MCsidens store tråd om el-MC / elektriske motorsykler

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Bosted: Buskerud

Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektrisk MC

Legg inn av hakhap »

BMW på banen med eRR

http://www.digitaltrends.com/cars/bme-m ... superbike/" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39837
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektrisk MC

Legg inn av AJ »

Spennende fra Italia, motorsykkellandet framfor noen :yeyeye :
Bilde

Mer info her:
http://www.bike.no/nyheter/pakostede-el ... a-til-2016" onclick="window.open(this.href);return false;

Og her:
http://www.energicasuperbike.com" onclick="window.open(this.href);return false;
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Kjelvis
Innlegg: 76
Registrert: 16 nov 2010, 11:20
Motorsykkelen din: Honda Deauville

Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektrisk MC

Legg inn av Kjelvis »

Fader, jeg vet ikke jeg. Motorsykkel er for meg noe annet enn bare et transportmiddel. Forbrenningsmotoren forsvinner vel etterhvert både på bil og mc, men når den tid kommer er jeg kanskje for gammal og giktisk til å kjøre mc.

Har ikke noe i mot å gå over til elektrisk på bil når rekkevidde og 4-hjulstrekk er på plass for biler innenfor min prisklasse. For bil er transport. Punktum. Men for mc er det noe annet. Det er jo en kombinasjon av mange momenter. Og motoren er en del av det. Med sine forskjellige lyder ut fra motortype og sykkeltype. Og lukten av eksos fra en motorsykkel er go'lukt. Tenk på den gode følelsen man har om våren når man starter opp sykkelen. Lyden og lukten som fyller garasjen. En summende elmotor vil ikke slå det. Tror jeg.

Men vi får vel tenke på isbjørnene da. Hvis de fremdeles er blant oss når alle nysykler klassifiseres ut fra antall nm. For jeg vil ha isbjørner jeg og. Tross forkjærligheten for forbrenningsmotorer. Jeg er vel bare en utdøende art selv... :roll

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39837
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektrisk MC

Legg inn av AJ »

Kjelvis skrev:Fader, jeg vet ikke jeg. Motorsykkel er for meg noe annet enn bare et transportmiddel. For bil er transport. Punktum. Men for mc er det noe annet. Det er jo en kombinasjon av mange momenter. Og motoren er en del av det. >snip<
Med sine forskjellige lyder ut fra motortype og sykkeltype. Og lukten av eksos fra en motorsykkel er go'lukt. Tenk på den gode følelsen man har om våren når man starter opp sykkelen. Lyden og lukten som fyller garasjen. En summende elmotor vil ikke slå det. Tror jeg.
Er litt sånn "skinn og bein er halve moroa", jeg også ;-) .
Eksoslukt, bytte olje og filter, rense kjedet, smøre kjede... ja, du skjønner tegninga... :knegg

Men samtidig er noe som begynner å fascinere meg med disse nye El-MC'ene...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Baffin
Innlegg: 527
Registrert: 01 jan 2016, 18:00
Motorsykkelen din: Suzuki V-STROM 650XT, 2015 mod.

El-motorsykkel

Legg inn av Baffin »

A new breed of home-brew custom

Bilde
Customised old bikes are ten a penny right? Well not this one. Gone is the petrol engine and about 90% of the other parts of the bike, replaced with the battery pack from a Nissan Leaf. Say hello to the Leafy Savage from Nightshift Customs.

The frame is from a 2003 Suzuki Savage but the original 650cc thumper is long gone, replaced by the Lithium battery pack from a Nissan Leaf that has been wired in series to deliver 116v. Power is now supplied by an Enertrac hub, which peaks at 40hp and has a continuous output of 13hp.
Bilde
Bilde
THE BUILD

This electric-drive conversion of a 2003 Suzuki Savage is the second ground-up Night Shift Bikes custom build. After I bought the bike, I broke it down and sold the 650 thumper motor, transmission and combustion parts for what I spent on the bike. I sent the rear swing arm off to the team at Enertrac, who laced an 18-inch rim to one of their custom brushless DC motors. It delivers 13 HP continuously and peaks to 40 HP.

Body work embraces the right angles of the components and the square-tubing I uncovered on the original bike. I did lots of tab cleansing and made a hoop for the custom seat from Karl Vosloh. Karl used some scraps of foam left over from JT Nesbitt's Bienville Legacy; JT and a bunch of other New Orleans builders have helped me throughout the build.

Component upgrades include motogadget's m-unit, m-lock wireless key and m-button to keep things clean; LED lighting; rear disc; custom charge and data ports; and toggle switches from Radio Shack. Rearsets, shocks, front fork drop hardware and triple tree hardware are from RYCA - a shout out to those guys; if you have some wrenches, they've taken away your excuse for not building your own bike.

This is the second battery pack for this bike. I fried the first one and upgraded to the incredibly sturdy cells that Nissan uses in their Leaf electric cars. This new pack is more durable, dumps more current for quicker acceleration, and floats in the frame in a more interesting way than the first pack.

Bilde
Bilde

Baffin
Too Old to Rock 'n' Roll: Too Young to Die.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Bosted: Trøndelag
Kontakt:

Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektrisk MC

Legg inn av gsx750_80 »

En artikkel om en el-sykkel som har blitt benyttet for Pikes Peak Hillclimb.
http://spectrum.ieee.org/transportation ... motorcycle

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39837
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektrisk MC

Legg inn av AJ »

Laget fra bunnen av, i Nederland.
Påstås å være verdens første elektriske adventure-MC:
StormEL.JPG
Bilde

Mer om sykkelen i dise videoene:

[video]https://www.youtube.com/watch?v=pn2XxSrkH5Y[/video]

[video]https://www.youtube.com/watch?v=B2bXY4bcGYI[/video]

Tror nok ikke at jeg har kommet helt dit enda, må jeg bare erkjenne... :8-[
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39837
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektrisk MC

Legg inn av AJ »

Mer elektrisk. Og langt spenstigere, noe flere sekvenser i videoen viser rimelig klart :crazy: :

[video]https://www.youtube.com/watch?v=o3DiAecsh_0[/video]
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Bosted: Ski

Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektrisk MC

Legg inn av Stian87 »

Hehe rimelig syke greier
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39837
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektrisk MC

Legg inn av AJ »

Høye el-ambisjoner hos Harley-Davidson:

http://bikeport.no/harley-davidsons-nye ... es-jetfly/

Fossildrevne H-D'er snart historie?
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7056
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektrisk MC

Legg inn av kjellv »

Hva sier store deler av H-D menigheten om det? Mitt inntrykk er at der er det kun v-twin og korte rake rør som gjelder.

Sent fra min C6603 via Tapatalk


KevinmsR6
Innlegg: 832
Registrert: 06 jun 2016, 10:23
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition

Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektrisk MC

Legg inn av KevinmsR6 »

Vil tro at dette er ett forsøk på og få flere potensielle kunder til HD miljøet, men tviler på de blir godt mottatt av de hardbarka HD folket :) men liker ideen :) det bor utrolige kraftige krefter i elektro motorer.... eneste minuset må jo være avstanden og ventetiden ved lading:)
Den som har begge beina plantet på jorda står stille. :lol

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektrisk MC

Legg inn av Jompa »

For dagens HD-eiere er det V-twin som gjelder, amen.
Mem skal HD fortsette å produsere motorsykler i post-petroleumtida som garantert kommer en vakker dag må de starte med å utvikle alternativer til V-twinmotorene.
Med den farta HD utvikler seg i er det på høy tid å starte nå, amerikanere er patrioter, så de vil nok etter hvert kjøpe HD på batteri også.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7056
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektrisk MC

Legg inn av kjellv »

Jeg husker fra gamle dager at vi guttene i nabolaget brettet en bit eskepapp rundt et rør i bakramma på trøsykkelen og festet med en av mors klesklyper. Det laget en del lyd mot eikene mens vi syklet.
Kanskje dette er en ide og videreutvikle :lol

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektrisk MC

Legg inn av Jompa »

Hvis vi en gang må venne oss til motorsykler på batteri, klarer vi sikkert også å venne oss til at de er omtrent lydløse.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7056
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektrisk MC

Legg inn av kjellv »

Jompa skrev: 18 mai 2017, 23:20 Hvis vi en gang må venne oss til motorsykler på batteri, klarer vi sikkert også å venne oss til at de er omtrent lydløse.
Men de er ikke lydløse. Høres mer ut som en vinkelsliper, i alle fall hørtes det slik ut på mcmessa :-k

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektrisk MC

Legg inn av Jompa »

kjellv skrev: 19 mai 2017, 00:43
Jompa skrev: 18 mai 2017, 23:20 Hvis vi en gang må venne oss til motorsykler på batteri, klarer vi sikkert også å venne oss til at de er omtrent lydløse.
Men de er ikke lydløse. Høres mer ut som en vinkelsliper, i alle fall hørtes det slik ut på mcmessa :-k
Vinkelsliper ? Da ville det vært bedre om de hørtes ut som muttertrekkere.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Bosted: Sandefjord

Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektrisk MC

Legg inn av Geiroe »

Det er da teknisk ingenting iveien for å legge inn en meny av lyder du kan velge fra, alt fra V-twin eller kanskje en moto gp motor. Det er bare oppfinnsomheten som setter grenser.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

ZZR-Erling

Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektrisk MC

Legg inn av ZZR-Erling »

Forferdelig! Crap!

Brukeravatar
Grendel
Innlegg: 489
Registrert: 20 apr 2016, 20:54
Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt

Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektrisk MC

Legg inn av Grendel »

Geiroe skrev: 19 mai 2017, 18:48 Det er da teknisk ingenting iveien for å legge inn en meny av lyder du kan velge fra, alt fra V-twin eller kanskje en moto gp motor. Det er bare oppfinnsomheten som setter grenser.
Lydmeny på stor blank elHD; a) 50ccm 2-takter, b) Ferrari, c) skrik: "Gi vei", d) Romskip, e) "oy oy oy", etc.

Her blir det store gleder for hackere og andre som vil modde litt. Det er her fremtidens entusiaster vil mekke.... Såkalt hvitsnipp-mekking. De blir ikke møkkete på fingrene....

8-)

edit: hvistsnipp-mekking (ikke hvitsnipp-hacking. Det er nye typer for mekking....)
Sist redigert av Grendel den 20 mai 2017, 10:34, redigert 1 gang totalt.
...bare en død fisk følger strømmen....

Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Bosted: Sandefjord

Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektrisk MC

Legg inn av Geiroe »

Ja hadde det ikke vært festlig med Tempo Corvette lyd i en tilsvarende el BMW S1000R. :lol
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7056
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektrisk MC

Legg inn av kjellv »

I dag har jeg hatt en STOR opplevelse på to hjul, og må revurdere hele min oppfatning om elektriske motorsykler. Jeg må herved beklage alle morsomheter jeg har liret av meg, og innrømme at dette faktisk var fryktelig morsomt!

Vi fikk uventet besøk fra importøren av bl.a. Zero, og ønsket å vise fram noen av produktene sine. Det ble bare en kort prøvetur på veien utenfor verkstedet, noen få hundre meter uten hjelm og kjøreutstyr. Jeg innså ganske snart at Zero SR hadde mye å by på, og at dette absolutt ikke er noe som skal prøves uten hjelm og full pakke sikkerhetsutstyr! Definitivt ikke! Det var bare ufattelig hvilke krefter denne hadde å by på. En akselerasjon jeg ikke kunne forestille meg før jeg hadde prøvd det. Størrelsesmessig er den som en MT-09, men med skarve 75hk.. Men et moment på 159NM er helt vilt!
Men nei, jeg skal ikke ha. Rekkevidden tilsier at jeg når ikke Trollstigen eller Atlanterhavsveien på en kveldstur uten ladepause, enda jeg bor midt i mellom et sted. Det er ikke godt nok for meg. 15 mil i 90 km/t så er det stopp. Ingen hurtiglading heller, her er det bare å vente. Teoretisk rekkevidde på 25-30 mil betyr ingenting så lenge den klarer bare halvparten i praktisk bruk.

Selv den lille scooteren NIU imponerte mye. Slett ikke samme Power som Zero SR, men hva skal man forvente av en elektrisk scooter som skal konkurrere i 50cc markedet. Jeg sier bare.. forvent mye! Den går bare 45km/t. Men den kommer kjapt opp i denne farta, og den går i denne farta også i bakkene. Men selvfølgelig, en potensiell rekkevidde på 80 km er ikke all verden, i hvert fall ikke når rekkevidden reduseres til 50 km i normalt bruk. Men for de fleste som klarer seg med 50cc scooter er nok dette et godt alternativ, det er vel ikke mange som kjører så mye lengre enn dette likevel.

Men morsomt var det :prf En artig opplevelse. Neste gang blir det med hjelm og alt kjøreutstyr!

Brukeravatar
Grendel
Innlegg: 489
Registrert: 20 apr 2016, 20:54
Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt

Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektrisk MC

Legg inn av Grendel »

Veldig artig å lese @kjellv!
Jeg husker overraskelsen når jeg kjøre elbil første gang. Men jeg har ikke gått til anskaffelse enda...

Det er en god start!

8-)
...bare en død fisk følger strømmen....

Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39837
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektrisk MC

Legg inn av AJ »

Honda på gang med selvbalanserende el-motorsykkel - med kardang! og, for ordens skyld, to hjul... ;):



Så... det er dette som blir framtiden for oss motorsyklister da, kanskje... :-k :scratch ?
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Bosted: Oslo

Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektrisk MC

Legg inn av Skogstrollet »

Den dere så skikkelig rar ut... lurer på hvordan den endelig versjonen vil se ut.
Virker å være noe for bykjøring, for å erstatte moped/scooter og slike ting. Men det er vel litt generelt for elektriske motorsykler foreløpig.
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Svar