Vann, snø bør fjernes, det er det beste. Kondensering skjer når MC er kaldere enn luften. Altså etter en kald periode når alt i garasjene er nedkjølt, så kommer det ett væromslag med regn, snø og høyere temperaturer. Da får du kondensering. Har du fått kondensering på MC så forsvinner det synlige først, så tørker den skjulte kondensen inni alle hull etter hvert. Du kan med andre ord sikre deg mot kondensering hvis du holder temperatur 5 - 10 grader over utetemperatur slik at mc ikke står og bllir kaldere enn lufttemperaturen og ikke minst holder MC varmere enn omgivelsene. Teoretikere kan sikkert nå si at 4 - 5 grader er nok og det er det, menda har du ingen reserver.KydeX skrev:Dersom man skal ha varme i garasjen, hva er den enkleste å mest økonomiske måten å gjøre det på? Og hvor varmt må man egentlig ha det for å unngå rust osv.
Garasjen min er ikke isolert, men er bygget av leca blokker, så det er kun når det er skikkelig kaldt ute at tempen kryper ned mot null inne i garasjen. Jeg kjører jo en del inn med bilen full av vann/snø, men har enda ikke sett noe kondens i garasjen.
God ide den med avkast fra ventilasjonen fra huset hvis denne surrer og går hele tiden. Hvis det kun er ett avtrekk fra våtrom som startes og stoppes når våtrom hat vært i bruk, er jeg vel ikke så sikker lenger bare for at det skal være nevnt.
Ovn med termostat kan være en ide.
En varmepumpe kan gjøre jobben. Siden du ikke får denne til å holde en jevn lav temperatur med normal automatikk kan ddu kjøre den bare ett par timer på natta så kan det stå og tørke noen timer på natta. Da har du mulighet til å få opp temp dersom du skal jobbe litt men den koster jo en del.
Parkere MC i bobla i plast som selges er jo en mulig løsning. Der er det en vifte som blåser inn luft og dersom viftemotor står i luften så blir det avgitt varme til luften som er tilstrekkelig til å holde fukt borte.
Store prisvariasjoner i dette så det spørs hva du øsker å satse på og hvor mye du vil legge i dette. Isolering av garasje for eks... Om ikke annet så sette en isoporplate foran vinduer, tette lekkasjer, pusse leca hvis det ike er gjort og heller sette inn lufteluker som du kan kontrollere, hjelper mye......