Tror ikke det er slik i virkeligheten etter hva jeg har forstått , i allefall om man skal høre på andre som har blitt stoppet med bil i allefall. Ikke hørt om en enda som har blitt stoppet på MC , enda fler og fler av oss ser nytten av godt lys og bli bedre lagt merke til. Men vi med MCer blir jo ofte straffet hardere enn bilistene så det kan hende du har rett.Duville skrev:Hm, er det ikke i prinsippet typegodkjenning på kjøretøyer,da? Endringer som medfører endrede ytelser skal godkjennes før de monteres på og tas ut i trafikken. Er det ikke godkjent så er det ikke godkjent.
Ref lydpotter. MC godkjent med en potte og ett støynivå er ikke godkjent med en potte som bråker dobbelt så mye. Risikerer avskilting og kanskje en liten bot i tillegg. Egentlig vesentlig verre med feil lys enn litt bråk, sikkerhetsmessig sett. Støyen tiltrekker seg litt oppmerksomhet og lite annet, feil lys er trafikkfarlig i enkelte tilfeller. Å bli blendet av ett blink fra ett Xenonlys kan gjøre at man mister synet et par sek med fatal utgang. Tror nok MC kan bli avskiltet eller i det minste kreves ført tilbake til orginalversjonen før den skal vises på trafikkstasjonen i tilbakeført stand....... Verre enn dette er det vel ikke.
Blir du tatt sliter du nok med å finne noe som underbygger din rett til å kjøre videre hvis onkel setter seg på bakbeina.
Uansett blir vi nok ikke enig i dette med hvor farlig HID lys er , og hevde at man kan miste synes av å bli blendet etter et par sekunder med HID lys er helt bak mål spør du meg. Hvis dette skulle medføre riktighet så ville nok alle fjærnlys og "1000 metere" blitt forbudt. Hvor mange ganger har du ikke møtt biler som ikke "husker" å slå av fjærnlysene før de er 20 meter fra deg , for ikke å snakke om trailere med 15 1000 metere på taket som kommer mot deg som om solen skulle ha falt ned. Mye mer strølys og lumen fra en rekke med 1000 metere og 100w pærer enn en liten 35w HID lykt fra en motorsykkel. Men det var ikke det vi skulle diskutere likevel
