DrGreve skrev:Multistrada er grei nok, men har ikke V-4 motor :)simpson skrev:Tja, eller å stå i veikanten og spytte grus og småstein etter å ha prøvd seg på en Multistrada

Den har NEMLIG V-TWIN
Og det er saker skal jeg si deg

DrGreve skrev:Multistrada er grei nok, men har ikke V-4 motor :)simpson skrev:Tja, eller å stå i veikanten og spytte grus og småstein etter å ha prøvd seg på en Multistrada
Merkelig at de ikke bruker V-twin i MotoGP men etterligner konfigurasjonen som Honda har i V-4 med stempler som jobber synkront?simpson skrev:
DrGreve skrev:Multistrada er grei nok, men har ikke V-4 motor :)simpson skrev:Tja, eller å stå i veikanten og spytte grus og småstein etter å ha prøvd seg på en Multistradanettop
Den har NEMLIG V-TWIN
Og det er saker skal jeg si deg
Ikke for å virke frekk, men hvis V eller L-twin er så suveren, så er det litt motstridende å ikke bruke den i MotoGP?simpson skrev:Vel, det har vært innom mye rart der du, før siste regelendring kjørte de fleste 5 sylinra, inkludert Honda.
Men se på Superbike, som er det nærmeste du kommer gatesykler, kun Aprilia som kjører V 4. Til og med Honda kjører rekkefirer
De fleste ?simpson skrev:Vel, det har vært innom mye rart der du, før siste regelendring kjørte de fleste 5 sylinra, inkludert Honda.
Men se på Superbike, som er det nærmeste du kommer gatesykler, kun Aprilia som kjører V 4. Til og med Honda kjører rekkefirer
Litt morsomt at duc har trumfet gjennom 1200 for TWIN.MH434 skrev:Korrekt Jompa, kun Honda som kjørte V5.
Alle de andre hadde 4'ere. Duc-V4, Yam-R4, Kaw-R4, Suz-R4, Apr-V4...
V4 har en fordel som simpson var inne på.. den er smalere og et lavere tyngdepunkt.
V-twin er underlegen i racing! Er jo en grunn for at de er langt unna i sbk og helt fraværende i motogp![]()
Itillegg har Ducati trumphet igjennom å ha 200ccm mer for å være konkurransedyktig, men ikke engang det er nok...
Så V4 og R4 er det som gjeld!
Ikke sant? :[-o<
Selektiv argumtasjon er lov, men siden du glemmer det, skal jeg passe på å friske litt opp.simpson skrev:Litt morsomt at duc har trumfet gjennom 1200 for TWIN.MH434 skrev:Korrekt Jompa, kun Honda som kjørte V5.
V4 har en fordel som simpson var inne på.. den er smalere og et lavere tyngdepunkt.
V-twin er underlegen i racing! Er jo en grunn for at de er langt unna i sbk og helt fraværende i motogp![]()
Itillegg har Ducati trumphet igjennom å ha 200ccm mer for å være konkurransedyktig, men ikke engang det er nok...
Vel, historien er lett å lese. Det har vært tilbake til på 70 tallet i USA vært diskusjon mellom vtwin og rekkefirer.
Da var det 1000 for TWIN og 750 for firer.
Dette har videre kommet inn i superbike.
I begynnelsen var det 750 for firere og 1000 for twinner.
Ducati var overlegene og japsene trodde at det var en kjempefordel.
Honda kom med VTR 1000 og vant to vm titler, Suzuki kom med TL og vant inengting oh trakk seg.
Når det kom nye regler med 1000 for firere og 1100 for V TWIN så trakk Honda seg.
Det er ikke en Ducati regel, men en V TWIN regel som alle kan benytte seg av.
Før 1994?DrGreve skrev:Selektiv argumtasjon er lov, men siden du glemmer det, skal jeg passe på å friske litt opp.simpson skrev:Litt morsomt at duc har trumfet gjennom 1200 for TWIN.MH434 skrev:Korrekt Jompa, kun Honda som kjørte V5.
Vel, historien er lett å lese. Det har vært tilbake til på 70 tallet i USA vært diskusjon mellom vtwin og rekkefirer.
Da var det 1000 for TWIN og 750 for firer.
Dette har videre kommet inn i superbike.
I begynnelsen var det 750 for firere og 1000 for twinner.
Ducati var overlegene og japsene trodde at det var en kjempefordel.
Honda kom med VTR 1000 og vant to vm titler, Suzuki kom med TL og vant inengting oh trakk seg.
Når det kom nye regler med 1000 for firere og 1100 for V TWIN så trakk Honda seg.
Det er ikke en Ducati regel, men en V TWIN regel som alle kan benytte seg av.![]()
4 sylindersyklene fikk en vektstraff på 30kg som ikke ble endret før i 1994.
Motorhistorien har alltid hatt handikap.MH434 skrev:Å jauu..
Jeg skulle også ha klart å vunnet WC på ski hvis jeg fikk starte i paraolympics![]()
Men hvis V-twin er så bra, hvorfor får de ha 200ccm mer?
Hadde de gått ned til 1000ccm twin hadde Duc garantert trukket seg, men siden de har en lang historie i sbk og er viktige for arrangørene og fansen, så blir ting lagt til rette for at twin skal være konkurransedyktig..
Joda , misforstå meg rett. Jeg synes jo at tråden er underholdene. Vil nok fortsette å følge med. Jeg har jo allerede sagt hvilken sykkel som er best , hva andre mener om den saken er uinteressant. Så får heller andre krangle om hva som er nest bestsimpson skrev:Vel, meningen med tråden var å få i gang litt temperatur.
Seriøsiteten trenger ikke å være så stor, det ser du når folk påstår at V-twin ikke har noe å gjøre i racing selv om de har tatt 16 av 26 VM titler i superbike. Og det er ikke bare Ducati som har vunnet med twinner der.![]()
http://no.wikipedia.org/wiki/Superbike" onclick="window.open(this.href);return false;
V4 er totalt fraværende bortsett fra Aprilia. Til og med Honda har ikke brukt V4 siden RC30 tilbake til 88. Så hva sier det? :-)å
Underholdning trenger vi nå i mørketida. Håper ikke vi er ferdig md denne tråden enda.
Der sa du ordet ... handikap. Det blir jo litt merkelig å påstå at twin er best mtp det du sier her.simpson skrev: Motorhistorien har alltid hatt handikap.
I formel 1 kunne du før kjøre 3 liter uten turbo, eller 1,5 liter med turbo.
I dragracing starter de med minst motor før de med størst motor.
I Supersport kan sykler med 3 sylindre ha 675 ccm men firere har 600 ccm.
Sånn kan du liste opp masse eksempler på dette fenomenet. Du finner det over alt i motorsport.
Å kalle det en Ducati fordel blir helt feil, da disse reglene er for alle merker. Det er heller ikke oppfunnet av Ducati og finnes heller ikke for å beholde de i sporten.
Det er heller en V-twin bakdel, så de kan derfor ha mer volum.
Alle vet at flere sylindere gir mer effekt. På 60 tallet hadde Honda 5 sylindra 125 ccm.
Det fantes til og md 8 sylindra sykler i roadracing. Men etter hvert kom det begrensinger på dette.
Hvis det er så stor fordel med 2 sylindre på 1200ccm i superbike, hvorfor er det ikke flere som bruker det?
Men uansett, så hadde nok Ducati begynt å bruke sin V4 fra Desmosedici hvis det hadde blitt regelendringer tipper jeg.
Nå vet jeg ikke hvem som sliter med historikken, om det er deg eller meg, men jeg mener å huske at Honda sin RVF ble brukt i SBK til 1999, eller tar jeg feil?simpson skrev:Vel, meningen med tråden var å få i gang litt temperatur.
Seriøsiteten trenger ikke å være så stor, det ser du når folk påstår at V-twin ikke har noe å gjøre i racing selv om de har tatt 16 av 26 VM titler i superbike. Og det er ikke bare Ducati som har vunnet med twinner der.![]()
http://no.wikipedia.org/wiki/Superbike" onclick="window.open(this.href);return false;
V4 er totalt fraværende bortsett fra Aprilia. Til og med Honda har ikke brukt V4 siden RC30 tilbake til 88. Så hva sier det? :-)å
Underholdning trenger vi nå i mørketida. Håper ikke vi er ferdig md denne tråden enda.
Den samme konklusjonen kommer også jeg til, at hvis man må ha større motor for å bli bedre (best) så må jo V-twin ha åpenbare svakheter?jhn skrev:Der sa du ordet ... handikap. Det blir jo litt merkelig å påstå at twin er best mtp det du sier her.simpson skrev: Motorhistorien har alltid hatt handikap.
Sånn kan du liste opp masse eksempler på dette fenomenet. Du finner det over alt i motorsport.
Å kalle det en Ducati fordel blir helt feil, da disse reglene er for alle merker. Det er heller ikke oppfunnet av Ducati og finnes heller ikke for å beholde de i sporten.
Alle vet at flere sylindere gir mer effekt. På 60 tallet hadde Honda 5 sylindra 125 ccm.
Det fantes til og md 8 sylindra sykler i roadracing. Men etter hvert kom det begrensinger på dette.
Hvis det er så stor fordel med 2 sylindre på 1200ccm i superbike, hvorfor er det ikke flere som bruker det?
Men uansett, så hadde nok Ducati begynt å bruke sin V4 fra Desmosedici hvis det hadde blitt regelendringer tipper jeg.
Twin'er må ha mere ccm for å kunne konkurere på "like" vilkår. Men siden Ducati etter sigende har vært overlegne i så mange år, kan man fort få en mistanke om at fordelen de har fått med 200 ccm ekstra er litt for mye. De vinner jo ikke pga best motor, de vinner pga størst motor. Hvordan har de kommet frem til at 200 ccm er passe?
Hvordan er vektforskjellen mellom en twin og en R4?
Problemet i Formel 1 var at det ble for mye effekt med turbo så det ble forbudt, så det sier seg selv at 1,5 l blir for lite mot 3 l.jhn skrev:Der sa du ordet ... handikap. Det blir jo litt merkelig å påstå at twin er best mtp det du sier her.simpson skrev: Motorhistorien har alltid hatt handikap.
Twin'er må ha mere ccm for å kunne konkurere på "like" vilkår. Men siden Ducati etter sigende har vært overlegne i så mange år, kan man fort få en mistanke om at fordelen de har fått med 200 ccm ekstra er litt for mye. De vinner jo ikke pga best motor, de vinner pga størst motor. Hvordan har de kommet frem til at 200 ccm er passe?
Hvordan er vektforskjellen mellom en twin og en R4?
Du sier "I formel 1 kunne du før kjøre 3 liter uten turbo, eller 1,5 liter med turbo"
Betyr det at slik er det ikke lengere ... har de sett at det mest rettferdige er at de bruker samme motorkonstruksjon?
I 1988 kom det nye regler i superbike, og da måtte de ha gatesykler som basismodell.DrGreve skrev:Nå vet jeg ikke hvem som sliter med historikken, om det er deg eller meg, men jeg mener å huske at Honda sin RVF ble brukt i SBK til 1999, eller tar jeg feil?simpson skrev:Vel, meningen med tråden var å få i gang litt temperatur.
Ok, takk for korrigeringen. Kan ikke huske alt :)simpson skrev:I 1988 kom det nye regler i superbike, og da måtte de ha gatesykler som basismodell.DrGreve skrev:Nå vet jeg ikke hvem som sliter med historikken, om det er deg eller meg, men jeg mener å huske at Honda sin RVF ble brukt i SBK til 1999, eller tar jeg feil?simpson skrev:Vel, meningen med tråden var å få i gang litt temperatur.
Da kom VFR750R, siden RVF IKKE er en gatesykkel.
Men den ble brukt i Le Mans, Isle of man osv, men ikke i VM i superbike.
Da burde de jo klart seg med samme ccm som konkurentenesimpson skrev: De som vinner uansett merke har den beste sykkelen, fører osv, ikke pga størst motor.