Kawazaki Versys 1000

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
LordShaft
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Kontakt:

Re: Kawazaki Versys 1000

Legg inn av LordShaft »

Ja men da må du nesten definere hva som er støy :scratch
Noen er mer fintfølende på støy, høy lyd enn andre. Trenger jeg ikke så høy lyd i form av db, men dyp lyd, buldring og skikkelig motorlyd, uten en skammelig forvrengning som minner om en symaskin.
Det er kanskje en smule fordomsfullt å legge skylden på alderen... Men jeg kommer ikke unna å tenke de baner. Har jeg selv hatt besteforeldre som har vært på sin måte :knegg

Note 4

Brukeravatar
jhn
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str

Legg inn av jhn »

Skal jeg? Tja ... støy defineres vel som uønsket lyd, men hva som er uønsket er vel nokså individuelt.
I følge arbeidsmiljøvernloven er alt over 80-85 dB jevnt lydtrykk skadelig. Lyd over kortere tidsrom er vel grensen 120-130 dB .... husker ikke helt. Selv om man liker lyden er den likevel skadelig, de samme grensene gjelder stort sett alle menneskelige ører. Men det kan sikkert variere litt fra person til person.
Et meget stort antall musikere f.eks plages av dårlig hørsel og trinitus.
Det som vi anser som normal vindsus inn i hjelmen er ofte over 80 dB når man suser etter landeveien, og dermed definert som skadelig.
Hørselskader er ikke helbredbare og kommer gjerne litt snikende over tid

Brukeravatar
jhn
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str

Legg inn av jhn »

Her er hva arbeidstilsynet sier om støy.
http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78245#Hva

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Diskutere støy i alminnelighet og i tilknytning til MC i egen tråd, kanskje?
jhn skrev:Skal jeg? Tja ... støy defineres vel som uønsket lyd, men hva som er uønsket er vel nokså individuelt.
I følge arbeidsmiljøvernloven er alt over 80-85 dB jevnt lydtrykk skadelig. Lyd over kortere tidsrom er vel grensen 120-130 dB .... husker ikke helt. Selv om man liker lyden er den likevel skadelig, de samme grensene gjelder stort sett alle menneskelige ører. Men det kan sikkert variere litt fra person til person.
Et meget stort antall musikere f.eks plages av dårlig hørsel og trinitus.
Det som vi anser som normal vindsus inn i hjelmen er ofte over 80 dB når man suser etter landeveien, og dermed definert som skadelig.
Hørselskader er ikke helbredbare og kommer gjerne litt snikende over tid
LordShaft skrev:Ja men da må du nesten definere hva som er støy :scratch
Noen er mer fintfølende på støy, høy lyd enn andre. Trenger jeg ikke så høy lyd i form av db, men dyp lyd, buldring og skikkelig motorlyd, uten en skammelig forvrengning som minner om en symaskin.
Det er kanskje en smule fordomsfullt å legge skylden på alderen... Men jeg kommer ikke unna å tenke de baner. Har jeg selv hatt besteforeldre som har vært på sin måte :knegg

Note 4

Svar