Gode argument for kjøring mellom feltene (lane-splitting)
- Carpa
- Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Re: Gode argument for kjøring mellom feltene (lane-splitting
Ikke noe sensasjonelt med dette men artig å se at jenter også tør å bedrive lanesplitting. Jeg har inntrykk av at jenter er med skeptiske til dette enn guttene
[video]http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... 8dQHAk15u0[/video]
[video]http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... 8dQHAk15u0[/video]
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
-
- Motorsykkelen din: Honda NTV 650 Revere 1991
Har såvidt begynt å utforske dette. Jeg splitter, men bare når køen står og når det er betydelig med tid å tjene på det. Med andre ord, om jeg tror jeg kommer med på det neste grønne lyset, lar jeg det være. Mitt inntrykk av bilister er at de aller fleste forholder seg nøytrale til meg, mens ganske mange gir meg litt ekstra plass. Folk som sperrer med vilje er sjeldne.
Så lenge det skjer i trygge former, må selv misunnelige bilister innrømme at mellomkjøring bare er av det gode. Det blir jo en ekstra plass til dem i køen, i forhold til om vi hadde tatt opp et helt felt, som vi ville gjort om vi fulgte deres rettferdighetssans.
Så lenge det skjer i trygge former, må selv misunnelige bilister innrømme at mellomkjøring bare er av det gode. Det blir jo en ekstra plass til dem i køen, i forhold til om vi hadde tatt opp et helt felt, som vi ville gjort om vi fulgte deres rettferdighetssans.
Jobber på Fornebu og kjører bil østover/vestover på E18 daglig. Filsplitting er ok det, men når bilene er kommet opp i ca 60, synes jeg at mc'ene burde roe seg helt ned med dette. 

- SuperMorten
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Jeg splitter også. Fra Oslo til Drammen
rop men helt seriøst må jeg ta meg selv i nakken og riste meg litt. Jeg må skjerpe meg. Jeg tror jeg begynner å bli litt for tøff i trynet. Har oppdaget at jeg splitter fortsatt selv om farta på køen er økende og min fart har passert 80. Det er ikke helt bra. Marginene blir veldig små når det går så fort. Men for all del. Jeg sparer mye tid, og innbiller meg selv at jeg ikke tar store sjanser. Og de aller fleste bilister er veldig flinke. Har ennå ikke møtt noen som går inn for å blokkere meg, selv om speilene på nyere BMW-biler ikke virker... Jo dyrere bil, jo dårligere speil..
Sent from my GT-I9300

Sent from my GT-I9300
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Dersom noen skifter en cd, eller fikler med lignende, kan det bli ens siste splitt..
-
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Når bilene kommer opp i rundt 30 sier jeg stopp-da kan de skifte fil/sige mot midten litt for fort for min smak.
skulle jeg komme borti/tryne i særlig større fart blir en fort overkjørt..
men er en villig til å satse litt kommer en jo fortere frem...(Jeg HAR jo benyttet meg av dette)
men jeg trenger ikke satse liv og lemmer for å rekke jobb...er jeg på tur er det vanligvis ikke stillestående kø...
skulle jeg komme borti/tryne i særlig større fart blir en fort overkjørt..

men er en villig til å satse litt kommer en jo fortere frem...(Jeg HAR jo benyttet meg av dette)

men jeg trenger ikke satse liv og lemmer for å rekke jobb...er jeg på tur er det vanligvis ikke stillestående kø...
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
Splitter som regel bare når køen står stille eller går i gangfart. Synes det blir for hasardiøst med større fart. Man ligger tross alt konstant i bilers blindsone. Jeg tør litt mer etter at jeg fikk ny sykkel som bråker mer, da hører de ofte at jeg kommer.
- Löwe
- Motorsykkelen din: Triumph Explorer 1200 2012
Kjører mellom i køen på E6 sørfra (den starter på Kolbotn) hver dag fra April til Oktober. Kun ganske tidlig i sesongen at det er litt "krøll", så blir alle vant til MC'ene.
Selv vogntog flytter seg for at jeg skal få plass...det vil si de med trekkvogner med najonalitetskjennetegn "N". Står det "LT" eller annet får du ikke en millimeter, de sitter vel og sover etter en altfor lang dag på jobb....
Mitt største problem er andre MC'er. Tar ofte igjen førere som ikke ser i speilene og følger med bak. Noen ganger ligger vi opptil fire andre MC'er i kø etter en som ikke vil legge seg inn i køen i 10 sekunder for å slippe forbi andre som er mer erfarne.
Møter noen ganger blikket til føstemann i speilet, da ser han (ja HAN) meg garantert, men vil ikke slippe forbi. Om det er prestisje eller annet vet jeg ikke, men det er ganske håpløst. Da er det jo ikke en uerfaren fører, det ser du på kjøring og oppførsel.
Ennå verre for kona. Når hun endelig kommer forbi en litt mer usikker fører og han (ja, HAN) ser det lange håret mister han alle hemninger og tvil om egen kompetanse og skal absolutt forbi henne igjen. Det er rart. Mange forunderlige situasjoner oppstår, her om dagen var det en som veltet i forsøket på å kjøre forbi henne igjen ved en underlig manøver mellom to biler for å bruke avkjøringsfeltet til forbikjøring....det ble for bratt vinkel og han mistet all fart og kontroll...
Det kan bli dyrt å skulle illudere en alfahann når du ikke er det. Vi mennesker er rare...
Selv vogntog flytter seg for at jeg skal få plass...det vil si de med trekkvogner med najonalitetskjennetegn "N". Står det "LT" eller annet får du ikke en millimeter, de sitter vel og sover etter en altfor lang dag på jobb....
Mitt største problem er andre MC'er. Tar ofte igjen førere som ikke ser i speilene og følger med bak. Noen ganger ligger vi opptil fire andre MC'er i kø etter en som ikke vil legge seg inn i køen i 10 sekunder for å slippe forbi andre som er mer erfarne.
Møter noen ganger blikket til føstemann i speilet, da ser han (ja HAN) meg garantert, men vil ikke slippe forbi. Om det er prestisje eller annet vet jeg ikke, men det er ganske håpløst. Da er det jo ikke en uerfaren fører, det ser du på kjøring og oppførsel.
Ennå verre for kona. Når hun endelig kommer forbi en litt mer usikker fører og han (ja, HAN) ser det lange håret mister han alle hemninger og tvil om egen kompetanse og skal absolutt forbi henne igjen. Det er rart. Mange forunderlige situasjoner oppstår, her om dagen var det en som veltet i forsøket på å kjøre forbi henne igjen ved en underlig manøver mellom to biler for å bruke avkjøringsfeltet til forbikjøring....det ble for bratt vinkel og han mistet all fart og kontroll...
Det kan bli dyrt å skulle illudere en alfahann når du ikke er det. Vi mennesker er rare...
- jhn
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Jeg må si det var litt befriende (eller hva man skal kalle det) å lese et kritisk innlegg om motorsyklister ... fra en motorsyklist. Gjennomgangstonen blandt motorsyklister er gjerne en annen .... "motorsyklister er overlegne alle andre trafikkanter, og de aller fleste bilister og syklister er noen blinde egoistiske drittsekker som ikke har noe på offentlig vei og gjøre"Löwe skrev:Kjører mellom i køen på E6 sørfra (den starter på Kolbotn) hver dag fra April til Oktober. Kun ganske tidlig i sesongen at det er litt "krøll", så blir alle vant til MC'ene.
- taco
- Motorsykkelen din: 02' Yamaha xj900 Diversion
Helt enig med dere der! Det er mange motorsyklister som egentlig ikke skulle vært på veien. Ser jo stadig de som splitter selv om "køen" går i 60 km og mer.. :-)å Da kan de ha det så godt hvis det skjer noe.
Vi må slutte å heve oss over alle "idiotene" i biler!
Husk SAMHANDLING i trafikken, da glir det så mye bedre. Om du kommer hjem 10 minutter senere - så kommer du i hvert fall hjem! De der hjemme venter på deg.

Vi må slutte å heve oss over alle "idiotene" i biler!
Husk SAMHANDLING i trafikken, da glir det så mye bedre. Om du kommer hjem 10 minutter senere - så kommer du i hvert fall hjem! De der hjemme venter på deg.

2012: 7500 km
2013: 7400 km(mindre? Hmm..)
2013: 7400 km(mindre? Hmm..)
-
- Motorsykkelen din: Honda CB 1100 F - 1983
Er det plass er det lov!
Jeg blinker litt med lysa på de som ennå holder på med morgensminken i bilen og slikt. Noen ganger må kanskje motoren ruses litt for å få oppmerksomheten. "Alle" gir rom for forbikjøring. Å tute på biler har jeg til dags dato ikke gjort, men jeg gjør det gjerne om behovet skulle melde seg. Ellers føler jeg "blikkontakt" og de former for hilsing som lar seg gjøre forsvarlig på sykkel er fint. Det blir folk i bedre humør av, og jeg tror virkelig bilistene også er langt mer obs på motorsyklistene som kommer bak meg videre på turen. I god tro føler jeg meg som en grei ambassadør på to hjul.. Fingeren har holdt seg i skinnet ennå..
Men forbi skal jeg, og jeg kjører forbi alt og alle - såklart uten å presse folk av veien.
Og forresten; går filskifte venstre/høyre (slalom baby) for det samme som lanesplitting? Når trafikken går i 60km/t + ligger jeg ikke på filstripa i 80km/t +, men pendler friskt og fint forbi biler allikevel. Er det to sider av samme sak?
Motorsykkel er for meg et daglig fremkomstmiddel fremfor bil i både regn og sol, uten unntak. Med unntak av kjøregleden og de gode turene, er tiden spart på køkjøring ca. 50% årsak til at jeg kjører MC. Det er mildt sagt helt genialt. For hver tur jeg tar og hver bil jeg passerer i de milelange køene tror jeg at mange gradvis blir mer og mer interessert i å kjøre MC/scooter. I Paris står tohjulinger parkert problemfritt i lang rekke på fortauene og de er overalt i trafikkbildet. Her i Oslo risikerer jeg parkeringsbot for å parkere diskré inntil fortausgjerdet langs Mosseveien når vi skal i båthavna.......
10% bilister på MC = 40% mindre kø sa noen?

Jeg blinker litt med lysa på de som ennå holder på med morgensminken i bilen og slikt. Noen ganger må kanskje motoren ruses litt for å få oppmerksomheten. "Alle" gir rom for forbikjøring. Å tute på biler har jeg til dags dato ikke gjort, men jeg gjør det gjerne om behovet skulle melde seg. Ellers føler jeg "blikkontakt" og de former for hilsing som lar seg gjøre forsvarlig på sykkel er fint. Det blir folk i bedre humør av, og jeg tror virkelig bilistene også er langt mer obs på motorsyklistene som kommer bak meg videre på turen. I god tro føler jeg meg som en grei ambassadør på to hjul.. Fingeren har holdt seg i skinnet ennå..
Men forbi skal jeg, og jeg kjører forbi alt og alle - såklart uten å presse folk av veien.

Og forresten; går filskifte venstre/høyre (slalom baby) for det samme som lanesplitting? Når trafikken går i 60km/t + ligger jeg ikke på filstripa i 80km/t +, men pendler friskt og fint forbi biler allikevel. Er det to sider av samme sak?

Motorsykkel er for meg et daglig fremkomstmiddel fremfor bil i både regn og sol, uten unntak. Med unntak av kjøregleden og de gode turene, er tiden spart på køkjøring ca. 50% årsak til at jeg kjører MC. Det er mildt sagt helt genialt. For hver tur jeg tar og hver bil jeg passerer i de milelange køene tror jeg at mange gradvis blir mer og mer interessert i å kjøre MC/scooter. I Paris står tohjulinger parkert problemfritt i lang rekke på fortauene og de er overalt i trafikkbildet. Her i Oslo risikerer jeg parkeringsbot for å parkere diskré inntil fortausgjerdet langs Mosseveien når vi skal i båthavna.......

10% bilister på MC = 40% mindre kø sa noen?
- jongsanim
- Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013
Lanesplittet daglig i Operatunnellen til og fra jobb (Holmlia - Røa), men kun ved veldig saktegående og stillestående kø. Som regel holder det å legge seg i filen helt til høyre, virker som om folk er redde for å ligge der og stamper heller i stillestående kø i midtre og vesntre felt
Vet ikke helt hvordan det blir når jeg kjøper cruiser, ser for meg at styret er bredere enn på min forrige sykkel, og jeg har vel ikke like godt overblikk, men dog gir nok potta litt mer lyd fra seg..
Og må forøvrig si meg helt enig, det finnes mange idioter på MC også

Vet ikke helt hvordan det blir når jeg kjøper cruiser, ser for meg at styret er bredere enn på min forrige sykkel, og jeg har vel ikke like godt overblikk, men dog gir nok potta litt mer lyd fra seg..
Og må forøvrig si meg helt enig, det finnes mange idioter på MC også

Slettet
Sist redigert av xj6 den 16 mar 2022, 16:04, redigert 1 gang totalt.
BMW R1250GS bestilt
x Yamaha FJR1300 AE 2016
x Yamaha XJ6 Diversion 2013
x Suzuki GSX750ES 1982
x Suzuki GSX750 1977
x Kawasaki KH100
x Yamaha FJR1300 AE 2016
x Yamaha XJ6 Diversion 2013
x Suzuki GSX750ES 1982
x Suzuki GSX750 1977
x Kawasaki KH100
- jongsanim
Han kjører tøffere og raskere mellom stillestående trafikk enn jeg gjør på åpen vei :oxj6 skrev:Hei, bestilte ny sykkel tidligere i år, og for å korte ned ventetiden ble det kikket litt på youtube av diverse vidoer av samme sykkel. Imidlertid var sykkelen av mindre interesse akkurat på denne filmen. Lane splitting på det verste.
Ikke prøv å gjenta dette, mannen er splitt pine gal både når det gjelder kjøring og prating.
http://www.youtube.com/watch?v=zKpnJ1jFcLU
Hvis han ikke ender opp i en stygg ulykke vet jeg ikke hva. ..
- PCP
- Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Jeg er absolutt helt for lane-splitting, og gjør det selv. Og jeg gjør mitt aller beste for å tilrettelegge og gi fri bane for tohjulingene når jeg kjører bil.
Men lurer litt på om jeg er alene om å ikke helt uten videre kjøpe argumentasjonen i video fra post nr 1?. Mitt syn er at man må betrakte alle rundt seg som blinde idioter, og selv om man med erfaring blir ganske god til å spå hva bilene sannsynligvis kommer til å forta seg de nærmeste sekundene, så oppfatter jeg lane-splitting som noe av det mest risikable og mentalt krevende jeg foretar meg på MC. Og hvis jeg ikke misset noe så var vel også den statistikken noe mangelfull. At de blir mindre sjansen for påkjørsel bakfra av å suse mellom bilene tror jeg så gjerne, men at man totalt sett er mindre utsatt enn om man holder seg i køen skurrer litt for meg.
Det snakkes om å ta kontroll over egen situasjon og i den grad det er mulig er jo det for all del en bra ting. Jeg øker feks avstanden til bilen foran hvis bilen bak ligger veldig nære, for å gi bilen bak litt bedre tid til å stoppe om det blir bråstopp, men ved lane-splitting er man uansett i veldig stor grad prisgitt hva alle "idiotene" finner på.
Men lurer litt på om jeg er alene om å ikke helt uten videre kjøpe argumentasjonen i video fra post nr 1?. Mitt syn er at man må betrakte alle rundt seg som blinde idioter, og selv om man med erfaring blir ganske god til å spå hva bilene sannsynligvis kommer til å forta seg de nærmeste sekundene, så oppfatter jeg lane-splitting som noe av det mest risikable og mentalt krevende jeg foretar meg på MC. Og hvis jeg ikke misset noe så var vel også den statistikken noe mangelfull. At de blir mindre sjansen for påkjørsel bakfra av å suse mellom bilene tror jeg så gjerne, men at man totalt sett er mindre utsatt enn om man holder seg i køen skurrer litt for meg.
Det snakkes om å ta kontroll over egen situasjon og i den grad det er mulig er jo det for all del en bra ting. Jeg øker feks avstanden til bilen foran hvis bilen bak ligger veldig nære, for å gi bilen bak litt bedre tid til å stoppe om det blir bråstopp, men ved lane-splitting er man uansett i veldig stor grad prisgitt hva alle "idiotene" finner på.
Ja det kan nok være en god ide og tone det hele ned når farten går opp. Jobber også på Fornebu, men heldigvis er jeg bare på E18 fra Høvik kirke og innover og velger vanligvis bil som våpen på turen. Antallet motorsykler på strekningen er jo helt fascinerende, og jeg syns de fleste kjører bra. Men så er det en del som nok ødelegger litt for vårt "gode rykte", og som etter mitt syn viser nokså dårlig dømmekraft med sin enorme tiltro til bilistenes oppførsel rundt seg.ZZR-Erling skrev:Jobber på Fornebu og kjører bil østover/vestover på E18 daglig. Filsplitting er ok det, men når bilene er kommet opp i ca 60, synes jeg at mc'ene burde roe seg helt ned med dette.
- Carpa
Fy flate, snakk om å leke med livet....xj6 skrev:Hei, bestilte ny sykkel tidligere i år, og for å korte ned ventetiden ble det kikket litt på youtube av diverse vidoer av samme sykkel. Imidlertid var sykkelen av mindre interesse akkurat på denne filmen. Lane splitting på det verste.
Ikke prøv å gjenta dette, mannen er splitt pine gal både når det gjelder kjøring og prating.
http://www.youtube.com/watch?v=zKpnJ1jFcLU
Stemmen og temperamentet minnet meg sterkt om denne fyren her

[video]http://www.youtube.com/watch?v=Qs7k5WWOZIM[/video]
Blogg
- Alas
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger 800 XC 2013
Å dæven Carpa, det er blant de villere tingene jeg har sett...
-
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Kontakt:
Det der var faen meg sjukt. 120 mellom bilene på den måten, djizes
-
litt ringveien i Paris følelse...der kom scootere og Mc på alle sider og i veldig god fart... :-)å
[video]http://www.youtube.com/watch?v=ZiivJSXFkE0[/video]
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- Carpa
Drive in peace.... Drive with care eehhhh
Carpas Crap a talk
Carpas Crap a talk
Blogg
- jongsanim
Dette gjør meg sikkert til en dårlig person, men på 17:30 smilte jeg bredtmekkern skrev:litt ringveien i Paris følelse...der kom scootere og Mc på alle sider og i veldig god fart... :-)å

-
spesielt når det ikke var noen grunn til å tryne der..utenom manglende ferdigheter...men hey- han hadde jo hatt flaks lenge da..jongsanim skrev:Dette gjør meg sikkert til en dårlig person, men på 17:30 smilte jeg bredt

当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- PCP
Haha, godt observert, det er faktisk spot on!Carpa skrev:
Stemmen og temperamentet minnet meg sterkt om denne fyren her![]()
[video]http://www.youtube.com/watch?v=Qs7k5WWOZIM[/video]

Ellers er jeg også enig i at det var en passende avslutning.
- PCP
Her om dagen fikk jeg og min kollega oss en god latter da vi var på vei tilbake til jobb på Fornebu, og det fikk meg til å tenke på denne diskusjonen om lane-splitting.
For dem som er kjent i området trengs ingen forklaring, men det var altså på Ring-3 som er 70kmt tofelts vei, og retning fra Sinsenkrysset/Smestad som munner ut på E18 retning drammen og Snarøya/Fornebu. Veien deler seg i utløpet av Granfoss-tunnellen, venstre felt går da til Fornebu, og høyre til E18 vest/sør. I ettermiddags-rushen er det veldig ofte stillestående kø i høyre felt som vel kan være ca 1 km lang, mens det i venstre felt aldri er kø på den tiden (med unntak av snikende biler, som ingen så vil slippe inn i høyre felt).
Men i alle fall, her sto det en pliktoppfyllende kar på en eller annen sport-touring sykkel og sluret seg frem opp bakken inni tunnellen, i høyre felt. Jeg er ikke så knallhard på lane-splitting selv, og må ikke for en hver pris stå forrest i alle lyskryss, men MC i køen i Granfoss-tunnellen har jeg bare aldri sett før!
(Kjører der flere ganger hver dag, ofte 15-16-tiden.)
For dem som er kjent i området trengs ingen forklaring, men det var altså på Ring-3 som er 70kmt tofelts vei, og retning fra Sinsenkrysset/Smestad som munner ut på E18 retning drammen og Snarøya/Fornebu. Veien deler seg i utløpet av Granfoss-tunnellen, venstre felt går da til Fornebu, og høyre til E18 vest/sør. I ettermiddags-rushen er det veldig ofte stillestående kø i høyre felt som vel kan være ca 1 km lang, mens det i venstre felt aldri er kø på den tiden (med unntak av snikende biler, som ingen så vil slippe inn i høyre felt).
Men i alle fall, her sto det en pliktoppfyllende kar på en eller annen sport-touring sykkel og sluret seg frem opp bakken inni tunnellen, i høyre felt. Jeg er ikke så knallhard på lane-splitting selv, og må ikke for en hver pris stå forrest i alle lyskryss, men MC i køen i Granfoss-tunnellen har jeg bare aldri sett før!

(Kjører der flere ganger hver dag, ofte 15-16-tiden.)
- Carpa
Det er vel ingenting å le av.
Kunne fort ha vært ei dame på en sort sports-touring det der..... 

Blogg