Valg av sykkel nummer to?

Forum for fulleffekt tung-MC
Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Valg av sykkel nummer to?

Legg inn av L-NA »

ojda skrev:
L-NA skrev:
Bringisen skrev:Tror ikke jeg kan ha flere sykler en 1. Jeg blir fort veldig knyttet til sykkelen og får nesten et menneskelig forhold til den , derfor er jeg redd for at en av dem kunne blitt sjalu hvis jeg hadde flere enn en. :D
:scratch :scratch og hvordan er de mulig??? jeg har inntrykk av at du skifer sykkel oftere en skjorte??...og så til en BMW da??? :D :D .....det er annerledes med oss "Italiener elskere", ensomme på veien, sjeldne å se, og sære holdninger og meninger....og så synes vi jo litt synd i disse stakkerene fra spagetti landet....ikke kan jeg påstå at det er den vakreste tur kompisen jeg har heller...men god Kompis :-) det har jeg :D :D :D

Men så for å holde et lite snev av tema innenfor dette innlegget. Jeg er på jakt etter en liten selskapelig MC som kan holde Stelvio'n med selskap igjennom vinteren...Kona har kjørt Intruder i 10 år, men ønsker nå noe mer tur-orientert, og da gjerne i samme klasse som Stelvio'n. De er bare de, at med hennes kriterier er det litt vanskeligge å finne rette sykkelen :-) Hun skal ha mer ccm en sin mann(ett forsåvidt forståelig argument) samtidig som hun bare når 168 cm opp fra bakken. Adventure design er å foretrekke, men Asfalt og tur egenskaper er de viktigste og høyest prioriterte kriteriene. Noen gode forslag...?? og du Bringsen.....Både Stelvio'n og Kona blir nok glade for en BMW, bare de andre kriteriene er på plass.. :-) ...og hva gjør men ikke for kona og MC'n sin.. :-) :-)

Løsningen på dette gir seg jo selv.
En Triumph Explorer 1200, med lavt sete og senket gaffel/bakdemper (link)
Da har hun ikke bare en større sykkel en din, men også penere :knegg ;e
Tja....dessverre så må jeg nok si meg enig med deg i det meste som du knegger og ler sånn av her. I hvertfall så lenge det bare er ccm og utseende som teller så er Tiger'n en en klar kandidat, faktisk en vinner, og da vil jeg jo fortsatt ha den beste sykkelen også. Så forslaget er absolutt av de bedre :knegg men så er det dette med høyde og størrelse da?? Stor sykkel og lita dame. Er redd det må bli Kawagutten sitt forslag som vinner om dette kriteriet med ccm skal oppfylles.. :-) :-)

Men sykkel må jeg finne og det er i Adventure segmentet vi kikker i første omgang, og hvilken av det større alternativene er egentlig den lettest, og kanskje enklest med tanke på å event. senke en slik sykkel. Fornuften tilsier jo en annen sykkel, men hvorfor i hel....skal fornuften seire da?

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Bosted: Vestfold

Re: Valg av sykkel nummer to?

Legg inn av Kawagutten »

L-NA skrev:
ojda skrev:
L-NA skrev:
Bringisen skrev:Tror ikke jeg kan ha flere sykler en 1. Jeg blir fort veldig knyttet til sykkelen og får nesten et menneskelig forhold til den , derfor er jeg redd for at en av dem kunne blitt sjalu hvis jeg hadde flere enn en. :D
:scratch :scratch og hvordan er de mulig??? jeg har inntrykk av at du skifer sykkel oftere en skjorte??...og så til en BMW da??? :D :D .....det er annerledes med oss "Italiener elskere", ensomme på veien, sjeldne å se, og sære holdninger og meninger....og så synes vi jo litt synd i disse stakkerene fra spagetti landet....ikke kan jeg påstå at det er den vakreste tur kompisen jeg har heller...men god Kompis :-) det har jeg :D :D :D

Men så for å holde et lite snev av tema innenfor dette innlegget. Jeg er på jakt etter en liten selskapelig MC som kan holde Stelvio'n med selskap igjennom vinteren...Kona har kjørt Intruder i 10 år, men ønsker nå noe mer tur-orientert, og da gjerne i samme klasse som Stelvio'n. De er bare de, at med hennes kriterier er det litt vanskeligge å finne rette sykkelen :-) Hun skal ha mer ccm en sin mann(ett forsåvidt forståelig argument) samtidig som hun bare når 168 cm opp fra bakken. Adventure design er å foretrekke, men Asfalt og tur egenskaper er de viktigste og høyest prioriterte kriteriene. Noen gode forslag...?? og du Bringsen.....Både Stelvio'n og Kona blir nok glade for en BMW, bare de andre kriteriene er på plass.. :-) ...og hva gjør men ikke for kona og MC'n sin.. :-) :-)

Løsningen på dette gir seg jo selv.
En Triumph Explorer 1200, med lavt sete og senket gaffel/bakdemper (link)
Da har hun ikke bare en større sykkel en din, men også penere :knegg ;e
Tja....dessverre så må jeg nok si meg enig med deg i det meste som du knegger og ler sånn av her. I hvertfall så lenge det bare er ccm og utseende som teller så er Tiger'n en en klar kandidat, faktisk en vinner, og da vil jeg jo fortsatt ha den beste sykkelen også. Så forslaget er absolutt av de bedre :knegg men så er det dette med høyde og størrelse da?? Stor sykkel og lita dame. Er redd det må bli Kawagutten sitt forslag som vinner om dette kriteriet med ccm skal oppfylles.. :-) :-)

Men sykkel må jeg finne og det er i Adventure segmentet vi kikker i første omgang, og hvilken av det større alternativene er egentlig den lettest, og kanskje enklest med tanke på å event. senke en slik sykkel. Fornuften tilsier jo en annen sykkel, men hvorfor i hel....skal fornuften seire da?

850`n føles større ut enn den er så jeg kan sette på et 1300cc merke og så erà solgt :knegg
Noe fornuft er greit å følge men kanskje ikke alltid en vet hva som er fornuftig før en har prøvd ellers ender det med ett bytte på kort tid:-)
Du har nok litt av en søkejobb foran deg om du skal gå igjennom mange sykler med senkemuligheter og hvilke deler som kan brukes som f.eks gaffelbein,senkesett og hjul :-k
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Bosted: Bergen

Re: Valg av sykkel nummer to?

Legg inn av Bringisen »

L-NA skrev:
Bringisen skrev:Tror ikke jeg kan ha flere sykler en 1. Jeg blir fort veldig knyttet til sykkelen og får nesten et menneskelig forhold til den , derfor er jeg redd for at en av dem kunne blitt sjalu hvis jeg hadde flere enn en. :D
:scratch :scratch og hvordan er de mulig??? jeg har inntrykk av at du skifer sykkel oftere en skjorte??...og så til en BMW da??? :D :D .....det er annerledes med oss "Italiener elskere", ensomme på veien, sjeldne å se, og sære holdninger og meninger....og så synes vi jo litt synd i disse stakkerene fra spagetti landet....ikke kan jeg påstå at det er den vakreste tur kompisen jeg har heller...men god Kompis :-) det har jeg :D :D :D
For meg var dette enkelt, kunne nok tenke meg å ha 800en også, ja for de turene på skogsveien der en 1200 kanskje blir en smule for tung.
Men som jeg sa, så ville det blitt umulig. Jeg kunne ikke orke å se på at den ene ble sjalu når den andre ble brukt. Derfor var det ingen annen utvei enn å selge 800en til en annen. Hun ble nok skikkelig forbannet på meg, men hun var jo ennå ganske ung og har hele livet foran seg.
Da er det sikkert bedre å komme til en annen der hun slipper å konkurrere mot en annen skjønnhet :redface

Så enkelt var det for min del , kanskje er vi Bayere litt hardere en dere Italofile :P :p
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Valg av sykkel nummer to?

Legg inn av L-NA »

Bringisen skrev:
L-NA skrev:
Bringisen skrev:Tror ikke jeg kan ha flere sykler en 1. Jeg blir fort veldig knyttet til sykkelen og får nesten et menneskelig forhold til den , derfor er jeg redd for at en av dem kunne blitt sjalu hvis jeg hadde flere enn en. :D
:scratch :scratch og hvordan er de mulig??? jeg har inntrykk av at du skifer sykkel oftere en skjorte??...og så til en BMW da??? :D :D .....det er annerledes med oss "Italiener elskere", ensomme på veien, sjeldne å se, og sære holdninger og meninger....og så synes vi jo litt synd i disse stakkerene fra spagetti landet....ikke kan jeg påstå at det er den vakreste tur kompisen jeg har heller...men god Kompis :-) det har jeg :D :D :D
For meg var dette enkelt, kunne nok tenke meg å ha 800en også, ja for de turene på skogsveien der en 1200 kanskje blir en smule for tung.
Men som jeg sa, så ville det blitt umulig. Jeg kunne ikke orke å se på at den ene ble sjalu når den andre ble brukt. Derfor var det ingen annen utvei enn å selge 800en til en annen. Hun ble nok skikkelig forbannet på meg, men hun var jo ennå ganske ung og har hele livet foran seg.
Da er det sikkert bedre å komme til en annen der hun slipper å konkurrere mot en annen skjønnhet :redface

Så enkelt var det for min del , kanskje er vi Bayere litt hardere en dere Italofile :P :p
Tja, jeg er ihvertfall tøffest når det er lyst :eh , Men fra spøk til revolver...med bakgrunn i egne tanker omkring lett eller tung Adventure hvorfor går du opp fra 800 til 1200. Selv hadde jeg en TDM 850 jeg var kjempefornøyd med, men så var det dette med motbakker, to på sykkelen og full oppakning.... Nå er vel jeg en typisk "Asfalt rider" og da veier nok ikke fordelene med den lette 800ccm så mye. Men jeg forstår det slik at du mer en gjerne tar en tur på Grus, eller ut i der hvor jeg bruker tur-sko.(?)

Foruten gode argument som 1200 ccm i en fantastisk sykkel......hvorfor ikke 800cmm. Er den for liten på landeveien....?

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Bosted: Bergen

Re: Valg av sykkel nummer to?

Legg inn av Bringisen »

L-NA skrev:
Bringisen skrev:
L-NA skrev:
Bringisen skrev:Tror ikke jeg kan ha flere sykler en 1. Jeg blir fort veldig knyttet til sykkelen og får nesten et menneskelig forhold til den , derfor er jeg redd for at en av dem kunne blitt sjalu hvis jeg hadde flere enn en. :D
:scratch :scratch og hvordan er de mulig??? jeg har inntrykk av at du skifer sykkel oftere en skjorte??...og så til en BMW da??? :D :D .....det er annerledes med oss "Italiener elskere", ensomme på veien, sjeldne å se, og sære holdninger og meninger....og så synes vi jo litt synd i disse stakkerene fra spagetti landet....ikke kan jeg påstå at det er den vakreste tur kompisen jeg har heller...men god Kompis :-) det har jeg :D :D :D
For meg var dette enkelt, kunne nok tenke meg å ha 800en også, ja for de turene på skogsveien der en 1200 kanskje blir en smule for tung.
Men som jeg sa, så ville det blitt umulig. Jeg kunne ikke orke å se på at den ene ble sjalu når den andre ble brukt. Derfor var det ingen annen utvei enn å selge 800en til en annen. Hun ble nok skikkelig forbannet på meg, men hun var jo ennå ganske ung og har hele livet foran seg.
Da er det sikkert bedre å komme til en annen der hun slipper å konkurrere mot en annen skjønnhet :redface

Så enkelt var det for min del , kanskje er vi Bayere litt hardere en dere Italofile :P :p
Tja, jeg er ihvertfall tøffest når det er lyst :eh , Men fra spøk til revolver...med bakgrunn i egne tanker omkring lett eller tung Adventure hvorfor går du opp fra 800 til 1200. Selv hadde jeg en TDM 850 jeg var kjempefornøyd med, men så var det dette med motbakker, to på sykkelen og full oppakning.... Nå er vel jeg en typisk "Asfalt rider" og da veier nok ikke fordelene med den lette 800ccm så mye. Men jeg forstår det slik at du mer en gjerne tar en tur på Grus, eller ut i der hvor jeg bruker tur-sko.(?)

Foruten gode argument som 1200 ccm i en fantastisk sykkel......hvorfor ikke 800cmm. Er den for liten på landeveien....?
Hehe , jeg skal forsøke å være alvorlig jeg også :vs
Hvorfor jeg valgte å gå opp til 1200GS har jeg nok måtte stå til ansvar for et par ganger her inne allerede , men jeg kan ta det helt fra starten.

Jeg har jo uttalt ganske kraftig i en annen tråd, at 800ccm er mer enn nok ;-) Så for å ha det klart med en gang, det var ikke motoren som var en avgjørende årsak.
Egentlig var jeg strålende fornøyd med F800GS , den var lettkjørt , den greide seg mye finere enn mange tror i skogen og på grusen, den var komfortabel å kjøre selv på turer over 70 mil. Vekten var fin og twin motoren trakk som bare det. Dessuten var den gjerrig på drivstoffet.

Man må ikke glemme at jeg faktisk gikk fra en 2006 modell R1200GS til F800GS , så jeg vet hva jeg står inne for angående sammenligning av disse to.

Det som trigget kjøpelysten var ny og mer raffinert teknikk. Jeg ønsket meg ESA, TC , Cruicekontroll, Navigasjon styrt av multikontroll hjul på styret, Dynamisk fjæring , LED hovedlys m.m
Jeg hadde nesten bestemt meg for en ny 800, men da den nye 800GSA. Den hadde ESA og TC , men manglet det andre. Dessuten var ESA versjonen på denne en slags light versjon i forhold til Dynamisk ESA på 1200GSW.

Jo mer jeg leste om fortreffelighetene , lovordene og alle testene om den nye R1200GS LC , ble jeg dratt mer og mer over på den sykkelen.
Når min kone til og med sa " tenk hvis du angrer deg etter å ha kjøpt 800GS , og den 1200GSen ser bedre ut hvis jeg skal begynne å sitte mer på"
Med den velsignelsen var ikke gubben sein med å svi ned til forhandleren å bestille dagen etter :P :p
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Valg av sykkel nummer to?

Legg inn av L-NA »

Den e grei :-) ....interessant å høre, og grunnen til at jeg spør er vel delvis dine tidligere uttalelser, samt egne tanker om å gå tilbake til em mindre sykkel som også kona kunne brukt. Men for å være ærlig.....det er ikke lenger ett alternativ :-) gler meg til å høre mer når ny sykkelen er på plass.

ZZR-Erling

Re: Valg av sykkel nummer to?

Legg inn av ZZR-Erling »

"Dynamisk ESA".. hva menes?

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Bosted: Bergen

Re: Valg av sykkel nummer to?

Legg inn av Bringisen »

ZZR-Erling skrev:"Dynamisk ESA".. hva menes?
I følge sitat BMW Motorrad Norge sin side.

"En R 1200 GS. En følelse– suveren kontroll
Med den nye R 1200 GS kommer du frem over alt. En solid ramme, en forbedret Paralever-svingarm og ditto Telelever-gaffel for mer presis styring, sørger for at sykkelen takler alle typer terreng. Med dynamisk ESA (ekstrautstyr) tilpasses dempingen automatisk underlaget og sykkelens vekt. GS kan dessuten leveres med fire kjøremoduser (ekstrautstyr), som gjør det mulig å velge mellom fire ulike kjøreinnstillinger med ett tastetrykk."

Slik jeg forstår det er det kun nye R1200GS LC og S1000RR som har dette av BMWs modeller. Ikke så mange andre som har det heller.

http://www.bmw-motorrad.no/no/no/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Sist redigert av Bringisen den 21 nov 2013, 22:23, redigert 3 ganger totalt.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

ZZR-Erling

Re: Valg av sykkel nummer to?

Legg inn av ZZR-Erling »

Jaha ja, altså det som S1000RR HP2, Ducati Multistrada, Yamaha FJR AS og Triumph Trophy har. Trodde det ikke var å få på GS.

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Bosted: Bergen

Re: Valg av sykkel nummer to?

Legg inn av Bringisen »

ZZR-Erling skrev:Jaha ja, altså det som S1000RR HP2, Ducati Multistrada, Yamaha FJR AS og Triumph Trophy har. Trodde det ikke var å få på GS.
Litt mer info på engelsk her:

Om systemet på GS:

http://www.offalyexpress.ie/news/featur ... -1-4805424" onclick="window.open(this.href);return false;

Og litt om systemet generelt :

DYNAMIC DAMPING CONTROL (DDC).

The next stage of evolution is the automatic adjustment of suspension elements to diverse operating conditions like varying road surfaces or certain manoeuvres. BMW Motorrad will be realising this in the near future in the form of dynamic damping control (DDC).
DDC is a semiactive suspension system that reacts automatically to manoeuvres like braking, accelerating, and cornering on various road surfaces and analyses the situational parameters provided by sensors to set the correct level of damping at electrically actuated proportional EDC valves.

DDC is linked to the traction control system DTC and ABS via the CAN bus. The system recognises the control activities by the other systems and adapts the damping as the situation requires. The adjustments to damping depend on whether the springs are compressing or rebounding, with each process being controlled separately.

The damping is adjusted at an electrically actuated, proportional EDC valve that features a variable ring gap and therefore variable flow cross section for the damper oil. The inversely proportional adjustment to flow rate and pressure adjusts the damping force within milliseconds to the new conditions.

Unlike ESA II, the dynamic damping control system DDC does not make use of characteristic curves, but characteristic maps that provide the optimal damper tuning within a defined range. Selected at the press of a button, three characteristic maps for the basic configurations “Comfort”, “Normal”, and “Sport” let the rider realise his own preference on this system too. As known from ESA II, the selected configuration is displayed on the instrument
cluster. Analogously to ESA II, also the DDC presents a variable spring rate.

A number of examples are to provide some insights into the advantages in certain riding situations. Before the rider sets off, activating the ignition first initiates the system check and the flow of information from the engine control, ABS control unit, sensor box (DTC), and the spring travel sensors to the DDC control unit. This appears on the display in the instrument cluster.

When the motorcycle sets off, the valves in the front and rear dampers are actuated only marginally (supplied with power) when the speed exceeds a definable value. When the rider accelerates, e.g. when leaving the city limits, the valve in the rear strut is actuated more strongly owing to the changes in dynamic wheel load distribution and in the drive torque. Once the target speed has been reached, valve actuation drops back to its
original level (less power supply than setting off). Information flows from the throttle grip via engine control to the DDC control unit, and from there to the EDC valves.

When the rider takes a series of corners, both EDC valves are actuated more strongly with increasing inclination – starting from the low power supply – until the vertex is reached. When the vehicle returns upright between two corners, the actuation of the two EDC valves constantly drops to the original power level with decreasing inclination. When the motorcycle turns into the second corner,
valve actuation again rises proportionally to the angle of inclination and again drops from the vertex value. Information flows from the sensor box (DTC) to the DDC control unit, and from there to the damper valves.

When the motorcycle brakes, e.g. at a rail crossing, the actuation of the front EDC valve increases proportionally to the deceleration, and the damping forces and therefore riding stability increase as a result. In this case, dynamic damping control DDC analyses both the dynamic phase of braking, to the point of constant deceleration and wheel load distribution, and the subsequent static phase.

Once the adjusted speed has been reached (here for passing over the rail crossing), the power supply and therefore the actuation return to their original values. At the same time, information flows from the hand brake pump on the handlebar to the ABS, and from there via the DDC control unit to the valves.

When the motorcycle is passing over the rail crossing (here representing all types of uneven road surfaces), the valves in the front and rear dampers are actuated (powered) proportionally to the compression travel. In this case, information flows from the front and rear spring travel sensors via the DDC control unit to the valves. When the motorcycle is finally brought to a stop, the valves are first actuated as in the braking process described above. As soon as the motorcycle is stationary, the power to the valves and therefore their actuation are deactivated.

The advantages of the dynamic damping control system DDC are obvious. Within the shortest of times the system evaluates a huge amount of information and selects the high precision suspension configuration best suited to the situation. This provides a considerable boost to active riding safety, operating comfort, and – not least of all – to riding fun.

The suspension damping system DDC will be introduced to the first BMW Motorrad series models in the near future.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Æljen
Innlegg: 135
Registrert: 28 jul 2012, 10:01
Motorsykkelen din: Flere
Bosted: Hurum

Re: Valg av sykkel nummer to?

Legg inn av Æljen »

Dynamisk ESA er det vel bare ducatien som har noe i nærheten av. De andre har det ikke :roll

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Bosted: Bergen

Re: Valg av sykkel nummer to?

Legg inn av Bringisen »

EDIT.... Tror enten jeg eller andre misforstod :P :p
Sist redigert av Bringisen den 22 nov 2013, 16:24, redigert 2 ganger totalt.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

ZZR-Erling

Re: Valg av sykkel nummer to?

Legg inn av ZZR-Erling »

Æljen skrev:Dynamisk ESA er det vel bare ducatien som har noe i nærheten av. De andre har det ikke :roll
Jojo, S1000RR HP4:

[video]http://www.youtube.com/watch?v=9wdQZAgs0dk[/video]

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Bosted: Bergen

Re: Valg av sykkel nummer to?

Legg inn av Bringisen »

ZZR-Erling skrev:
Æljen skrev:Dynamisk ESA er det vel bare ducatien som har noe i nærheten av. De andre har det ikke :roll
Jojo, S1000RR HP4:

[video]http://www.youtube.com/watch?v=9wdQZAgs0dk[/video]
Og......R1200GS LC ;-)

"The BMW Motorrad R 1200 GS is the most advanced adventure motorcycle ever launched. With 33 years of experience creating and improving on adventure bikes, from the R 80 G/S in 1980, to the 2013 R 1200 GS, the new bike takes a step beyond all their rivals with the introduction of the superb Dynamic Damping Control (DDC) system.
The DDC is self-adjusting, semi-active suspension damping – also seen on the firm’s revolutionary HP4 supersports bike. The DCC system controls electromagnetic valves that can open or close in just 10 milliseconds to always deliver the optimum response over any type of road conditions providing maximum traction and safety for the rider."
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Æljen
Innlegg: 135
Registrert: 28 jul 2012, 10:01
Motorsykkelen din: Flere
Bosted: Hurum

Re: Valg av sykkel nummer to?

Legg inn av Æljen »

Det stemmer ZZR Erling, men du skrev HP2 først :D

ZZR-Erling

Re: Valg av sykkel nummer to?

Legg inn av ZZR-Erling »

Se der ja...denna GS-stælken begynner å komma seg :mk

Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Bosted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: Valg av sykkel nummer to?

Legg inn av Voodoodoo »

öhlins leverer demper styrt via ecu til flere ulike mcmodeller og som alle vet er jo öhlins best.
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Bosted: Bergen

Re: Valg av sykkel nummer to?

Legg inn av Bringisen »

ZZR-Erling skrev:Se der ja...denna GS-stælken begynner å komma seg :mk
En kamerat som også har bestilt ny 1200GS LC , har hatt første versjon S1000RR som ikke hadde DCC. Han har kjørt den nye 1200GS LC en del. Han skryter uhemmet av systemet , og han er ikke kjent for å være en rolig system.
For min del gleder jeg meg til våren for å teste dette systemet , og hvilke forbedringer det gjør.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Bosted: Bergen

Re: Valg av sykkel nummer to?

Legg inn av Bringisen »

Voodoodoo skrev:öhlins leverer demper styrt via ecu til flere ulike mcmodeller og som alle vet er jo öhlins best.
Fordelen vil jeg tro er at de orginale systemene er raskere , mulig selve demperen fra öhlins er bedre , men jeg innbiller meg at de orginale systemene fungerer bedre sammen med orginal elektronikk.

Kanskje tar jeg feil, men jeg ser ingen grunn for oss normalkjørere med orginal DCC å skifte til öhlins på en ny sykkel.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

ZZR-Erling

Re: Valg av sykkel nummer to?

Legg inn av ZZR-Erling »

Bringisen skrev:
Voodoodoo skrev:öhlins leverer demper styrt via ecu til flere ulike mcmodeller og som alle vet er jo öhlins best.
Fordelen vil jeg tro er at de orginale systemene er raskere , mulig selve demperen fra öhlins er bedre , men jeg innbiller meg at de orginale systemene fungerer bedre sammen med orginal elektronikk.

Kanskje tar jeg feil, men jeg ser ingen grunn for oss normalkjørere med orginal DCC å skifte til öhlins på en ny sykkel.
..men noen "S1000RR", blir nu aldri en GS/GSA hverken med eller uten DDC :cheers

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Bosted: Bergen

Re: Valg av sykkel nummer to?

Legg inn av Bringisen »

ZZR-Erling skrev:
Bringisen skrev:
Voodoodoo skrev:öhlins leverer demper styrt via ecu til flere ulike mcmodeller og som alle vet er jo öhlins best.
Fordelen vil jeg tro er at de orginale systemene er raskere , mulig selve demperen fra öhlins er bedre , men jeg innbiller meg at de orginale systemene fungerer bedre sammen med orginal elektronikk.

Kanskje tar jeg feil, men jeg ser ingen grunn for oss normalkjørere med orginal DCC å skifte til öhlins på en ny sykkel.
..men noen "S1000RR", blir nu aldri en GS/GSA hverken med eller uten DDC :cheers
Nei så bra blir en S1000RR aldri :cheers
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

ZZR-Erling

Re: Valg av sykkel nummer to?

Legg inn av ZZR-Erling »

hehe :knegg

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Bosted: Høvik

Re: Valg av sykkel nummer to?

Legg inn av PCP »

Bringisen skrev:
Voodoodoo skrev:öhlins leverer demper styrt via ecu til flere ulike mcmodeller og som alle vet er jo öhlins best.
Fordelen vil jeg tro er at de orginale systemene er raskere , mulig selve demperen fra öhlins er bedre , men jeg innbiller meg at de orginale systemene fungerer bedre sammen med orginal elektronikk.

Kanskje tar jeg feil, men jeg ser ingen grunn for oss normalkjørere med orginal DCC å skifte til öhlins på en ny sykkel.
Jeg tror du har helt rett! Tror vel ikke dette ment som oppgradering for dem som allerede har noe sånt, men heller gi en del av de samme finessene til sykler med konvensjonelle dempere. I så måte virker det som et bra alternativt, som ikke koster veldig mye mer enn en "vanlig" Øhlins.

Øhlins-alternativet er et ganske mye enklere system, med elektriske steppermotorer. Som du nevner endres dempning mye tregere enn det magnetisme-baserte systemet BMW bruker. Det er også færre parametre med i beregningen, som feks hellingsvinkel, hvor fort vinkelen endrer seg, hvor i slaglengden demper befinner seg, og det er vel enn så lenge også kun for bakhjul. I alle fall var det slik da jeg leste litt om dette Øhlins-systemet tidligere i sommer, men det kan jo tenkes at min info er utdatert allerede.


I det store og hele virker konseptet med adaptiv aktiv dempning veldig tiltalende på meg, har aldri prøvd en sykkel med det, men det høres fint ut. Antar vi vil få se mer av denslags fremover. Samtidig er jeg også litt skeptisk til alt som skal være så adaptivt på biler og sykler, ting som gass-respons, styring, bremser, fjæring, giring, etc. Det er en hårfin balanse mellom at noe tilpasser seg meg på en god måte, vs at det blir uforutsigbart og vanskeligere for meg å tilpasse meg maskinen (fordi den hele tiden forsøker å tilpasse seg meg, og dermed ikke er konsekvent).

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Valg av sykkel nummer to?

Legg inn av L-NA »

Jeg har tidligere i denne tråden skrevet litt om sykkel nummer to -til kona. I den forbindelse har jeg også sagt at ho ønsker å ha en større sykkel en det jeg har. DET FÅR HUN IKKE.
Hun er simpelthen, -for liten. :-)
Men til saken. Jeg håper noen med litt kjennskap til GSX650F 2008 mod, kanskje kan gi meg noen tips/gode råd??
Motorsykelsisten har en fin sykkel av dette merket - med full historikk, og bare 7000km på speedometeret til en rimelig penge. Selv har jeg ingen kjennskap til GSX'n men når jeg leser tester, så har den topp score på det meste. Ny motor i 2008, får meget god karakter for bla et jevnt drag i hele registeret. Hun har tidligere kjørt Intruder 800. En sykkel hun elsket, bla. pga dreiemomentet på lave turtall.
Sykkelen vil bli brukt til pendling ( når vestlands været tillater det) ellers til tur. Kommentarer av både det gode og negative slaget mottas med takk. Jeg har det travelt med å ordne handelen, snart Jul, og jeg må få ordnet dette før jeg reiser på jobb om to dager :-)

Brukeravatar
LoneRider
Innlegg: 154
Registrert: 10 aug 2013, 13:02
Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R1000 2003
Bosted: Telemark

Re: Valg av sykkel nummer to?

Legg inn av LoneRider »

L-NA skrev:Jeg har tidligere i denne tråden skrevet litt om sykkel nummer to -til kona. I den forbindelse har jeg også sagt at ho ønsker å ha en større sykkel en det jeg har. DET FÅR HUN IKKE.
Hun er simpelthen, -for liten. :-)
Men til saken. Jeg håper noen med litt kjennskap til GSX650F 2008 mod, kanskje kan gi meg noen tips/gode råd??
Motorsykelsisten har en fin sykkel av dette merket - med full historikk, og bare 7000km på speedometeret til en rimelig penge. Selv har jeg ingen kjennskap til GSX'n men når jeg leser tester, så har den topp score på det meste. Ny motor i 2008, får meget god karakter for bla et jevnt drag i hele registeret. Hun har tidligere kjørt Intruder 800. En sykkel hun elsket, bla. pga dreiemomentet på lave turtall.
Sykkelen vil bli brukt til pendling ( når vestlands været tillater det) ellers til tur. Kommentarer av både det gode og negative slaget mottas med takk. Jeg har det travelt med å ordne handelen, snart Jul, og jeg må få ordnet dette før jeg reiser på jobb om to dager :-)
Dreiemomentet er ikke all verdens, ei heller akselerasjon, så kjøregleden blir størst om man girer ned ett hakk eller to ved kjøring i normale hastigheter. Sykkelen tåler lavt turtall uten å hakke, men det er ikke all verdens krefter der nede.

Sykkelen er god og lett å kjøre, med brukbar beskyttelse mot vind og vær. Sittestillingen behagelig fremoverbøyd. Alt i alt en sykkel som passer fint til de bruksområdene du beskriver.

Svar