Har jeg vanskelig for å tro.ega16 skrev: Du blander nok akselerometer med gyroskop.
[TaSK]
Har jeg vanskelig for å tro.ega16 skrev: Du blander nok akselerometer med gyroskop.
tagesk skrev:Har jeg vanskelig for å tro.ega16 skrev: Du blander nok akselerometer med gyroskop.
[TaSK]
K1600 har jo gyrosensor(er) montert for DTC, smal sak for motor-ECU å benytte seg av den for å slå av motor ved gitte parametere, ren soft-ware sak det.tagesk skrev:Jeg har lest (tror jeg) at nye BMW K1600 har en slk løsning.Andreas skrev:Noen eksempler på MC som stopper seg selv hvis rytteren detter av og sykkelen havner opp-ned i grøfta?
Man trenger et akselerometer (hvordan det nå staves på norsk, accelerometer på engelsk) i kombinasjon med logikk; la oss si mer enn 45 grader hellning i mer enn 5 sekunder uten tegn til variasjon (det vil si bevegelse).
[TaSK]
La meg sitere fra Wikipedia:ega16 skrev: OK :) Da vet nok du noe som jeg og f.eks alle mobil produsenter ikke vet :)
OK?Wikipedia skrev: Single- and multi-axis models of accelerometer are available to detect magnitude and direction of the proper acceleration (or g-force), as a vector quantity, and can be used to sense orientation (because direction of weight changes),
Jeg har ikke sjekket selv men lest at Honda har et cut relay som kutter bensinpumpa hvis sykkelen tipper på siden, men det er jo raskt å sjekke. Relèet henger i ett gummioppheng ved siden av laderegulatoren slik at det henger vertikalt. Det er jo bare å starte sykkelen og dra ut relèet og tilt det i vannrett stilling og se om noe skjer :)PCP skrev:Men hvordan har det seg at du er slik en ekspert på hva en BMW gjør liggende Tage..???(
)
Hehe, vel, jeg vet at min sykkel også har et "fuel cut of relay" som det blir nevnt, men jeg trodde faktisk dette bare sørget for at pumpen ikke fortsetter å kjøre hvis motor ikke går. Altså at input er både tenning på, og signal fra tenningsystem (gnist på plugger), og hvis en av disse faller bort stopper pumpen.
Men har ikke studert det i detalj, så kan meget vel hende jeg tar feil. På en del biler har jeg vært borti fuel-cut systemer som reagerer på g-kraft. Har feks resatt noen sånne på 90-talls Forder. De løser ut og gjør bilen "u-startbar" om man feks slenger reservehjul litt for hardt ned i bagsjerom, eller slår med en slegge på A-stolpe/dørhengsel på førerdør (Og for å sitere Tage; ikke spør hvordan jeg vet det siste![]()
)
Jeg har kanskje en resett-knapp på sykkelen også, uten at jeg vet det, eller det går automatisk hvis det er snakk om en hellingsbryter eller noe sånt?
Haha, du sier noe. Kombinasjonen av buksemoten og relativt utstikkende kick var vel også litt uheldig. Den følelsen man får idet benet sitter fast glemmer man ikke med det første. Sikkert en del syklister som kan skrive under på dette, nå som alle har føttene låst fast i pedalene, med mer eller mindre lettutløste anordninger.Pelsen skrev: slengbukser tredd over kicken var også en klassiker, ikke lett å sette ned foten da
men mulighetene til flammehav minsker-og det er der essensen ligger tenker jeg..Juleniss1 skrev:Å kutte strømmen til bensinpumpe vil isåfall ikke hjelpe på gammeldagse mopper med forgassere,de går like godt i flere minutter etter at pumpa stopper.
stemmer nok det, 01 Yamaha TZ250 har en bryter som kutter bensinpumpa når sykkelen ligger. En slik totakter har ikke noe vondt av å gå mens sykkelen ligger, bryteren er der for at ikke pumpa skal tømme tanken ut gjennom forgasserne etter en krasj.mekkern skrev:men mulighetene til flammehav minsker-og det er der essensen ligger tenker jeg..Juleniss1 skrev:Å kutte strømmen til bensinpumpe vil isåfall ikke hjelpe på gammeldagse mopper med forgassere,de går like godt i flere minutter etter at pumpa stopper.
Du har rett, var nok litt for rask., man kan bruke akselerometer til å fastlå orientering slå lenge man ikke flyr (dvs er i fritt fall).tagesk skrev:La meg sitere fra Wikipedia:ega16 skrev: OK :) Da vet nok du noe som jeg og f.eks alle mobil produsenter ikke vet :)OK?Wikipedia skrev: Single- and multi-axis models of accelerometer are available to detect magnitude and direction of the proper acceleration (or g-force), as a vector quantity, and can be used to sense orientation (because direction of weight changes),
[TaSK]
...men det spiller ingen rolle, for er man i fritt fall med sykkelen har man likevel andre og mer alvorlige ting å bekymre seg for.ega16 skrev:....så lenge man ikke flyr (dvs er i fritt fall).
¨tagesk skrev:La meg sitere fra Wikipedia:ega16 skrev: OK :) Da vet nok du noe som jeg og f.eks alle mobil produsenter ikke vet :)OK?Wikipedia skrev: Single- and multi-axis models of accelerometer are available to detect magnitude and direction of the proper acceleration (or g-force), as a vector quantity, and can be used to sense orientation (because direction of weight changes),
[TaSK]