LordShaft skrev:Hehe Ingen grunn til å angre på sine invisteringer. Hvor mange rundt om sitter ikke med splitter ny MAC å bruker den bare til internett surfing
Er bare viktig å poengtere at en ikke trenger allverden av utstyr for å kunne ta veldig gode bilder og få gode minner :-)
Ja, hvem har vel bruk for en BMW 1000 med 2 r-er - i Norge! er jo også en nærliggende paralell.
Hahaha.... det skal sies at jeg også sitter på en Mac, har x antall eple produkt i heimen og kan strengt talt si at jeg har brukt mye penger på unødvendigheter
LordShaft skrev:Hehe Ingen grunn til å angre på sine invisteringer. Hvor mange rundt om sitter ikke med splitter ny MAC å bruker den bare til internett surfing
Er bare viktig å poengtere at en ikke trenger allverden av utstyr for å kunne ta veldig gode bilder og få gode minner :-)
Ja, hvem har vel bruk for en BMW 1000 med 2 r-er - i Norge! er jo også en nærliggende paralell.
Hahaha.... det skal sies at jeg også sitter på en Mac, har x antall eple produkt i heimen og kan strengt talt si at jeg har brukt mye penger på unødvendigheter
Gleder kan ikke måles i penger
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
Hvilke programmer bruker dere til å redigere bildene deres?
Jeg bruker Pixelmator til de småjusteringene jeg har behov for (sitter med mac) Har ikke tid eller ork til å sette meg inn i Adobe igjen, brukte det tidlig på 2000 tallet en gang
LordShaft skrev:Hvilke programmer bruker dere til å redigere bildene deres?
Jeg bruker Pixelmator til de småjusteringene jeg har behov for (sitter med mac) Har ikke tid eller ork til å sette meg inn i Adobe igjen, brukte det tidlig på 2000 tallet en gang
Bringisen skrev:Her er noen av mine bilder med vann , vann er gøy... :-)
]
Flott bilde av Far Saga
Flott bilde ja!
Akkurat hjemme igjen fra en måned på Far Saga nå!
Et lite bilde fra dekket på Far Saga lettere redigert med Instagram (en veldig fin app for fotoglade personer... )
Hehe , der ser man. Med Instagram kan man altså få nesten samme selektive dybdeskarphet som man må ha FF kamera og objektiver med blender f1.4. Av og til kan man bli skikkelig irritert på disse nye programmene. Man hadde nok sett bedre forskjell om man hang bildet på veggen i 1,5x1m men tøft bilde var det
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
LordShaft skrev:Hvilke programmer bruker dere til å redigere bildene deres?
Etter å ha vurdert pris, funksjoner og behov så fant jeg ut at Pixelmator var det rette for meg også.
Photoshop-produktene blir for dyre og avanserte for mitt behov.
Nå skal det sies at Photoshop produktene har blitt både bedre og billigere , kjøpte nylig Photoshop Elements 11 til ca 900,- og det er blitt svært likt storebror CS til 11000,-
Ellers er jo Lightroom et flott program , jeg har LR 4 men synes bildestørrelsen i visningsvinduet blir litt lite i standard visning.
Dessuten har Elements litt flere verktøy.
Men som Erling sier så er jo for Canonbrukere det medfølgende programmet helt supert for de mest vanlige justeringer , dessuten er det enkelt å bruke.
Jeg vet at det ikke er alle som er enig , men jeg bruker alle tre litt om hverandre.
For MAC brukere er jo også Aperture et flott program.
Jeg har akkurat fått en ny PC med Windows 8 og det er noen som sier at det medfølgende fotoprogrammet der er enkelt og greit for enkel bilderedigering. Har ikke prøvd dette ennå.
Pixelmator er overraskende bra med tanke på prisen:-)
Er også en utrolig fin ting at de har egen turtorial side der de forklarer med film på alle effektene og hvordan en bruker programmet. Ekstremt enkelt og effektivt :-)
Står på trappene til å kjøpe mitt første speilreflekskamera nå, har kuttet ned antall kandidater til Nikon D3200, Canon EOS 650D og Pentax K5II.
Pentax har den fordelen at det tåler ruskevær og støv.
Har gått å lura på skikkelig kamera lenge nå og siden jeg stikker en tur til kenya til sommer'n så må det handles inn før den tid.
Noen som har meninger og anbefalinger rundt de tre kandidatene....
Ja jeg veit jeg må ha linser også, men først må jeg bestemme meg for kamerahus.
Artificial intelligence is no match for natural stupidity
Har hatt speilrefleks og kompakt omhverandre, men har vel havnet mer og mer over på kompakt.
Kompakt rett og slett fordi det blir med på tur. Speilrefleksen har en tendens bare til å bli liggende hjemme og støve, pluss at gode linser koster en liten formue.
Sony NEX5 var det jeg brukte forrige sesong, men denne sesongen blir det RX100 som skal få bli fast inventar i jakkelommen.
Så langt rimelig imponert over linseskarphet og generell kvalitet på bildene til RX100.
Her et bilde av Operaen som jeg synes ble bra - jpg rett fra kameraet uten etterbehandling
2349597.jpg
Bruker mest DxO Labs produktene til hhv linsekorrigering og film-simulering. Evt i kombinasjon med Corel PSP X4 med Nik Color Efex Pro (anbefalt... finnes for Lightroom også)
For HDR bruker jeg Dynamic Photo HDR 5 og da kan bildet over bli slik:
DSC00349_hdr2.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av RuneMC den 21 jan 2013, 12:14, redigert 1 gang totalt.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul. RuneMC's foto på Flickr Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
Bringisen skrev:Hehe , der ser man. Med Instagram kan man altså få nesten samme selektive dybdeskarphet som man må ha FF kamera og objektiver med blender f1.4. Av og til kan man bli skikkelig irritert på disse nye programmene. Man hadde nok sett bedre forskjell om man hang bildet på veggen i 1,5x1m men tøft bilde var det
Bildet er tatt med 60D faktisk! (Sigma 17-70mm F2,8) Var en tur innom Galaxy Tab'en og instagram for litt farge touch-up!
Får ikke til den fargesammensetningen med min slitne HTC... (får vel begynne å kjøpe mobil etter kamera ikke byggekvalitet!)
BMW K1100RS -93
Suzuki DR350S -90 - under oppbygging!
Kawasaki skrev:På linsa på kameraet mitt står det :
1:2.8-3.1 10xoptical zoom f=5.7-57mm
Noen som kan forklare hva dette betyr?
Skal forsøke:
2,8-3,1: dette forteller at linsa kan åpne sin blender mellom 1/2,8 del av sin fulle åpning og 1/3,1, (varierer ed zoom).
Ei lyssterk linse har typisk en lav verdi her, feks 1,4..disse er dyrere enn feks ei 5,6-linse.
10*optisk zoom: du kan forstørre objektet 10ggr optisk, (i motseting til digitalzoom som kan gjøres i kamerat, eller typisk på en pc, (forringer kvaliteten iom du "strekker" pixlene).
f=5,7-57mm: brennvidden..henger sammen med hvor me du zoomer/forstørrer, feks har man linser som kan zoome hele 28-200mm. Her kan gjerne noen andre si noe mer utfyllende.
Godtvoksen skrev:Her var det mange fine bilder. Dette var moro...
Min fotointeresse har vært litt berg og dalbane, men ligger der hele tiden og murrer.
Jeg har følgende utstyr:
Kamerahus:
Canon 20D
Canon 1D Mk II
Objektiver:
Canon EF 70-200mm F2.8L IS II USM
Canon EF 17 - 40 mm 1:4 L USM
Sigma 105mm F2.8 EX DG OS HSM Macro
Canon EF 85mm F1.8 USM
Også har jeg et svært godt og tungt stativ, som jeg stadig lurer på hvordan jeg best kan få med meg på MC-tur...
Hadde vært hyggelig å lagt opp til egen foto-tur. Kanskje øve på å ta noen fine MC-bilder...
En fototur hadde vært artig ja. Burde vel da hatt et fast tema, feks "MC i sving". Da får man prøvd seg litt med lukkertider, blenderåpning osv.
ZZR-Erling skrev:
En fototur hadde vært artig ja. Burde vel da hatt et fast tema, feks "MC i sving". Da får man prøvd seg litt med lukkertider, blenderåpning osv.
Voodoodoo skrev:Står på trappene til å kjøpe mitt første speilreflekskamera nå, har kuttet ned antall kandidater til Nikon D3200, Canon EOS 650D og Pentax K5II.
Pentax har den fordelen at det tåler ruskevær og støv.
Har gått å lura på skikkelig kamera lenge nå og siden jeg stikker en tur til kenya til sommer'n så må det handles inn før den tid.
Noen som har meninger og anbefalinger rundt de tre kandidatene....
Ja jeg veit jeg må ha linser også, men først må jeg bestemme meg for kamerahus.
Pentax K5II er et knall kamera som tåler ganske mye fukt og støv har jeg lest , dessuten er det en stor gruppe entusiaster som sverger til Pentax. Etter Canon hadde jeg sikkert valgt et Pentax , men synes ennå det ikke er like godt utvalg i objektiver.
Bildekvaliteten skal være veldig bra og det får god kritikk b.l.a fra http://www.dpreview.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Når du sier at du vil finne et kamerahus først så ville jeg tenkt meg litt om der og sett litt på hvilke objektiver som finnes til gode priser. Som sagt så er objektivet mye viktigere enn kamerahuset. Men selvfølgelig bør kamerahuset passe hendene og menysystemet være lett.
Bringisen skrev:
Når du sier at du vil finne et kamerahus først så ville jeg tenkt meg litt om der og sett litt på hvilke objektiver som finnes til gode priser. Som sagt så er objektivet mye viktigere enn kamerahuset.
Jeg slutter med 100% til dette. Det er stort bruktmarked for objektiver til Canon. Det største utvalget av brukutstyr i Norge tror jeg du finner du på foto.no. Her er link til objektiver:
Kawasaki skrev:På linsa på kameraet mitt står det :
1:2.8-3.1 10xoptical zoom f=5.7-57mm
Noen som kan forklare hva dette betyr?
Ja , da ser jeg at du mest sannsynlig har et fast og innebygget zoomobjektiv med ganske så grei lysstyrke.
Lysstyrken er det samme som blender og på dette er største blender f2.8 på vidvinkel (når du har zoomet helt ut) og største blender 3,1 på tele ( eller når du har zoomet helt inn)
At det står f foran 5.7-57mm synes jeg virker rart da betegnelsen f står for blender. 5,7mm-57mm er hvor mye zoom du har altså 10X5,7mm er 57mm. Du har 5,7mm på vidvinkel og 57mm på tele.
Siden dette sikkert er et kompaktkamera eller en "ikke speilrefleks" så må man gange 5,7mm med bildebrikkens størrelse for å samsvare med andre objektiver.
F.eks så vil et fullformatskamera har en brikke som gir 1xbrennvidden , altså om man har en 10mm vidvinkel så er det 10mm på fullformat.
Har man en såkalt cropbrikke som gir 1,6x brennvidde på Canon og 1,5x brennvidde på Nikon , da vil samme 10mm vidvinkel bli 1,6x10mm som er 16mm sammenlignet med fullformat osv.
Jeg vil anta at ditt objektiv vil være 5x brennvidde som gir 5,7mmx5=ca 28mm og 57mmx5=285mm , altså ca 28-300mm zoom.
Godtvoksen skrev:Her var det mange fine bilder. Dette var moro...
Min fotointeresse har vært litt berg og dalbane, men ligger der hele tiden og murrer.
Jeg har følgende utstyr:
Kamerahus:
Canon 20D
Canon 1D Mk II
Objektiver:
Canon EF 70-200mm F2.8L IS II USM
Canon EF 17 - 40 mm 1:4 L USM
Sigma 105mm F2.8 EX DG OS HSM Macro
Canon EF 85mm F1.8 USM
Også har jeg et svært godt og tungt stativ, som jeg stadig lurer på hvordan jeg best kan få med meg på MC-tur...
Hadde vært hyggelig å lagt opp til egen foto-tur. Kanskje øve på å ta noen fine MC-bilder...
Virkelig lekkert
Bringisen skrev:
Når du sier at du vil finne et kamerahus først så ville jeg tenkt meg litt om der og sett litt på hvilke objektiver som finnes til gode priser. Som sagt så er objektivet mye viktigere enn kamerahuset.
Jeg slutter med 100% til dette. Det er stort bruktmarked for objektiver til Canon. Det største utvalget av brukutstyr i Norge tror jeg du finner du på foto.no. Her er link til objektiver:
Ja og kvalitetsobjektiver holder seg godt i pris , slik at om man kjøper et pent brukt objektiv så kan man få det samme igjen om man synes objektivet ikke svarte til forventningene.