Nei, det har dem faktisk ikke lov til.jonnykr skrev: Politiet har faktisk myndighet til å "bryte lover"
De har å følge de lover og retningslinjer som embede pålegger dem. I dette tilfelle tilse at du og jeg følger Norske lover.
Hvis de "bryter" lover utover det, så stilles dem like ansvarlig som du og jeg eller enhver annen Norsk borger.
@jonnykr,SuperMorten
Jeg har ingen problemer å forstå poengt deres med at media kan blåse opp, feilinformere etc. for å gjøre nyheter spennede.
Ordtaket "en skal ikke tro alt en leser" er jo høyst aktuellt her.
Men er det vi diskuterer her?
Vel, jeg startet å diskutere en konkret hendelse, som er bekreftet av politiet. Og som spesialavdelingen for politisaker har henlagt.
Men jeg synes det er et tankekors at spesialavdelingen tilstadig har så høy tiltro til politiet at de henlegger en veldig høy prosenandel av sakene de etterforsker.
Sitterer her sitat fra Wikipedia:
"Spesialenheten har møtt kritikk fra flere kanter for å ikke være faktisk uavhengig. Spesielt det forhold at mange av enhetens ansatte er tidligere politifolk eller påtalejurister har medført at det stilles spørsmålstegn ved uavhengigheten. Det har i så måte blitt etterlyst en karantenetidordning før politiansatte kan gå over i spesialenheten.[8] Et annet forhold er at de aller fleste saker som etterforskes av enheten ikke ender med tiltale, herunder de 10 alvorligste sakene som enheten har etterforsket siden opprettelsen..[9] Det har også blitt vist til lang saksbehandlingstid i enhetens arbeid, som pr. desember 2008 var 153 dager (5 måneder) i gjennomsnitt."
Etter den kritikkstormen som spesialenheten har fått, satte justis og beredskapsdepartementet ned en utvalg som skulle ta en vudering av kontrollmekanismer for norsk politi.
http://www.regjeringen.no/nn/dep/jd/dok ... ?id=562215
Sitterer:
".10.2 Paralleller mellom Rønnebergrapporten og utvalgets vurdering av henleggelsesprosent
Bakgrunnen for Rønnebergutvalgets oppnevning var bl.a. den høye henleggelsesprosenten, og rapporten konkluderer slik:
«Det er arbeidsgruppens oppfatning at høy henleggelsesprosent i SEFO-saker ikke er noen indikasjon på at SEFO gjør dårlig arbeid. Men arbeidsgruppen finner det likevel vanskelig å slå seg til ro med situasjonen slik den er i dag. Enten den er medieskapt eller reell, må publikums mulige mistillit tas på alvor. Da er det nødvendig med tiltak som kan avhjelpe denne» (Rønneberg 2001:81).
Rønnebergutvalgets anbefaling var bl.a. å foreslå opprettet et eget klage- og tilsynsorgan til behandling av klager på politiet for å gjøre henleggelsesprosenten mer realistisk."
Her fant ikke utvalget noe klar grunn til at henleggelseprosenten er så stor.
Men at de foreslår en klageinstans for å passe på spesialenheten(SEFO) betyr at de ikke er fornøyd med sine funn.
Problemet er spesialenhetens sterke bånd til politiet og de ikke er en uavhening kontrollinstans.
Og det blir siste ordet i denne saken for min del, tror jeg. :-#