Nja... Dekkprodusentene angir vel et max. trykk ut fra hva dekket er konstruert for rent teknisk, ikke ut fra betraktninger om optimale kjøreegenskaper og best slitestyrke. Det vil jo gjerne variere med hvilken sykkel dekkene står på, belastning, bruk og sikkert også på dimensjonsforskjellene på fram- og bakdekk. MC-produsentene derimot kan jo ha gjort seg noen tanker og erfaringer om hvilket trykk de mener er optimalt for sykkelen for ett gitt dekk.
Når det er sagt; har selv fulgt TaSK sin dekktrykkoppskrift - fikk bedre resultat på dekkslitasje (slitasjemønster) da enn med fabrikk-angitt dekktrykk. Men det skal da sies at dekktrykket angitt i manualen er gitt for et annet dekkmerke enn det jeg hadde på sykkelen da...
Rett lufttrykk - MCsidens store dekktrykk-tråd
- Geir
- Innlegg: 810
- Registrert: 29 mar 2009, 01:24
- Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
- Bosted: Sør for Bergen...
Re: Dekktrykk.
Geir
1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.
1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.
Re: Rett lufttrykk - MCsidens store dekktrykk-tråd
K1300S skal ha 2,5 2,9. Min har dekktrykksovervåking som ekstrautstyr. Det vil blinke i generell alarm lampa og indikere trykket, om det faller.
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: Rett lufttrykk - MCsidens store dekktrykk-tråd
Regner med at dette er uavhengig av dekk-merke, at dette er noe som sitter i felgen/ventilenZZR-Erling skrev:K1300S skal ha 2,5 2,9. Min har dekktrykksovervåking som ekstrautstyr. Det vil blinke i generell alarm lampa og indikere trykket, om det faller.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Re: Dekktrykk.
Det angis maxtrykk på dekket. På sidene til produsenten kan man finne anbefalingen på aktuell bike. Jeg følger alltid det som står i manualen til biken.Geir skrev:Nja... Dekkprodusentene angir vel et max. trykk ut fra hva dekket er konstruert for rent teknisk, ikke ut fra betraktninger om optimale kjøreegenskaper og best slitestyrke. Det vil jo gjerne variere med hvilken sykkel dekkene står på, belastning, bruk og sikkert også på dimensjonsforskjellene på fram- og bakdekk. MC-produsentene derimot kan jo ha gjort seg noen tanker og erfaringer om hvilket trykk de mener er optimalt for sykkelen for ett gitt dekk.
Når det er sagt; har selv fulgt TaSK sin dekktrykkoppskrift - fikk bedre resultat på dekkslitasje (slitasjemønster) da enn med fabrikk-angitt dekktrykk. Men det skal da sies at dekktrykket angitt i manualen er gitt for et annet dekkmerke enn det jeg hadde på sykkelen da...
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39827
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Dekktrykk.
Se der, ja!ZZR-Erling skrev:På sidene til produsenten kan man finne anbefalingen på aktuell bike. Jeg følger alltid det som står i manualen til biken.

Her står det klart og tydelig at det skal være 2.5 bar. Samme som opplyst i manualen.
Så da er det ingenting å lure på. Ut å lufte dekket ned til rett nivå

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Rett lufttrykk - MCsidens store dekktrykk-tråd
Sitter en transponder inne i felgen ja.SuperMorten skrev:Regner med at dette er uavhengig av dekk-merke, at dette er noe som sitter i felgen/ventilenZZR-Erling skrev:K1300S skal ha 2,5 2,9. Min har dekktrykksovervåking som ekstrautstyr. Det vil blinke i generell alarm lampa og indikere trykket, om det faller.
Re: Dekktrykk.
AJ skrev:Se der, ja!ZZR-Erling skrev:På sidene til produsenten kan man finne anbefalingen på aktuell bike. Jeg følger alltid det som står i manualen til biken.
Her står det klart og tydelig at det skal være 2.5 bar. Samme som opplyst i manualen.
Så da er det ingenting å lure på. Ut å lufte dekket ned til rett nivå

Re: Dekktrykk.
Det som står på dekksiden er som oftest Max trykk, men det har jo allerede kommet frem her..AJ skrev:Men er det ikke slik at dekkprodusenten vet best om sitt eget produktMH434 skrev:Høyt dekktrykk gir ofte bedre levetid, skarpere styring og mer lastevne, men gir dårligere grep, tregere oppvarming og dårlige offroad egenskaper.
Hvis du ikke kjører med 2 pers og mye bagasje ville jeg fulgt manualen. Når det står 42 PSI på dekksiden er vel ikke det uten grunn, vil jeg tro...?
Og er det ikke slik at ulike dekkfabrikanter kan operere med ulikt dekktrykk? 36 PSI for Pirelli Scorpion Trail, som Stelvio originalt ble levert med, mens nyutviklede Michelin Anakee3 er konstruert for høyere trykk, 42 PSI, for optimale kjøreegenskaper og best slitestyrke.

Følg det som står i manualen, så justerer du heller når du har høy last, offroad kjøring og banekjøring

Er du gift? Nei, men jeg har lidd mye alikavæl!
-
- Innlegg: 53
- Registrert: 11 mai 2011, 08:23
- Motorsykkelen din: 2007 BMW R1200GS
- Bosted: Sør Rogaland
Re: Rett lufttrykk - MCsidens store dekktrykk-tråd
Da jeg fra starten kjørte min TDM med 2,5 bar som anbefalt for bakdekket for solokjøring, ble det utslitt på sidene etter få tusen km. Den får nå 2,9 bar, og enda mer ved full last, og da dobles levetiden.
Og har ikke opplevd problemer med veigrep på asfalt i alle fall.
Og har ikke opplevd problemer med veigrep på asfalt i alle fall.
Tidligere motorsykler:
'95 Honda CB500 (2006-2007)
'99 BMW R850RT (2007-2008)
'91 Yamaha XT 600E (2009-2011)
'02 Suzuki V Strom 1000 (2008-2010)
'07 Yamaha TDM900A (2010-2014)
'09 BMW F800GS (2014-2015)
'11 Yamaha Super Tenere 1200 (2015-2018)
'15 Suzuki V Strom 1000 (2019-2019)
'13 KTM 1190 R (2019-2020)
'13 Triumph Tiger 800XC (2020-2021)
'07 BMW 1200 GS (2021-)
'99 BMW R1100RT (2021-2022)
'95 Honda CB500 (2006-2007)
'99 BMW R850RT (2007-2008)
'91 Yamaha XT 600E (2009-2011)
'02 Suzuki V Strom 1000 (2008-2010)
'07 Yamaha TDM900A (2010-2014)
'09 BMW F800GS (2014-2015)
'11 Yamaha Super Tenere 1200 (2015-2018)
'15 Suzuki V Strom 1000 (2019-2019)
'13 KTM 1190 R (2019-2020)
'13 Triumph Tiger 800XC (2020-2021)
'07 BMW 1200 GS (2021-)
'99 BMW R1100RT (2021-2022)