boblehue's corner. Rask tur til Nederland.
- Kawagutten
- Innlegg: 2902
- Registrert: 04 jul 2011, 01:18
- Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
- Bosted: Vestfold
Re: boblehue's blackbird corner. -- Slutt på XX'n og sesonge
Tror de fleste har fri retts hjelp i forsikringen men det må sjekkes opp hvis det trengs.
Husk at alt av utstyr og ting som er gått i stykker som du krever erstatning for skal i hovedsak leveres til selskapet.
Husk at alt av utstyr og ting som er gått i stykker som du krever erstatning for skal i hovedsak leveres til selskapet.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
- PCP
- Innlegg: 562
- Registrert: 06 okt 2012, 18:29
- Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
- Bosted: Høvik
Re: boblehue's blackbird corner. -- Slutt på XX'n og sesonge
Nei, rent "oppgjørs-teknisk" er det akkurat det samme. (Kom på at jeg faktisk har kondemnert noen MC'er også, men det har vært moped eller Buddy el-bil (som merkelig nok er registrert som MCCarpa skrev:Er det annerledes med sykkel i forhold til bil? Jeg har opplevd å få godt betalt for et par biler som har blitt vraka
Carpa

Selvfølgelig finnes det unntak, men min mening ("som en uavhengig 3.part") er som nevnt at flertallet i likhet med deg får rettferdige oppgjør. Men noen ganger kan det være riktig eller nødvendig å argumentere litt ekstra for hvorfor man mener man skal ha mer, uten at det er noe dramatikk i dette. Man selger jo i praksis kjøretøyet sitt, uprøvet, og gjerne i en tilstand der det ikke fremstår fra sin beste side... Og at det slett ikke er alle som er enige i at de har fått et godt oppgjør vil jeg si er som forventet. Det er jo bare å ta en tur på Finn, så ser man fort at mange mener at deres kjøretøy er verdt langt mer enn den reelle faktiske verdien, som markedet har bestemt.
Men en faktor, som i og for seg ikke er en forskjell på bil vs MC, men likevel oftere aktuell med MC (ikke minst kanskje Boblehue sin) kan være mangelen på relevant sammenlikningsgrunnlag. Vraker man sin 2008 Ford Focus 1,6 så finnes det en hel bråte like biler til salgs, så man kan velge og vrake, tilpasse utstyrsnivå, kjørelengde, servicehistorikk, etc og ut fra dette danne seg et brukbart bilde av sannsynlig verdi. Dette blir vanskeligere om det knapt finnes en eneste tilsvarende i markedet, og med høyere alder varierer også den generelle tilstanden veldig. Da er det naturligvis større sjansen for at man må diskutere og argumentere en del, og det kan være vanskelig å fastslå hva som faktisk objektivt sett er et rettferdig oppgjør...

Høres litt voldsomt ut å trekke advokat inn i dette før man har fått et tilbud syns jeg. Man kan selvsagt tenke seg om før man godtar, eller gjøre det hvis man ikke når frem. Jeg ville prioritert å komme i best mulig dialog med takstmann, og vinne sympati for min virkelighetsoppfatning hos han/henne først. Personskade er dog et helt annet ballgame, jeg snakker om kjøretøyet og erstatning av dette.Kawagutten skrev:Kan rette på meg selv littdu kan prøve å få til en deal med selskapet først for advokat er dyrt.Du kan være heldig og slippe unna med noen diskusjoner frem og tilbake med priser.Tror ikke du får en rettferdig sum uten videre forhandling.
Jeg måtte diskutere en del og få tilbake vraket for å komme til en godtagbar sum til slutt.
Men det var jo fint at du kom til en godtagbar avgjørelse til slutt du også Kawagutten.

Det å beholde vraket, og verdisetting av dette kan nok være en nøtt for mange av forsikringsselskapene. Ikke at de har noe i mot det, men med unntak av noen selskaper så blir kondemnerte MC og bilvrak solgt på lukkede blinde auksjoner, og det er voldsomt varierende og reneste Lotto hvor mye de får for dem. ("Lukkede" = til bransjen/godkjent verksted. "Blinde"= ingen ser hva andre har lagt inn av bud)
- Kawagutten
- Innlegg: 2902
- Registrert: 04 jul 2011, 01:18
- Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
- Bosted: Vestfold
Re: boblehue's blackbird corner. -- Slutt på XX'n og sesonge
I mitt tilfelle prøvde de seg på ca 13tusen under minste reelle verdi.Etter mye frem og tilbake fikk jeg opp summen 5tusen og måtte ta vraket og stresse med å selge det for å dekke opp resten og hadde fremdeles ikke fått tilbake en like bra i stand sykkel som jeg hadde.
Dette var en 83 GSX1100ES med alle deler byttet ut til nytt eller nyere i topp stand og nylakert.Sykkelen var også gått over på verksted og nyvist biltilsynet så var derfor jeg fikk opp prisen med 5 tusen men der stoppet det så da tenkte jeg fort at de delene som var hele på sykkelen hadde en viss verdi og fikk 7tusen for vraket som da ble en godtagbar sum tilsammen.
Synes ikke det er sånn det skal være for å få en rettferdig sum igjen.Ble ganske mye stress for min del men for andre som har tenkt å kjøpe seg lik sykkel tilbake og kan skru litt blir det bedre.
Dette var en 83 GSX1100ES med alle deler byttet ut til nytt eller nyere i topp stand og nylakert.Sykkelen var også gått over på verksted og nyvist biltilsynet så var derfor jeg fikk opp prisen med 5 tusen men der stoppet det så da tenkte jeg fort at de delene som var hele på sykkelen hadde en viss verdi og fikk 7tusen for vraket som da ble en godtagbar sum tilsammen.
Synes ikke det er sånn det skal være for å få en rettferdig sum igjen.Ble ganske mye stress for min del men for andre som har tenkt å kjøpe seg lik sykkel tilbake og kan skru litt blir det bedre.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
- boblehue
- Innlegg: 237
- Registrert: 11 sep 2012, 11:32
- Motorsykkelen din: Honda - CBR 1100 XX SuperBlacbird - 99
- Bosted: Drammen
- Kontakt:
Re: boblehue's blackbird corner. -- Slutt på XX'n og sesonge
Jeg har allerde begynt å se meg etter en ny xx, men det er ikke så veldig mange å velge i. Så sammenligningsgrunnlaget er ikke akkurat noe å skryte av. Ikke bare er det få xx'r til salgs, de er geografisk spredd utover hele landet. Lurer på om de dekker fly til og fra for prøvekjøring? :-) Er ikke akkurat veldig interessert i å kjøpe en sykkel usett og uprøvd.PCP skrev:Nei, rent "oppgjørs-teknisk" er det akkurat det samme. (Kom på at jeg faktisk har kondemnert noen MC'er også, men det har vært moped eller Buddy el-bil (som merkelig nok er registrert som MCCarpa skrev:Er det annerledes med sykkel i forhold til bil? Jeg har opplevd å få godt betalt for et par biler som har blitt vraka
Carpa)).
Selvfølgelig finnes det unntak, men min mening ("som en uavhengig 3.part") er som nevnt at flertallet i likhet med deg får rettferdige oppgjør. Men noen ganger kan det være riktig eller nødvendig å argumentere litt ekstra for hvorfor man mener man skal ha mer, uten at det er noe dramatikk i dette. Man selger jo i praksis kjøretøyet sitt, uprøvet, og gjerne i en tilstand der det ikke fremstår fra sin beste side... Og at det slett ikke er alle som er enige i at de har fått et godt oppgjør vil jeg si er som forventet. Det er jo bare å ta en tur på Finn, så ser man fort at mange mener at deres kjøretøy er verdt langt mer enn den reelle faktiske verdien, som markedet har bestemt.
Men en faktor, som i og for seg ikke er en forskjell på bil vs MC, men likevel oftere aktuell med MC (ikke minst kanskje Boblehue sin) kan være mangelen på relevant sammenlikningsgrunnlag. Vraker man sin 2008 Ford Focus 1,6 så finnes det en hel bråte like biler til salgs, så man kan velge og vrake, tilpasse utstyrsnivå, kjørelengde, servicehistorikk, etc og ut fra dette danne seg et brukbart bilde av sannsynlig verdi. Dette blir vanskeligere om det knapt finnes en eneste tilsvarende i markedet, og med høyere alder varierer også den generelle tilstanden veldig. Da er det naturligvis større sjansen for at man må diskutere og argumentere en del, og det kan være vanskelig å fastslå hva som faktisk objektivt sett er et rettferdig oppgjør...![]()
Høres litt voldsomt ut å trekke advokat inn i dette før man har fått et tilbud syns jeg. Man kan selvsagt tenke seg om før man godtar, eller gjøre det hvis man ikke når frem. Jeg ville prioritert å komme i best mulig dialog med takstmann, og vinne sympati for min virkelighetsoppfatning hos han/henne først. Personskade er dog et helt annet ballgame, jeg snakker om kjøretøyet og erstatning av dette.Kawagutten skrev:Kan rette på meg selv littdu kan prøve å få til en deal med selskapet først for advokat er dyrt.Du kan være heldig og slippe unna med noen diskusjoner frem og tilbake med priser.Tror ikke du får en rettferdig sum uten videre forhandling.
Jeg måtte diskutere en del og få tilbake vraket for å komme til en godtagbar sum til slutt.
Men det var jo fint at du kom til en godtagbar avgjørelse til slutt du også Kawagutten.![]()
Det å beholde vraket, og verdisetting av dette kan nok være en nøtt for mange av forsikringsselskapene. Ikke at de har noe i mot det, men med unntak av noen selskaper så blir kondemnerte MC og bilvrak solgt på lukkede blinde auksjoner, og det er voldsomt varierende og reneste Lotto hvor mye de får for dem. ("Lukkede" = til bransjen/godkjent verksted. "Blinde"= ingen ser hva andre har lagt inn av bud)
Nå vet jeg ikke om de velger å reparere eller kondemnere sykkelen enda, jeg håper de velger å kondemnere den da jeg har liten lyst til å kjøre rundt på en sykkel jeg vet har vært kollisjonsskadet, vil aldri kunne stole på den og det vil føles ubehagelig å legge ut på tur. Kommer heller aldri til å kjøpe sykkel som viser tegn på å ha hatt ett hardt møte.
Har ikke sett vraket enda selv så jeg har ikke helt oversikt over hvor skadet den er, men det jeg husker etter smellen før ambulansen tok meg til legevakten var at den ikke så pen ut. Kåpe, vindskjerm, frontlys og instrumenter var ganske så knust.
Har blitt sykemeldt ut uka for å slappe av og ta det med ro da smellen i hodet faktisk var litt kraftigere enn det føltes ut som med en gang. Har en konstant murrende hodepine som gjør det vanskelig å konsentrere seg og sove. Fikk med meg resept på noen smertestillende med rød trekant da parasett hadde liten virkning, så nå håper jeg det blir litt bedre nattesøvn.
boblehue
Live to ride, ride to live.
[album]3790[/album]
Everyting looks better from inside of a motorcycle helmet.
Live to ride, ride to live.
[album]3790[/album]
Everyting looks better from inside of a motorcycle helmet.
- Kawagutten
- Innlegg: 2902
- Registrert: 04 jul 2011, 01:18
- Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
- Bosted: Vestfold
Re: boblehue's blackbird corner. -- Slutt på XX'n og sesonge
Var du borte litt siden du ikke har sett så mye til sykkelen? Hjernerystelse bør man ta på alvor.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
- sankyo
- Innlegg: 566
- Registrert: 12 aug 2013, 14:30
- Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR 1400
- Bosted: Oslo
Re: boblehue's blackbird corner. -- Slutt på XX'n og sesonge
God bedring i alle fall. Ta det med ro, du får også kjøpt sykkel neste år.
Sent from my Nexus 7 using Tapatalk 2
Sent from my Nexus 7 using Tapatalk 2
Live long and prosper 

- boblehue
- Innlegg: 237
- Registrert: 11 sep 2012, 11:32
- Motorsykkelen din: Honda - CBR 1100 XX SuperBlacbird - 99
- Bosted: Drammen
- Kontakt:
Re: boblehue's blackbird corner. -- Slutt på XX'n og sesonge
Absolutt god tid.sankyo skrev:God bedring i alle fall. Ta det med ro, du får også kjøpt sykkel neste år.
Sent from my Nexus 7 using Tapatalk 2
Det er greit å se hva som ligger ute til salgs for å ha ett standpunkt til hvordan det utvikler seg med forsikringen.
Men jeg skal tilbake på en xx og da er det greit å vindus shoppe litt også. :-)
boblehue
Live to ride, ride to live.
[album]3790[/album]
Everyting looks better from inside of a motorcycle helmet.
Live to ride, ride to live.
[album]3790[/album]
Everyting looks better from inside of a motorcycle helmet.
Re: boblehue's blackbird corner. -- Slutt på XX'n og sesonge
En kompis av meg velta på sin ZZR1100 og da virket det som takstmann kikka på andre ZZR1100 på finn og matchet taksten til den billigste der. Han fikk 33 000kr og det var ikke mulig å reparere den for den prisen eller kjøpe en i tilsvarende stand.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
- Voodoodoo
- Innlegg: 1077
- Registrert: 07 mai 2012, 22:05
- Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
- Bosted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu
Re: boblehue's blackbird corner. -- Slutt på XX'n og sesonge
Jeg ville ha vært jævlig nøye med å skrive den skademeldinga, Oslo taxi mfl. Har egne jurister som behandler skader og skriver skademeldinger og leiter etter feil mm. For å flytte ansvaret over på motpart.
Er det motpartens feil har du krav på kontant oppgjør.
Det er høst i Tyskland også nå så jeg ville trålet mobile24.no og funnet objekter i området Hamburg +20 mils radius og så tatt varebil/bil og henger og kjørt ned og hentet. En får en fin 00-02 modell for 60-70' om en henter den sjøl.
Pleier å ta kielferga ned og så kjøre opp via svinesund når jeg henter sykkel. Gjort det noen ganger nå og det forbauser meg at ikke flere gjør det da prisene på enkelte modeller(blandt annet XX) her hjemme er kunstig høye.
Er det motpartens feil har du krav på kontant oppgjør.
Det er høst i Tyskland også nå så jeg ville trålet mobile24.no og funnet objekter i området Hamburg +20 mils radius og så tatt varebil/bil og henger og kjørt ned og hentet. En får en fin 00-02 modell for 60-70' om en henter den sjøl.
Pleier å ta kielferga ned og så kjøre opp via svinesund når jeg henter sykkel. Gjort det noen ganger nå og det forbauser meg at ikke flere gjør det da prisene på enkelte modeller(blandt annet XX) her hjemme er kunstig høye.
Artificial intelligence is no match for natural stupidity
Re: boblehue's blackbird corner. -- Slutt på XX'n og sesonge
..Vegard/Voodoodoo..du urde egentlig bare begynne med ei lita sjappe som fikser slikt, for dette kan du jo bra..import alså 

- boblehue
- Innlegg: 237
- Registrert: 11 sep 2012, 11:32
- Motorsykkelen din: Honda - CBR 1100 XX SuperBlacbird - 99
- Bosted: Drammen
- Kontakt:
Re: boblehue's blackbird corner. -- Slutt på XX'n og sesonge
Var i kontakt med Politiet igjen i dag for å se om jeg kunne få kopi av politirapporten for å ha noe svart på hvitt, men det var desverre ikke mulig. Det som var betryggende var at etterforskeren innen trafikk saker bekreftet ovenfor meg og beroliget med at det ikke forelå noen tvil om skyld i saken.Voodoodoo skrev:Jeg ville ha vært jævlig nøye med å skrive den skademeldinga, Oslo taxi mfl. Har egne jurister som behandler skader og skriver skademeldinger og leiter etter feil mm. For å flytte ansvaret over på motpart.
Er det motpartens feil har du krav på kontant oppgjør.
Det er høst i Tyskland også nå så jeg ville trålet mobile24.no og funnet objekter i området Hamburg +20 mils radius og så tatt varebil/bil og henger og kjørt ned og hentet. En får en fin 00-02 modell for 60-70' om en henter den sjøl.
Pleier å ta kielferga ned og så kjøre opp via svinesund når jeg henter sykkel. Gjort det noen ganger nå og det forbauser meg at ikke flere gjør det da prisene på enkelte modeller(blandt annet XX) her hjemme er kunstig høye.
Hva må man betale i toll og avgifter for å få en xx inn i landet da?
Vurderer å legge litt mellom og kanskje kjøpe noe nyere enn 00-02, kunne tenkt meg kanskje 03-06.
boblehue
Live to ride, ride to live.
[album]3790[/album]
Everyting looks better from inside of a motorcycle helmet.
Live to ride, ride to live.
[album]3790[/album]
Everyting looks better from inside of a motorcycle helmet.
- boblehue
- Innlegg: 237
- Registrert: 11 sep 2012, 11:32
- Motorsykkelen din: Honda - CBR 1100 XX SuperBlacbird - 99
- Bosted: Drammen
- Kontakt:
Re: boblehue's blackbird corner. -- Slutt på XX'n og sesonge
Har fått tilsendt noen bilder av xx'n.
Her må det byttes mye plast ser det ut til. Alt av instrument panel er helt knust. Vet ikke hvordan tilstanden er på gaffelen, motor eller ramme.
Her må det byttes mye plast ser det ut til. Alt av instrument panel er helt knust. Vet ikke hvordan tilstanden er på gaffelen, motor eller ramme.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
boblehue
Live to ride, ride to live.
[album]3790[/album]
Everyting looks better from inside of a motorcycle helmet.
Live to ride, ride to live.
[album]3790[/album]
Everyting looks better from inside of a motorcycle helmet.
- PCP
- Innlegg: 562
- Registrert: 06 okt 2012, 18:29
- Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
- Bosted: Høvik
Re: boblehue's blackbird corner. -- Slutt på XX'n og sesonge
Nei, jeg tenkte meg igrunn at det kanskje ikke florerte av dem, og det er forsåvidt riktig som JohnnyTh nevner at Finn blir flittig brukt ifht verdivurdering. Men ikke dermed sagt at man skal ta til takke med laveste sum som dukker opp der. Flyreiser tviler jeg på at man i utgangspunktet vil få, men jeg syns det er et godt poeng, og en ting du gjerne kan nevne sammen med alt annet som måtte være spesielt for din sykkel.boblehue skrev: Jeg har allerde begynt å se meg etter en ny xx, men det er ikke så veldig mange å velge i. Så sammenligningsgrunnlaget er ikke akkurat noe å skryte av. Ikke bare er det få xx'r til salgs, de er geografisk spredd utover hele landet. Lurer på om de dekker fly til og fra for prøvekjøring? :-) Er ikke akkurat veldig interessert i å kjøpe en sykkel usett og uprøvd.
Nå vet jeg ikke om de velger å reparere eller kondemnere sykkelen enda, jeg håper de velger å kondemnere den da jeg har liten lyst til å kjøre rundt på en sykkel jeg vet har vært kollisjonsskadet, vil aldri kunne stole på den og det vil føles ubehagelig å legge ut på tur. Kommer heller aldri til å kjøpe sykkel som viser tegn på å ha hatt ett hardt møte.
Vedrørende kondemnasjon har jeg ikke så veldig gode forutsetninger til å mene noe siden MC'ene jeg kommer borti stort sett begrenser seg til Buddy. Men jeg pleier å følge litt med på den tidligere nevnte auksjons-nettsiden hvor forsikringsselskapene legger ut vrakene for salg. Noen er skadefri og bare gjenfunnet etter tyveri (eier allerede fått oppgjør), men av skadede og kondemnerte MC'er syns jeg mange ser betydelig mindre skadet ut enn din, og har altså blitt kondemnert. Så vil tro det blir som du vil ha det, sånn ved første øyekast.
Men dersom sykkelen nå står på et verksted, kan det uansett være lurt å bare nevne for dem at du gjerne ser den kondemnert. Dersom det er vanskelig å få tak i ny tilsvarende kan det ellers være en ting som gjør at de er villige til å strekke seg lenger ifht reparasjonskostnader, noe du jo ikke ønsker i dette tilfellet.
Til slutt ble det jo nevnt kontant oppgjør, og dersom den blir kondemnert får du forsåvidt oppgjøret kontant (sykkelens estimerte verdi overført til konto, inkl omreg ol) Men begrepet "kontantoppgjør" betyr normalt at man velger å få cash utbetalt istedenfor å få sykkelen reparert, og gjelder altså når det ikke er snakk om kondemnasjon. Man får pengene og kan reparere selv, eller ta penga og kjøre med den som den er (ikke veldig aktuelt i ditt tilfelle). Men det er da viktig å være klar over at man får langt mindre enn reparasjons-taksten, og prisen det koster å få den reparert på verkstedet. Nøyaktig hvor mye mindre varierer litt, men absolutt alle selskapene trekker fra moms på arbeidspengene, og de fleste halverer også timeprisen, eller enda verre, har en veldig lav fast timepris (godt under halv verkstedpris). Så avhengig av skadens beskaffenhet kan det trekkes ganske mye. men dette er neppe aktuell problemstilling for deg, og skriver jeg mer nå er jeg redd du får enda vondere i hodet. :-)å
Det aller viktigste er jo at hodet/kroppen blir bra, og at du ikke får noe varige men, så får du ta sykkeloppgjøret etterhvert som det kommer.
- Carpa
- Innlegg: 4918
- Registrert: 20 aug 2012, 11:49
- Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
- Bosted: Røyken
Re: boblehue's blackbird corner. -- Slutt på XX'n og sesonge
Kopi av politirapporten gir de ikke ut, men i følge Tore xpolitimann kan du møte opp og få lese på politistasjonen.
Carpa
Carpa
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
- Kawagutten
- Innlegg: 2902
- Registrert: 04 jul 2011, 01:18
- Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
- Bosted: Vestfold
Re: boblehue's blackbird corner. -- Slutt på XX'n og sesonge
Hvis du handler i utlandet behøver du ikke betale toll bare moms for du har jo kanskje mulighet til å få tilbake den gamle og bruke papirer fra den(hvis det trengs) eller bruke deler av den du kjøper(bare ikke hele for da kan det bli en oppbyggingsavgift).Til og med ramma er lovlig å bruke som en del så lenge du har betalt moms.Men får du nok til å kjøpe en tilbake her i norge er det nok det enkleste og mener det er sånn det burde være.Bare å sende pm hvis det skulle være noe så hjelper jeg med det jeg kan :-)
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
- boblehue
- Innlegg: 237
- Registrert: 11 sep 2012, 11:32
- Motorsykkelen din: Honda - CBR 1100 XX SuperBlacbird - 99
- Bosted: Drammen
- Kontakt:
Re: boblehue's blackbird corner. -- Slutt på XX'n og sesonge
Sykkelen blir nå transportert til Geir Hestmann for å bli taksert. Det er jeg veldig fornøyd med da jeg har handlet dekk hos han ved flere anledninger. Geir Hestmann er tidligere roadracing kjører og har høy fokus på sikkerhet og kvalitet, en skikkelig hyggelig fyr er det også.
I morgen tar jeg turen sammen med kjøreutsturet mitt inn slik at jeg kan få erstattet det.
Intercom'n min datt av i sammenstøtet og er borte, men festet på hjelmen, mikrofon og høytalere sitter fortsatt på så jeg håper de dekker den også. Er tross alt par tusenlapper for ny.
I morgen tar jeg turen sammen med kjøreutsturet mitt inn slik at jeg kan få erstattet det.
Intercom'n min datt av i sammenstøtet og er borte, men festet på hjelmen, mikrofon og høytalere sitter fortsatt på så jeg håper de dekker den også. Er tross alt par tusenlapper for ny.
boblehue
Live to ride, ride to live.
[album]3790[/album]
Everyting looks better from inside of a motorcycle helmet.
Live to ride, ride to live.
[album]3790[/album]
Everyting looks better from inside of a motorcycle helmet.
- sankyo
- Innlegg: 566
- Registrert: 12 aug 2013, 14:30
- Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR 1400
- Bosted: Oslo
Re: boblehue's blackbird corner. -- Slutt på XX'n og sesonge
Enig hva gjelder Hestmann og lykke til med resten.
Sent from my Nexus 7 using Tapatalk 2
Sent from my Nexus 7 using Tapatalk 2
Live long and prosper 

- Voodoodoo
- Innlegg: 1077
- Registrert: 07 mai 2012, 22:05
- Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
- Bosted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu
Re: boblehue's blackbird corner. -- Slutt på XX'n og sesonge
Du har krav på kontant utbetaling når det er motpart som er skyld i ulykken.
Har hatt kontant oppgjør i 2 tilfeller på mc og ett tilfelle med bil så dette kan jeg
Når det gjelder det med halvering av timepris og fradrag for mva. Så er det også noe selskapene prøver seg med. Har gått den vegen også. Du har krav på å få utbetalt takst inkl. Mva. Uten fradrag for noe som helst. Er et par rettsavgjørelser i slike saker, husker jeg måtte henvise til det ifb. Med at et selskap prøvde seg en gang jeg fikk en bil seilende i sida.
Det hjelper veldig å være litt teknisk kyndig samt å sette av tid til å være tilstede under taksering, da unngår en lett dyre "misforståelser"
Har en også bilder samt dokumentasjon av tilstand før skade kan dette også bidra til å gi en mer riktig verdivurdering.
Når det gjelder mc i tyskland:
Her er en 04 i Hamburg: http://www.mobile24.no/details.htm?id=1 ... =&lang=nor" onclick="window.open(this.href);return false;
Kommer på ca.90 når alle utgifter er betalt.
Eller denne til ca.94' om du drøyer til etter mars neste år med å betale avgifta:
http://www.mobile24.no/details.htm?id=1 ... =&lang=nor" onclick="window.open(this.href);return false;
Har hatt kontant oppgjør i 2 tilfeller på mc og ett tilfelle med bil så dette kan jeg

Når det gjelder det med halvering av timepris og fradrag for mva. Så er det også noe selskapene prøver seg med. Har gått den vegen også. Du har krav på å få utbetalt takst inkl. Mva. Uten fradrag for noe som helst. Er et par rettsavgjørelser i slike saker, husker jeg måtte henvise til det ifb. Med at et selskap prøvde seg en gang jeg fikk en bil seilende i sida.
Det hjelper veldig å være litt teknisk kyndig samt å sette av tid til å være tilstede under taksering, da unngår en lett dyre "misforståelser"
Har en også bilder samt dokumentasjon av tilstand før skade kan dette også bidra til å gi en mer riktig verdivurdering.
Når det gjelder mc i tyskland:
Her er en 04 i Hamburg: http://www.mobile24.no/details.htm?id=1 ... =&lang=nor" onclick="window.open(this.href);return false;
Kommer på ca.90 når alle utgifter er betalt.
Eller denne til ca.94' om du drøyer til etter mars neste år med å betale avgifta:
http://www.mobile24.no/details.htm?id=1 ... =&lang=nor" onclick="window.open(this.href);return false;
Artificial intelligence is no match for natural stupidity
- PCP
- Innlegg: 562
- Registrert: 06 okt 2012, 18:29
- Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
- Bosted: Høvik
Re: boblehue's blackbird corner. -- Slutt på XX'n og sesonge
Jada, jeg tviler ikke på kompetansen. Selv er jeg på ingen måte noen ekspert på oppgjør, men jeg jobber som takstmann bilskade og har dermed vært med på et 50 talls kondemnasjoner. Så er ofte i nærheten av det, men min jobb slutter når forsikringsselskapet har godkjent taksten min, enten det nå er reparasjon eller kondemnere. Jeg er ikke saksbehandler, og jobber ikke for et forsikringsselskap. Jeg jobber stort sett for å unngå kondemnasjon, fordi en eventuell kondemnasjon innebærer at jeg har masse jobb, samt direkte utgifter, uten å få¨fem flate øre for det. Det er derfor jeg sier det kan være lurt å melde fra til verksted at man ønsker kondemnasjon, hvis det er et tvilstilfelle.Voodoodoo skrev:Du har krav på kontant utbetaling når det er motpart som er skyld i ulykken.
Har hatt kontant oppgjør i 2 tilfeller på mc og ett tilfelle med bil så dette kan jeg![]()

Jeg forstår bare ikke helt hva du egentlig mener med det du skriver om kontant oppgjør.

Jeg har i alle fall aldri vært borti en sak der kunden ikke får kontant-oppgjør, dersom han ønsker det istedenfor å få kjøretøyet reparert. Uavhengig av hvem som har skyld i skaden. Men da sitter man jo der med et vrak, og en slump penger. Ved kondemnering får man alltid kontant oppgjør.
Dette var veldig interessant!Voodoodoo skrev: Når det gjelder det med halvering av timepris og fradrag for mva. Så er det også noe selskapene prøver seg med. Har gått den vegen også. Du har krav på å få utbetalt takst inkl. Mva. Uten fradrag for noe som helst. Er et par rettsavgjørelser i slike saker, husker jeg måtte henvise til det ifb. Med at et selskap prøvde seg en gang jeg fikk en bil seilende i sida.
Det er jo ikke bare noe de prøver seg på, det står som regel ganske klart i vilkårene man har godtatt. Grunnen når det gjelder moms er jo ganske enkelt fordi du som privat-person ikke er MVA-pliktig. Dermed har du ingen krav på MVA på arbeidspengene, med mindre du fremlegger dokumentasjon på at du har betalt MVA.
Hadde satt veldig pris på om du kunne penset meg til de rettsavgjørelsene du har vist til, så jeg kan se detaljene.

- Voodoodoo
- Innlegg: 1077
- Registrert: 07 mai 2012, 22:05
- Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
- Bosted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu
Re: boblehue's blackbird corner. -- Slutt på XX'n og sesonge
Med kontantoppgjør mener jeg at en velger å få utbetalt takst fremfor å få bilen reparert på verksted. I mine forsikringstilfeller har det vært motparts skyld og jeg har da hatt krav på å få utbetalt takst og da inkl. mva.PCP skrev:Jada, jeg tviler ikke på kompetansen. Selv er jeg på ingen måte noen ekspert på oppgjør, men jeg jobber som takstmann bilskade og har dermed vært med på et 50 talls kondemnasjoner. Så er ofte i nærheten av det, men min jobb slutter når forsikringsselskapet har godkjent taksten min, enten det nå er reparasjon eller kondemnere. Jeg er ikke saksbehandler, og jobber ikke for et forsikringsselskap. Jeg jobber stort sett for å unngå kondemnasjon, fordi en eventuell kondemnasjon innebærer at jeg har masse jobb, samt direkte utgifter, uten å få¨fem flate øre for det. Det er derfor jeg sier det kan være lurt å melde fra til verksted at man ønsker kondemnasjon, hvis det er et tvilstilfelle.Voodoodoo skrev:Du har krav på kontant utbetaling når det er motpart som er skyld i ulykken.
Har hatt kontant oppgjør i 2 tilfeller på mc og ett tilfelle med bil så dette kan jeg![]()
![]()
Jeg forstår bare ikke helt hva du egentlig mener med det du skriver om kontant oppgjør.![]()
Jeg har i alle fall aldri vært borti en sak der kunden ikke får kontant-oppgjør, dersom han ønsker det istedenfor å få kjøretøyet reparert. Uavhengig av hvem som har skyld i skaden. Men da sitter man jo der med et vrak, og en slump penger. Ved kondemnering får man alltid kontant oppgjør.
Dette var veldig interessant!Voodoodoo skrev: Når det gjelder det med halvering av timepris og fradrag for mva. Så er det også noe selskapene prøver seg med. Har gått den vegen også. Du har krav på å få utbetalt takst inkl. Mva. Uten fradrag for noe som helst. Er et par rettsavgjørelser i slike saker, husker jeg måtte henvise til det ifb. Med at et selskap prøvde seg en gang jeg fikk en bil seilende i sida.
Det er jo ikke bare noe de prøver seg på, det står som regel ganske klart i vilkårene man har godtatt. Grunnen når det gjelder moms er jo ganske enkelt fordi du som privat-person ikke er MVA-pliktig. Dermed har du ingen krav på MVA på arbeidspengene, med mindre du fremlegger dokumentasjon på at du har betalt MVA.
Hadde satt veldig pris på om du kunne penset meg til de rettsavgjørelsene du har vist til, så jeg kan se detaljene.
Du har krav på å få beløp inkl. mva fordi du som privatperson må betale mva. for både deler og reparasjoner du betaler for for å få kjøretøyet i stand.
Har aldri fått krav om å fremlegge doku på mva.
I det ene tilfellet det ble trøblete fikk jeg hjelp av en jurist hos NAF.
Artificial intelligence is no match for natural stupidity
- PCP
- Innlegg: 562
- Registrert: 06 okt 2012, 18:29
- Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
- Bosted: Høvik
Re: boblehue's blackbird corner. -- Slutt på XX'n og sesonge
Ahh, da tror jeg at jeg endelig forstår hva du mener!Voodoodoo skrev: Med kontantoppgjør mener jeg at en velger å få utbetalt takst fremfor å få bilen reparert på verksted. I mine forsikringstilfeller har det vært motparts skyld og jeg har da hatt krav på å få utbetalt takst og da inkl. mva.
Du har krav på å få beløp inkl. mva fordi du som privatperson må betale mva. for både deler og reparasjoner du betaler for for å få kjøretøyet i stand.
Har aldri fått krav om å fremlegge doku på mva.
I det ene tilfellet det ble trøblete fikk jeg hjelp av en jurist hos NAF.


Kort sagt: At man kan kreve å slippe fratrekk av MVA samt eventuelt nedsatt timepris, dersom det er motparts skyld.
Hvis det er dette som er poenget, høres ikke det helt urimelig ut og jeg skjønne hvordan man kan vinne frem i en tvistesak, da man ikke har inngått noen avtale med motpartens selskap, og dermed heller ikke bør være underlagt deres føringer for verksted-valg og oppgjørs-regler. Men hadde vært veldig interessant å se hvordan disse sakene utspant seg, og detaljene i det. Som feks hvilket selskap det var, hvem sine priser som ble lagt til grunn, om det var kasko eller ansvar, etc.
Har man kasko er det i praksis ikke motpartens selskap som behandler saken. Taksten blir sendt inn til ditt selskap, ditt selskap sine timepriser blir brukt, og det er ditt selskap sine takstmenn som godkjenner. Og du er i utgangspunktet underlagt avtalen du har med ditt selskap, og eventuelle føringer for valg av verksted (en del av selskapene har). Hvis det er slike tilfeller som har ført til full utbetaling etter en runde i rettsystemet har jeg som sagt stor interesse av å se det. Husker du noe som helst som kan gi meg et clue, ca når det var, selskap, bil eller MC...???

- boblehue
- Innlegg: 237
- Registrert: 11 sep 2012, 11:32
- Motorsykkelen din: Honda - CBR 1100 XX SuperBlacbird - 99
- Bosted: Drammen
- Kontakt:
Re: boblehue's blackbird corner. -- Slutt på XX'n og sesonge
Da har jeg vært å tittet på sykkelen og snakket med takstmann på telefon.
Han hadde ikke regnet på det enda men det så ut som kondemnering. Han spurte også hva jeg mente sykkelen var vært og da svarte jeg i forhold til hva jeg må ut med for lignende på finn, litt over 70k.
Han syntes det var for mye og slo opp i boka si å kom med ca 60k. Han sa også at han hadde samme sykkel og modell som min. Jeg sa da at han da var klar over hvor gode de syklene var og spurte om han var villig til å kvitte seg med den for 60k? Da ble det litt stille før han fortsatte med å si han ikke hadde regnet på det. Det blir spennende å se hva slags tilbud som dukker opp.
En annen ting jeg reagerte på når jeg så sykkelen i dag var at restene av instrument panelet var plukket av sykkelen.
Bildet fra inntauingstomt.
Bildet fra verksted etter at takstmann hadde vært der. Kilometertelleren og speedometer var totalt knust i kræsjen og det var ikke mulig å se hvor langt den hadde gått. Kanskje de forsøker å rekonstruere det?
Dette er også tatt på inntauingstomten før den ble flyttet til verksted.
Han hadde ikke regnet på det enda men det så ut som kondemnering. Han spurte også hva jeg mente sykkelen var vært og da svarte jeg i forhold til hva jeg må ut med for lignende på finn, litt over 70k.
Han syntes det var for mye og slo opp i boka si å kom med ca 60k. Han sa også at han hadde samme sykkel og modell som min. Jeg sa da at han da var klar over hvor gode de syklene var og spurte om han var villig til å kvitte seg med den for 60k? Da ble det litt stille før han fortsatte med å si han ikke hadde regnet på det. Det blir spennende å se hva slags tilbud som dukker opp.
En annen ting jeg reagerte på når jeg så sykkelen i dag var at restene av instrument panelet var plukket av sykkelen.
Bildet fra inntauingstomt.
Bildet fra verksted etter at takstmann hadde vært der. Kilometertelleren og speedometer var totalt knust i kræsjen og det var ikke mulig å se hvor langt den hadde gått. Kanskje de forsøker å rekonstruere det?
Dette er også tatt på inntauingstomten før den ble flyttet til verksted.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
boblehue
Live to ride, ride to live.
[album]3790[/album]
Everyting looks better from inside of a motorcycle helmet.
Live to ride, ride to live.
[album]3790[/album]
Everyting looks better from inside of a motorcycle helmet.
- PCP
- Innlegg: 562
- Registrert: 06 okt 2012, 18:29
- Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
- Bosted: Høvik
Re: boblehue's blackbird corner. -- Slutt på XX'n og sesonge
Ikke umulig at de er på jakt etter km-stand, men det kan også tenkes det bare er røsket vekk noe for å se bedre og få med alt i takst? Det er i alle fall noe jeg ofte gjør.
Du får bare stå på krava. Virker jo som dere er drøye 10% fra hverandre nå, så da burde det ikke være umulig å bli enige om noe.
PS; Voodoodoo og jeg har trukket deler av diskusjonen over på PM, og jeg beklager hvis det ble litt mye i din blogg.
Lykke til videre!
Du får bare stå på krava. Virker jo som dere er drøye 10% fra hverandre nå, så da burde det ikke være umulig å bli enige om noe.
PS; Voodoodoo og jeg har trukket deler av diskusjonen over på PM, og jeg beklager hvis det ble litt mye i din blogg.

Lykke til videre!

- boblehue
- Innlegg: 237
- Registrert: 11 sep 2012, 11:32
- Motorsykkelen din: Honda - CBR 1100 XX SuperBlacbird - 99
- Bosted: Drammen
- Kontakt:
Re: boblehue's blackbird corner. -- Slutt på XX'n og sesonge
Bare å diskutere på min blogg så mye dere vil PCP, interessant problemstilling og aktuelt for min situasjon. :-)
Nå har jeg hatt en lengre samtale med en veldig MC interessert og XX fantast av en takst mann og blitt enig om en pris på 65k pluss reg. Jeg får da lov til å plukke av monorack til Givi topboks og fastmontert USB lader. Han forsøkte seg på 60k igjen først, men det sa jeg var helt uaktuelt og opplyste om at jeg var villig til å gå langt for å bevise at dette var ett for lavt tilbud, både med en annen uavhengig takstmann og eventuelt advokat. Da lurte han på hva jeg mente var ett rettferdig oppgjør og jeg svarte rundt 70k. Jeg viste at jeg ikke ville få så mye men la meg der bevist for å se hvor langt han var villig til å strekke seg og vi havnet på 65k pluss reg. Da har jeg fortsatt helt strøkne originalpotter, manifold og midtstøtte liggende i garasjen som jeg kan få solgt for ca 5000,- Så da er vi ganske i nærheten av hva jeg ønsket å sitte igjen med for sykkelen.
Så alt i alt er jeg fornøyd med oppgjøret og nå gjenstår det bare å finne en ny XX til neste sesong...
Har tittet litt på mobile24 etter en ny XX, men er usikker på hva totalprisen blir ferdig registrert på norske veier. Hvis man legger til transportkostnader o.l. så kan man fort havne på norske priser?
Kommer til å satse på å anskaffe en 2001 modell eller nyere..
Nå har jeg hatt en lengre samtale med en veldig MC interessert og XX fantast av en takst mann og blitt enig om en pris på 65k pluss reg. Jeg får da lov til å plukke av monorack til Givi topboks og fastmontert USB lader. Han forsøkte seg på 60k igjen først, men det sa jeg var helt uaktuelt og opplyste om at jeg var villig til å gå langt for å bevise at dette var ett for lavt tilbud, både med en annen uavhengig takstmann og eventuelt advokat. Da lurte han på hva jeg mente var ett rettferdig oppgjør og jeg svarte rundt 70k. Jeg viste at jeg ikke ville få så mye men la meg der bevist for å se hvor langt han var villig til å strekke seg og vi havnet på 65k pluss reg. Da har jeg fortsatt helt strøkne originalpotter, manifold og midtstøtte liggende i garasjen som jeg kan få solgt for ca 5000,- Så da er vi ganske i nærheten av hva jeg ønsket å sitte igjen med for sykkelen.
Så alt i alt er jeg fornøyd med oppgjøret og nå gjenstår det bare å finne en ny XX til neste sesong...
Har tittet litt på mobile24 etter en ny XX, men er usikker på hva totalprisen blir ferdig registrert på norske veier. Hvis man legger til transportkostnader o.l. så kan man fort havne på norske priser?
Kommer til å satse på å anskaffe en 2001 modell eller nyere..
boblehue
Live to ride, ride to live.
[album]3790[/album]
Everyting looks better from inside of a motorcycle helmet.
Live to ride, ride to live.
[album]3790[/album]
Everyting looks better from inside of a motorcycle helmet.
Re: boblehue's blackbird corner. -- Slutt på XX'n og sesonge
...kjøreutstyr da, blir fort mange tusen der også, som du skal ha dekt..?