Bruker du refleksvest når du kjører?
-
- Motorsykkelen din: Harley Davidson Sportster 883 Iron
Re: Bruker du refleksvest når du kjører?
Siste nr btw. (1.2012)
Bruker ikke selv og synes det er bra så lenge det er ett fritt valg -
- den dagen noen skal dytte dette på meg og alle andre i form av lovpåbud bare fordi de er maktsjuke og skal vise at de har makt blir jeg sur -
igjen.
- den dagen noen skal dytte dette på meg og alle andre i form av lovpåbud bare fordi de er maktsjuke og skal vise at de har makt blir jeg sur -

- Intruder
- Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Mannen har jo rett,bruker en hue kommer en nok fram uten refleksvest,de gir vel som mange sier en falsk trygghet.Iron76 skrev:@Intruder.
Er fra en artikkel i MCbladet (fra NMCU) s24.
Jeg tror han er inne på noe.
og trygg i trafikken er en vel snaut nok med en panserbil...

Evig eies kun det tapte !
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nil satis nisi optimum !
- evike
- Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
- Kontakt:
Protesterer ikke mot denne type argumenter, men tror heller ikke at min refleksvest gjør situasjonen VERRE, så da bruker jeg den i TILLEGG til alle andre forsiktighetsregler.
Nok om det.... orker ikke ta denne diskusjonen enda en gang, overlater det til andre.
Nok om det.... orker ikke ta denne diskusjonen enda en gang, overlater det til andre.
- Intruder
Helt enig jeg,har selv mast mye om dette men brevet jeg refererte til over er nyheter,derfor.....evike skrev:Protesterer ikke mot denne type argumenter, men tror heller ikke at min refleksvest gjør situasjonen VERRE, så da bruker jeg den i TILLEGG til alle andre forsiktighetsregler.
Av antall innlegg ser du jo også at jeg er i overkant skrivekåt...når jeg ikke depper..
Dessuten dukker det jo stadig opp nye uinnvidde..

God helg !
Nil satis nisi optimum !
Nil satis nisi optimum !
- jhn
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Det finnes flere argumenter både for og i mot, æ e enig i de fleste, så æ gjør som evike og overlater diskusjonen til andre
- SuperMorten
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Helt enig. Jeg kjører som om alle andre er fulle, blinde osv, og er forsiktig. Forsøker å forutse enhver livsfarlig manøver fra medtrafikanter. Vesten er bare noen ekstra lommer på jakkaevike skrev:Protesterer ikke mot denne type argumenter, men tror heller ikke at min refleksvest gjør situasjonen VERRE, så da bruker jeg den i TILLEGG til alle andre forsiktighetsregler.

[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Synes ikke de fluoriserende vestene er så pene. Derfor var jeg lite motivert for å ikle meg noe slikt. Men når jeg var ute og kjørte la jeg alltid bedre merke til dem som hadde slik vest på.
I sterk solskinn er ikke kjørelys spesielt synlig, og et lys er et lys, biler eller MC, på avstand er det ikke så lett å skille det ene fra det andre.
Så kjøpte en kompis seg en slik 'stygg' jakke med fluorisernede gulfarge.
Jeg merket da at om jeg kjørte 'lead' og vi var 3-4 stk sammen var det alltid så greit når han låg bakerst. Lett å se at alle hang på gjennom rundkjøringer og lyskryss.
Etter hvert kom jeg over en Richa vest, hvor det kan strammes i siden så den ikke flagrer, og siden har også jeg blitt en del av de 'stygge'.
Hver og en får gjøre som man vil, det er en selv som blir nedkjørt, så påbudslinjen er jeg ikke tilhenger av.
Selv innbiller jeg meg at fluoriserende farge bidrar til at jeg skiller meg ut i trafikkbildet, og det gjør at jeg kjenner meg litt mere trygg.
Knut K
I sterk solskinn er ikke kjørelys spesielt synlig, og et lys er et lys, biler eller MC, på avstand er det ikke så lett å skille det ene fra det andre.
Så kjøpte en kompis seg en slik 'stygg' jakke med fluorisernede gulfarge.
Jeg merket da at om jeg kjørte 'lead' og vi var 3-4 stk sammen var det alltid så greit når han låg bakerst. Lett å se at alle hang på gjennom rundkjøringer og lyskryss.
Etter hvert kom jeg over en Richa vest, hvor det kan strammes i siden så den ikke flagrer, og siden har også jeg blitt en del av de 'stygge'.
Hver og en får gjøre som man vil, det er en selv som blir nedkjørt, så påbudslinjen er jeg ikke tilhenger av.
Selv innbiller jeg meg at fluoriserende farge bidrar til at jeg skiller meg ut i trafikkbildet, og det gjør at jeg kjenner meg litt mere trygg.
Knut K
Relfv.. revlfest.., nei, klarer ikke stave det engang.. 

- Irongirl
- Motorsykkelen din: Honda CBR 600 F2
Folk får såklart velge selv.... men selv vil jeg ikke bruke det. Liker ikke fargen
Tror nok heller det blir påbud med skikkelig kjøredress før de skal dytte på oss slike refleksvester....

Tror nok heller det blir påbud med skikkelig kjøredress før de skal dytte på oss slike refleksvester....
Sesongstart 2012 - 26 Februar
Drive fast, drive hard, drive safe.... It's not the speed that kills you. It's the sudden stop
Drive fast, drive hard, drive safe.... It's not the speed that kills you. It's the sudden stop
Er ikke så sikker på det... Lider nok av litt politikerforakt jeg ogsåIrongirl skrev:Folk får såklart velge selv.... men selv vil jeg ikke bruke det. Liker ikke fargen![]()

It is better to exist unknown to the law.
- Irongirl
- Motorsykkelen din: Honda CBR 600 F2
Nei... hadde ikke forundret meg om det ble påbudtNorthman skrev:
Er ikke så sikker på det... Lider nok av litt politikerforakt jeg også

Sesongstart 2012 - 26 Februar
- SuperMorten
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Husk at det er politikere du snakker om... Det er ikke godt å si hva som kommer derifra..Irongirl skrev:

[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
- Jompa
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
I siste Mc-bladet hadde en bussjåfør som heter Harry Karlsen en interresant artikkel om å se og bli sett.
Han refererte til ett tilfelle der en bilfører ikke så bussen, og resultatet ble kollisjon. Og spørsmålet ble da om folk som ikke klarer å se en 13 meter lang hvit buss med xenonlys i det hele tatt kan se en motorsykkel.
Han stilte også spørsmål ved bruk av gul vest utifra at man kan forveksle en motorsyklist med f. eks en veiarbeider og dermed tro
at personen i gul vest står stille eller beveger seg sakte.
Jeg bruker selv kjøredress med flere farger og reflekser, og selvsagt alltid lys på sykkelen. Prøver i tillegg å gjøre meg synlig når jeg kjører
ved å plassere meg godt ut i veien og ha god avstand til både store og små biler.
Han refererte til ett tilfelle der en bilfører ikke så bussen, og resultatet ble kollisjon. Og spørsmålet ble da om folk som ikke klarer å se en 13 meter lang hvit buss med xenonlys i det hele tatt kan se en motorsykkel.
Han stilte også spørsmål ved bruk av gul vest utifra at man kan forveksle en motorsyklist med f. eks en veiarbeider og dermed tro
Jeg bruker selv kjøredress med flere farger og reflekser, og selvsagt alltid lys på sykkelen. Prøver i tillegg å gjøre meg synlig når jeg kjører
ved å plassere meg godt ut i veien og ha god avstand til både store og små biler.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Intruder
Leste selv artikkelen og synes den meget klart tok for seg problemet.Overdreven bruk er ikke bra,ikke gult varsellys men kanskje blått..Jompa skrev:I siste Mc-bladet hadde en bussjåfør som heter Harry Karlsen en interresant artikkel om å se og bli sett.

Nil satis nisi optimum !
Nil satis nisi optimum !
- Intruder
Opplever stadig å se motorsyklister med gul vest mye bedre forfra enn de som har sort jakke,selv
om de har vindskjerm på sykkelen..
De fleste vindskjermer er faktisk gjennomsiktige,tru det eller ei...
om de har vindskjerm på sykkelen..

Nil satis nisi optimum !
Nil satis nisi optimum !
-
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
det er ikke noe rart for du HAR fokus på dette...men fru johansen som ikke kjører mc og ikke har fokus på dette eller sitter og vurderer forskjeller på slikt ser ikke en dritt-ei heller ambulanse under utrykning med gul farge blålys og sirene-vilket skjedde sist år..Intruder skrev:Opplever stadig å se motorsyklister med gul vest mye bedre forfra enn de som har sort jakke,selv
om de har vindskjerm på sykkelen..![]()
Men å ikle seg en vest kan jo i det minste gi en følelse av at det hjelper-DET skal en ikke kimse av.
men så du ikke frontlyset da????????

当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- Crinos
- Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
- Kontakt:
På vei til jobb i dag ble jeg innhentet av en touring sykkel hvor føreren hadde fluoriserende gul hjelm og vest/jakke.
Det at han hadde gul jakke, det så jeg ikke før han var på siden av meg... Men hjelmen.... DEN så jeg på LANG avstand!
Det at han hadde gul jakke, det så jeg ikke før han var på siden av meg... Men hjelmen.... DEN så jeg på LANG avstand!
“We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
- Intruder
Bygdetullingen fra Lier og hans våpenbror fra Vennesla er nok en gang ute etter å sette meg i knipa,men som så ofte før vil de havne i bakleksa og ikke se bjelken i sin egen splint... :-#
Om Sarah Louise Jones kom gående 300 meter unna meg i trang t-skjorte og lårkort ville jeg sett henne lenge før en liten tass med hengemaga fra Brumunddal om han hadde gulvest aldri så mye,men det er en helt annen sak...
Forresten har jeg nå Ryk & Reis MC , Norge,ælj og "MCsidenno-Endre " på ryggen på den sorte jakka
Med livet som innsats..kanskje blir jeg statistikk
Om Sarah Louise Jones kom gående 300 meter unna meg i trang t-skjorte og lårkort ville jeg sett henne lenge før en liten tass med hengemaga fra Brumunddal om han hadde gulvest aldri så mye,men det er en helt annen sak...
Forresten har jeg nå Ryk & Reis MC , Norge,ælj og "MCsidenno-Endre " på ryggen på den sorte jakka

Med livet som innsats..kanskje blir jeg statistikk

Nil satis nisi optimum !
Nil satis nisi optimum !
- Crinos
- Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
- Kontakt:
Tror ikke akkurat at noen er ute å sette deg i en knipe her! Men jeg kunne ikke unngå å kommentere da jeg senest i dag morges opplevde det slik jeg gjorde.. MEN.. Nå dominerte jo hjelmen veldig.. Om han/hun hadde kjørt med sort hjelm, ville jeg nok greit ha lagt merke til jakka/vesten.Intruder skrev:Bygdetullingen fra Lier og hans våpenbror fra Vennesla er nok en gang ute etter å sette meg i knipa
Men jeg tror alt av dette "synlighets jaget" er betont på så mange forskjellige variabler.
I noen tilfeller er det utmerket, i andre, kanskje en ulempe.

Selv mener jeg at fluoriserende gul burde være forbeholdt ambulanse og fluoriserende orange for brannbil, slik at det er lettere å "brenne inn" i underbevistheten at denne fargen er forbundet med utrykning og "fare / vær aktsomt".
Var en ganske bra artikkel i forrige blad i fra NMCU om en busssåfjør (eller var det laste bil, husker ikke helt), som også var en avid MC sjåfør..
Han hadde oplevd å komme kjørende i sitt yrkeskjøretø (buss eller lastebil) som var god og gul i fargen, og en person med vikeplikt hadde ikke sett han komme kjørende og det uungåelige hadde skjedd... Essensen der var.. "Er gul blitt en så utvannet farge, at vi ikke lengre legger merke til den".
Jeg har kranglet opp og ned i mente med min søster om akkurat dette.. Hun er ansatt i Statens Vegvesen, og har hatt en del med undersøkelser om nettopp dette med fluoriserende farger.. Hun mener blindt at det hjelper, jeg mener at det fort kan ta vekk fokus fordi vi blir for vandt med å se fargen, og til slutt bryr vi oss ikke om den lengre.
“We adore chaos because we love to produce order”.
-
- Motorsykkelen din: Honda NTV 650 Revere 1991
Skal kjøpe en neste gang jeg er på Biltema, men føler ingen hast. På oppkjøringen løsnet faktisk refleksvesten, og det kunne fort blitt et irritasjonsmoment som lett overgikk den diskutable sikkerhetsbonusen. Med toppboksen på er det ingen som legger merke til den bakfra uansett, og forfra er det mye annet i veien, blant annet et lys som jeg håper gjør en bedre jobb enn bekledning. Det er nok fra siden den virker best, men man skal jo ikke regne med at folk sjekker blindsoner uansett.
Den signalgule hjelmen min, derimot, den tror jeg er godt synlig fra alle kanter. Spørs om ikke kontrasten mellom den og den svarte kjørejakka faktisk er bedre enn om jeg hadde hatt på meg vest.
Den signalgule hjelmen min, derimot, den tror jeg er godt synlig fra alle kanter. Spørs om ikke kontrasten mellom den og den svarte kjørejakka faktisk er bedre enn om jeg hadde hatt på meg vest.
-
fikk ikke svar på om du la merke til om mc hadde lys på?eller fokuserer du på å se etter gule vester og snærtne damer?Intruder skrev:Bygdetullingen fra Lier

当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- jhn
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Det var da et jæ%#¤ mas om den vesten, æ trudde vi for lenge siden var blitt enige om at det må bli påbud ...eeh
... eller var det kanskje forbud?
Uansett, kanskje det skulle bli påbudt for alle snertne damer å bruke vest, så kan man ha et større fokus på veien og kun kikke på de damene som er verdt en nøyere kikk.
Bare en liten ide til NMCU's neste kampsak

Uansett, kanskje det skulle bli påbudt for alle snertne damer å bruke vest, så kan man ha et større fokus på veien og kun kikke på de damene som er verdt en nøyere kikk.

-
jaggu rakk du redigere inn damene i vest før meg.. 

当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- lasse_hansen
- Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Denne får min stemmejhn skrev:Det var da et jæ%#¤ mas om den vesten, æ trudde vi for lenge siden var blitt enige om at det må bli påbud ...eeh... eller var det kanskje forbud?