Vask og polering/voks
-
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Kontakt:
Re: Vask og polering/voks
Jeg fikk nettopp høre at vi måtte ta ut wd40 av lagerbeholdningen vår på jobb. Ble ikke så veldig klok på grunnen.
Det er hvertfall ikke godkjent lengre? Jaja får trille meg innom chlas olsshon å kjøpe litt ekstra i morgen da :-P :-p
Sendt med Note2
Det er hvertfall ikke godkjent lengre? Jaja får trille meg innom chlas olsshon å kjøpe litt ekstra i morgen da :-P :-p
Sendt med Note2
- Andreas
- Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
Sist jeg oppdaterte databladene på jobb, så fikk vi beskjed om at WD-40 på aerosolbokser måtte bort. Men WD-40 på dunk som brukes i pumpekanne (sånn JIF-sprayflaske), kan vi fortsatt haLordShaft skrev:Jeg fikk nettopp høre at vi måtte ta ut wd40 av lagerbeholdningen vår på jobb. Ble ikke så veldig klok på grunnen.
Sendt med Note2

Men "på land" så har jeg ikke sett noe indikasjon på at WD-40 i aerosolform skal forsvinne....
-
- Kontakt:
Får ta opp dette med HMS ansvarlig på jobb
wd40 er brukenes på alt, unntatt brødskiven
Sendt med Note2

Sendt med Note2
-
- Kontakt:
Kom over denne på chlas olsshon i dag (eller hvordan det skrives)

Må si denne funket god knall. Om det er det beste å bruke skal jeg ikke si noe om. Måtte ha noe å fjerne vei og saltstøv før jeg får de produktene er jeg bestilt fra tidligere i denne tråden:-)
Hadde offisielt den første stor vasken på ny sykkelen i dag
Sendt med Note2

Må si denne funket god knall. Om det er det beste å bruke skal jeg ikke si noe om. Måtte ha noe å fjerne vei og saltstøv før jeg får de produktene er jeg bestilt fra tidligere i denne tråden:-)
Hadde offisielt den første stor vasken på ny sykkelen i dag

Sendt med Note2
- AleksanderRH
- Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR 600 1998
Kan anbefale Meguiars NXT All Metal Polish for den som vil ha skinnende blank eksospotte og rør. :-)

Ganske grei pris er det også - og drøy i bruk. Påfører dette med pads.

Kawasaki ZZR 600 1998
2013: 15340 km. 24/09
2014: PMS
- MrPitlane
- Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400
- Kontakt:
Hvem selger den?AleksanderRH skrev:Kan anbefale Meguiars NXT All Metal Polish for den som vil ha skinnende blank eksospotte og rør. :-)

- AleksanderRH
Mekonomen i Stjørdal hadde dette inne som stardardvare. :-)MrPitlane skrev:Hvem selger den?AleksanderRH skrev:Kan anbefale Meguiars NXT All Metal Polish for den som vil ha skinnende blank eksospotte og rør. :-)
(bilde)
Kommer til å kjøpe mikrofiber-hanske og noe poleringsmiddel til plast neste gang jeg er der - kanskje i morgen.
Ble veldig fornøyd med Meguiars-produktene. :-)
Tror jeg betalte 149 eller noe sånt for metallpolishen.

Kawasaki ZZR 600 1998
-
- Kontakt:
er det slipemiddel i denne på lik linje med autosol? 

-
- Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
På Hysesangen min bruker jeg følgende vaskerunde:
Fukte sykkelen med rennende vann
Spraye på Turtle Wax Extreme Prewash, lar den virke litt
Spyler av dette med hageslangen
Vasker sykkelen med svamp og bilshampo, spyler av dette
Lar den enten tørke selv eller tørker den med noe gammelt tekstil
Poleres med Autoglym våtpolish
Dette synes jeg funker rimelig bra

- AleksanderRH
Det vet jeg ikke. Selgeren pratet om aktive polymere eller noe sånt, men når den er så effektiv som jeg synes den er så må det da være noe lurt oppi?LordShaft skrev:er det slipemiddel i denne på lik linje med autosol?

Kawasaki ZZR 600 1998
-
- Kontakt:
Denne Turtle Wax Extreme Prewash gjør jobben... Jeg er helt sjokkert over hvor bra den er, nesten sånn en lurer på hva som er oppiJK95 skrev:På Hysesangen min bruker jeg følgende vaskerunde:

Jeg var ute å kjørte sykkel på lørdag. Hadde meg en 4 timer på salen. Kom over et par anleggsområder samt snøsmelting gjorde at sykkelen så mer grå ut enn originalfargene.
Dusjet biken inn med dette. lot det virke i noen minutter og spylte av. Dønn rein!

Bruker mye samme oppskriften JK95, men er litt forsiktig med bruk av autoglym (inneholder slipemiddel)
-
- Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
Hva bruker du istedenfor Autoglym da?LordShaft skrev: Bruker mye samme oppskriften JK95, men er litt forsiktig med bruk av autoglym (inneholder slipemiddel)
-
- Kontakt:
De gangene jeg polerer, bruker jeg turtle wax sin polish :-) men polerer ikke hver gang jeg har vasket 

- Copsahl
- Motorsykkelen din: BMW K1300S - 2013
I påvente av å bli ferdig med å ta lappen, så har jeg bestilt meg denne Bike pakken fra Swissvax http://www.swissvax.no/art-135-swissvax-motorbike-kit. Nå er det jo også spådd bra vær her i Oslo de nærmeste dagene, så tenkte jeg skulle korte ned vente tiden med å shine opp sykkelen litt.
Ser at noen av dere har nevnt saker som WD40 etc. tenkte jeg skulle bruke metal polishen fra Swissvax på store deler det som er "blankt", men pleier dere å benytte f.eks. WD40 som smøring på steder som er bevegelige(Bremsepedaler, girhendel etc.) evt bruker dere noe annet?
Straks kjøretime/veiledningstime før neste trinn, nærmer seg mai med stormskritt...

Ser at noen av dere har nevnt saker som WD40 etc. tenkte jeg skulle bruke metal polishen fra Swissvax på store deler det som er "blankt", men pleier dere å benytte f.eks. WD40 som smøring på steder som er bevegelige(Bremsepedaler, girhendel etc.) evt bruker dere noe annet?
Straks kjøretime/veiledningstime før neste trinn, nærmer seg mai med stormskritt...

Christian
- tor2502
- Motorsykkelen din: 19 HD Ultra Limited
Hvordan er den på lakk og krom ?Elolz skrev:Var innom Clas Ohlson og kom over denne som jeg husket du skrøt sånn av, så fant ut at jeg måtte teste den. TAKK sier bare jeg for at du anbefalte denne, helt sykt bra!LordShaft skrev:Denne Turtle Wax Extreme Prewash gjør jobben... Jeg er helt sjokkert over hvor bra den er, nesten sånn en lurer på hva som er oppi![]()
Har prøvd noe forskjellige avfettingsgreier som pappa har hatt stående som en spyler på og lar virke og tar vekk ingenting.. Denne derimot! Helt utrolig! Bakfelgen hadde jeg ikke giddet å vaske på år og dag siden de er svarte i utgangspunktet og de blir så fort full av olje og dritt uansett, så der satt det godt. Tok litt Prewash på en klut og det gikk rett av, trengte ikke la det virke engang.
Tor2502
-06 HD V-ROD CVO - Solgt -
-13 HD Roadking 110th Anniversary - Solgt -
-19 HD Ultra Limited - Tilsalgs -
-99 Honda Valkyrie CT Tourer- Selges aldri! -
-15 Honda CBF
-06 HD V-ROD CVO - Solgt -
-13 HD Roadking 110th Anniversary - Solgt -
-19 HD Ultra Limited - Tilsalgs -
-99 Honda Valkyrie CT Tourer- Selges aldri! -
-15 Honda CBF
-
- Kontakt:
Den er helt strålende på lakk og crom! Denne gjør jobben de fleste andre ikke klarer. Men spyl godt av igjen så det ikke blir renninger
- Robin79
- Motorsykkelen din: Suzuki V-Strom 1000 2006 mod
Jeg bruker også den Prevasken der, funker bra. Bruker også felgrens, funker bedre enn avfetting på felgene, med støv fra bremseklosser etc. Ellers så har jeg forelska meg i Meguiars, kjører shampo derfra og ett 3 stegs system ett par ganger i året. Steg 1: Lakkrens, Steg 2 Polish med slipemiddel, Steg 3 Carnabua Wax. Når jeg har gjort dette skinner sykkelen som en diamant. Og jeg trenger bare å spyle over den med rent vann omtrent de første gangene etter det og skitten bare sklir av
Og så supplerer jeg inn med Steg 3 en gang i blant etter vask. Sykkelen holder seg bra med dette.

Hva er bra å vaske vindskjermen med for at den skal bli ren og pen? Synes ofte det er vanskelig å få den ren uten striper osv.
- SuperMorten
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Jeg bruker avfetting og høytrykksspyler. Ingen skrubbing.KydeX skrev:Hva er bra å vaske vindskjermen med for at den skal bli ren og pen? Synes ofte det er vanskelig å få den ren uten striper osv.

[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Men hvis jeg ikke har høyttrykksspyler da? Kanskje på tide at jeg får meg en...
-
- Kontakt:
Du skal ikke vaske sykkel med høytrykksspyler. Du klarer deg helt fint med vanlig vannslange. Vask over sykkelen med svamp og now god shampoo så har du fasiten for en ren og pen sykkel
-
- Kontakt:
Kan du ikke legge ut bilde av disse produktene?Robin79 skrev:Jeg bruker også den Prevasken der, funker bra. Bruker også felgrens, funker bedre enn avfetting på felgene, med støv fra bremseklosser etc. Ellers så har jeg forelska meg i Meguiars, kjører shampo derfra og ett 3 stegs system ett par ganger i året. Steg 1: Lakkrens, Steg 2 Polish med slipemiddel, Steg 3 Carnabua Wax. Når jeg har gjort dette skinner sykkelen som en diamant. Og jeg trenger bare å spyle over den med rent vann omtrent de første gangene etter det og skitten bare sklir avOg så supplerer jeg inn med Steg 3 en gang i blant etter vask. Sykkelen holder seg bra med dette.
- SuperMorten
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Vasker ikke sykkelen med høytrykk. Kun vindskjerm. Har ikke testa på BMW'n, men Givi-skjermen jeg hadde før, ble ripete uansett hva jeg vasket med..LordShaft skrev:Du skal ikke vaske sykkel med høytrykksspyler. Du klarer deg helt fint med vanlig vannslange. Vask over sykkelen med svamp og now god shampoo så har du fasiten for en ren og pen sykkel
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Bruk en plast polish beregnet på lykter og plexi for å ta riper på skjermen... Et annet alternativ er Svisswax sin cleaner fluid medium, den er meget effektiv på riper...
Sent from my C6603 using Tapatalk 2
Sent from my C6603 using Tapatalk 2
-
- Kontakt:
Har nok samme erfaring som deg. Umulig å holde vindskjermen ripefri virker det som...SuperMorten skrev:Vasker ikke sykkelen med høytrykk. Kun vindskjerm. Har ikke testa på BMW'n, men Givi-skjermen jeg hadde før, ble ripete uansett hva jeg vasket med..LordShaft skrev:Du skal ikke vaske sykkel med høytrykksspyler. Du klarer deg helt fint med vanlig vannslange. Vask over sykkelen med svamp og now god shampoo så har du fasiten for en ren og pen sykkel
Ikke prøvd det forrige post nevner dog. Noen gode produkter, gjerne med bilde du kan vise til?