Ang fotobokser og motorsykkel
-
- Innlegg: 1370
- Registrert: 18 mai 2012, 14:36
- Motorsykkelen din: KTM
Re: Ang fotobokser og motorsykkel
De på stativ blir jo nøyaktige. Var verre med de gamle håndholdte, skal ikke mye skjelvingen til før du bommer på en MC.

Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000
Sjekk ut bloggen min!
-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Bosted: Bergen
- Kontakt:
Re: Ang fotobokser og motorsykkel
Det er veldig mye synsing når det kommer til dette med mc og laser. Jeg vet kjenner et par folk som er politi i Bergen.
De sier at det er veldig vanskelig å skyte på motorsyklistene med laser, men det er ikke umulig.
Noen er helt klart verre enn andre sykler.
De sier at det er veldig vanskelig å skyte på motorsyklistene med laser, men det er ikke umulig.
Noen er helt klart verre enn andre sykler.
- Snikendeugle
- Innlegg: 3617
- Registrert: 10 apr 2013, 19:32
- Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
- Bosted: Oslo
Re: Ang fotobokser og motorsykkel
Moral of the day: Hold så høy fart som mulig forbi fartskontrollen
Neida :o

Neida :o
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Ang fotobokser og motorsykkel
Stealth-sykkel ?LordShaft skrev:Det er veldig mye synsing når det kommer til dette med mc og laser. Jeg vet kjenner et par folk som er politi i Bergen.
De sier at det er veldig vanskelig å skyte på motorsyklistene med laser, men det er ikke umulig.
Noen er helt klart verre enn andre sykler.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
Re: Ang fotobokser og motorsykkel
Ja, jeg venter stadig på at noen på forumet skal teste denne "stealth"-malingen:Jompa skrev:Stealth-sykkel ?
http://www.youtube.com/watch?v=p_s3pA__1lI
...og rapportere tilbake om det funket :-)
Well, tipper laser måler MC'er helt fint hvis de får refleksjoner fra lykt eller annet. Målepunktet er jo ikke større eller mindre på bil heller, bare støre flater som kan reflektere lys - og lyktene er vel blant det som reflekterer best der også...
Selv om den "stealth"-malingen skulle fungere, så er det neppe aktuelt for de fleste å kjøre med noe sånt malt over fronten og lyktene...
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
- PCP
- Innlegg: 562
- Registrert: 06 okt 2012, 18:29
- Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
- Bosted: Høvik
Re: Ang fotobokser og motorsykkel
Fordelen her i bygda er at kontrollstedene er temmelig forutsigbare. De rett og slett elsker å ligge nedi den grøfta på Griniveien etter heste-senteret retning Haslum, der avisbildet bildet er tatt, året rundt, og noen ganger med "camo-presenning" over seg. Så er det Bærumsveien ved Jarmyra reting Jar, også er det oppi skauen ved Steinshøgda hvor det tydeligvis har skjedd så mange tragiske ulykker grunnet høy fart at de liker å stå begge veier.ega16 skrev:Fullt mulig å skyte på MCer tydeligvis ja.
MC med passasjer målt til 100 i 60 sone.
http://www.budstikka.no/nyheter/32-tatt ... -1.7974291" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Ang fotobokser og motorsykkel
Er fra de traktene selv :) Ja virker som det er ganske forutsigbart hvor de står i Bærum. Har sett dem flere ganger med Jarmyra og Steinshøgda. Og på vei hjem fra jobb idag så stod de faktisk her http://goo.gl/maps/eTQfw" onclick="window.open(this.href);return false; rett over dumpa i Vækerøveien fra Røa.PCP skrev:Fordelen her i bygda er at kontrollstedene er temmelig forutsigbare. De rett og slett elsker å ligge nedi den grøfta på Griniveien etter heste-senteret retning Haslum, der avisbildet bildet er tatt, året rundt, og noen ganger med "camo-presenning" over seg. Så er det Bærumsveien ved Jarmyra reting Jar, også er det oppi skauen ved Steinshøgda hvor det tydeligvis har skjedd så mange tragiske ulykker grunnet høy fart at de liker å stå begge veier.ega16 skrev:Fullt mulig å skyte på MCer tydeligvis ja.
MC med passasjer målt til 100 i 60 sone.
http://www.budstikka.no/nyheter/32-tatt ... -1.7974291" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeg vinka pent til dem når jeg kjørte forbi men fikk ikke noe vink tilbake

Mener også å huske at de har stått her noen ganger:
http://goo.gl/maps/HBhlS" onclick="window.open(this.href);return false;
Tror man er ganske trygg om man tar det rolig på de fleste rette strekninger hvor det typisk "syndes".
Re: Ang fotobokser og motorsykkel
Det er på ingen måte eiers oppgave å bevise noe som helst.Crinos skrev:Det er helt klart vanskeligere å ta motorsyklister enn bilister, nettopp pga manglende skilt fremme og hjelm som skjuler ansikt.
Dog, får man snappshot av skiltet bak, og dette er leselig, så går bot til eier av sykkel med krav om å eventuelt motbevise hendelse.
Det er del av viktige prinsipp for hva vi kaller en rettstat.
Han/hun kan få saken ut av verden ved å peke på en annen, innrømme det selv eller slippe misstanke mot seg selv ved å bevise at man ikke kan ha kjørt (vært i utlandet f.eks.) men men har ingen som helst krav til å bevise noe som helst. Det er påtalemyndighetens jobb. Nekter man må myndighetene bevise det. At politi presser på, juger og kjefter for å få unge, redde folk til å innrømme lovbruddet der og da, det er jo slik det alltid har vært. Men det betyr ikke at det de sier er sant.
Finnes det overhode farts-kamera der bilder tas bakfra i Norge? Jeg tviler. Man leser jo også i media at omtrent 50% av bildene/målte biler som kjører for fort går rett i søppelkurven fordi bildet er for dårlig på en eller annen måte. Et av de absolutte kriteriene er at fører er synlig. Så jeg skal like å se ett eneste eksempel på at noen er tatt på mc skutt bakfra.
Som andre sier så har det vært separate etterforskninger, særlig knyttet til bomringer og falske eller tildekte skilt men det blir litt annerledes.
Bomringer er noe helt annet. Der er det eier av kjøretøyet som automatisk får regningen som med offentlige p-bøter. En god grunn til at selger sørger for å levere salgsmelding/del2. Men det er da svært få steder MC betaler i bomringer. Har hørt om enkelte spesielle strekninger som atlanterhavsveien og i Bergen men ellers er det vel lite?I nye bomringer har de jo kamera i begge retninger, så der får man etter hvert en faktura i posten om skiltet er lesbart.
Mitt skilt vibrerer så mye at det garantert ikke er leselig, men det er jo en helt anna sak.
-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Bosted: Bergen
- Kontakt:
Re: Ang fotobokser og motorsykkel
Der er ingen bomringer i Bergen eller andre plasser her på vestlandet vi må betale som motorsyklister. Kan hende det blir noe du må betale på nye hardangerbroen, men det skal jeg ikke si sikkert
Når det kommer til laser er det visst veldig vanskelig å skyte i lykten, da reflektorene i lykten sender laseren til alle andre kanter enn rett tilbake. (har jeg blitt fortalt) Om dette stemmer vet jeg ikke. Har en lasermåler som jeg kan prøve å skyte i lykten, se hvordan den treffer.

Når det kommer til laser er det visst veldig vanskelig å skyte i lykten, da reflektorene i lykten sender laseren til alle andre kanter enn rett tilbake. (har jeg blitt fortalt) Om dette stemmer vet jeg ikke. Har en lasermåler som jeg kan prøve å skyte i lykten, se hvordan den treffer.

Re: Ang fotobokser og motorsykkel
Kan ikke alle på mcsiden gå sammen å spleise på en traffipatrol xr? Så kan vi forske litt
Står relativt lite om laser og mc'er rundt på nettet 


-
- Innlegg: 49
- Registrert: 13 mar 2012, 00:07
- Motorsykkelen din: Honda CBR 1100 XX 2003, Honda SH 300i 20
Re: Ang fotobokser og motorsykkel
Hei.
Blir ikke kjøretøyene fotografert bakfra også i gjennomsnitts måling ?
Bob
Blir ikke kjøretøyene fotografert bakfra også i gjennomsnitts måling ?
Bob
Sysop
BRB BBS
E-mail:
bbengtson@wemail.no
Dear Lord
Please let me die peacefully in my sleep
like my father.
Not screaming of terror like his passengers.
BRB BBS
E-mail:
bbengtson@wemail.no
Dear Lord
Please let me die peacefully in my sleep
like my father.
Not screaming of terror like his passengers.
Re: Ang fotobokser og motorsykkel
De gjennomsnittsmålingene jeg kjenner til så er det vanlige fotobokser som tar bilde av alle kjøretøy forfra.
Ved fotoboks nr 2 så gjøres en optisk gjenkjenning/sammenligning og har en kjørt for fort så tas bildene vare på som bevis. I tillegg er det evt en gul lampe som vil lyse en 30m (?) etter siste fotoboks som tegn på at en har kjørt for fort. Har en ikke kjørt for fort så slettes bildeparet umiddelbart.
Pga norske regler om at fører skal kunne identifiseres, så forkastes normalt MC'er som blir knipset i fotoboks. Blir det en "gjenganger" kan dog onkel legge litt mer ressurser i å etterforske det som en sak, og det er jo da mulig å tenke seg at foto har fanget opp unike kjennetegn for akkurat den MC/fører kombinasjonen. Men skal nok endel til.
Jeg håper jo forsåvidt at de fleste på MC respekterer fartsgrensen forbi fotobokser, ellers er steget kort til samme regler som i visse EU land hvor det er nok å ha bilde av skiltet på MC'n... og hvor fotobokser er godt kamuflert i autovernet f.eks.
Ved fotoboks nr 2 så gjøres en optisk gjenkjenning/sammenligning og har en kjørt for fort så tas bildene vare på som bevis. I tillegg er det evt en gul lampe som vil lyse en 30m (?) etter siste fotoboks som tegn på at en har kjørt for fort. Har en ikke kjørt for fort så slettes bildeparet umiddelbart.
Pga norske regler om at fører skal kunne identifiseres, så forkastes normalt MC'er som blir knipset i fotoboks. Blir det en "gjenganger" kan dog onkel legge litt mer ressurser i å etterforske det som en sak, og det er jo da mulig å tenke seg at foto har fanget opp unike kjennetegn for akkurat den MC/fører kombinasjonen. Men skal nok endel til.
Jeg håper jo forsåvidt at de fleste på MC respekterer fartsgrensen forbi fotobokser, ellers er steget kort til samme regler som i visse EU land hvor det er nok å ha bilde av skiltet på MC'n... og hvor fotobokser er godt kamuflert i autovernet f.eks.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
Re: Ang fotobokser og motorsykkel
Synes de heller kunne brukt pengene på å få opp kameraer ved trafikklys slik at de kan ta alle synderne som kjører på rødt. Dette har de i England.
Re: Ang fotobokser og motorsykkel
Jeg ble stoppet av politiet på den gamle R1'en min.
"Vi har laserkontroll her i dag, men vi fikk ikke måling på deg. Og det tror jeg du skal være veldig glad for..."
Han hadde rett! Veldig glad!
"Vi har laserkontroll her i dag, men vi fikk ikke måling på deg. Og det tror jeg du skal være veldig glad for..."
Han hadde rett! Veldig glad!

Re: Ang fotobokser og motorsykkel
Lego skrev:Jeg ble stoppet av politiet på den gamle R1'en min.
"Vi har laserkontroll her i dag, men vi fikk ikke måling på deg. Og det tror jeg du skal være veldig glad for..."
Han hadde rett! Veldig glad!
Hehe :) var det lenge siden? dvs med den gamle eller nye (på stativ) lasern?
-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Bosted: Bergen
- Kontakt:
Re: Ang fotobokser og motorsykkel
Jeg er helt uenig med deg.ega16 skrev:Synes de heller kunne brukt pengene på å få opp kameraer ved trafikklys slik at de kan ta alle synderne som kjører på rødt. Dette har de i England.
De må slutte å bruke så jævlig mye midler på å ta, bøtelegge og gjøre livet surt for oss som ligger 10 - 20 over fartsgrensen.
Noen må gjerne være behjelpelig med å forklare meg hvorfor i svarte styggeste det skal være 70 fartsgrense på omtrent alle hovedveier i Norge?
Å at de forskjellige politi distriktene hever oppklaringsprosenten sin ved å bøtelegge førere av milde trafikkforseelser er en skandale! Jeg er enig at de skal ta de som virkelig kjører svin og ikke tar hensyn til noe. Men flertallet av de som blir tatt er vanlige folk som kjører å holder flyt i trafikken
Re: Ang fotobokser og motorsykkel
Passa deg. Ser på nyhetene at disse blir satsningsområde fremover - riktig nok trygg trafikk, men de er sammen om dette alle de som tjener penger på dette så dette fortsetter..... det er "hvermansen" som skal tas for de vet ikke sitt eget beste. At det ikke er dem som skaper ulykkene betyr ikke noe for disse personene...LordShaft skrev:Jeg er helt uenig med deg.ega16 skrev:Synes de heller kunne brukt pengene på å få opp kameraer ved trafikklys slik at de kan ta alle synderne som kjører på rødt. Dette har de i England.
De må slutte å bruke så jævlig mye midler på å ta, bøtelegge og gjøre livet surt for oss som ligger 10 - 20 over fartsgrensen.
Noen må gjerne være behjelpelig med å forklare meg hvorfor i svarte styggeste det skal være 70 fartsgrense på omtrent alle hovedveier i Norge?
Å at de forskjellige politi distriktene hever oppklaringsprosenten sin ved å bøtelegge førere av milde trafikkforseelser er en skandale! Jeg er enig at de skal ta de som virkelig kjører svin og ikke tar hensyn til noe. Men flertallet av de som blir tatt er vanlige folk som kjører å holder flyt i trafikken
Re: Ang fotobokser og motorsykkel
Man klarer å skyte mc med den gamle laseren, dette vet jeg da jeg har brukerkurset på laseren og under kurset klarte vi faktisk til slutt å skyte flere mc'r. dette gjorde vi lettest ved å skyte i kroppen på føreren, men gikk også fint å skyte i selve sykkelen. Vi brukte riktig nok to dager på å trene med laseren og det gikk jo litt sport i å skyte på lengst hold osv. Men det er/var fullt mulig med den gamle typen.
Hvordan det er med den nye vet jeg ikke, men tviler på det er blitt vanskeligere iom at den vesentlig nyere og teknologien har utviklet seg der til..
Mtp fotobokser ligger det sløyfer i bakken, på tre ulike avstander i forhold til boksen, disse ligger i kretser som måler hvor lang tid du bruker mellom en gitt avstand og deretter regner ut hastigheten.. Jeg er usikker på hvilken tyngde den slår ut på, men som nevnt tidligere HVIS den slår ut på mc vil bildet bli slettet da de hverken har skiltnummer eller klarer å kjenne deg igjen, gitt at du kjører med hjelm
Til tross for dette er det ingen grunn til å kjøre idiot da til syvende å sist vil ramme deg og dine medtrafikanter, det er alltid nest siste gang som er kulest, siste gang er tragisk
Hvordan det er med den nye vet jeg ikke, men tviler på det er blitt vanskeligere iom at den vesentlig nyere og teknologien har utviklet seg der til..
Mtp fotobokser ligger det sløyfer i bakken, på tre ulike avstander i forhold til boksen, disse ligger i kretser som måler hvor lang tid du bruker mellom en gitt avstand og deretter regner ut hastigheten.. Jeg er usikker på hvilken tyngde den slår ut på, men som nevnt tidligere HVIS den slår ut på mc vil bildet bli slettet da de hverken har skiltnummer eller klarer å kjenne deg igjen, gitt at du kjører med hjelm

Til tross for dette er det ingen grunn til å kjøre idiot da til syvende å sist vil ramme deg og dine medtrafikanter, det er alltid nest siste gang som er kulest, siste gang er tragisk
Re: Ang fotobokser og motorsykkel
Hm? Leste du hva jeg skrev? :) Er du ikke enig om at man bør ta de som kjører på rødt? Synes det viktigere at man tar disse enn de som kjører 20 over fartsgrensa.LordShaft skrev:Jeg er helt uenig med deg.ega16 skrev:Synes de heller kunne brukt pengene på å få opp kameraer ved trafikklys slik at de kan ta alle synderne som kjører på rødt. Dette har de i England.
De må slutte å bruke så jævlig mye midler på å ta, bøtelegge og gjøre livet surt for oss som ligger 10 - 20 over fartsgrensen.
Noen må gjerne være behjelpelig med å forklare meg hvorfor i svarte styggeste det skal være 70 fartsgrense på omtrent alle hovedveier i Norge?
Å at de forskjellige politi distriktene hever oppklaringsprosenten sin ved å bøtelegge førere av milde trafikkforseelser er en skandale! Jeg er enig at de skal ta de som virkelig kjører svin og ikke tar hensyn til noe. Men flertallet av de som blir tatt er vanlige folk som kjører å holder flyt i trafikken
-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Bosted: Bergen
- Kontakt:
Re: Ang fotobokser og motorsykkel
Hvor mange ser du faktisk som kjører på rødt lys? Jeg ser ofte på taxigult, men sjeldent eller aldri på rødt.
Jeg har noen få ganger sett taxi og andre lokale helter kjøre på rødt midt på natten når det er minimalt med trafikk og veldig oversiktlig. Spm er, hvor problematisk er dette? De får jo også 5600 i bot om de blir tatt.
Jeg har noen få ganger sett taxi og andre lokale helter kjøre på rødt midt på natten når det er minimalt med trafikk og veldig oversiktlig. Spm er, hvor problematisk er dette? De får jo også 5600 i bot om de blir tatt.
Re: Ang fotobokser og motorsykkel
Tipper jeg ser det omtrent engang i uka (hvis vi ser bort i fra syklister da :) i Oslo. Det går jo som oftest bra, men hvis det først går galt så kan det bli stygt. Synes det ihvertfall er mer fornuftig bruk av kameraer enn til fartskontroll.LordShaft skrev:Hvor mange ser du faktisk som kjører på rødt lys? Jeg ser ofte på taxigult, men sjeldent eller aldri på rødt.
Jeg har noen få ganger sett taxi og andre lokale helter kjøre på rødt midt på natten når det er minimalt med trafikk og veldig oversiktlig. Spm er, hvor problematisk er dette? De får jo også 5600 i bot om de blir tatt.
- poulet_cavalier
- Innlegg: 1272
- Registrert: 25 feb 2012, 21:55
- Motorsykkelen din: R1200GS
- Bosted: Asker
Re: Ang fotobokser og motorsykkel
Spikeren på hodetLordShaft skrev: Å at de forskjellige politi distriktene hever oppklaringsprosenten sin ved å bøtelegge førere av milde trafikkforseelser er en skandale! Jeg er enig at de skal ta de som virkelig kjører svin og ikke tar hensyn til noe. Men flertallet av de som blir tatt er vanlige folk som kjører å holder flyt i trafikken

FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
Re: Ang fotobokser og motorsykkel
ega16 skrev:Lego skrev:Jeg ble stoppet av politiet på den gamle R1'en min.
"Vi har laserkontroll her i dag, men vi fikk ikke måling på deg. Og det tror jeg du skal være veldig glad for..."
Han hadde rett! Veldig glad!
Hehe :) var det lenge siden? dvs med den gamle eller nye (på stativ) lasern?
Det var våren 2011. Usikker hva slags laser de brukte...
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Ang fotobokser og motorsykkel
flere steder i Drammen er det hver 3-4 lysskift i rushtiden...de rekker delvis ut av krysset før de med grønt klipper dem...ega16 skrev: Tipper jeg ser det omtrent engang i uka (hvis vi ser bort i fra syklister da :) i Oslo. Det går jo som oftest bra, men hvis det først går galt så kan det bli stygt. Synes det ihvertfall er mer fornuftig bruk av kameraer enn til fartskontroll.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Bosted: Bergen
- Kontakt:
Re: Ang fotobokser og motorsykkel
Det er jo tydelig at dette er et større problem på østlandet enn her på vestlandet. Her ser vi det nesten aldri.
Å kjøre på rødt er en forbanna uting, å helt enig at de kan montere kamera på plasser der dette skjer ofte. Enkel måte å ta inn kroner på det. Men vet ikke om jeg liker utviklen det kan føre med seg. Er noe effektivt noen plasser, ja da kan du ta det i ræven på at de skal innføre det alle plasser.
Å kjøre på rødt er en forbanna uting, å helt enig at de kan montere kamera på plasser der dette skjer ofte. Enkel måte å ta inn kroner på det. Men vet ikke om jeg liker utviklen det kan føre med seg. Er noe effektivt noen plasser, ja da kan du ta det i ræven på at de skal innføre det alle plasser.
