[quote="Bergen"]Har garasje med betongvegger og gips i tak. Merket at det ble rimelig fuktig der ute. En Claes Ohlson katalog bla. som lå over vinteren var dobbel så tykk etter å ha dradd til seg fuktighet. Alt annet papir bar også preg av det. Iom garasjen har betongvegger ble det å surfe nettet hvor jeg fant denne
http://meaco.no/product/meaco-dd8l-stan ... -avfukter/ Denne funker helt ned til null grader. Problemet med de fleste avfuktere er at de ikke funker under 10-12 grader.
Etter denne ble satt inn forrige sommer har ikke fuktighet vært et tema. Vannet som renner av bilen er borte på noen timer og bilene tørker rimelig fort.
Jeg kjører den på laveste hastighet på vifte, og har satt den til 60% luftfuktighet. Strømforbruket er da også minimalt. (kan også sette 50 og 40%, men da går strømforbruket opp uten at det egentlig gir noe effekt)
Klart det er vesentlig å ha så lav luftfuktighet som mulig der hvor man lagrer materialer som korroderer. En slik luftavfukter som det refereres til her og som i tillegg fungerer i kalde omgivelser f.eks garasjer må jo være midt i blinken. En annen fordel er jo den at om man skulle ta seg noen timer og stulle og stelle litt med sykker'n en kald vinterkveld så går det så meget fortere å varme opp luften i garasjen når luftfuktigheten er lav. En liten elektrisk drevet byggtørke en halvtimes tid og så kan man kose seg med doningen.
Ellers når det kommer til lagring i garasjer som ikke er oppvarmet så gjelder jo regelen om å preservere litt. Utgangspunktet er alltid gullende ren gjenstand. Her bruker jeg en helt vanlig multispray på absolutt alt bart metall og dæsjer på med silkonspray på lakkerte deler og det som ikke er metall. Plenklippere og sager, hageting i metall osv. Samme behandling. Mange lurer på hvordan jeg klarer å holde tingene som nye år etter år og forklaringen er som nevnt.
Grovere saker som traktorer og tilhørende redskap beiser jeg vanlig motorolje på. Bilfelger samme behnadling.
Enkelt, hvis man gidder og har litt basiskunnskap. Det er vel der det skorter