Side 3 av 4
Re: Honda Varadero XL125V
Lagt inn: 19 nov 2012, 17:16
av Jon Martin
sekstipluss skrev:Synes det ble bra lyd med den nye potta. Hvor fikk du tak i Scorpion potta fra ?
Kjøpte den fra
http://mandp.co.uk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Finner ikke veltebøylene jeg er ute av på noen av de sidene, leter etter den typen som går ganske langt opp og beskytter kåpen også.
Jeg vurderer også nå og kjøpe meg piggdekk til den, men hvordan er det egentlig å kjøre med piggdekk? Føret her i Harstad er jo ganske varierende, alt fra asfalt med tynn ishinne, til sånn som det er nå med speilis overalt.
Kjørte en scooter med piggdekk, og det var ikke noe særlig, men så veier jo en scooter nesten bare 1/3 av Varaderoen.
Er det noen som har tips til bra dekk med ordentlige pigger som funker på is og snø? (130/80-17 og 100/90-18).
Re: Honda Varadero XL125V
Lagt inn: 19 nov 2012, 18:17
av JK95
Re: Honda Varadero XL125V
Lagt inn: 19 nov 2012, 18:27
av Jon Martin
Har samme problemet selv, truer med å ikke betale forsikring om jeg skulle finne på å kjøre nå...

Re: Honda Varadero XL125V
Lagt inn: 19 nov 2012, 18:47
av JK95
Jon Martin skrev:
Har samme problemet selv, truer med å ikke betale forsikring om jeg skulle finne på å kjøre nå...

Huff, skjønner ikke hvorfor det er slik jeg altså

Må likevell innrømme at jeg kjører enda, men kun fordi det er bart på veien her i trondheim

Re: Honda Varadero XL125V
Lagt inn: 19 nov 2012, 19:21
av Jon Martin
JK95 skrev:Jon Martin skrev:
Har samme problemet selv, truer med å ikke betale forsikring om jeg skulle finne på å kjøre nå...

Huff, skjønner ikke hvorfor det er slik jeg altså

Må likevell innrømme at jeg kjører enda, men kun fordi det er bart på veien her i trondheim

Her i Harstad er det masse snø og is på alle veiene, Varaderoen har stått parkert i ca 1mnd og jeg begynner allerede å bli lei av å ta buss til og fra jobb...

Re: Honda Varadero XL125V
Lagt inn: 20 nov 2012, 12:34
av MLeikarnes
Går helt fint å kjøre Varadero på vinterstid, har kjørt tre vintre med min varadero. Den er litt vanskeligere å kjøre med all plasten som er foran, da min varadero ble påkjørt er all plasten borte og man har bedre sikt forover og nedover mot hjulet. dette gjør det litt lettere å se hva man gjør.
jeg brukte Kenda K761 med pigg bak og et billig endurodekk med bilpigger jeg skjøt inn selv foran.
En varadero er god å kjøre på vinter, men batteriet er litt lite dersom man kjører bare korte turer, bruker en del batteri for å starte, og ved korte turer rekker man ikke å få ladet opp batteriet. Skru av lysene under start.... har selv mistet strømmen mange ganger, måtte renne den igang, (vilket ikke er så enkelt på vinterstid...)
Re: Honda Varadero XL125V
Lagt inn: 20 nov 2012, 16:39
av Jon Martin
MLeikarnes skrev:Går helt fint å kjøre Varadero på vinterstid, har kjørt tre vintre med min varadero. Den er litt vanskeligere å kjøre med all plasten som er foran, da min varadero ble påkjørt er all plasten borte og man har bedre sikt forover og nedover mot hjulet. dette gjør det litt lettere å se hva man gjør.
jeg brukte Kenda K761 med pigg bak og et billig endurodekk med bilpigger jeg skjøt inn selv foran.
En varadero er god å kjøre på vinter, men batteriet er litt lite dersom man kjører bare korte turer, bruker en del batteri for å starte, og ved korte turer rekker man ikke å få ladet opp batteriet. Skru av lysene under start.... har selv mistet strømmen mange ganger, måtte renne den igang, (vilket ikke er så enkelt på vinterstid...)
Takk for infoen, merker at batteriet blir litt lite ja, måtte lade det her om dagen for å få start.
Jeg kan ikke skru av lysene på min, har du montert egen bryter for det?
Og en siste ting, hvordan er føret der du bor? Mye is eller mest snø/skare?
Re: Honda Varadero XL125V
Lagt inn: 21 nov 2012, 21:05
av MLeikarnes
Jon Martin skrev:Takk for infoen, merker at batteriet blir litt lite ja, måtte lade det her om dagen for å få start.
Jeg kan ikke skru av lysene på min, har du montert egen bryter for det?
Og en siste ting, hvordan er føret der du bor? Mye is eller mest snø/skare?
Jeg har den gamle typen varadero, 2003 mod. Går det ikke an å skru lysene ned i park heller på de nye da?
Er en del mindre elektronikk på den gamle typen, ikke innsprøytning blant annet.
Føret her i Møre og Romsdal er det veldig stor forskjell på, både is, snø, skare, slaps... ja... litt av alt. Men jeg har kjørt i dypsnø, is, skare... det meste går, bare man ser hvordan føret er før man treffer det med hjulene... avpasse fart, sving, bremseberedskap etter føret. Man må ofte kjøre med føttene nede for å holde balansen dersom det er is, hvis veiene er så dårlige der du bor som de er her så er det litt skummelt med hjulspor. Hjulsporene vil "presse" sykkelen sidelengs... har hatt et uhell på en grusvei med isete lastebilspor som endte rett i grøfta med god fart, etter å ha kjørt en del blir man "varm" i trøya og da går det enten bra eller veldig dårlig.
Re: Honda Varadero XL125V
Lagt inn: 21 nov 2012, 22:48
av ArcticTiger
MLeikarnes skrev:......etter å ha kjørt en del blir man "varm" i trøya og da går det enten bra eller veldig dårlig.

Ja dette er Livs-visdom som er verdt å merke seg dere
Dette gjelder ikke bare mc-kjøring om vintern, men kan også relateres til mange andre ting vi syssler med, som feks: økonomiske forhold, og ikke minst i forholdet til det motsatte kjønn

Re: Honda Varadero XL125V
Lagt inn: 22 nov 2012, 12:12
av MLeikarnes
ArcticTiger skrev:
Ja dette er Livs-visdom som er verdt å merke seg dere
Dette gjelder ikke bare mc-kjøring om vintern, men kan også relateres til mange andre ting vi syssler med, som feks: økonomiske forhold, og ikke minst i forholdet til det motsatte kjønn

Helt enig med deg der ArcticTiger!
Re: Honda Varadero XL125V
Lagt inn: 25 nov 2012, 11:34
av Jon Martin
Noen som vet hvor jeg kan få tak i eller laget mirror block offs til Varaderoen? Har montert nye speil som sitter på styret for å få plass til handguards og alt jeg mangler nå er noe å sette der de gamle speilene var montert.
Re: Honda Varadero XL125V
Lagt inn: 04 jan 2013, 00:18
av Jon Martin
Fant disse på nettet nå:
http://www.hdbright.com/hi-power-ba20d- ... p-438.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Så jeg skal bestille 2 sånne å prøve om det blir bra, om det ikke blir bra så skal jeg prøve disse:
http://www.ebay.co.uk/itm/BA20d-395-H6M ... 0643539915" onclick="window.open(this.href);return false; .
Må ha noe som trekker mindre strøm en de halogenpærene jeg har nå (totalt 110W), siden jeg skal montere disse på velteburet jeg skal ha:
http://www.twistedthrottle.com/denali-d ... d-m8-mount" onclick="window.open(this.href);return false;
Går enda og vurdere vinterdekk, så vi får se hva som skjer.
Re: Honda Varadero XL125V
Lagt inn: 04 jan 2013, 18:55
av MLeikarnes
20 watt ekstra vil ikke gjøre så alt for mye med rele, sikring og egen bryter....
Med de parklyspærene der vil det ikke bli mindre watt i hovedlyktene, da de er på doble 55watt pærer...
Jeg vil anbefale å koble opp en bryter for å bytte mellom orginale langlys på sykkelen og uorginale på veltebøylene, for å slippe å brenne opp bryteren på styret.
Har brent opp en del av de bryterene på min varadero, da all strømmen på lysene går gjennom bryteren og ikke gjennom et rele med styrestrøm fra bryteren.
Re: Honda Varadero XL125V
Lagt inn: 04 jan 2013, 22:19
av Jon Martin
Skjønte ikke helt hva du mente med de dobble 55w pærene og det?
Men angående extralysene så leveres de med egen bryter og alt, så de blir ikke å gå igjennom bryteren som allerede er der :)
Re: Honda Varadero XL125V
Lagt inn: 05 jan 2013, 11:40
av mekkern
550lm er ikke all verden med lys i forhold til halogenpærene..de har 1100-1600lm
Re: Honda Varadero XL125V
Lagt inn: 05 jan 2013, 12:20
av Kjellrf
MLeikarnes skrev:Går helt fint å kjøre Varadero på vinterstid, har kjørt tre vintre med min varadero. Den er litt vanskeligere å kjøre med all plasten som er foran, da min varadero ble påkjørt er all plasten borte og man har bedre sikt forover og nedover mot hjulet. dette gjør det litt lettere å se hva man gjør.
jeg brukte Kenda K761 med pigg bak og et billig endurodekk med bilpigger jeg skjøt inn selv foran.
En varadero er god å kjøre på vinter, men batteriet er litt lite dersom man kjører bare korte turer, bruker en del batteri for å starte, og ved korte turer rekker man ikke å få ladet opp batteriet. Skru av lysene under start.... har selv mistet strømmen mange ganger, måtte renne den igang, (vilket ikke er så enkelt på vinterstid...)
Har hørt (av en verksmester) at veisalt tærer voldsomt på Varadero 125, men veisalt er kanskje ikke noe stort problem der dere bor?
Re: Honda Varadero XL125V
Lagt inn: 05 jan 2013, 12:38
av MLeikarnes
Kjellrf skrev:MLeikarnes skrev:Går helt fint å kjøre Varadero på vinterstid, har kjørt tre vintre med min varadero. Den er litt vanskeligere å kjøre med all plasten som er foran, da min varadero ble påkjørt er all plasten borte og man har bedre sikt forover og nedover mot hjulet. dette gjør det litt lettere å se hva man gjør.
jeg brukte Kenda K761 med pigg bak og et billig endurodekk med bilpigger jeg skjøt inn selv foran.
En varadero er god å kjøre på vinter, men batteriet er litt lite dersom man kjører bare korte turer, bruker en del batteri for å starte, og ved korte turer rekker man ikke å få ladet opp batteriet. Skru av lysene under start.... har selv mistet strømmen mange ganger, måtte renne den igang, (vilket ikke er så enkelt på vinterstid...)
Har hørt (av en verksmester) at veisalt tærer voldsomt på Varadero 125, men veisalt er kanskje ikke noe stort problem der dere bor?
Veisalt er det alt for mye av her i Romsdal også...
Har ikke hatt noe problem med tæring på min varadero. var ikke noe rust på den i det hele tatt (foruten litt på eksosrøret under motoren, på grunn av grunnstøting med en stein...) Saltet i min mening er verst for visiret på hjelmen!
Vi har en BMW med sidevogn som også går som vintersykkel, har ikke hatt noe tæring/rust på den heller. Kjøpte en Suzuki for snart et år siden som hadde gått en god del som vintersykkel på Sotra/Bergen den var en del tært i aluminiumen, og en god del rust rundt om kring, men en god sandblåsing og lakkering senere var den god som ny igjen!
Jon Martin skrev:Skjønte ikke helt hva du mente med de dobble 55w pærene og det?
Men angående extralysene så leveres de med egen bryter og alt, så de blir ikke å gå igjennom bryteren som allerede er der :)
På min varadero var det doble 55W H4 pærer i forlykten, hvis man da satte på ekstra lykter/større pærer mm. brente man opp bryteren. vanligvis har den låst seg i langlysposisjonen. for å unngå dette måtte vi koble om lysene til å gå gjennom et rele med styre strøm fra bryteren.
Men jeg tror/eller har en vag formening om at det ikke er likt på den nye typen varadero... er vel bare en av sidene som lyser på den ved nærlys mener jeg... Da vil det vel ikke være det samme med deg som det var med meg, kan godt hende Honda har koblet lysene via rele også.
Han som hadde sykkelen før meg hadde satt på 1 Hella Rallye 3003 Compact på hver av veltebøylene, dette fungerte bra sålenge man hadde full gass for å holde på strømmen. Tror jeg kanskje har koblingsskjema og verkstedbok på varaderoen liggende hvis du vil ha?
Re: Honda Varadero XL125V
Lagt inn: 07 jan 2013, 03:36
av Jon Martin
Orginalt på min Varadero var det 2x 35W BA20D pærer, men jeg har byttet til 2x 55W Halogenpærer.
Og siden jeg har varmeholker og lader for mobil og gps så buker den ganske mye strøm, derfor jeg vurderer å sette inn LED i hovedlysene når jeg monterer extralys.
PS: Hadde vært supert med verkstedbok og koblingsskjema, har du det digitalt?
Re: Honda Varadero XL125V
Lagt inn: 14 jan 2013, 06:28
av Captain Slow
Gratulerer med flott Varadero. Har selv erfaring med disse gode syklene. Lykke til videre.:)

Re: Honda Varadero XL125V
Lagt inn: 09 apr 2013, 17:07
av Jon Martin
Liten update:
Nå begynner det sakte men sikkert å tine på veiene, så da er det forhåpentligvis ikke alt for lenge igjen før jeg kan hente fram Varaderoen :)
Jeg har kjøpt noen nye oppgraderinger som skal monteres på så fort jeg får hentet den fra vinterlagringen.
Liten liste over deler som skal på den:
SW-Motech Crash Bar
Alu ChainGuard med inngravert "Varadero"
Denali "Xtreme" Spot LED
30W Bi-Xenon kit
Også har jeg bestilt ny fløyte, siden det ikke er så mange som hører meg når jeg har bruk for det. Valget falt på ett Air Horn med elektrisk kompressor som gir fra seg ca 138 desibel, så da burde folk høre meg :)
Bestilte også ny jakke fra TwistedThrottle, siden den jeg hadde ikke var så fin etter velten jeg hadde.
Bilder kommer når jeg får hentet sykkelen og begynt monteringen!

Re: Honda Varadero XL125V
Lagt inn: 11 apr 2013, 04:46
av Captain Slow
Hei, fint du er tilbake igjen. Blir artig å følge dette prosjektet. Synes sykkelen blir veldig gjennomført og fin. Ikke lenge før sesongen starter nå

Re: Honda Varadero XL125V
Lagt inn: 11 apr 2013, 08:54
av knutk
Nå vet jeg ikke hvor mye generator på Varadero gir, men ofte er generator på sykler i denne klassen av type stor sykkelgenerator, hvor effekten ut er proporsjonal med turtall på motor.
I så måte kan ekstra lys forårsake et lade problem, siden orginal-lysene gjerne er dimensjonert i forhold til hva generator kan levere.
Således kan belastning på noen watt fra eller til gjøre stor forskjell.
I den sammenheng vil jeg driste meg til et forslag.
Siden lys med to identiske lyspærer ikke lyser noe lenger enn en lyspære med samme effekt (men strålen blir bredere med to pærer), hva med å koble lysa slik at kun den ene pæren lyser på nærlys? Ved kjøring på lavt turtall vill en besparelse i forbruk på 40 - 50 watt kanskje gjøre en forskjell med hensyn til batteri lading.
Når langlys kommer på har man gjerne fått opp farta, og motor turtall, og da trenger man mere lys, altså lar man begge pærene lyse på langlys. Høyere fart gir høyere turtall og dermed vil generator være i stand til å levere høyere forbruk.
Om strømmen til lyspærene går gjennom langlys/nærlys knappen på styret bør man også vurdere et rele, ellers kan det økte forbruket kanskje skape problem med varme i bryteren.
Bare en strøtanke....
Re: Honda Varadero XL125V
Lagt inn: 11 apr 2013, 12:33
av MLeikarnes
knutk skrev:Nå vet jeg ikke hvor mye generator på Varadero gir, men ofte er generator på sykler i denne klassen av type stor sykkelgenerator, hvor effekten ut er proporsjonal med turtall på motor.
I så måte kan ekstra lys forårsake et lade problem, siden orginal-lysene gjerne er dimensjonert i forhold til hva generator kan levere.
Således kan belastning på noen watt fra eller til gjøre stor forskjell.
I den sammenheng vil jeg driste meg til et forslag.
Siden lys med to identiske lyspærer ikke lyser noe lenger enn en lyspære med samme effekt (men strålen blir bredere med to pærer), hva med å koble lysa slik at kun den ene pæren lyser på nærlys? Ved kjøring på lavt turtall vill en besparelse i forbruk på 40 - 50 watt kanskje gjøre en forskjell med hensyn til batteri lading.
Når langlys kommer på har man gjerne fått opp farta, og motor turtall, og da trenger man mere lys, altså lar man begge pærene lyse på langlys. Høyere fart gir høyere turtall og dermed vil generator være i stand til å levere høyere forbruk.
Om strømmen til lyspærene går gjennom langlys/nærlys knappen på styret bør man også vurdere et rele, ellers kan det økte forbruket kanskje skape problem med varme i bryteren.
Bare en strøtanke....
Et rele er absolutt nødvendig! Har brent opp 3-4 lysbrytere på min varadero, pga mangel på rele orginalt. Og dette er uten ekstralys av noe slag.
Sent from my Samsung Galaxy Tab with Tapatalk HD
Re: Honda Varadero XL125V
Lagt inn: 11 apr 2013, 15:39
av Jon Martin
Jeg tror ikke strømtrekket blir noe problem, for med det utstyret jeg har på den nå så trekker den mere strøm.
Skal montere av varmeholkene da disse virker dårlig og gir ubehagelig grep samt at jeg går ned fra 55W halogen til 30watt xenon.
Jeg hentet batteriet på sykkelen igår og det har ikke hvert ladt siden jeg fikk sykkelen og har stått på ett kaldt lager siden oktober, men det var helt fult, tok ca 10min før laderen sa det var ferdig. :)
Re: Honda Varadero XL125V
Lagt inn: 17 apr 2013, 22:08
av Jon Martin
Da har jeg ENDELIG hentet fram Varaderoen og tatt årets første kjøretur. Den startet på første omdreining enda den har stått urørt siden oktober
Jeg fikk også montert veltebøylene bra SW-Motech, det var egentlig lett å montere, men veldig trangt og vanskelig og komme til enkelte plasser, men det virker veldig solid.
Imorgen får jeg montert nye dekk på den, de som sitter på nå er ganske så slitt

, men det er vel ikke rart etter 9000km.
Legger ved noen bilder tatt med mobil, bedre bilder kommer senere.
[img]http://farm9.staticflickr.com/8099/8657 ... 7ed96b.jpg[/img]
20130417_201014 by
Jon Martin Johansen, on Flickr
[img]http://farm9.staticflickr.com/8114/8659 ... b9fa69.jpg[/img]
20130417_201019 by
Jon Martin Johansen, on Flickr