Spørsmål vedr vinterlagring i egen garasje

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
MickeyMouse
Innlegg: 39
Registrert: 16 okt 2014, 22:04
Motorsykkelen din: '07 ZX10R
Bosted: Østlandet

Re: Spørsmål vedr vinterlagring i egen garasje

Legg inn av MickeyMouse »

Kmann skrev:
Epylypzon skrev:Kjører kanskje innom selvvalgt anlegget, parkerer den i carporten der den står hver dag ellers i året. Å der står den til våren kommer. Hvis den ikke tåler det skal jeg aldri kjøpe BMW igjen.

Sent fra min D5803 via Tapatalk
:thumleft :thumleft :thumleft :thumleft :thumleft :thumleft :thumleft
Går god for denne jeg også, carport er helt greit, 10x bedre enn en lukket frittstående garasje.
Både MC og bil klarer seg helt utmerket, om de får stå tørt og uten direkte sollys.

Gummi blir raskt ødelagt i sola, noe jeg fikk en påminnelse om nå i sommer,
da jeg gikk til innkjøp av en svær laminert gummimatte (til pakninger osv...).
Rullen med gummi ble gjenglemt på verandaen i tre uker, og ble totalt ødelagt i uv-strålene.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Bosted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Spørsmål vedr vinterlagring i egen garasje

Legg inn av gsx750_80 »

Baltazar skrev:Hei hei godt folk.
Sesongen er på hell og i den forbindelse dukket det opp et spørsmål eller to i mitt hode. Jeg har nemlig en uisolert garasje som jeg vinterlagrer i. Tenkte jeg skulle jobbe litt med sykkelen der i vinter, og da sette inn en vifte ovn for å få opp temperaturen når det skal jobbes med sykkelen.

Burde jeg da gjøre noen ekstra tiltak før sykkelen settes bort for vinteren, siden temperaturen vil variere mellom -10 og + 15 ?

Tenker da på om det evt er økt fare for kondens og rust m.m

Noen erfarne gamlekarer her ? ;-)
En bekjent hadde en CX 500 stående 3-4 år på bakkeplan, i en låve.
Dette var i trøndelag, og et sted med en god del nedbør.
Chromdeler feks, rustet ganske mye på disse årene. Dette var et jordgolv
med gamle jernbanesviller lagt oppå, dvs fuktige omgivelser og ikke akkurat
diffusjonstett underlag.
Er det betonggulv og en relativt tett garasje burde det gå mye, mye, bedre.

Brukeravatar
MickeyMouse
Innlegg: 39
Registrert: 16 okt 2014, 22:04
Motorsykkelen din: '07 ZX10R
Bosted: Østlandet

Re: Spørsmål vedr vinterlagring i egen garasje

Legg inn av MickeyMouse »

gsx750_80 skrev:
Baltazar skrev:Hei hei godt folk.
Sesongen er på hell og i den forbindelse dukket det opp et spørsmål eller to i mitt hode. Jeg har nemlig en uisolert garasje som jeg vinterlagrer i. Tenkte jeg skulle jobbe litt med sykkelen der i vinter, og da sette inn en vifte ovn for å få opp temperaturen når det skal jobbes med sykkelen.

Burde jeg da gjøre noen ekstra tiltak før sykkelen settes bort for vinteren, siden temperaturen vil variere mellom -10 og + 15 ?

Tenker da på om det evt er økt fare for kondens og rust m.m

Noen erfarne gamlekarer her ? ;-)
En bekjent hadde en CX 500 stående 3-4 år på bakkeplan, i en låve.
Dette var i trøndelag, og et sted med en god del nedbør.
Chromdeler feks, rustet ganske mye på disse årene. Dette var et jordgolv
med gamle jernbanesviller lagt oppå, dvs fuktige omgivelser og ikke akkurat
diffusjonstett underlag.
Er det betonggulv og en relativt tett garasje burde det gå mye, mye, bedre.
God ventilasjon er viktig, blir godt nok om taket er tett, bare det er goood ventilasjon.
Kan fort bli soppangrep om garasjen er for tett, som er ille i tillegg til rustangrep.

Brukeravatar
KawaJens
Innlegg: 489
Registrert: 25 nov 2014, 20:50
Motorsykkelen din: ?

Re: Spørsmål vedr vinterlagring i egen garasje

Legg inn av KawaJens »

Garasja eg lhar laggra mine sykkler i alle år har et tak,tre vegger og ingen dør. Funker fint som fy og aldri hatt problem rust eller noke annent. Det viktigaste er at det er god lufting så fuktigheten ikke setter seg. Har brukt strekk laken og dratt over. Ikke anbefalt å bruke noke som ikke puster.

Brukeravatar
Tobben84
Innlegg: 754
Registrert: 04 feb 2014, 13:01
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
Bosted: Stavanger

Re: Spørsmål vedr vinterlagring i egen garasje

Legg inn av Tobben84 »

Vasker den godt, smører kjede, tørker den så godt som mulig og kjører den varm/kort tur, setter hele sykkelen inn med Mucoff bikespray eller acf50. Deretter parkerer jeg innerst i min uisolerte garasje med et gammelt laken trekt over. Tar også av batteriet og setter det inn i varm bod.....

Skal sies at jeg stort sett kun har "nedetid" desember, januar og februar.... :prop:

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24629
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Spørsmål vedr vinterlagring i egen garasje

Legg inn av Bjerknez »

Har for meg at det er mye hysteri rundt dette med vinterlagring, men at noen forholdsregler så klart må taes.

For min del så skal sykkelen stå i en kjeller. Kjelleren blir vel kanskje 10 grader på det kaldeste (murkjeller) og det er helt tørt der. Sesongen er foreløpig ikke heeelt over for min del, men setter den nok inn i løpet av desember og tar den ut igjen februar/mars. Hvis ikke sykkelen klarer seg i 2-3 måneder i 10+ grader uten å gjøre så alt for mye med den så er det noe galt med sykkelen etter min mening.

Det er noe helt annet hvis sykkelen blir stående i konstant mange kuldegrader tror jeg, men med riktig frostveske, full tank og nysmurt kjede og et lite laken over (uten at jeg helt hvet hva det lakenet er godt for bortsett fra og forhindre fotavtrykk i lakken av naboens katter etc.) så tror jeg man er good to go.

Men setter man den i en varm kjeller etc. som meg, så tror jeg det holder med en vask og kanskje vask/rens av kjedet samt smøring.

Brukeravatar
KawaJens
Innlegg: 489
Registrert: 25 nov 2014, 20:50
Motorsykkelen din: ?

Re: Spørsmål vedr vinterlagring i egen garasje

Legg inn av KawaJens »

Bjerknez skrev:(uten at jeg helt hvet hva det lakenet er godt for bortsett fra og forhindre fotavtrykk i lakken av naboens katter etc.) så tror jeg man er good to go.
Slik at den ikke er full av sementstøv fra taket og div annert?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24629
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Spørsmål vedr vinterlagring i egen garasje

Legg inn av Bjerknez »

KawaJens skrev:
Bjerknez skrev:(uten at jeg helt hvet hva det lakenet er godt for bortsett fra og forhindre fotavtrykk i lakken av naboens katter etc.) så tror jeg man er good to go.
Slik at den ikke er full av sementstøv fra taket og div annert?
Joda... ser den, hvis man har en mur garasje. Et laken koster jo uansett ikke rare slanten så det slenger jeg vel over uansett hvor sykkelen står. :thumleft

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Spørsmål vedr vinterlagring i egen garasje

Legg inn av cannon »

De fleste av oss har vel garasjen og kjelleren full av andre metallsaker, både verktøy, gressklipper, sykler osv osv. Hvis de tingene klarer seg så er det bare å parkere sykkelen og glede seg til våren. Jeg pleier å koble fra batteri-jord i tillegg, og lade batteriet med elektronisk lader en gang ila vinteren. På min forrige sykkel, med mye chrome, sprayet jeg kromdelene med CRC for å beskytte mot rust. Vet ikke om det var nødvendig. Vask kan vente til våren, hvis sykkelen ikke er utsatt for salt.

Batteri skal uansett lagres kaldt når det ikke er i bruk. Kuldegrader spiller ingen rolle for et ladet batteri.

Brukeravatar
MickeyMouse
Innlegg: 39
Registrert: 16 okt 2014, 22:04
Motorsykkelen din: '07 ZX10R
Bosted: Østlandet

Re: Spørsmål vedr vinterlagring i egen garasje

Legg inn av MickeyMouse »

Advarer mot å vaske sykkelen for så å sette den vekk, uansett om det er i en "varm" garasje.
Prater av egen erfaring, da dette var rutine for meg hver høst med sykkel der jeg var første eier (første virkelige eier), og etter noen år oppdaget gravrust under lister etc... (virkelig GRAVRUST som man banker vekk).
Fuktigheten holder i laaang tid fant jeg ut, lettmetallet var også ødelagt av korrosjon enkelte steder.

Så.....folkens.......IKKE vask doningen, vent til våren med dette. Den tåler skitten i vinterhalvåret.

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Bosted: Åsgårdstrand

Re: Spørsmål vedr vinterlagring i egen garasje

Legg inn av SuperMorten »

MickeyMouse skrev:
Så.....folkens.......IKKE vask doningen, vent til våren med dette. Den tåler skitten i vinterhalvåret.
Min salige svigerfar hadde en sånn billig plast-sprayflaske som han hadde rein motorolje på. Denne brukte han til å dusje på blant annet sommerdekk (felgene) når han la de bort for vinteren, og alt annet som ble sesonglagret. Han hadde dog ikke motorsykkel. Husker det var olje på alt man tok i. Sykler, gressklipper, snøfreser, som sagt felgene.. Men det var aldri noe rust der i gården..
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

detvarvondtdet
Innlegg: 269
Registrert: 01 apr 2014, 10:11
Motorsykkelen din: Aprilia Dorsoduro 1200. Vespa Piaggio.

Re: Spørsmål vedr vinterlagring i egen garasje

Legg inn av detvarvondtdet »

Har min stående i uisolert garasje. står en luftavfukter og montert opp ovn/frostsikring med termostat. Krysser fingre på at det går greit.

KawaKjetil

Re: Spørsmål vedr vinterlagring i egen garasje

Legg inn av KawaKjetil »

Har garasje med betongvegger og gips i tak. Merket at det ble rimelig fuktig der ute. En Claes Ohlson katalog bla. som lå over vinteren var dobbel så tykk etter å ha dradd til seg fuktighet. Alt annet papir bar også preg av det. Iom garasjen har betongvegger ble det å surfe nettet hvor jeg fant denne http://meaco.no/product/meaco-dd8l-stan ... -avfukter/ Denne funker helt ned til null grader. Problemet med de fleste avfuktere er at de ikke funker under 10-12 grader.

Etter denne ble satt inn forrige sommer har ikke fuktighet vært et tema. Vannet som renner av bilen er borte på noen timer og bilene tørker rimelig fort.
Jeg kjører den på laveste hastighet på vifte, og har satt den til 60% luftfuktighet. Strømforbruket er da også minimalt. (kan også sette 50 og 40%, men da går strømforbruket opp uten at det egentlig gir noe effekt)

Klippet fra brosjyren:
Når målet for den relative luftfuktighet er nådd, går viften i ytterligere 5 minutter for å kontrollere luften og forvisse seg om at alt er OK. Etter dette slår den seg automatisk av for å spare strøm. Etter 30 minutters stillstand starter viften igjen automatisk og går i 5 minutter for å kontrollere luften. Dersom den relative luftfuktigheten har økt over ønsket nivå så starter den avfuktingsprosessen. Hvis den relative luftfuktigheten er OK så går den til hvile igjen i nye 30 minutter

Istedet for å bruke tanken som jeg måtte tømme hver annen time har jeg borret et hull på 12mm i garasjegulvet. Vannet går direkte fra en slange og ned i gulvet. En meter fra ytterveggen har jeg ikke vært plaget med noe frost i drainet i gulvet.
Varme fra luftavfukteren gjør at jeg uansett har 6+ i garasjen. Over 8+ inne ser jeg når gradestokken er over null ute.
Har både veteran og bruks sykkel i garasjen som ikke bærer preg av å ha blitt lagret der.

Så denne kan jeg anbefale til de som kunne trenge avfukter :thumleft

KawaKjetil

Re: Spørsmål vedr vinterlagring i egen garasje

Legg inn av KawaKjetil »

reldor skrev:
olepeder skrev:Det ser ut til at jeg må lagre i uisolert garasje dessverre. Til nå har jeg ikke klart å finne et oppvarmet sted i nærheten.
På siden til Mc-avisen har de en Vci-pose : http://www.mc-avisa.no/index.php?id=381356" onclick="window.open(this.href);return false;
Noen som har synspunkter på denne?
Hei , jeg har brukt denne til en lagring.
Pakket inn sykkelen når frosten hadde satt inn(tørr luft), sykkelen var rengjort og klar for lagring .
Den holdt sykkelen ren og helt uten antydning til rust.
Så jeg har tro på den :D

R.
Tar opp igjen denne tråden.
Har tenkt å lagre min siste ervervelse i en slik pose. Så lurer på om det er flere som har erfaring med denne posen?
Har lest et par steder at posen kan brukes 3-4 ganger, så var det søppel. Kan det stemme?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39834
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Spørsmål vedr vinterlagring i egen garasje

Legg inn av AJ »

Kommer til å vinterlagre hos nærmeste MC-forhandler ca. 20 minutters kjøring unna.
Men skulle jeg lagret MC'en i egen kalde uisolerte garasje ville jeg gjort dette veldig enkelt ved å legge et vanlig laken over sykkelen.
Dette holder støv og skitt unna.

God klargjøring som grundig vask, oljebytte, fylle tanke med 98 oktan bensin og kanskje også en dusj spray med ACF-50 før vinterlaging er en forutsetning.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

tunmag
Innlegg: 41
Registrert: 25 mai 2015, 11:08
Motorsykkelen din: Husqvarna SMR511
Bosted: Ryfylke

Re: Spørsmål vedr vinterlagring i egen garasje

Legg inn av tunmag »

Sitter å lurer litt på om jeg skal vinterlagre sykkelen i stua, når en først er ungkar med egen fuglekasse (leilighet). Noe jeg bør være obs på? Vil det bli vel mye bensindamp og drit?

Hondabølla
Innlegg: 24
Registrert: 18 mai 2015, 22:05
Motorsykkelen din: Honda CB 750f 1983, H-D fat boy 92

Re: Spørsmål vedr vinterlagring i egen garasje

Legg inn av Hondabølla »

http://www.dinside.no/935412/dette-maa- ... r-den-bort" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
spidair
Innlegg: 363
Registrert: 26 sep 2013, 10:38
Motorsykkelen din: 2013 KTM 690 SMC-R

Re: Spørsmål vedr vinterlagring i egen garasje

Legg inn av spidair »

Lagrer sykkelen i stua/kjøkkenet i min "fuglekasse" (som er opp en trapp i den firemanns boligen jeg bor i annen etasje i) og ja, bensin damp er ikke noe særlig, men det lukter du jo ganske fort da. Har ikke luktet noe av min.

Det greieste med lagring inne er at jeg alltid kan fikle litt med ting og tang når jeg er hjemme. Nå har jeg byttet olje og oljefilter, luftfilter, drev foran og bak, nytt kjede og nye bremser foran og bak og er snart klar for sesong 2016... Alt sammen gjort i min egen stue og du kan tryggt si at jeg ikke angrer et sekund på at jeg tok sykkelen inn, og kommer til å gjøre det neste år også...

Har til og med startet sykkelen inne (stakk bakenden av sykkelen ut av veranda døren og startet den. greit å la oljen få smøre litt med jevne mellomrom). Var overraskende lite med lyd til å være inne (Har vært på fest der noen startet en motorsag i stua og det var langt høyere lyd....) og har i etterkant spurt begge naboene mine om de har hørt noen "mistenkelige" lyder fra min leilighet, men ingen har lagt merke til noe :-)

Må bare ned trappa først og jeg er litt i tvil om jeg skal prøve å kjøre selv (har to rister som nesten dekker hele trappa...) eller om jeg skal winche sykkelen ned trappa... Får se hvor tøff jeg føler meg og om jeg har noen til å hjelpe meg med winchen... :-)

Så vinterlagringen neste år er i boks. Og året etter der... Har aldri hatt finere "pynt" i stua jeg :-)

(Og neida, jeg kommer ikke til å få noen ny dame som kommer til å nekte meg dette eller noe slikt... Om det valget kommer opp (hvis jeg finner ei dame, tro meg, jeg leter ikke...) vil den dama fort finne ut hvordan en motorsykkel som er vinterlagret i en garasje trives med det.....)

Voksen
Innlegg: 348
Registrert: 06 mar 2012, 17:50
Motorsykkelen din: Suzuki GSX F 600 2002

Re: Spørsmål vedr vinterlagring i egen garasje

Legg inn av Voksen »

spidair skrev: Har til og med startet sykkelen inne (stakk bakenden av sykkelen ut av veranda døren og startet den. greit å la oljen få smøre litt med jevne mellomrom). Var overraskende lite med lyd til å være inne (Har vært på fest der noen startet en motorsag i stua og det var langt høyere lyd....) og har i etterkant spurt begge naboene mine om de har hørt noen "mistenkelige" lyder fra min leilighet, men ingen har lagt merke til noe :-)

Må bare ned trappa først og jeg er litt i tvil om jeg skal prøve å kjøre selv (har to rister som nesten dekker hele trappa...) eller om jeg skal winche sykkelen ned trappa... Får se hvor tøff jeg føler meg og om jeg har noen til å hjelpe meg med winchen... :-)
Det er noe dritt med folk som ikke kan la motorsagen ligge i fred i stua :[-X
Spørs jo hva naboene tenkte på når du sa "mistenkelige" lyder? :-k De er jo allerede vant med motorsagen. ;)
På "Ikke gjør dette hjemme" kjørte de jo rundt med MC inne i huset, også i trappen, men så har jo det programmet også et navn da. :D
Flat pedal ned trappen på ristene og legg filmen ut her. :thumleft

Brukeravatar
spidair
Innlegg: 363
Registrert: 26 sep 2013, 10:38
Motorsykkelen din: 2013 KTM 690 SMC-R

Re: Spørsmål vedr vinterlagring i egen garasje

Legg inn av spidair »

Voksen skrev:
Det er noe dritt med folk som ikke kan la motorsagen ligge i fred i stua :[-X
Spørs jo hva naboene tenkte på når du sa "mistenkelige" lyder? :-k De er jo allerede vant med motorsagen. ;)
På "Ikke gjør dette hjemme" kjørte de jo rundt med MC inne i huset, også i trappen, men så har jo det programmet også et navn da. :D
Flat pedal ned trappen på ristene og legg filmen ut her. :thumleft
Har vært på fest for mange år siden der han som holdt festen kjørte 250 crosseren sin inn i stua og opp trappa utpå natta, full som et øsekar... Tipper at foreldrene hans ikke ble videre imponert når de kom hjem dagen etter og så parketten og tre trappa opp i annen etasje hadde dype spor etter crosseren... he he.

Tror jeg bruker båt vinchen jeg lagde for å få sykkelen opp trappa i fjor når jeg skal ned igjen også... Tror det er tryggest... Må finne meg en trapp og øve litt først tror jeg før jeg tar sjansen på å kjøre opp og ned den trappa...

Brukeravatar
Salaren
Innlegg: 59
Registrert: 21 nov 2015, 17:03
Motorsykkelen din: Kawasaki Z400R2/Twin & LTD 750 Twin
Bosted: Vest-Agder

Re: Spørsmål vedr vinterlagring i egen garasje

Legg inn av Salaren »

[quote="Bergen"]Har garasje med betongvegger og gips i tak. Merket at det ble rimelig fuktig der ute. En Claes Ohlson katalog bla. som lå over vinteren var dobbel så tykk etter å ha dradd til seg fuktighet. Alt annet papir bar også preg av det. Iom garasjen har betongvegger ble det å surfe nettet hvor jeg fant denne http://meaco.no/product/meaco-dd8l-stan ... -avfukter/ Denne funker helt ned til null grader. Problemet med de fleste avfuktere er at de ikke funker under 10-12 grader.

Etter denne ble satt inn forrige sommer har ikke fuktighet vært et tema. Vannet som renner av bilen er borte på noen timer og bilene tørker rimelig fort.
Jeg kjører den på laveste hastighet på vifte, og har satt den til 60% luftfuktighet. Strømforbruket er da også minimalt. (kan også sette 50 og 40%, men da går strømforbruket opp uten at det egentlig gir noe effekt)

Klart det er vesentlig å ha så lav luftfuktighet som mulig der hvor man lagrer materialer som korroderer. En slik luftavfukter som det refereres til her og som i tillegg fungerer i kalde omgivelser f.eks garasjer må jo være midt i blinken. En annen fordel er jo den at om man skulle ta seg noen timer og stulle og stelle litt med sykker'n en kald vinterkveld så går det så meget fortere å varme opp luften i garasjen når luftfuktigheten er lav. En liten elektrisk drevet byggtørke en halvtimes tid og så kan man kose seg med doningen.
Ellers når det kommer til lagring i garasjer som ikke er oppvarmet så gjelder jo regelen om å preservere litt. Utgangspunktet er alltid gullende ren gjenstand. Her bruker jeg en helt vanlig multispray på absolutt alt bart metall og dæsjer på med silkonspray på lakkerte deler og det som ikke er metall. Plenklippere og sager, hageting i metall osv. Samme behandling. Mange lurer på hvordan jeg klarer å holde tingene som nye år etter år og forklaringen er som nevnt.
Grovere saker som traktorer og tilhørende redskap beiser jeg vanlig motorolje på. Bilfelger samme behnadling.

Enkelt, hvis man gidder og har litt basiskunnskap. Det er vel der det skorter
Salaren

Fiskegal MC entusiast med øye for klassiske 70/80 talls customsykler med krom, samt nærmest litt "manisk" opptatt med å kjøre sykler med Twinmotorer :-)

Stolt eier av Kawasaki Z400R2 Twin 1983 og Kawasaki LTD 750 Twin 1982

Svar