Det er mange myter i mc-verden. Det med "den farlige, sprukne åpningshjelmen" er en av de..Snikendeugle skrev:Men som helt sikkert gjør akuratt like god nytte.ZZR-Erling skrev:JohnnyTh skrev:Lett å åpne åpne man skal prate med noen, fordelaktig med brillebruk, lett å drikke mens man kjører, nyse er og greiere og selv om det ikke er godkjent så er det veldig greit når det er veldig varmt.ZZR-Erling skrev:Ærlig talt...
Æ fatte ikke hvorfor noen velger åpningsjhjelmer all den tid en nokså liten forskjell i styrke, kan være det som skal til fra å gjøre en hodeskade betydelig verre...........
Hva er det som er så "fantastisk" med åpningshjelmer at det er "verdt" det??
Ser ingen gode argumenter der. Du kjører egentlig rundt med en sprukket helhjelm...
Med mindre du sitter på fakta som viser noe annet selvfølgelig.
Åpningshjelm med lite støy. Hvilken skal jeg velge?
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: Åpningshjelm med lite støy. Hvilken skal jeg velge?
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Bosted: Bergen
- Kontakt:
Re: Åpningshjelm med lite støy. Hvilken skal jeg velge?
Noen som har solide faktia i nettopp denne diskusjonen?
Re: Åpningshjelm med lite støy. Hvilken skal jeg velge?
En hengslet beskyttelse vil alltid ha rom for svikt.
Kan heller ikke se vitsen med denne hjelmtypen. Nærmest dobbelt vekt, og alle vet hva g- krefter er for noe.
Fordele ved kjøring i varmen? Vel velge utrolig nedsatt beskyttelse av trynet i varmt vær kontra visir åpent med full ansiktsbeskyttelse men med ubetydelig mindre ventilasjon?
Vel, velbekomme, men ikke min greie.
Kan heller ikke se vitsen med denne hjelmtypen. Nærmest dobbelt vekt, og alle vet hva g- krefter er for noe.
Fordele ved kjøring i varmen? Vel velge utrolig nedsatt beskyttelse av trynet i varmt vær kontra visir åpent med full ansiktsbeskyttelse men med ubetydelig mindre ventilasjon?
Vel, velbekomme, men ikke min greie.
-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Bosted: Bergen
- Kontakt:
Re: Åpningshjelm med lite støy. Hvilken skal jeg velge?
Jeg har helt klart mine grunner til å velge nettopp det jeg kjører med. Men kunne vært interessant å sett solide fakta på nettopp dette. Der er masse hjelmer som er uten ansiktbeskytter.
- ejs
- Innlegg: 1635
- Registrert: 25 jun 2004, 23:52
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
- Bosted: 4645 Nodeland
Re: Åpningshjelm med lite støy. Hvilken skal jeg velge?

Det finnes carbon baugporthjelm med solvisir som veier 1400 gram.
Regner med at den også holder kravene.

If it ain't broke, I'll break it.
Re: Åpningshjelm med lite støy. Hvilken skal jeg velge?
Hvor mange mil i ditt gjennosnittelige mc år er du igjennom passkontroll kontra kjørte km der du ikke trenger pass?JohnnyTh skrev:Da har du aldri kjørt i varmt værZZR-Erling skrev:JohnnyTh skrev:Lett å åpne åpne man skal prate med noen, fordelaktig med brillebruk, lett å drikke mens man kjører, nyse er og greiere og selv om det ikke er godkjent så er det veldig greit når det er veldig varmt.ZZR-Erling skrev:Ærlig talt...
Æ fatte ikke hvorfor noen velger åpningsjhjelmer all den tid en nokså liten forskjell i styrke, kan være det som skal til fra å gjøre en hodeskade betydelig verre...........
Hva er det som er så "fantastisk" med åpningshjelmer at det er "verdt" det??
Ser ingen gode argumenter der. Du kjører egentlig rundt med en sprukket helhjelm...prøv det så vet du hvor godt det hadde vært å åpnet hjelmen for å drikke eller bare for ventilasjon. I passkontroller og så er de som regel fornøyd med at du bare vipper opp hjelmen. Bruker du briller Erling?
Drikke? Jeg drikker aldri når jeg kjører.
Varmt vær? I gangfart er visiret oppe ganske likt som åpninigshjelm.
Å gå på trynet i varmen med en åpen åpninigshjelm i 40 kmt kontra en helhjelm i samme fart med visiret oppe kan være enorm.
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: Åpningshjelm med lite støy. Hvilken skal jeg velge?
Statistisk er R-sykler overrepresentert når det kommer til det å gå på trynet.. Derfor ser man ikke mange R-førere med åpningshjelm.simpson skrev:Hvor mange mil i ditt gjennosnittelige mc år er du igjennom passkontroll kontra kjørte km der du ikke trenger pass?JohnnyTh skrev:Da har du aldri kjørt i varmt værZZR-Erling skrev:JohnnyTh skrev:Lett å åpne åpne man skal prate med noen, fordelaktig med brillebruk, lett å drikke mens man kjører, nyse er og greiere og selv om det ikke er godkjent så er det veldig greit når det er veldig varmt.ZZR-Erling skrev:Ærlig talt...
Æ fatte ikke hvorfor noen velger åpningsjhjelmer all den tid en nokså liten forskjell i styrke, kan være det som skal til fra å gjøre en hodeskade betydelig verre...........
Hva er det som er så "fantastisk" med åpningshjelmer at det er "verdt" det??
Ser ingen gode argumenter der. Du kjører egentlig rundt med en sprukket helhjelm...prøv det så vet du hvor godt det hadde vært å åpnet hjelmen for å drikke eller bare for ventilasjon. I passkontroller og så er de som regel fornøyd med at du bare vipper opp hjelmen. Bruker du briller Erling?
Drikke? Jeg drikker aldri når jeg kjører.
Varmt vær? I gangfart er visiret oppe ganske likt som åpninigshjelm.
Å gå på trynet i varmen med en åpen åpninigshjelm i 40 kmt kontra en helhjelm i samme fart med visiret oppe kan være enorm.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Re: Åpningshjelm med lite støy. Hvilken skal jeg velge?
Siden RSykler går mest på trynet bruker de ikke åpninigshjelm?SuperMorten skrev:Statistisk er R-sykler overrepresentert når det kommer til det å gå på trynet.. Derfor ser man ikke mange R-førere med åpningshjelm.simpson skrev:Hvor mange mil i ditt gjennosnittelige mc år er du igjennom passkontroll kontra kjørte km der du ikke trenger pass?JohnnyTh skrev:Da har du aldri kjørt i varmt værZZR-Erling skrev:JohnnyTh skrev:Lett å åpne åpne man skal prate med noen, fordelaktig med brillebruk, lett å drikke mens man kjører, nyse er og greiere og selv om det ikke er godkjent så er det veldig greit når det er veldig varmt.ZZR-Erling skrev:Ærlig talt...
Æ fatte ikke hvorfor noen velger åpningsjhjelmer all den tid en nokså liten forskjell i styrke, kan være det som skal til fra å gjøre en hodeskade betydelig verre...........
Hva er det som er så "fantastisk" med åpningshjelmer at det er "verdt" det??
Ser ingen gode argumenter der. Du kjører egentlig rundt med en sprukket helhjelm...prøv det så vet du hvor godt det hadde vært å åpnet hjelmen for å drikke eller bare for ventilasjon. I passkontroller og så er de som regel fornøyd med at du bare vipper opp hjelmen. Bruker du briller Erling?
Drikke? Jeg drikker aldri når jeg kjører.
Varmt vær? I gangfart er visiret oppe ganske likt som åpninigshjelm.
Å gå på trynet i varmen med en åpen åpninigshjelm i 40 kmt kontra en helhjelm i samme fart med visiret oppe kan være enorm.
Interessant.
-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Bosted: Bergen
- Kontakt:
Re: Åpningshjelm med lite støy. Hvilken skal jeg velge?
Ikke helt gjennomtenkt den kommentaren der eller :-) Men jeg skjønte hva du prøvde å siSuperMorten skrev: Statistisk er R-sykler overrepresentert når det kommer til det å gå på trynet.. Derfor ser man ikke mange R-førere med åpningshjelm.

- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: Åpningshjelm med lite støy. Hvilken skal jeg velge?
Ser det ble feil jaLordShaft skrev:Ikke helt gjennomtenkt den kommentaren der eller :-) Men jeg skjønte hva du prøvde å siSuperMorten skrev: Statistisk er R-sykler overrepresentert når det kommer til det å gå på trynet.. Derfor ser man ikke mange R-førere med åpningshjelm.

[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Re: Åpningshjelm med lite støy. Hvilken skal jeg velge?
Vet ikke hvor langt vi skal ta den, men hvor er statikkeken for mc ulykker?LordShaft skrev:Ikke helt gjennomtenkt den kommentaren der eller :-) Men jeg skjønte hva du prøvde å siSuperMorten skrev: Statistisk er R-sykler overrepresentert når det kommer til det å gå på trynet.. Derfor ser man ikke mange R-førere med åpningshjelm.
Tipper det ikke stemmer.
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: Åpningshjelm med lite støy. Hvilken skal jeg velge?
Så var vi tilbake på denne.. Den har vært diskutert førsimpson skrev:Vet ikke hvor langt vi skal ta den, men hvor er statikkeken for mc ulykker?LordShaft skrev:Ikke helt gjennomtenkt den kommentaren der eller :-) Men jeg skjønte hva du prøvde å siSuperMorten skrev: Statistisk er R-sykler overrepresentert når det kommer til det å gå på trynet.. Derfor ser man ikke mange R-førere med åpningshjelm.
Tipper det ikke stemmer.
Her er overskriften. Rapporten og statistikken ligger i et pdf dokument på siden.
"Såkalte R-sykler (Racing/Supersport) kjennetegnes ofte ved høy effekt og en foroverlent kjørestilling. Tidligere
undersøkelser har vist at slike motorsykler var overrepresentert i ulykker....
Analysen viste at det også i denne undersøkelsen var en høyere andel motorsykler som kan kategoriseres som
R-motorsykkel med i ulykkene enn de andre kategoriene. I halvparten av de 48 ulykkene hvor R-motorsykkel
var involvert var det utvist ekstrem adferd i forbindelse med ulykken. "
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Bosted: Bergen
- Kontakt:
Re: Åpningshjelm med lite støy. Hvilken skal jeg velge?
Hva defineres som "ekstrem adferd i forbindelse med ulykken"??
Om jeg kjører i 100 kmt i en 80 sone? er det ekstrem adferd? Føler det ofte blir brukt veldig store ord i slike sammenhenger uten at det alltid er behov for det
(ja jeg jobber med det, så jeg har lest mine rapporter osv)

Om jeg kjører i 100 kmt i en 80 sone? er det ekstrem adferd? Føler det ofte blir brukt veldig store ord i slike sammenhenger uten at det alltid er behov for det
(ja jeg jobber med det, så jeg har lest mine rapporter osv)
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39827
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Åpningshjelm med lite støy. Hvilken skal jeg velge?
Kan finne fram noen tall her, men ikke særlig detaljert, ser det ut som...simpson skrev: Vet ikke hvor langt vi skal ta den, men hvor er statikkeken for mc ulykker?
Dvs. beskrivelse av hva slags kjøreutstyr, type hjelm osv. den enkelte fører og passasjer var iført da ulykka skjedde...:
https://www.ssb.no/statistikkbanken/sel ... ecked=true" onclick="window.open(this.href);return false;
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Åpningshjelm med lite støy. Hvilken skal jeg velge?
Nei, det jeg prøver å si, er at for meg så er ikke det der gode nok argumenter. Jeg setter sikkerheten øverst. Om det er greit å vippe opp for å prate, er underordnet, og ja, jeg har kjørt i varme, +42 i sort skinndress og selvfølgelig helhjelm! Dersom man sliter seriøst i varme, kan jeg være enig i at lettelse på antrekket medfører økt sikkerhet i form av komfort.JavaUpdate skrev:Det er deg det er noe gale med. Selvflølgelig er det mye bedre med halvhjelm når man kjører aktivt og slikt. Som han over sier så er det enklere og stoppe og snakke, drikke, osv. Det er relativt mye bedre. Jeg selv stopper nok en del for og snakke med venner og slikt. Eg har ikke lyst og måtte ta av hele hjelmen. Å med hel hjelm føler jeg meg for innesperra når eg snakker med andre om jeg ikke tar den av, men med halv hjelm vipper eg den bare opp og så er eg "fri". Se tilbake på din setning du skrev så ser du at den har ikke noe argument eller noen grunn til og si det du sier!ZZR-Erling skrev:JohnnyTh skrev:Lett å åpne åpne man skal prate med noen, fordelaktig med brillebruk, lett å drikke mens man kjører, nyse er og greiere og selv om det ikke er godkjent så er det veldig greit når det er veldig varmt.ZZR-Erling skrev:Ærlig talt...
Æ fatte ikke hvorfor noen velger åpningsjhjelmer all den tid en nokså liten forskjell i styrke, kan være det som skal til fra å gjøre en hodeskade betydelig verre...........
Hva er det som er så "fantastisk" med åpningshjelmer at det er "verdt" det??
Ser ingen gode argumenter der. Du kjører egentlig rundt med en sprukket helhjelm...
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: Åpningshjelm med lite støy. Hvilken skal jeg velge?
Nå er vi vel i ferd med ha havne langt bortenfor hva som er OT, men skitt au.. Jeg tipper ektremadferd kan defineres litt forskjellig. Du har sikkert din grense (tenker på hva slags redskap du kjører medLordShaft skrev:Hva defineres som "ekstrem adferd i forbindelse med ulykken"??![]()
Om jeg kjører i 100 kmt i en 80 sone? er det ekstrem adferd? Føler det ofte blir brukt veldig store ord i slike sammenhenger uten at det alltid er behov for det
(ja jeg jobber med det, så jeg har lest mine rapporter osv)

[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Re: Åpningshjelm med lite støy. Hvilken skal jeg velge?
At en åpningshjelm er like sikker i alle situasjoner tror jeg ikke på.AJ skrev:Kan finne fram noen tall her, men ikke særlig detaljert, ser det ut som...simpson skrev: Vet ikke hvor langt vi skal ta den, men hvor er statikkeken for mc ulykker?
Dvs. beskrivelse av hva slags kjøreutstyr, type hjelm osv. den enkelte fører og passasjer var iført da ulykka skjedde...:
https://www.ssb.no/statistikkbanken/sel ... ecked=true" onclick="window.open(this.href);return false;
Du har en åpningsmekanisme som kan svikte, det har du ikke på helhjelm.
Hvorfor ha åpning når den er lukket under kjøring som fabrikanten tilsier?
-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Bosted: Bergen
- Kontakt:
Re: Åpningshjelm med lite støy. Hvilken skal jeg velge?
Nettopp.... jeg har ikke noe mål med å dra denne samtalen langt OT. Men føler slike statestikker sjeldent blir omtalt i våres favår.... om vi er R, S, eller GL kjører.
Re: Åpningshjelm med lite støy. Hvilken skal jeg velge?
Hvis man tar en sleggehammer å slår på siden av en åpningshjelm, slår man mot ei sprekk.....how hard can it be....?
-
- Innlegg: 96
- Registrert: 22 des 2013, 02:07
- Motorsykkelen din: Kawasaki Ninja 250R Svart
- Bosted: Bergen
Re: Åpningshjelm med lite støy. Hvilken skal jeg velge?
Jeg er ikke den som kommer til og kjøre fort selvom eg skal ha Ninja. (R-sykkel).. Kommer kanskje til og ligge 5 km over fartsgrensa, men tar motorsykkel kjøring som en kosetur istedenfor og kjøre fort og gris som mange som dere sier med R sykkel gjør.. Men den er ikke eg :-)
Jeg synes det er ork og ta av hjelmen når eg stopper i fergekø, eller for og snakke med noen venner.
Å snakke med en venn med en helhjelm føler eg meg for innesperra..
Alt kan være feil med. La oss si en helhjelm kan være produkjonsfeil som ikke merkes før du trenger den
Samme kan være med åpningsmekanismen. Alt kan være feil på. Skal man være mer redd for at åpningsmekanismen skal være feil med ergo en helhjelm som kan være feilprodusert?
Ser ikke poenget.
Tror en åpningshjelm beskytter godt eg. Tror ikke det er så mye forskjell som enkelte skal ha det til..
Jeg vil ha åpningshjelm og dermed basta kan man si :) Eg lurer bare på hvillken jeg bør velge og hva jeg skal se etter når jeg velger hvilken åpningshjelm jeg skal ha.
Vet jeg vil ha med såkalte solbriller invendig, og en godkjent for og kjøre med åpen, slik som CABERG sine.
Takker for alle svar videre også!
Jeg synes det er ork og ta av hjelmen når eg stopper i fergekø, eller for og snakke med noen venner.
Å snakke med en venn med en helhjelm føler eg meg for innesperra..
Alt kan være feil med. La oss si en helhjelm kan være produkjonsfeil som ikke merkes før du trenger den

Samme kan være med åpningsmekanismen. Alt kan være feil på. Skal man være mer redd for at åpningsmekanismen skal være feil med ergo en helhjelm som kan være feilprodusert?
Ser ikke poenget.
Tror en åpningshjelm beskytter godt eg. Tror ikke det er så mye forskjell som enkelte skal ha det til..
Jeg vil ha åpningshjelm og dermed basta kan man si :) Eg lurer bare på hvillken jeg bør velge og hva jeg skal se etter når jeg velger hvilken åpningshjelm jeg skal ha.
Vet jeg vil ha med såkalte solbriller invendig, og en godkjent for og kjøre med åpen, slik som CABERG sine.
Takker for alle svar videre også!
- jongsanim
- Innlegg: 1008
- Registrert: 20 mai 2013, 18:51
- Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013
Re: Åpningshjelm med lite støy. Hvilken skal jeg velge?
Samtidig må vi ikke glemme at alle vurderer selv hvor mye sikkerhetsutstyr de vil bruke. Noen skrev en annen gang at man kan jo også la være å kjøre motorsykkel i det hele tatt da det er så farlig 
Eller er det slik at de som argumenterer for helhjelm også bruker Daineses D-air kollisjonsputevest også, fordi noe annet ville jo ikke være sikkert
(Kjører personlig med helhjelm konstant, men vurderer Shark Evoline 3 åpningshjelm, for the record)

Eller er det slik at de som argumenterer for helhjelm også bruker Daineses D-air kollisjonsputevest også, fordi noe annet ville jo ikke være sikkert

(Kjører personlig med helhjelm konstant, men vurderer Shark Evoline 3 åpningshjelm, for the record)
Re: Åpningshjelm med lite støy. Hvilken skal jeg velge?
Prøvde bare å peke på en fordel. Synes det er mye lettere å komunisere med alle med en åpningshjelm. Uasett om det er passkontrolører eller andre.simpson skrev:Hvor mange mil i ditt gjennosnittelige mc år er du igjennom passkontroll kontra kjørte km der du ikke trenger pass?JohnnyTh skrev:Da har du aldri kjørt i varmt værZZR-Erling skrev:JohnnyTh skrev:Lett å åpne åpne man skal prate med noen, fordelaktig med brillebruk, lett å drikke mens man kjører, nyse er og greiere og selv om det ikke er godkjent så er det veldig greit når det er veldig varmt.ZZR-Erling skrev:Ærlig talt...
Æ fatte ikke hvorfor noen velger åpningsjhjelmer all den tid en nokså liten forskjell i styrke, kan være det som skal til fra å gjøre en hodeskade betydelig verre...........
Hva er det som er så "fantastisk" med åpningshjelmer at det er "verdt" det??
Ser ingen gode argumenter der. Du kjører egentlig rundt med en sprukket helhjelm...prøv det så vet du hvor godt det hadde vært å åpnet hjelmen for å drikke eller bare for ventilasjon. I passkontroller og så er de som regel fornøyd med at du bare vipper opp hjelmen. Bruker du briller Erling?
Drikke? Jeg drikker aldri når jeg kjører.
Varmt vær? I gangfart er visiret oppe ganske likt som åpninigshjelm.
Å gå på trynet i varmen med en åpen åpninigshjelm i 40 kmt kontra en helhjelm i samme fart med visiret oppe kan være enorm.
Sikkert meg som sliter med varme. Når tempen passerer 35 grader så drikker jeg hele tiden. Og da er det veldig lett å vippe hjelmen opp og drikke, kontra en helhjelm. Ikke så lurt å ikke drikke hvis man kjører i varme.
Tviler sterkt på at du får like mye ventilasjon i en helhjelm med visiret opp som i en åpen helhjelm. Ved køkjøring i by så var min oppe hele tiden... Dvs til slutt tok jeg den av på grunn av varme. Neste gang blir det en annen farge enn sort. Jeg vurderte å kjøpe en sprayboks med hvit lakk og lakkered den.
For meg som driver med normal turkjøring så er jeg helt overbevist om at en åpningshjelm er godt nok. Disse som kjører HD har jo ofte halvhjelm. Neste blir vel at noen sier jeg burde ha ryggskinne!
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: Åpningshjelm med lite støy. Hvilken skal jeg velge?
Tenkte nettopp på dette. Har en del venner med HD. Tror ikke noen av de har verken helhjelm eller ryggskinne, og det verste er at de alle sammen har overlevd til å nærme seg 50..JohnnyTh skrev:Disse som kjører HD har jo ofte halvhjelm. Neste blir vel at noen sier jeg burde ha ryggskinne!
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Åpningshjelm med lite støy. Hvilken skal jeg velge?
Jeg sliter også med varme, og skal aldri mer ha svart kjøredress og svart hjelm! Aldri!JohnnyTh skrev:
Sikkert meg som sliter med varme. Når tempen passerer 35 grader så drikker jeg hele tiden. Og da er det veldig lett å vippe hjelmen opp og drikke, kontra en helhjelm. Ikke så lurt å ikke drikke hvis man kjører i varme.
Tviler sterkt på at du får like mye ventilasjon i en helhjelm med visiret opp som i en åpen helhjelm. Ved køkjøring i by så var min oppe hele tiden... Dvs til slutt tok jeg den av på grunn av varme. Neste gang blir det en annen farge enn sort. Jeg vurderte å kjøpe en sprayboks med hvit lakk og lakkered den.
For meg som driver med normal turkjøring så er jeg helt overbevist om at en åpningshjelm er godt nok. Disse som kjører HD har jo ofte halvhjelm. Neste blir vel at noen sier jeg burde ha ryggskinne!
Når jeg i 30 varmegrader kjører i 60+ km/t går det i grunnen greit. Problemene oppstår når jeg kommer inn i tettbebygd strøk der farta varierer fra 0 - 50 km/t. Jeg er avhengig av briller, og disse har lett for å dugge inni hjelmen. Dette blir bare ennå verre når når det har vært varmt en stund og hjelmen ikke lenger er tørr på innsiden. Det er et reelt problem, og jeg ser ingen annen løsning enn å bruke åpningshjelm og vippe opp frontpartiet når farta blir lav. Jeg lar gjerne solvisiret være nede så lenge det går, det gir ekstra beskyttelse mot innsekt og annet.
For meg er det ikke noe alternativ...derfor vurderer jeg ikke en gang forskjellene i sikkerhet. Når brillene mine dugger kjører jeg i hvert fall ikke sikkert uansett!
-
- Innlegg: 96
- Registrert: 22 des 2013, 02:07
- Motorsykkelen din: Kawasaki Ninja 250R Svart
- Bosted: Bergen
Re: Åpningshjelm med lite støy. Hvilken skal jeg velge?
Velger åpningshjelm eg. Synes det er mye bedre.
Sikkerhet ja viktig. Hjelm er nok det viktigste. Men en åpningshjelm gjør nok jobben sin. Selvsagt skal jeg kjøre med den igjen så mye som mulig. Men kan desverre ikkje tenke på sikkerhet over alt. Komfort også.
Lever engang. Nyt det. Kan ikkje være redd for alt.
Selvsagt bruke ryggskinne, skinnbukse og jakke, og kjøre med måte :)
Sikkerhet ja viktig. Hjelm er nok det viktigste. Men en åpningshjelm gjør nok jobben sin. Selvsagt skal jeg kjøre med den igjen så mye som mulig. Men kan desverre ikkje tenke på sikkerhet over alt. Komfort også.
Lever engang. Nyt det. Kan ikkje være redd for alt.
Selvsagt bruke ryggskinne, skinnbukse og jakke, og kjøre med måte :)