Selv om syklisten har brutt noen regler gjelder fortsatt høyreregelen, vil jeg tro ... man har vel ikke vikeplikt bare for de lovlydige?Carpa skrev:I det øyeblikket syklisten kommer opp på høyre side så har han vel brutt regelen om at det ikke er lov å kjøre forbi på høyre side.jhn skrev:Nei, men i det øyeblikket syklisten kommer opp på siden, er han ikke bak lengere, men til høyre ... vi har vikeplikt for alt til høyre for oss ... selv om de er ulovlig- og malplassert .... om det har noen betydning i dette tilfellet vet ikke jeg.ega16 skrev:Mener du at man har vikeplikt for trafikken bak??jhn skrev:Traff du han? ... Joda, han skulle nok bremset ... forbikjøring til høyre er vel ikke lov ... men samtidig, du har jo vikeplikt til høyre, og vikeplikt ved feltskifte. (at man kjører av veien må kanskje sees på som et feltskifte?)SuperMorten skrev:Hadde en opplevelse med syklist i går. Kommer på motorsykkel og passerer en sånn en uten motor, men midt i veien. Det var ingen sak å komme forbi. Problemet oppstod 100 meter lenger ned i veien da jeg skulle svinge av hovedveien og inn til høyre. Syklisten forventet tydeligvis at jeg skulle vike for han nå også.. Jeg mener da at han skal bremse når trafikk foran bremser, og evt kjøre forbi på min venstre side. Eller?
Sent from my GT-I9300
Dette var mest for å se om det var noen gangbare motargumenter ... jeg mener jo at syklisten var på feil sted, ingen tvil
Hadde det blitt en ulykke ut av dette her så er jeg temmelig sikker på at syklisten ville fått skylda.
Det som er så skummelt med disse syklistene er jo at de faktisk tror de ikke trenger å følge trafikkreglene. Leste en artikkel om en syklist som fikk bot for å sykle på rødt lys og ble oppgitt og sint pga det. Tror du finner linken litt lenger foran i denne tråden, der kommer litt av holdningene til syklistene fram...
Heller ikke uvanlig å bli forbikjørt av en syklist i 40 soner.....
Derfor bør syklister IKKE sykle i veien
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: Derfor bør syklister IKKE sykle i veien
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: Derfor bør syklister IKKE sykle i veien
Var i Oslo i dag med bil, og kom til å tenke på denne tråden da jeg kjørte nedover Markveien på Grünerløkka. For de som ikke vet det er den enveiskjørt, og relativt trang med parkerte biler på begge sider. Jeg kjører den veien man skal kjøre, og møter nok en 3-4 syklister i motsatt retning.Carpa skrev:I det øyeblikket syklisten kommer opp på høyre side så har han vel brutt regelen om at det ikke er lov å kjøre forbi på høyre side.jhn skrev:Nei, men i det øyeblikket syklisten kommer opp på siden, er han ikke bak lengere, men til høyre ... vi har vikeplikt for alt til høyre for oss ... selv om de er ulovlig- og malplassert .... om det har noen betydning i dette tilfellet vet ikke jeg.ega16 skrev:Mener du at man har vikeplikt for trafikken bak??jhn skrev:Traff du han? ... Joda, han skulle nok bremset ... forbikjøring til høyre er vel ikke lov ... men samtidig, du har jo vikeplikt til høyre, og vikeplikt ved feltskifte. (at man kjører av veien må kanskje sees på som et feltskifte?)SuperMorten skrev:Hadde en opplevelse med syklist i går. Kommer på motorsykkel og passerer en sånn en uten motor, men midt i veien. Det var ingen sak å komme forbi. Problemet oppstod 100 meter lenger ned i veien da jeg skulle svinge av hovedveien og inn til høyre. Syklisten forventet tydeligvis at jeg skulle vike for han nå også.. Jeg mener da at han skal bremse når trafikk foran bremser, og evt kjøre forbi på min venstre side. Eller?
Sent from my GT-I9300
Dette var mest for å se om det var noen gangbare motargumenter ... jeg mener jo at syklisten var på feil sted, ingen tvil
Hadde det blitt en ulykke ut av dette her så er jeg temmelig sikker på at syklisten ville fått skylda.
Det som er så skummelt med disse syklistene er jo at de faktisk tror de ikke trenger å følge trafikkreglene. Leste en artikkel om en syklist som fikk bot for å sykle på rødt lys og ble oppgitt og sint pga det. Tror du finner linken litt lenger foran i denne tråden, der kommer litt av holdningene til syklistene fram...
Heller ikke uvanlig å bli forbikjørt av en syklist i 40 soner.....
Sent from my GT-I9300
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
- Carpa
- Innlegg: 4918
- Registrert: 20 aug 2012, 11:49
- Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
- Bosted: Røyken
Re: Derfor bør syklister IKKE sykle i veien
Motoriserte kjøretøy har vikeplikt om det er et sykkelfelt han sykler i, og da har han jo også lov til å passere på høyre side. Sykler han langs veikanten eller på gang/sykkelsti så har syklisten vikeplikt om motorisert kjøretøy ønsker å svinge til høyre. Om han kommer opp bakfra og legger seg ved siden av bilen eller forsøker å kjøre forbi når bilen viser tegn til å svinge til høyre så overholder syklisten ikke vikepliktreglene.jhn skrev: Selv om syklisten har brutt noen regler gjelder fortsatt høyreregelen, vil jeg tro ... man har vel ikke vikeplikt bare for de lovlydige?
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: Derfor bør syklister IKKE sykle i veien
Men når syklisten ligger på din høyreside ... selv om han ligger feilplassert ... så har du vel "vikeplikt"Carpa skrev:Motoriserte kjøretøy har vikeplikt om det er et sykkelfelt han sykler i, og da har han jo også lov til å passere på høyre side. Sykler han langs veikanten eller på gang/sykkelsti så har syklisten vikeplikt om motorisert kjøretøy ønsker å svinge til høyre. Om han kommer opp bakfra og legger seg ved siden av bilen eller forsøker å kjøre forbi når bilen viser tegn til å svinge til høyre så overholder syklisten ikke vikepliktreglene.jhn skrev: Selv om syklisten har brutt noen regler gjelder fortsatt høyreregelen, vil jeg tro ... man har vel ikke vikeplikt bare for de lovlydige?
Før man skifter felt o.l. må man forsikre seg om at det er plass.
Jeg vet ikke om det er sammenlignbart, men vi har en litt kinkig enveiskjøring her i området ... usynlig skilt.
Det har skjedd noen sammenstøt i dette krysset. En bil kommer kjørende ... en annen kommer ut av enveiskjøringen, fra høyre ... mot kjøreretningen. Sammenstøt.
Han som kjørte mot enveiskjøringen blir straffet for det, og han som ikke overholdt vikeplikten, blir straffet for det, og blir også tildelt skyld
- Carpa
- Innlegg: 4918
- Registrert: 20 aug 2012, 11:49
- Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
- Bosted: Røyken
Re: Derfor bør syklister IKKE sykle i veien
Hm, ja det var jo en kinkig situasjon. Man skulle vel tro at den som kjører feil vei i enveiskjøringa burde få skylda. Hvordan kan man ha vikeplikt der hvor det ikke skal komme biler?jhn skrev:Men når syklisten ligger på din høyreside ... selv om han ligger feilplassert ... så har du vel "vikeplikt"Carpa skrev:Motoriserte kjøretøy har vikeplikt om det er et sykkelfelt han sykler i, og da har han jo også lov til å passere på høyre side. Sykler han langs veikanten eller på gang/sykkelsti så har syklisten vikeplikt om motorisert kjøretøy ønsker å svinge til høyre. Om han kommer opp bakfra og legger seg ved siden av bilen eller forsøker å kjøre forbi når bilen viser tegn til å svinge til høyre så overholder syklisten ikke vikepliktreglene.jhn skrev: Selv om syklisten har brutt noen regler gjelder fortsatt høyreregelen, vil jeg tro ... man har vel ikke vikeplikt bare for de lovlydige?
Før man skifter felt o.l. må man forsikre seg om at det er plass.
Jeg vet ikke om det er sammenlignbart, men vi har en litt kinkig enveiskjøring her i området ... usynlig skilt.
Det har skjedd noen sammenstøt i dette krysset. En bil kommer kjørende ... en annen kommer ut av enveiskjøringen, fra høyre ... mot kjøreretningen. Sammenstøt.
Han som kjørte mot enveiskjøringen blir straffet for det, og han som ikke overholdt vikeplikten, blir straffet for det, og blir også tildelt skyld
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
-
- Innlegg: 1370
- Registrert: 18 mai 2012, 14:36
- Motorsykkelen din: KTM
Re: Derfor bør syklister IKKE sykle i veien
Dersom han kjører på veien eller på veiskulderen er man vel teknisk sett i samme kjørefelt?jhn skrev:Men når syklisten ligger på din høyreside ... selv om han ligger feilplassert ... så har du vel "vikeplikt"Carpa skrev:Motoriserte kjøretøy har vikeplikt om det er et sykkelfelt han sykler i, og da har han jo også lov til å passere på høyre side. Sykler han langs veikanten eller på gang/sykkelsti så har syklisten vikeplikt om motorisert kjøretøy ønsker å svinge til høyre. Om han kommer opp bakfra og legger seg ved siden av bilen eller forsøker å kjøre forbi når bilen viser tegn til å svinge til høyre så overholder syklisten ikke vikepliktreglene.jhn skrev: Selv om syklisten har brutt noen regler gjelder fortsatt høyreregelen, vil jeg tro ... man har vel ikke vikeplikt bare for de lovlydige?
Før man skifter felt o.l. må man forsikre seg om at det er plass.
Jeg vet ikke om det er sammenlignbart, men vi har en litt kinkig enveiskjøring her i området ... usynlig skilt.
Det har skjedd noen sammenstøt i dette krysset. En bil kommer kjørende ... en annen kommer ut av enveiskjøringen, fra høyre ... mot kjøreretningen. Sammenstøt.
Han som kjørte mot enveiskjøringen blir straffet for det, og han som ikke overholdt vikeplikten, blir straffet for det, og blir også tildelt skyld


Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000
Sjekk ut bloggen min!
- Bikeridr
- Innlegg: 185
- Registrert: 20 jun 2012, 16:43
- Motorsykkelen din: Yamaha FJR1300A 2011
- Bosted: På to hjul / Babīte
Re: Derfor bør syklister IKKE sykle i veien
HÆ..?jhn skrev: Jeg vet ikke om det er sammenlignbart, men vi har en litt kinkig enveiskjøring her i området ... usynlig skilt.
Det har skjedd noen sammenstøt i dette krysset. En bil kommer kjørende ... en annen kommer ut av enveiskjøringen, fra høyre ... mot kjøreretningen. Sammenstøt.
Han som kjørte mot enveiskjøringen blir straffet for det, og han som ikke overholdt vikeplikten, blir straffet for det, og blir også tildelt skyld

Dersom man kjører på en vei og det kommer noen ut ulovlig motsatt av en envegskjøring, så får man skylda?
Aldri i livet. Tror du må ta deg en alvorsprat med han der papirflytteren som deler ut skyld i området.
Nå er det riktignok over 25 år siden jeg kjørte opp, men jeg husker ennå "hat-krysset" min sjåførlærer til stadighet tvingte meg forbi og som jeg fortalte at jeg ikke likte fordi det var totalt uoversiktlig. Da gjorde han meg oppmerksom på "den usynlige" envegspila som indikerte at det var envegskjøring og at jeg ikke trengte å bekymre meg. Det er ikke tillat å komme ut der for noen som helst kjøretøy, ei heller tråsykkel. Evt krasj ville medføre 100% skyld til "forbryteren". Dog har man selvsagt ikke påkjørsplikt, men om man ikke rekker å bremse før man har en kondomdressmafioso inne i hjulbuen, så er det dennes problem og ikke ditt.
Korrekt antatt, jeg hater kondomdressfjomper i veibanen, men jeg "plukker" dem heller ikke. Etter min mening burde det være forbudt å sykle i veibanen sålenge det forefinnes gang/sykkelsti parallelt med veien.
Som skrevet tidligere, de er den eneste (og totalt bortskjemte) gruppen som har lov å leke og trene i trafikken, vi andre siviliserte motorsyklister må leie bane for å leke og trene.
Bikeridr
*Honning og RigaBalsam*
*Honning og RigaBalsam*
Re: Derfor bør syklister IKKE sykle i veien
Det som er farlig er ustødige syklister som plutselig skjener litt hit og dit..hmmmm. Og så vil jeg si at sykling to i bredd er en skikkelig uting, selv om det er lov. Det burde vært en maks grense for antal syklister i lag, feks maks 7!olepeder skrev:Her blir jeg virkelig imponert over oppførsel og holdninger. Racersyklister har LOV til å sykle to i bredden når de trener. Og samtidig, hvor smart er det å sykle på gangfelt i 30-60 km/t?fs650e skrev:Sykler kan se å pelle seg på gangfelt der det finnes. Kondom-mennesker på "rææsersykkl" gir jeg blanke f i, og har null til overs for dem.
Burde nesten ha en egen "spyle knapp" på bilen i de tilfeller der de absolutt skal presse seg forbi på min høyre side.
Visste dere at det er ulovlig å kjøre forbi på høyre side selv om bilen planlegger venstresving?
ÅKode: Velg alt
5. Forbikjøring er forbudt like foran eller i vegkryss. Dette gjelder ikke a) på kjørebane med to eller flere kjørefelt i kjøreretningen, [b]b) ved forbikjøring til høyre fordi forankjørende svinger til venstre eller tydelig forbereder slik sving,[/b] c) når trafikken i krysset reguleres av trafikklyssignal eller politi, d) når trafikken på kryssende veg er pålagt vikeplikt ved offentlig trafikkskilt.
Her er jeg hvertfall en synder
Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 2
- omaas
- Innlegg: 551
- Registrert: 17 mar 2012, 12:20
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi Stelvio 1200 8V 2011
- Bosted: Melhus
Re: Derfor bør syklister IKKE sykle i veien
Nye bestemmelser for sykkel og vikeplikt:
http://www.dinside.no/917082/nye-bestem ... -vikeplikt
http://www.dinside.no/917082/nye-bestem ... -vikeplikt
Moto Guzzi Stelvio 8V 2011
Honda NTV 650 Revere 1991
Honda NTV 650 Revere 1991
- Bikeridr
- Innlegg: 185
- Registrert: 20 jun 2012, 16:43
- Motorsykkelen din: Yamaha FJR1300A 2011
- Bosted: På to hjul / Babīte
Re: Derfor bør syklister IKKE sykle i veien
Sånn ja.
Da har den der inkompetente fjottgjengen i samferdselsdepartementet kommet ennå lengere løsningen mot et bilfritt Norge. Når nå den der kondomdressmafiaen får enda fler rettigheter i motsetning til at de burde fått færre, blir det uutholdelig for en stakkars bilist/motorsyklist som da selvfølgelig vil dø ut pga høyt blodtrykk og hjerteinfarkt. Hvordan i helvete skal vi kunne beregne når vi kan svinge høyre når vi hele tiden risikerer å få en fjompenisse i pedalsyrerus som står på sin rett og kommer susende i 60 på innsiden "fordi de kan og har lov". De følger ikke trafikkregler ellers og de driter i fartsgrenser. Det er i mange byer ikke tillatt å kjøre fortere enn 30 km/t mens de her tullingene kommer i dobbel og vel så det fart. Hvor er UP da? Nei, de lader opp for å plukke levra ut av en stakkars motorsyklist som frister seg til å kjøre i 92km/t i 90-sonen kl 03 om natta en tirsdag.
Sannelig glad jeg har flytta.
Da har den der inkompetente fjottgjengen i samferdselsdepartementet kommet ennå lengere løsningen mot et bilfritt Norge. Når nå den der kondomdressmafiaen får enda fler rettigheter i motsetning til at de burde fått færre, blir det uutholdelig for en stakkars bilist/motorsyklist som da selvfølgelig vil dø ut pga høyt blodtrykk og hjerteinfarkt. Hvordan i helvete skal vi kunne beregne når vi kan svinge høyre når vi hele tiden risikerer å få en fjompenisse i pedalsyrerus som står på sin rett og kommer susende i 60 på innsiden "fordi de kan og har lov". De følger ikke trafikkregler ellers og de driter i fartsgrenser. Det er i mange byer ikke tillatt å kjøre fortere enn 30 km/t mens de her tullingene kommer i dobbel og vel så det fart. Hvor er UP da? Nei, de lader opp for å plukke levra ut av en stakkars motorsyklist som frister seg til å kjøre i 92km/t i 90-sonen kl 03 om natta en tirsdag.
Sannelig glad jeg har flytta.
Bikeridr
*Honning og RigaBalsam*
*Honning og RigaBalsam*
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Derfor bør syklister IKKE sykle i veien
I fjor var det traktorer, og litt senere på sommern bobiler. Har også sett at el-biler kan være irriternde
Her er noen forslag til flere gode irritasjonsmomenter:
Fotgjengere med og uten hund, jenter på hest, mopeder,trailere, gravemaskiner, sauer, kyr, elg og rein.
En irritert fører er en dårlig fører, lærte jeg på kjøreskolen for ca en generasjon siden, og det ser skummelt ut for enkelte her på forumet.

Her er noen forslag til flere gode irritasjonsmomenter:
Fotgjengere med og uten hund, jenter på hest, mopeder,trailere, gravemaskiner, sauer, kyr, elg og rein.
En irritert fører er en dårlig fører, lærte jeg på kjøreskolen for ca en generasjon siden, og det ser skummelt ut for enkelte her på forumet.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
-
- Innlegg: 203
- Registrert: 19 jul 2012, 04:26
- Motorsykkelen din: BMW K1600GT
- Bosted: Levanger
Re: Derfor bør syklister IKKE sykle i veien
Jompa skrev:I fjor var det traktorer, og litt senere på sommern bobiler. Har også sett at el-biler kan være irriternde![]()
Her er noen forslag til flere gode irritasjonsmomenter:
Fotgjengere med og uten hund, jenter på hest, mopeder,trailere, gravemaskiner, sauer, kyr, elg og rein.
En irritert fører er en dårlig fører, lærte jeg på kjøreskolen for ca en generasjon siden, og det ser skummelt ut for enkelte her på forumet.

- Carpa
- Innlegg: 4918
- Registrert: 20 aug 2012, 11:49
- Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
- Bosted: Røyken
Re: Derfor bør syklister IKKE sykle i veien
Den der synes jeg høres skummel ut altså. Man er jo ikke vant til å måtte se seg så godt for på den siden når man skal svinge inn en vei til høyre. Ser for meg at det kan bli noen stygge ulykker av detElolz skrev:LatterligOMAAS skrev:Nye bestemmelser for sykkel og vikeplikt:
http://www.dinside.no/917082/nye-bestem ... -vikepliktDe skal kunne kjøre forbi på veiskulderen og samtidig må vi vike for de...
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
Re: Derfor bør syklister IKKE sykle i veien
tja, kjører du forbi en syklist og slakker av før du skal til høyre så bør du vite om hva som kan dukke opp på høyresiden...Carpa skrev:Den der synes jeg høres skummel ut altså. Man er jo ikke vant til å måtte se seg så godt for på den siden når man skal svinge inn en vei til høyre. Ser for meg at det kan bli noen stygge ulykker av detElolz skrev:LatterligDe skal kunne kjøre forbi på veiskulderen og samtidig må vi vike for de...
Sitter man i en saktegående kø og skal svinge til høyre er det vel vanlig prosedyre å sjekke speil og dødvinkel før man svinger.
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: Derfor bør syklister IKKE sykle i veien
Jeg tenker at nye regler spiller liten rolle. Er det noen som noengang har sett en sånn kondomdress-syklist vise hensyn, eller se seg for eller for den saks skyld følge trafikreglene? Det eneste reglene forandrer på er at den dagen det smeller, så er det sjåføren på motorisert fremkomstmiddel som får skylda, samme f... Og sånn var det vel stort sett tidligere også 

[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
- Intruder
- Innlegg: 8271
- Registrert: 08 des 2008, 10:44
- Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
- Bosted: Brumunddal
Re: Derfor bør syklister IKKE sykle i veien
De kjører faan meg i veibanen der det er sykkelvei ved siden av,irriterende men ingen vits i å la seg ergre....
Risikere å gli på knea mange meter på asfalt eller oljegrus---og risikere å bli nedkjørt av bil--er ikke noe for meg iallfall...
Risikere å gli på knea mange meter på asfalt eller oljegrus---og risikere å bli nedkjørt av bil--er ikke noe for meg iallfall...

Evig eies kun det tapte !
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Derfor bør syklister IKKE sykle i veien
+1Jompa skrev:I fjor var det traktorer, og litt senere på sommern bobiler. Har også sett at el-biler kan være irriternde![]()
Her er noen forslag til flere gode irritasjonsmomenter:
Fotgjengere med og uten hund, jenter på hest, mopeder,trailere, gravemaskiner, sauer, kyr, elg og rein.
En irritert fører er en dårlig fører, lærte jeg på kjøreskolen for ca en generasjon siden, og det ser skummelt ut for enkelte her på forumet.
Re: Derfor bør syklister IKKE sykle i veien
Enig, alle som har førerkort har fått innprenta å sjekke speil før sving.pelsen skrev:tja, kjører du forbi en syklist og slakker av før du skal til høyre så bør du vite om hva som kan dukke opp på høyresiden...Carpa skrev:Den der synes jeg høres skummel ut altså. Man er jo ikke vant til å måtte se seg så godt for på den siden når man skal svinge inn en vei til høyre. Ser for meg at det kan bli noen stygge ulykker av detElolz skrev:LatterligDe skal kunne kjøre forbi på veiskulderen og samtidig må vi vike for de...
Sitter man i en saktegående kø og skal svinge til høyre er det vel vanlig prosedyre å sjekke speil og dødvinkel før man svinger.
Re: Derfor bør syklister IKKE sykle i veien
Hadde kanskje vært bedre om alle syklistene hadde tatt bilen i stedet?
Det hadde sikkert hjulpet på trafikk-kaoset, enkelte skjønner ikke sitt eget beste.
Istedet for å irritere seg over sykler, se de heller som en bil mindre i køa foran deg
Det hadde sikkert hjulpet på trafikk-kaoset, enkelte skjønner ikke sitt eget beste.
Istedet for å irritere seg over sykler, se de heller som en bil mindre i køa foran deg

- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: Derfor bør syklister IKKE sykle i veien
Det har jo vært mye klaging på bilister som ikke sjekker speil/dødvinkel, så da antar jeg at alle her inne alltid sjekker dette ... da burde det ikke være noe problem.teeU skrev:Enig, alle som har førerkort har fått innprenta å sjekke speil før sving.pelsen skrev:tja, kjører du forbi en syklist og slakker av før du skal til høyre så bør du vite om hva som kan dukke opp på høyresiden...Carpa skrev:Den der synes jeg høres skummel ut altså. Man er jo ikke vant til å måtte se seg så godt for på den siden når man skal svinge inn en vei til høyre. Ser for meg at det kan bli noen stygge ulykker av detElolz skrev:LatterligDe skal kunne kjøre forbi på veiskulderen og samtidig må vi vike for de...
Sitter man i en saktegående kø og skal svinge til høyre er det vel vanlig prosedyre å sjekke speil og dødvinkel før man svinger.
En ting som ofte slår meg ... motorsyklister må vel være den trafikkantgruppen som klager mest på, og irriterer seg mest over alle de andre idiotene som absolutt må være i veien ... de burde jo skjønne at så lenge de ikke kjører mc, og er like ufeilbarlige som oss, så har de ingenting i trafikken å gjøre
Re: Derfor bør syklister IKKE sykle i veien
Hehe litt morsomt ja...jhn skrev:Det har jo vært mye klaging på bilister som ikke sjekker speil/dødvinkel, så da antar jeg at alle her inne alltid sjekker dette ... da burde det ikke være noe problem.teeU skrev:Enig, alle som har førerkort har fått innprenta å sjekke speil før sving.pelsen skrev:tja, kjører du forbi en syklist og slakker av før du skal til høyre så bør du vite om hva som kan dukke opp på høyresiden...Carpa skrev:Den der synes jeg høres skummel ut altså. Man er jo ikke vant til å måtte se seg så godt for på den siden når man skal svinge inn en vei til høyre. Ser for meg at det kan bli noen stygge ulykker av detElolz skrev:LatterligDe skal kunne kjøre forbi på veiskulderen og samtidig må vi vike for de...
Sitter man i en saktegående kø og skal svinge til høyre er det vel vanlig prosedyre å sjekke speil og dødvinkel før man svinger.
En ting som ofte slår meg ... motorsyklister må vel være den trafikkantgruppen som klager mest på, og irriterer seg mest over alle de andre idiotene som absolutt må være i veien ... de burde jo skjønne at så lenge de ikke kjører mc, og er like ufeilbarlige som oss, så har de ingenting i trafikken å gjøre
MEN vi motorsyklister er NØDT til å ta hennsyn, vi er få, vi er sårare, vi er også flksible, dvs vi kan bytte fil kjapt og dette vet bilistene, de liker ikke sniking i køen. Kan bli morsomt dett.
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: Derfor bør syklister IKKE sykle i veien
Litt som forholdet motorsyklist vs syklist kanskje?simpson skrev:Hehe litt morsomt ja...jhn skrev:Det har jo vært mye klaging på bilister som ikke sjekker speil/dødvinkel, så da antar jeg at alle her inne alltid sjekker dette ... da burde det ikke være noe problem.teeU skrev:Enig, alle som har førerkort har fått innprenta å sjekke speil før sving.pelsen skrev:tja, kjører du forbi en syklist og slakker av før du skal til høyre så bør du vite om hva som kan dukke opp på høyresiden...Carpa skrev:Den der synes jeg høres skummel ut altså. Man er jo ikke vant til å måtte se seg så godt for på den siden når man skal svinge inn en vei til høyre. Ser for meg at det kan bli noen stygge ulykker av detElolz skrev:LatterligDe skal kunne kjøre forbi på veiskulderen og samtidig må vi vike for de...
Sitter man i en saktegående kø og skal svinge til høyre er det vel vanlig prosedyre å sjekke speil og dødvinkel før man svinger.
En ting som ofte slår meg ... motorsyklister må vel være den trafikkantgruppen som klager mest på, og irriterer seg mest over alle de andre idiotene som absolutt må være i veien ... de burde jo skjønne at så lenge de ikke kjører mc, og er like ufeilbarlige som oss, så har de ingenting i trafikken å gjøre
MEN vi motorsyklister er NØDT til å ta hennsyn, vi er få, vi er sårare, vi er også flksible, dvs vi kan bytte fil kjapt og dette vet bilistene, de liker ikke sniking i køen. Kan bli morsomt dett.
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: Derfor bør syklister IKKE sykle i veien
Litt på siden kanskje, men det sykkelritt i gata her i dag. Folk er jo helt idioter jo. Verst er følgebilene. De som for anledningen har vært på Biltema og kjøpt oransje blinklys på taket. Det jeg lurer på da, er om disse idiotene er fritatt fra trafikkreglene? Jeg kjører mot syklistene i gangfart på motsatt side av veien og blir bortimot presset av veien av han idioten som kom i mot meg med lys på taket. Blodtrykket mitt er faretruende høyt akkurat nå. ..
Sent from my GT-I9300
Sent from my GT-I9300
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
- lasse_hansen
- Innlegg: 1717
- Registrert: 18 jun 2011, 20:36
- Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
- Bosted: Sarpsborg
Re: Derfor bør syklister IKKE sykle i veien
Når skal vi i mc-siden arrangere mc løp da?? Jeg kan få et par naboer til å stille med bil med oransje lys på taket... Så kan vi la starten gå ifra Øst til Nord?
Vi kommer nok ikke langt føre onkel blå er ute da gitt... Men har vi sykkel UTEN motor, da går det nok helt fint.. og vi kan sikkert sykler midt i veien, på rødt og grønt lys, uten stans og uten å vise hensyn!!!

Vi kommer nok ikke langt føre onkel blå er ute da gitt... Men har vi sykkel UTEN motor, da går det nok helt fint.. og vi kan sikkert sykler midt i veien, på rødt og grønt lys, uten stans og uten å vise hensyn!!!



Re: Derfor bør syklister IKKE sykle i veien
Hva er det egentlig som gjør at mange ikke tåler syklister? Hvis man har forsøkt å sykle på vårparten eller på gangvei med hundeeiere og barnefamilier så kan det ikke være så vanskelig å forstå hvorfor syklister sykler på veien.
Før man har fjernet glass, strøsand og annen dritt fra gangveiene så vil en syklist punktere ganske ofte. Personlig rekord er to ganger på en to mils tur. Når så våren er blitt til sommer så vil det være mange elementer i de omtalte feltene beregnet for gående og syklende det vil være ubehagelig å passere i 30-40km/t og da mener jeg ubehaglig for begge parter. Barnevogntrillere har en tendens til å gå manngard og det kan være direkte helseskadelig å holde et visst tempo der det er uoversiktelige påkjøringer som krysser sykkelstien. Derfor er det ikke for å plage dere at syklister helt lovlig benytter veibanen.
At dette skal skape så mange negative reaksjoner fra en gruppe trafikanter som bare trenger å tenke på å gi gass for å smette forbi er for meg helt uforståelig.
Generaliseringen i tråden skal jeg ikke kommentere, men jeg vil oppfordre til å slutte med den gretne gubbeholdningen og heller respektere alle som ferdes i trafikken. Jeg har hatt gleden av å ferdes i trafikken i en del andre europeiske land hvor syklister har en høyere status, og det fungerer ganske bra selv om veiene er smalere og mer svingete. Men i Norge blir det kø fordi man har en så passiv kjørestil at man trenger en middels stor landingsbane med klar sikt for å våge å plassere hjulene på den andre siden av midtstreken.
En annen ting som bekymrer meg med enkelte av kommentarene i denne tråden er at de er basert på at andre ikke skal kunne opptre smidigere enn seg selv i trafikken. Det er sikkert mange bilister som irriterer seg når en selv smetter mellom køen, eller steller seg først i et lyskryss. Og da er det greit å oppføre seg mot syklister som man vil at bilister skal oppføre seg mot oss.
Sent from my GT-P7320 using Tapatalk HD
Før man har fjernet glass, strøsand og annen dritt fra gangveiene så vil en syklist punktere ganske ofte. Personlig rekord er to ganger på en to mils tur. Når så våren er blitt til sommer så vil det være mange elementer i de omtalte feltene beregnet for gående og syklende det vil være ubehagelig å passere i 30-40km/t og da mener jeg ubehaglig for begge parter. Barnevogntrillere har en tendens til å gå manngard og det kan være direkte helseskadelig å holde et visst tempo der det er uoversiktelige påkjøringer som krysser sykkelstien. Derfor er det ikke for å plage dere at syklister helt lovlig benytter veibanen.
At dette skal skape så mange negative reaksjoner fra en gruppe trafikanter som bare trenger å tenke på å gi gass for å smette forbi er for meg helt uforståelig.
Generaliseringen i tråden skal jeg ikke kommentere, men jeg vil oppfordre til å slutte med den gretne gubbeholdningen og heller respektere alle som ferdes i trafikken. Jeg har hatt gleden av å ferdes i trafikken i en del andre europeiske land hvor syklister har en høyere status, og det fungerer ganske bra selv om veiene er smalere og mer svingete. Men i Norge blir det kø fordi man har en så passiv kjørestil at man trenger en middels stor landingsbane med klar sikt for å våge å plassere hjulene på den andre siden av midtstreken.
En annen ting som bekymrer meg med enkelte av kommentarene i denne tråden er at de er basert på at andre ikke skal kunne opptre smidigere enn seg selv i trafikken. Det er sikkert mange bilister som irriterer seg når en selv smetter mellom køen, eller steller seg først i et lyskryss. Og da er det greit å oppføre seg mot syklister som man vil at bilister skal oppføre seg mot oss.
Sent from my GT-P7320 using Tapatalk HD