Helhjelm vs halvhjelm

... om deler, tilbehør, MCutstyr, renhold, forsikring, kjøreklær til fører og passasjer osv.
Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Bosted: Sørum Kommune.

Re: Helhjelm vs halvhjelm

Legg inn av jonnykr »

Knut Morten skrev:
AJ skrev:
jonnykr skrev:ALLE har HØRT om tilfeller både den ene eller andre veien, men ingen kan legge frem konkrete eksempler eller troverdige statistikker som belegg.
Når jeg ser alle de fluene og andre ting som sitter på hjelmen etter en tur,er jeg ikke i tvil om at helhjelm gir best beskyttelse under kjøring.
Neida. :D Hadde en Intruder før med en vindskjerm montert og den gjorde virkelig susen. Kan ikke huske å bli truffet av fluer og/eller andre insekter i det hele tatt. :D
Tut & Kjør!

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Helhjelm vs halvhjelm

Legg inn av TBI81 »

Apropos halvhjelm og suppe. Noen som vet hvor hissig landeveisrøverne er på ikke-godkjente hjelmer? Feks en liten tyskerhjelm som helt åpenbart ikke er E-merket.

Spiff
Innlegg: 69
Registrert: 18 apr 2010, 12:45
Motorsykkelen din: Honda CRF1100 AT Adventure Sports 2022
Bosted: Bergen

Re: Helhjelm vs halvhjelm

Legg inn av Spiff »

Må få lov å nevne et annet moment som jeg har funnet ut betyr mye ved vurdering av hjelm og det er kombinasjonen hjelm og briller... Kort sagt, helhjelm og briller suger big time!! Kjøpte helhjelm (HJC FS-10) i mai 2009 og var i grunn fornøyd men det ble alt for dyrt i lengden. Prosedyren var som følger..

Hjelm på:
1. Ta av brillene og legg de oppå salen/hanskene eller hvor du måtte tro de ligger trygt.
2. Tre hjelmen over hodet.
3. se om du finner igjen brillene som i mellomtiden enten er ramlet på bakken, tatt av vinden, eller i beste fall kun er våt av regnet.
4. Tørk av brillene på genseren.
5. Skvis de inn mellom kinnputene, prøv å treffe over ørene uten å bøye "armene" eller hva det nå heter.
6. Innse at brillene er fortsatt våte og full av "vannstriper".
7. Ta de av igjen. Tørk nok en gang og hopp tilbake til punkt 5.

](*,)

Skal spare dere for prosedyren ved å ta av hjelmen men den ligner mye og kort sagt er det mye plunder med briller av briller på i et banka kjør. Etter ett år med heljelm har jeg knust 2 par briler og 1 par er fullstendig bøyd. Forrige lørdag handlet jeg mc-jeans og sommerhansker og fant ut at jeg bare skulle prøve en åpningshjelm. Det endte med at jeg gikk ut av butikken med en Schuberth C3 og i en uke nå har jeg tenkt hvorfor i h#%$£*e kjøpte jeg ikke en slik med en gang?? Den er helt genial i lag med briller. Super passform og demper lyden helt helt enormt. Prisen var riktignok det dobbelte av en HJC men hadde jeg kjøpt en Schuberth med en gang hadde jeg faktisk fått den gratis med tanke på brilleutgiftene jeg har hatt. Jeg kunne kjøpt alvorlige mengder suppe for de pengene!!

Kanskje dette var en avsporing men nå er ikke dette NSB heller så da er det vel lov..og briller må man jo ha!

Spiff

Rottenikken
Innlegg: 924
Registrert: 25 feb 2010, 16:16
Motorsykkelen din: Yamaha
Bosted: I svingen, ellers i Drammen

Re: Helhjelm vs halvhjelm

Legg inn av Rottenikken »

C3 er bra den, har en slik en selv av samme grunner som du nevner.
Brukte C2 før men C3 er bedre
Veien er viktigere enn målet.

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Helhjelm vs halvhjelm

Legg inn av Globe »

Spiff skrev:Må få lov å nevne et annet moment som jeg har funnet ut betyr mye ved vurdering av hjelm og det er kombinasjonen hjelm og briller... Kort sagt, helhjelm og briller suger big time!! Kjøpte helhjelm (HJC FS-10) i mai 2009 og var i grunn fornøyd men det ble alt for dyrt i lengden. Prosedyren var som følger..

Hjelm på:
1. Ta av brillene og legg de oppå salen/hanskene eller hvor du måtte tro de ligger trygt.
2. Tre hjelmen over hodet.
3. se om du finner igjen brillene som i mellomtiden enten er ramlet på bakken, tatt av vinden, eller i beste fall kun er våt av regnet.
4. Tørk av brillene på genseren.
5. Skvis de inn mellom kinnputene, prøv å treffe over ørene uten å bøye "armene" eller hva det nå heter.
6. Innse at brillene er fortsatt våte og full av "vannstriper".
7. Ta de av igjen. Tørk nok en gang og hopp tilbake til punkt 5.

](*,)

Skal spare dere for prosedyren ved å ta av hjelmen men den ligner mye og kort sagt er det mye plunder med briller av briller på i et banka kjør. Etter ett år med heljelm har jeg knust 2 par briler og 1 par er fullstendig bøyd. Forrige lørdag handlet jeg mc-jeans og sommerhansker og fant ut at jeg bare skulle prøve en åpningshjelm. Det endte med at jeg gikk ut av butikken med en Schuberth C3 og i en uke nå har jeg tenkt hvorfor i h#%$£*e kjøpte jeg ikke en slik med en gang?? Den er helt genial i lag med briller. Super passform og demper lyden helt helt enormt. Prisen var riktignok det dobbelte av en HJC men hadde jeg kjøpt en Schuberth med en gang hadde jeg faktisk fått den gratis med tanke på brilleutgiftene jeg har hatt. Jeg kunne kjøpt alvorlige mengder suppe for de pengene!!

Kanskje dette var en avsporing men nå er ikke dette NSB heller så da er det vel lov..og briller må man jo ha!

Spiff

:lol Godt skrevet :thumleft

Har C2 selv, synes den suser og bråker fælt... :-k må kanskje prøve en C3 :-k

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39831
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Helhjelm vs halvhjelm

Legg inn av AJ »

Rare greier med hjelmer...
Jeg har to NZI hjelmer; en SpyderIII og en SportsTouring. Begge helhjelmer. Den sistnevnte en vanlig fiberhjelm med innvendig solvisir og sånn microlåsesystem.
Den førstnevnte er en carbonhjelm, uten solvisir og med dobbelt D-ring låsing av hakereima.

Innvendig og nedkant, dvs. kragen på hjelmene ser begge hjelmene helt like ut. Fóret er like fyldig innvendig som i krage og slutter like godt om hodet og ørene.
Men det rare er at SportTouring hjelmen støyer mer enn Spyder III... :scratch
Hvorfor? Dette har jeg enda ikke greid å finne ut av...

SpyderIII er for øvrig den beste jeg har hatt hva gjelder støyskjerming.
Kan det være at krabonmaterialet demper støy bedre enn vanlig fiber? :dontknow

For øvrig må jeg gi skryt til begge hjelmene siden det er helt uproblematisk å bruke briller; enkelt å skyve på plass uten fare for å skade stengene. Dette gjelder også solbriller med tykke stenger.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Bosted: bærgen

Re: Helhjelm vs halvhjelm

Legg inn av Onsløv »

Globe skrev: Har C2 selv, synes den suser og bråker fælt... :-k må kanskje prøve en C3 :-k
Har C2 jeg også, susing og bråking er pga vindskjermen har jeg funnet ut. Ble straks bedre da jeg kjørte uten vindskjerm. Så min skal moddes.

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Bosted: Brumunddal

Re: Helhjelm vs halvhjelm

Legg inn av Intruder »

Er vel som å banne i kjerka kanskje,men jeg bruker halvhjelm
med visir. :oh :notlistening
Syns jeg ligner litt mer på dæssa heilt ænslesskara da,men prøver
å smile litt lell je da.. :D Og hælse på dom je møte.. :prf :moi:
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Nordlendingen
Innlegg: 150
Registrert: 05 nov 2009, 17:45
Motorsykkelen din: BMW K100Rs, 1992.
Bosted: Bodø

Re: Helhjelm vs halvhjelm

Legg inn av Nordlendingen »

På min nylig avslutta tur Gardermoen - Rena -Bodø, fikk jeg skikkelig gnagsår bak begge ørene av kombinasjonen heilhjelm og solbriller. Jeg har gått og sikla på en Schubert C3 i flere måneder, og nå har jeg investert i en sånn. Jeg har ikke fått brukt den så veldig mange milene enda, men den er enormt behagelig. Jeg har kjørt noen mil i skikkelig sprutregn, og den er iallefall tett! Ikke antydning til vanninntregning noe sted, og faktisk den mest støysvake hjelmen jeg har prøvd til nå. Det blir aldri noe anna enn åpningshjelm på meg heretter, såpass kan jeg si.

Mvh. Nordlendingen
mvh. Nordlendingen
"ingen over, ingen ved siden.."

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Bosted: Brumunddal

Re: Helhjelm vs halvhjelm

Legg inn av Intruder »

En halvhjelm med visir på Biltema koster vel omlag 400 kroner,men hva skjer----om noe skjer ? :oh
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Helhjelm vs halvhjelm

Legg inn av pelsen »

Intruder skrev:En halvhjelm med visir på Biltema koster vel omlag 400 kroner,men hva skjer----om noe skjer ? :oh
hvis noe skjer så kjøper man vel en skikkelig helhjelm neste gang, om man trenger ny hjelm...

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Helhjelm vs halvhjelm

Legg inn av mekkern »

Hvis noe skjer så kan du bli knust under en bil eller hode revet av-da spiller ikke en smell i gebisset noen rolle....det finnes også andre steder på kroppen som kan ta bakken først,men ansiktet ER mere utsatt ved en ulykke der trynet går først i bakken.

Hvis halvhjelm hadde vært ubruklig i 50kmh hadde sykkelhjelm vært livsfarlig i 50kmh på pedalstativet.
en må jo se ting litt i perspektiv-proffsykkelister HAR faktisk overlevd i massevelt også-eller utforkjøringer,i mer enn 50kmh.
Vi må ikke bli helt hysteriske heller selv om det er trenden i hele samfunnet.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Helhjelm vs halvhjelm

Legg inn av mekkern »

Intruder skrev:En halvhjelm med visir på Biltema koster vel omlag 400 kroner,men hva skjer----om noe skjer ? :oh
samme som med en halvhjelm til 1500 antagligvis siden begge er godkjent etter samme norm.......
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: Helhjelm vs halvhjelm

Legg inn av jhn »

mekkern skrev:Hvis noe skjer så kan du bli knust under en bil eller hode revet av-da spiller ikke en smell i gebisset noen rolle....det finnes også andre steder på kroppen som kan ta bakken først,men ansiktet ER mere utsatt ved en ulykke der trynet går først i bakken.

Hvis halvhjelm hadde vært ubruklig i 50kmh hadde sykkelhjelm vært livsfarlig i 50kmh på pedalstativet.
en må jo se ting litt i perspektiv-proffsykkelister HAR faktisk overlevd i massevelt også-eller utforkjøringer,i mer enn 50kmh.
Vi må ikke bli helt hysteriske heller selv om det er trenden i hele samfunnet.

En halvhjelm e nok ikke ubrukelig,den forhindrer ofte at man knuser
skallen,man berger altså livet
To gang har æ vært i grøfta,en gang uten noen skader og en gang med
alvorlige skader men uten sårskader
Begge gangene bar hakepartiet på helhjelmen tydelig preg av kraftig
sammenstøt med moder jord,æ tør ikke tenke på kossn ansiktet
hadde sett ut hvis æ hadde brukt halvhjelm.
Æ e veldig glad for at æ va såpass hysterisk at æ brukte helhjelm

Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Bosted: bærgen

Re: Helhjelm vs halvhjelm

Legg inn av Onsløv »

Spiff skrev:Må få lov å nevne et annet moment som jeg har funnet ut betyr mye ved vurdering av hjelm og det er kombinasjonen hjelm og briller... Kort sagt, helhjelm og briller suger big time!! Kjøpte helhjelm (HJC FS-10) i mai 2009 og var i grunn fornøyd men det ble alt for dyrt i lengden. Prosedyren var som følger..

Hjelm på:
1. Ta av brillene og legg de oppå salen/hanskene eller hvor du måtte tro de ligger trygt.
2. Tre hjelmen over hodet.
3. se om du finner igjen brillene som i mellomtiden enten er ramlet på bakken, tatt av vinden, eller i beste fall kun er våt av regnet.
4. Tørk av brillene på genseren.
5. Skvis de inn mellom kinnputene, prøv å treffe over ørene uten å bøye "armene" eller hva det nå heter.
6. Innse at brillene er fortsatt våte og full av "vannstriper".
7. Ta de av igjen. Tørk nok en gang og hopp tilbake til punkt 5.

](*,)

Skal spare dere for prosedyren ved å ta av hjelmen men den ligner mye og kort sagt er det mye plunder med briller av briller på i et banka kjør. Etter ett år med heljelm har jeg knust 2 par briler og 1 par er fullstendig bøyd. Forrige lørdag handlet jeg mc-jeans og sommerhansker og fant ut at jeg bare skulle prøve en åpningshjelm. Det endte med at jeg gikk ut av butikken med en Schuberth C3 og i en uke nå har jeg tenkt hvorfor i h#%$£*e kjøpte jeg ikke en slik med en gang?? Den er helt genial i lag med briller. Super passform og demper lyden helt helt enormt. Prisen var riktignok det dobbelte av en HJC men hadde jeg kjøpt en Schuberth med en gang hadde jeg faktisk fått den gratis med tanke på brilleutgiftene jeg har hatt. Jeg kunne kjøpt alvorlige mengder suppe for de pengene!!

Kanskje dette var en avsporing men nå er ikke dette NSB heller så da er det vel lov..og briller må man jo ha!

Spiff
For å tilfredstille en ikke brillebrukers nyskjerrighet:

Så, hva er prosedyren nå med åpningshjelm? Er det kun punkt 2?

-mvh-
Kristian

Gammelgutt

Re: Helhjelm vs halvhjelm

Legg inn av Gammelgutt »

Jeg er brilleavhengig og har både helhjelm og åpningshjelm(Caberg justissimo). Bruker nå mest helhjelmen, mindre støy, bedre sidesyn og mye lettere, men savner solvisiret. Tar av brillene og putter den ene stangen i munnen, setter hjelmen på hodet og flytter brillene til hånden før jeg trer hjelmen ned på nepa, setter på brillene og stammer hakeremmen. Må nok innrømme at det er lettere med åpningshjelmen. Har ikke vurdert halvhjelm.

Svar