Varsel om kontroll?
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Varsel om kontroll?
Hilser på møtende og hvis det er dritt i veien/problemer/kontroll som jeg vet om bak meg et stykke så pumper jeg med hånda...hvis den møtende kjører som en komplett idiot rekker jeg ikke hilse eller advare..
Kontroll kan være både fart og teknisk-greit å slakke litt så det ikke brommer så mye selv om farta ikke er så høy-øvrigheta blir fort provosert.
Kontroll kan være både fart og teknisk-greit å slakke litt så det ikke brommer så mye selv om farta ikke er så høy-øvrigheta blir fort provosert.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- ojda
- Innlegg: 5632
- Registrert: 19 sep 2010, 02:06
- Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
- Bosted: Oslo
Re: Varsel om kontroll?
Om jeg tolket dette galt, så stiller det seg jo annerledes. Men jeg leste deg dithen at du like gjerne gjorde dette umiddelbart etter en trafikkontroll som ellers og at motgående bare kunne ha det så godt.jhn skrev: Hvis æ løfte handa, så betyr det stort sett ikke mere enn "hei kompis", om noen tolker det som "klar bane, bare gi gass", så e det strengt tatt hans problem, ikke mitt.
Men det betyr ikke at jeg ikke står for det jeg skrev, selvom det da ikke passer inn i på ditt handlemønster. Det er dårlig mc kultur å ikke hilse, men det er råttent å lure andre inn i en kontroll ved å signalisere klar veg.
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel
)
Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel

Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: Varsel om kontroll?
Det kunne kanskje tolkes på den måten, men det e altså feil.ojda skrev:Om jeg tolket dette galt, så stiller det seg jo annerledes. Men jeg leste deg dithen at du like gjerne gjorde dette umiddelbart etter en trafikkontroll som ellers og at motgående bare kunne ha det så godt.jhn skrev: Hvis æ løfte handa, så betyr det stort sett ikke mere enn "hei kompis", om noen tolker det som "klar bane, bare gi gass", så e det strengt tatt hans problem, ikke mitt.
Men det betyr ikke at jeg ikke står for det jeg skrev, selvom det da ikke passer inn i på ditt handlemønster. Det er dårlig mc kultur å ikke hilse, men det er råttent å lure andre inn i en kontroll ved å signalisere klar veg.
Æ har så langt ikke lurt noen, æ gir ikke feil signal, da lar æ heller vær å hilse.
Til tross for at æ gir et annet inntrykk her, så e æ stort sett en grei kar

- ojda
- Innlegg: 5632
- Registrert: 19 sep 2010, 02:06
- Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
- Bosted: Oslo
Re: Varsel om kontroll?
Da har jeg tolket deg feil, og det er jeg glad for.jhn skrev: Det kunne kanskje tolkes på den måten, men det e altså feil.
Æ har så langt ikke lurt noen, æ gir ikke feil signal, da lar æ heller vær å hilse.
Til tross for at æ gir et annet inntrykk her, så e æ stort sett en grei kar

Det var nemlig ikke det intrykker jeg hadde

Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel
)
Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel

Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39837
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Varsel om kontroll?
Jeg varsler og er blitt varslet og har i hvert fall ved et tilfelle spart kroner på det...rerell skrev:Ni som säger att ni inte varslar andra; har någon av er någonsin själva blivit varslade och på så sätt sparat några tusen kronor? Satte ni pris på det? Om det inte har hänt er (än), tror ni att ni hade satt pris på det?
Hur agerar ni om ni precis i starten på en lång och översiktlig raksträcka möter en MC som varslar om fara, och ni ligger över hastighetsgränsen (eller sker inte det?)... sätter ni ner farten?
Det gjorde derimot ikke den kule gule Polo'en som frydet seg over å kunne dra på og forbi TDM'en i tofelten og deretter rett i armene på trafikkpolitiet, mens TDM'en kom "luntende" etter med en fører som så sitt snitt til å glise i hjelmen og sende en takk til paret på MC'en får km. tidligere som god markert varslet om at "ta det lugnt"...

Skadefryd osv. osv. Jada, jada, jeg vet...


_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Intruder
- Innlegg: 8271
- Registrert: 08 des 2008, 10:44
- Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
- Bosted: Brumunddal
Re: Varsel om kontroll?
Hilse / ikke hilse , varsle / ikke varsle....litt tullball ute og går,gjør for pokker det du selv vil,veien
er da ingen barnehage vel ?
er da ingen barnehage vel ?

Evig eies kun det tapte !
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Varsel om kontroll?
Det spørsmålet kan jo vendes på også. Hadde du viftet med samme glede og iver hvis det var kontroll og du visste at din verste fiende kom imot?ojda skrev:Lurer litt på om du hadde gjort det samme om du viste at det var en kammerat av deg som kom kjørende på den sykkelen i møtende fil?
Er ikke vi mennesker litt slik at vi gledes over at våre venner lykkes og fryder oss når det går dårlig for de vi ikke liker?
Selv har jeg ikke så store problemer når noen jeg ikke liker blir tatt som når mine venner blir tatt.
Ellers litt utenfor saken så er det dessverre ofte slik at grisekjørene vernes av sine venner og får sms så fort det er kontroll da alle vet at de vil slite i en kontroll mens de som ligger litt over blir tatt fordi de ikke har samme varslingsapparat som grisekjørerne.
Tror selv jeg oppfattes som kompis av endel og vil prøve å være det, men kanskje er det slik at den som ikke hilser synder ikke??




Re: Varsel om kontroll?
Voksen skrev:---------ojda skrev:Lurer litt på om du ------ møtende fil?
Ellers litt utenfor saken så er det dessverre ofte slik at grisekjørene vernes av sine venner og får sms så fort det er kontroll da alle vet at de vil slite i en kontroll mens de som ligger litt over blir tatt fordi de ikke har samme varslingsapparat som grisekjørerne.
![]()
![]()
![]()
Det er vel problemet med de kontrollene de driver med... hovedsaken er å få tatt grisekjørerene.. Dette sier jo politiet også men på grunn av at disse vet inderlig godt hvor kontrollene foretas så får de ikke tatt dem likevel. Uten at de da tar en mengde sjåfører med 10 - 15 over så kunne de like godt vært på kontoret og det vil de jo ikke.
Re: Varsel om kontroll?
Nå er det vel ikke opp til oss sånn nogenlunde lovlydige- åååå,så herlig jeg føler meg nå - å bedømme adferden til våre medtrafikanter ? Det er derfor vi har politi i Kongeriket, det får de ta seg av. For meg er det veldig enkelt. Jeg hilser på de som kjører råtass etter mitt syn samtidig som jeg rister på hodet. MC førere som kjører som villmenn i 30.40.50 og 60 soner bare overser jeg bare enten det er kontroll rundt neste sving eller ikke.
Re: Varsel om kontroll?
Hadde du lest gjennom artikkelen og meldingen fra UP på deres Facebookside ville du forstått at sitatet ditt og spørsmålet ditt ikke henger sammen:Northman skrev:http://bil.aftenposten.no/bil/Utrykning ... 18668.html
Sitat: – Jeg synes det er meningsløst og kan virkelig ikke se hva det gode samfunnsoppdraget skal være.
Når jeg er ute i trafikken varsler jeg alltid MC og tungtransport, kanskje meningsløst? Jeg synes ikke det.
Varsler du?
UP har som mål at folk skal kjøre pent og lovlig, fordi det beviselig bedrer trafikksikkerheten. Varsling av kontroller fører til lavere fart, og dermed oppnår UP målet sitt.
Det UP ikke ønsker er beskjeder som "faren over, gi gass":
https://www.facebook.com/notes/utryknin ... 2311689979" onclick="window.open(this.href);return false;
Og til de som tror at trafikkontroller er noe som skal sikre statens inntekter; ta dere sammen, prøv å slå opp fakta, og tenk før dere kommer med den slags søppel. UP har jævlig god oversikt på hvor trafikkulykker skjer, og hvem som er i risikogruppen. De har en jobb som gjør at de er blant de første på ulykkestedet, og de må forholde seg til tragiske ulykker på en profesjonell måte. De bruker denne erfaringen og kunnskapen til ulike tiltak som skal gjøre veien tryggere for alle som bruker den. Jo færre ulykker, jo bedre blir arbeidshverdagen til de som jobber i UP!Er alle anbefalinger gode?
UP har registrert flere grupper på Facebook som har til hensikt å varsle medlemmene om politikontroller. Forhåpentligvis ville alle disse advarslene føre til at mange kjører saktere slik at ulykker kan unngås. Hovedmålet til UP er å redusere antall drepte og hardt skadde, vi har ikke fokus på "hvor mye vi får inn i statskassa". Vi er mer skremt over de som skriver at " nå er UP borte - klar bane!". Hva ville du ha tenkt hvis noen leste dine "anbefalinger" - ga gass, og deretter forårsaket en alvorlig ulykke med drepte og hardt skadde? Vi tror du ville ha angret og hatt en dårlig følelse inne i deg. Følg trafikkreglene, avpass farten etter forholdene og kjør rusfritt.
UP er ikke noen viktig bidragsyter til statskassen. De som måtte være i tvil om dette kan slå opp i st.prp. nr. 1.
Når det er sagt så varsler jeg alltid andre motorsykler om kontroll, selv om det strengt tatt ikke burde være nødvendig.
Laser- og radarkontrollene jeg har kjørt forbi har alltid vært på rette og oversiktlige strekninger med fartsgrense 60 eller 80, langs de mest trafikkerte og kjedeligste veiene vi har, som E6 og Rv3. De som kjører sånn at de blir tatt her fortjener egentlig den reaksjonen de måtte få.
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: Varsel om kontroll?
Fy fy
, sånn må dere ikke snakke, dere som tilhører den store lykkelige homogene mc-familien. Dere må følge den 50-60 år gamle mc-koden som forteller når, hvordan og på hvem en mc-fører skal hilse, og ikke ødelegge mc-kulturen 


Re: Varsel om kontroll?
Enig!Pollti skrev:MC førere som kjører som villmenn i 30.40.50 og 60 soner bare overser jeg bare enten det er kontroll rundt neste sving eller ikke.
Det må ta være totalt feil å varsle disse om kontroll da det er akkurat disse vi ikke bør ha på veien?
Er det ikke disse som sørger for farlige situasjoner og er de verste lovbryterne på veien? Kanskje de gjør at mc er dårlig likt blandt noen folk og gir oss et dårlig rykte?
Etter mitt syn burde hilsesystemet heller verne om de som kjører ca litt over og ødelagt for de som råkjører.
Hadde det ikke vært mye bedre å forandre praksisen slik at alle begynner å hilse på de verste råkjørene når det er kontroller slik at vi fikk roet/fjernet dem og heller vernet litt om de som "glemmer" seg litt og ligger 10 over??

Kanskje vi kunne spart et par liv i året da?
- Snikkeren
- Innlegg: 4964
- Registrert: 02 jul 2010, 14:03
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
- Bosted: Ørsta
Re: Varsel om kontroll?
Jeg har heller ikke sans for de som grisekjører i tettbebygde strøk. Men jeg mener at om noen ligger i 80, 100, eller 120 på landeveien ikke utgjør noen spesiell fare for andre.
Og hvem her kan med hånden på hjertet si at de aldri drar an litt ut av og til når man er på rett sted? Altså ikke i tettbebygd strøk.
Og hvem her kan med hånden på hjertet si at de aldri drar an litt ut av og til når man er på rett sted? Altså ikke i tettbebygd strøk.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
Re: Varsel om kontroll?
Har lest gjennom denne tråden,og her var det mange skinnhellige. Hvem er dere som skal skille mellom råkjøring og "uheldigvis litt over" grensa?
ikkebike.norwegianforum.net
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: Varsel om kontroll?
Ikke så dumt forslag av Voksen egentlig.
Snikkeren, æ har inntrykk av at det ikke e så stor uenighet om det du sier om 80-100-120, det e ikke først og fremst de som karakteriseres som grisekjørere.
Snikkeren, æ har inntrykk av at det ikke e så stor uenighet om det du sier om 80-100-120, det e ikke først og fremst de som karakteriseres som grisekjørere.
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: Varsel om kontroll?
Æ antar æ e en av de skinnhellige da, lurer litt på hvordan du definerer skinnhellig, så lurer æ også litt på hvem du er, som skal skille mellom de skinnhellige og de andreKawasaki skrev:Har lest gjennom denne tråden,og her var det mange skinnhellige. Hvem er dere som skal skille mellom råkjøring og "uheldigvis litt over" grensa?
Re: Varsel om kontroll?
jhn skrev:Æ antar æ e en av de skinnhellige da, lurer litt på hvordan du definerer skinnhellig, så lurer æ også litt på hvem du er, som skal skille mellom de skinnhellige og de andreKawasaki skrev:Har lest gjennom denne tråden,og her var det mange skinnhellige. Hvem er dere som skal skille mellom råkjøring og "uheldigvis litt over" grensa?
Skinnhellig definerer jeg som sånne som som prøver å få oss andre til å tro at dem er så mye bedre enn oss "syndere".
Og jeg skiller da vel ikke mellom noe som helst,jeg hilser og varsler alle jeg møter. Hvis jeg rekker å ta hånden fra styret,da.

ikkebike.norwegianforum.net
Re: Varsel om kontroll?
Det er de som benytter seg av hilsereglene og er mcførere. Samme førere som i dag også vurderer og varsler om glatt vei, sand og andre farer i veien.Kawasaki skrev:Har lest gjennom denne tråden,og her var det mange skinnhellige. Hvem er dere som skal skille mellom råkjøring og "uheldigvis litt over" grensa?
Tenk hvis vi kunne gå litt i bresjen selv for å gjøre mclivet sikrere for oss selv og andre.
Kom selv etter en ulykke for noen år siden da en villmann gikk i fronten på en lastebil i en sving i over 200 og både han og sykkelen lå i flere biter. Hadde jeg vært noen minutter tidligere ute kunne det vært meg han hadde truffet. Hvis jeg selv hadde vært med på å varsle han slike om kontroller slik at han kunne ture frem som han gjorde hadde jeg jo vært medskyldig.
Re: Varsel om kontroll?
hehe, dette er nok virkeligheten, samt at den som kjører fort ikke rekker å se om det vinkes eller ikke.mekkern skrev:...hvis den møtende kjører som en komplett idiot rekker jeg ikke hilse eller advare..
- stigagixx
- Innlegg: 132
- Registrert: 15 mar 2012, 19:50
- Motorsykkelen din: Suzuki Gsxr 750 K8
- Bosted: Ringsaker
Re: Varsel om kontroll?
Han idioten jeg møtte midt i en sving hilste jeg ikke til.. det var faktisk den første (sikkert ikke siste....) gangen jeg viste finger til en motorsyklist...
Da han kom rundt svingen med kneet skrapende bakken langt inn i mitt kjørefelt, slik at jeg med min MC måtte legge meg mot Autovernet... DA ble det ikke noe fin hilsen fra meg....
Men jeg varsler alle kjørende om kontroll eller ulykker uansett hva slags kjøretøy dem kjører.
Møter jeg en bil i 200 og i tillegg jeg ser det er en ungdom så gir jeg "tommel opp" og humrer inni hjelmen da han kjører rett inn i kontrollen.
(han lærer ikke av det uansett...)
Da han kom rundt svingen med kneet skrapende bakken langt inn i mitt kjørefelt, slik at jeg med min MC måtte legge meg mot Autovernet... DA ble det ikke noe fin hilsen fra meg....
Men jeg varsler alle kjørende om kontroll eller ulykker uansett hva slags kjøretøy dem kjører.
Møter jeg en bil i 200 og i tillegg jeg ser det er en ungdom så gir jeg "tommel opp" og humrer inni hjelmen da han kjører rett inn i kontrollen.

- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: Varsel om kontroll?
Nuvel, det e vel ikke det æ har prøvd på, æ har prøvd å forklare hvorfor æ ikke advarer de aller travleste av oss om eventuelle kontroller. Forøvrig ikke så veldig presis definisjon. En skinnhellig/hykler er vel en som ikke lever som han preker, uærlig på en måte. Men det e ikke noe hyklersk over det æ har sagt her, æ advare ikke de travleste, og forlanger heller ikke å bli advart selv. Det e vel essensen i det æ har sagt, og det e sannheten. Æ trur nok ikke æ e så mye bedre enn dere "syndere", det finnes mange andre områder det går an synde på, uten at æ vil gå noe nærmere inn på det. Og hvem vet, kanskje æ e et like stort trafikkalt svin som du e, kanskje det e bare varslinga som skiller oss?Kawasaki skrev:jhn skrev:Æ antar æ e en av de skinnhellige da, lurer litt på hvordan du definerer skinnhellig, så lurer æ også litt på hvem du er, som skal skille mellom de skinnhellige og de andreKawasaki skrev:Har lest gjennom denne tråden,og her var det mange skinnhellige. Hvem er dere som skal skille mellom råkjøring og "uheldigvis litt over" grensa?
Skinnhellig definerer jeg som sånne som som prøver å få oss andre til å tro at dem er så mye bedre enn oss "syndere".
Og jeg skiller da vel ikke mellom noe som helst,jeg hilser og varsler alle jeg møter. Hvis jeg rekker å ta hånden fra styret,da.
Mulig du hilser på alle, men du har da vitterlig klassifisert oss som de skinnhellige og de andre
Re: Varsel om kontroll?
Jeg tror ikke varsling gjør noe fra eller til på ulykkesstatistikken.Idiotkjørere vil det alltid være.
Jeg bare lurer på hvordan man ser forskjell på en idiot,og en som uheldigvis ligger litt i overkant? Hvor går grensen,liksom? Og hvem skal bestemme hvor den går?
Personlig ser jeg ingen problem i å dra litt på over en øde fjellovergang med null trafikk,mens kanskje andre finner meg uansvarlig hvis farten passerer 150. Vanskelig,dette
Jeg bare lurer på hvordan man ser forskjell på en idiot,og en som uheldigvis ligger litt i overkant? Hvor går grensen,liksom? Og hvem skal bestemme hvor den går?
Personlig ser jeg ingen problem i å dra litt på over en øde fjellovergang med null trafikk,mens kanskje andre finner meg uansvarlig hvis farten passerer 150. Vanskelig,dette

ikkebike.norwegianforum.net
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: Varsel om kontroll?
En idiot som uheldigvis ligger litt i overkant e vanskelig å kjenne igjen som en idiot.Kawasaki skrev:Jeg tror ikke varsling gjør noe fra eller til på ulykkesstatistikken.Idiotkjørere vil det alltid være.
Jeg bare lurer på hvordan man ser forskjell på en idiot,og en som uheldigvis ligger litt i overkant? Hvor går grensen,liksom? Og hvem skal bestemme hvor den går?
Personlig ser jeg ingen problem i å dra litt på over en øde fjellovergang med null trafikk,mens kanskje andre finner meg uansvarlig hvis farten passerer 150. Vanskelig,dette
De æ har snakka om e de som helt åpenbart e en fare for andre, og de klarer de fleste å kjenne igjen. Grensen går der den enkelte måtte finne det fornuftig å sette den.
Å dra på litt over en øde fjellovergang med null trafikk, e mest sannsynlig ikke så farlig for andre, siden man da e alene, dermed heller ingen til å varsle om noe som helst. Helt greit for min del
Det var vel heller ikke så stor uenighet om slike tilfeller.
- Globe
- Innlegg: 4957
- Registrert: 22 aug 2009, 10:14
- Motorsykkelen din: Yamaha R1
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Varsel om kontroll?
Møter jeg en kontroll varsler jeg med vink om dette på MC eller med et lite blink når jeg kjører bil. Om en medtrafikant skulle be meg om å roe ned kjøringa mi, hadde jeg bedt ham/henne om å passe på seg selv. Vi gjør egne risikovurderinger, og hvordan andre vurderer dem, bryr jeg meg egentlig lite om. Bryter jeg loven ved å kjøre for fort, eller av annen årsak, må jeg selv stå for det. Om du, som medtrafikant, vurderer hendelsen med en annen mening, ja så er det greit, men fortsatt, jeg gjør min vurdering.
Jeg forsøker å kjøre aktsomt og forutsigbart i det meste jeg gjør, etter egen vurdering, og følger den.
Holder meg, stort sett, til vegtrafikkloven, men kan nok "utfordre" denne der jeg anser det som mulig, for min egen del. Er nok litt for glad i forbikjøringer (på mc) enn hva enkelte andre medtrafikanter finner forsvarlig, men de sitter ikke på min sykkel, og de følger naturlig nok ikke min vurdering som ligger til grunn for det jeg gjør.
Hadde en bilist jeg passerte over Dovrefjell i fjor. Jeg hadde nok pushet førerkortgrensa den gangen. Ved en pause på Statoil på Dombås kom bilføreren bort til meg og sa at han kjørte i 100 km/t (80 km/t), og at jeg måtte minst ha kjørt i 130 når jeg passerte ham. Mulig det, svarte jeg! Han mente det var farlig kjøring. Javel svarte jeg, bra det ikke var du som kjørte så fort da! Han ristet på hodet og gikk.
Mener selv at jeg ikke er noen idiotkjører, men det er helt sikkert noen jeg har kjørt sammen med og/eller passert på min vei, som mener at jeg er det. Men det er deres vurdering av hva jeg gjør, og det kan ikke jeg forholde meg særlig til...synes jeg. Idiotkjøring går begge veier hva gjelder hastighet, forutsigbarhet ( eller mangelen på sådann ) og forholdet til den gitte trafikksituasjonen generelt.
Men tilbake til topic, fra meg her. Ja jeg varsler medtrafikanter om kontroller, om jeg ser noen. Varslingen gjør jeg et noen kilometer etter passert kontroll, og det blir jeg nok å fortsette med
Så, når jeg varsler med tegn, "ro ned farten", gjør jeg det fordi jeg har passert en kontroll, ikke fordi jeg sitter der å synes at den motgående trafikanten kjører for fort.
Jeg forsøker å kjøre aktsomt og forutsigbart i det meste jeg gjør, etter egen vurdering, og følger den.
Holder meg, stort sett, til vegtrafikkloven, men kan nok "utfordre" denne der jeg anser det som mulig, for min egen del. Er nok litt for glad i forbikjøringer (på mc) enn hva enkelte andre medtrafikanter finner forsvarlig, men de sitter ikke på min sykkel, og de følger naturlig nok ikke min vurdering som ligger til grunn for det jeg gjør.
Hadde en bilist jeg passerte over Dovrefjell i fjor. Jeg hadde nok pushet førerkortgrensa den gangen. Ved en pause på Statoil på Dombås kom bilføreren bort til meg og sa at han kjørte i 100 km/t (80 km/t), og at jeg måtte minst ha kjørt i 130 når jeg passerte ham. Mulig det, svarte jeg! Han mente det var farlig kjøring. Javel svarte jeg, bra det ikke var du som kjørte så fort da! Han ristet på hodet og gikk.
Mener selv at jeg ikke er noen idiotkjører, men det er helt sikkert noen jeg har kjørt sammen med og/eller passert på min vei, som mener at jeg er det. Men det er deres vurdering av hva jeg gjør, og det kan ikke jeg forholde meg særlig til...synes jeg. Idiotkjøring går begge veier hva gjelder hastighet, forutsigbarhet ( eller mangelen på sådann ) og forholdet til den gitte trafikksituasjonen generelt.
Men tilbake til topic, fra meg her. Ja jeg varsler medtrafikanter om kontroller, om jeg ser noen. Varslingen gjør jeg et noen kilometer etter passert kontroll, og det blir jeg nok å fortsette med

Så, når jeg varsler med tegn, "ro ned farten", gjør jeg det fordi jeg har passert en kontroll, ikke fordi jeg sitter der å synes at den motgående trafikanten kjører for fort.