hvis den forulykkede puster og du får opp visiret på hjelmen, kan hjelmen bare sitte på. Er det nødvendig med hjerte–lunge-redning, må du ta av hjelmen.

Fra http://kvinnherad-mc.com/1hjelp.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
MC ulykker
Gå ut i fra at alle som har vært utsatt for en mc ulykke har store nakke og ryggskader.
* Er pasienten BEVIST så la hjelmen sitte på. Den vil da bli saget av på sykehuset.
* Er pasienten BEVISTLØS så skal hjelmen av for å sikre frie luftveier. Hjelmen tas forsiktig av uten å bevege hodet mer enn absolutt nødvendig.

Her er fremgangsmåten får å ta av en hjelm:
Man bør være to om å ta av en hjelm.
den ene skal sette seg på skrevs over brystet på pasienten og stabilisere hodet, mens den andre gjør følgende:

1. løft hodet ca. 1 cm fra bakken.
2. ta tak i hjelmen på begge sider og beveg hendene fra hverandre. slik at hjelmen utvides.
3. Trekk så hjelmen forsiktig, rett mot deg.

Når hjelmen er av legges det noe under hodet på vedkommende slik at hodet blir liggende i samme stilling som når hjelmen var på.

Fra Lommelegen:
L - Luftveier!
Åpne luftveiene hvis den skadde er bevisstløs. Du bør forsøke å unngå bevegelser i nakken. Allikevel er det viktigst at den skadde får puste. Hvis den skadde har hjelm på seg, må du åpne visiret slik at hun får frisk luft. Ta hjelmen av hvis du får det til. Deretter må du åpne luftveiene ved å gjøre hodebøy og hakeløft. Rens ut blod, oppkast, slim og fremmedlegemer ved å gjøre fingerrens.
Egentlig, det beste du kan gjøre hvis du skulle komme først til et skadested er å ringe 113.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: Førstehjelp

Legg inn av jhn »

Javisst, men spørsmålet er hva du skal gjøre etter å ha ringt.
Der er visst ikke fagfolka helt enige

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Bosted: Åsgårdstrand

Re: Førstehjelp

Legg inn av SuperMorten »

Nå lurer jeg litt. Jeg skjønner at noe har endret seg siden jeg tok teorikurs i 86-87, og det er selvsagt greit. Men hvor mange andre vet dette? Hvor stor er sjansen for at det er en mc-fører som kommer først dersom en annen mc forulykker? Grunnen til spørsmålet, er at jeg lærte noe annet, og når endret dette seg?


Sent from my iPhone using Tapatalk
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: Førstehjelp

Legg inn av LordShaft »

Dere må huske på at det skjer ting go forskning på dette feltet hele tiden. Folk som har gått på kurs for 5 år siden, kan komme ut for at de lærer litt nytt i dag.

Se bare på det med kompresjoner, innblås og rytme.
Før var det 15 kompresjoner og 2 innblås.
I dag er det 30 kompresjoner og 2 innblås.... Det har vist seg at kompresjonene er langt viktigere enn innblåsene, å de innblåsene en foretar seg kan være vanskelig å få tilfredstillende.

Det er nå også forsket på om det bare skal kuttes ut det med innblås for at folk ikke skal være redd eller usikker for å starte HLR! Det største problemet er at folk ikke gjør noe, eller ikke vet hva de skal gjøre. HLR skal være så enkelt som overhodet mulig.

Det er heller ikke til å stikke under en stol, at alt en gjør er situasjonsbestemt.
Det er mange av den eldre garde, de som gjerne har jobbet med dette i mange år, som tviholder på det de ofte lærte for mange år siden. Før var det ektremt høyt fokus på det med nakken. Må passe på nakken, en så seg blind på akkurat denne problemstillingen. Men hva hjelper nakken om pasienten har blokkerte luftveier og ikke får puste?

Men å sitte å diskutere dette her på internett hvor alle er selvutnevnte verdensmestere er helt meningsløst for meg.
Jeg kan hvertfall si, skulle nettopp du være uheldig å forulykke med meg i nærheten. Vil jeg gjøre alt jeg kan, for at nettopp du som pasient skal få så god behandlig som overhodet mulig. :vs

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: Førstehjelp

Legg inn av jhn »

Sist jeg var på et førstehjelpskurs var vel for ca. 1 1/2 år siden. Instruktøren var i 35-40 års alderen, om han er å anse som av den eldre garde og om det er gammel utdatert viten han formidler får den enkelte vurdere selv, men den var fersk nok til å få med seg det siste innen HLR. (2-30)
Han hadde ikke noe ekstremt fokus på nakken, men heller et fokus på å vurdere situasjonen før man foretok seg noe forhastet og forårsaket unødvendige skader.
Nå vet ikke jeg om de som har uttalt seg mest skråsikkert her er fagfolk, men om de er det så synes jeg det er litt betenkelig med det "ekstreme" fokuset på å få av hjelmen hurtigst mulig.
Om du LordShaft er en fagmann, så synes jeg det er bra at du omsider får med at "... alt en gjør er situasjonsbestemt." ... tidligere var det vel mere "hjelmen SKAL av"
Jeg vil bare gjenta at jeg muligens er et offer for "hjelmen SKAL av" politikken, og sikkert derfor litt ekstra kritisk til denne automatiserte "av med hjelmen" prosedyren.

Men at jeg er en selvutnevnt verdensmester nekter jeg på, (siden jeg er omtrent den eneste som er litt kritisk antar jeg du sikter til meg) jeg har ikke en gang påstått at jeg kan dette, men har bare etterlyst litt nyansering, og lurt på hvorfor det er så stor uenighet i blandt fagfolka.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: Førstehjelp

Legg inn av LordShaft »

Jeg kan kalles fagmann, og jeg vil vel anse meg selv som det også. Jeg har vel aldri sagt at hjelmen skal av hurtigst mulig, det er en misforståelse eller konklusjon du har dradd....
Jeg sier at hjelmen SKAL av! Det er noe jeg vil og kommer til å praktisere i min jobb.
Så får folk bedømme meg og mine ferdigheter deretter :thumleft

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: Førstehjelp

Legg inn av jhn »

LordShaft skrev:Jeg kan kalles fagmann, og jeg vil vel anse meg selv som det også. Jeg har vel aldri sagt at hjelmen skal av hurtigst mulig, det er en misforståelse eller konklusjon du har dradd....
Jeg sier at hjelmen SKAL av! Det er noe jeg vil og kommer til å praktisere i min jobb.
Så får folk bedømme meg og mine ferdigheter deretter :thumleft
Du har kanskje ikke sagt "hurtigst mulig" ... beklager det, min feil.
Du har altså gått tilbake til stor "SKAL" ... selvfølgelig SKAL den av ... før eller siden.
At fagfolk fjerner den er vel for så vidt greit, man må jo anta at de gjør dette på riktig måte og til rett tidspunkt.
Men om dette er det rådet du gir til mannen i gata er jeg litt skeptisk, og jeg er glad det finnes folk som ser litt mere nyansert på dette.
Man får fort litt større tiltro til slike mennesker.

Svar