74 svinger på 6:24 minutter

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Svar
Godtvoksen

Re: 74 svinger på 6:24 minutter

Legg inn av Godtvoksen »

Duville skrev:
Godtvoksen skrev:
Duville skrev:

Hm hvis du kjører Kvinesdal - Oslo med snitthastighet på 70-75 km så holder du ikke fartsgrnsen - da kjører du pr din definisjon ikke forsvarlig. Over tillatt hastighet er uforsvarlig, eller??
Kvinesdal - Oslo er ca 450 km og jeg bruker 6 timer til Oslo dvs. en gjennomsnittsfart på ca 75 km/t

Jeg holder ikke fartsgrensen bestandig, men jeg tror da heller ikke at jeg bestandig kjører forsvarlig. Og jeg har da en helt herlig barnslig følelse, men jeg oppfordrer ikke andre til å gjøre det samme. Hvis vi diskuterer holdning og konkluderer med at "forsvarlig kjøring" er individuelt. Da sier en indirekte at det går på den enkeltes ferdighet/dyktighet mv. Og alle vil vi vel være dyktige? Det er vel en kjent sak at en i mange tilfeller fort kan overvurdere egne ferdigheter. Spesielt unge menn har lett for å gjøre det, derfor er det viktig å ha en felles forståelse av hva en regner som forsvarlig fart og ikke påvirke unge menn til å overvurdere egen dyktighet. Det er da jeg har fartsgrensen som et felles mål for begrepet "forsvarlig fart" på offentlig vei. Merk at jeg skrev offentlig vei, for jeg deler "forsvarlig fart" som individuelt når en kjører på bane ol. I fare for at Duville vil betegne dette som sosialistisk tankegang, så tror jeg at om en individualisrer en et slikt begrep så blir det galt.

på den andre siden - hvis du ønsker å diskutere det du mener er ansvarlighet så kan du jo også lage en egen tråd om det - ikke her.
Først stiller du meg spørsmål om jeg mener at å kjøre over tillatt hastighet er uforsvarlig? Jeg gir deg et svar, og da ber du meg starte en annen tråd om emnet... :dontknow

Duville
Motorsykkelen din: Honda --700-

Legg inn av Duville »

GV sier: Først stiller du meg spørsmål om jeg mener at å kjøre over tillatt hastighet er uforsvarlig? Jeg gir deg et svar, og da ber du meg starte en annen tråd om emnet... :dontknow

Beklager at jeg stilte spørsmålstegn ved din uttalelse i denne tråden om hva som er forsvarlig.
Jeg har sett hva som skjer i denne tråden hvor fokus vel skulle være 74 svinger på 6:24 minutter med utfoordring om å finne tilsvarende veier om mulig..

Interessante diskusjoner begge to men ikke i samme tråden (fine veier litt mer intressant men)

Brukeravatar
ejs
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell

Legg inn av ejs »

:thumleft

Jeg mener at det er mange plasser det er forsvarlig å kjøre over fartsgrensa..
At det ikke er lov er noe helt annet.

:redface :redface
If it ain't broke, I'll break it.

Godtvoksen

Legg inn av Godtvoksen »

Duville skrev: Jeg har sett hva som skjer i denne tråden hvor fokus vel skulle være 74 svinger på 6:24 minutter med utfoordring om å finne tilsvarende veier om mulig..
Her tar jeg min del av ansvaret for avsporingen av topic og beklager det for trådstarter. Jeg missoppfattet videoen som veldig hurtig kjøring med en indirekte oppfordring om å kjøre enda fortere. Trådstarter gir en nærmere presisering av reel fart og kjørelengde som viser at jeg tok feil og at det er kjørt med en "forsvarlig fart" :knegg

Men, jeg blir veldig misunnelig på at du har sesong hele året....:-) Nå skulle jeg likt å ha mer ferie til gode og en tykkere lommebok, for da hadde jeg nok tatt turen til Toscana en gang til i år... :thumleft

Tysnes
Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83

Legg inn av Tysnes »

Godtvoksen skrev:
Duville skrev: Jeg har sett hva som skjer i denne tråden hvor fokus vel skulle være 74 svinger på 6:24 minutter med utfoordring om å finne tilsvarende veier om mulig..
Her tar jeg min del av ansvaret for avsporingen av topic og beklager det for trådstarter. Jeg missoppfattet videoen som veldig hurtig kjøring med en indirekte oppfordring om å kjøre enda fortere. Trådstarter gir en nærmere presisering av reel fart og kjørelengde som viser at jeg tok feil og at det er kjørt med en "forsvarlig fart" :knegg

Men, jeg blir veldig misunnelig på at du har sesong hele året....:-) Nå skulle jeg likt å ha mer ferie til gode og en tykkere lommebok, for da hadde jeg nok tatt turen til Toscana en gang til i år... :thumleft
Når en ser en slik video, ser det fortere ut en ka det egentlig er. Men det er min oppfatning :-)

Brukeravatar
tagesk
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Kontakt:

Legg inn av tagesk »

Tysnes skrev: Når en ser en slik video, ser det fortere ut en ka det egentlig er. Men det er min oppfatning :-)
Husk på at øynene sitter en drøy halvmetere høyere opp en kameraet (som er festet til styret).
Derfor har man bedre oversikt enn det kameraet gir inntrykk av.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Duville
Motorsykkelen din: Honda --700-

Legg inn av Duville »

tagesk skrev:
Tysnes skrev: Når en ser en slik video, ser det fortere ut en ka det egentlig er. Men det er min oppfatning :-)
Husk på at øynene sitter en drøy halvmetere høyere opp en kameraet (som er festet til styret).
Derfor har man bedre oversikt enn det kameraet gir inntrykk av.

[TaSK]
Bedre oversikt jo høyere du er med øynenen, ja kanskje, men du klarer vel ikke å få sånn oversikt i filmen uten at du har en relativt stor vidvinkel på kameraet? Hva har du? 28 mm vidvinkel, kanskje?

Med vidvinkel vil det se ut som om alt kommer mye raskere mot deg enn enn det gjør i realiteten. Det motsatte blir hvis du ser gjennom en telelinse: Ett punkt langt unna som du ser gjennom en 400 mm telelinse kan du gå mot i det uendelige før du rekker frem. Det motsatte skjer med en vidvinkel. Ett punkt som du ser gjennom en vidvinklel og går mot kolliderer du med hvis du ikke er forsiktig....

Det vil derfor også veldig for se ut som om farten dobles? Eller tar jeg helt feil nå tro?

Svar