Da var møydommen tatt og jomfruturen unnagjort. Det ble 30 mil på varierende vestlandsveier perfekt for innkjøring. Opp og ned, masse svinger og varierende fartsetapper.
Bergen (E16) – Ådland (r7) – Tysse(r48) – Eikelandsosen – Mundheim – Tørvikbygd(r49) – Norheimsund – Øystese(r7) – Ålvik – Granvin – Voss(E16) – Bergen.
Et gjennomsnittsforbruk på 0,45 gjennom disse 30 milene, på disse veiene synes jeg er veldig bra i innkjøringsmodus.
Sykkelen innfrir til de grader bare for å ha det sagt med en gang
BMW har gjort en genistrek med vindskjerm og kåpe denne gangen. På min forrige R1200GS og F800GS måtte jeg raskt kjøpe en annen vindskjerm for å passe min høyde med hensyn til turbulens og vindstøy. På denne nye er vindskjermen skåret på en spesiell måte, og med skjermen justert i høyeste posisjon og setet i laveste ble dette meget bra for meg som er 181 cm høy. Det var en ny opplevelse, forbløffende stille og vindstille.
ESA kombinert med telelever og paralever gir en veldig fin komfort. Jeg startet med ESA i posisjon Normal (kjøremodus Dynamic) og dette var egentlig en posisjon jeg kommer til å bruke mest. Komfortabel uten å bli for soft. På riksvei 48 og 49 var veien heller ganske dårlig mange steder. Her ble ESA justert under fart til Soft og de harde humpene i veien ble overkjørt mye mer behagelig. Det hele var meget enkelt å utføre fra styreknappene.
Her ser man ESA justert i modus Soft
Paraleveren gjør at slag i armer fra styret er helt fraværende. Setet er også mye bedre enn forgjengeren og i en helt annen klasse enn orginalsetet på 800GS. På min 800GS måtte jeg bytte setet til Touratech komfortsadel, her har jeg ikke behov for å tenke på dette. Ingen tegn til tresmak i løpet av turen. Cruise-kontroll var en helt ny opplevelse for meg og ganske uvant. Likevel en artig sak for å hvile høyrehånda Automatisk kjørelys var også akkurat som på bilen, lysene slår seg over fra dagskjørelys til fullt lys i tunneler og av igjen når man kommer ut, artig.
Kjøreegenskaper: Jeg var spent på hvordan den dynamiske dempingen fungerte og om jeg i det hele tatt kom til å merke det. Om det var den jeg merket eller om demperne bare er slik vet jeg ikke, men det var en merkbar forskjell i forhold til min forrige R1200GS og F800GS. Her følte jeg at sykkelen virkelig strammet seg opp i kurvene og satt seg perfekt gjennom svingen. Jeg er overbevist om at i hendene på mindre pysete sjåfører enn meg kan denne sykkelen kjøres meget friskt. Sykkelen er ekstremt lettsvingt og jeg fikk en følelse av at sykkelen tenkte det samme som jeg gjorde. Når jeg tenkte sving så gjorde den det. Fikk en enorm trygghetsfølelse av denne sykkelen.
Litt mat må man jo ha på tur, boller og iskaffe på Voss.
Det er selvfølgelig vanskelig å si så mye om motoren siden den er under innkjøring, men at ting har skjedd her siden min forrige R1200GS er helt sikkert. EFI må være av en helt annen kaliber, her var rykk nesten helt borte og forsinkelsen i gasspådrag var lik null, nesten litt skummelt i forhold til hva jeg er vant med. Vibrasjonene er der på tomgang, selv om det ikke er like merkbart som før. I fart er det skjedd mye, vibrasjoner og lyd er minimalisert i forhold til både min forrige R1200GS og F800GS. Meget komfortabelt. I 80-90 km/t er det nesten vibrasjonsfritt og lydfritt, dette skyldes som sagt også den nye kåpen. Girkassen er også blitt mye mykere, litt klonk er det ennå fra fri til 1 gir, og av og til fra 2 til 1 gir. Men oppgiring er ganske så mykt , det samme gjelder nedgiring fra høyere gir. Jeg skal komme tilbake med fyldigere kommentarer når innkjøring er unnagjort og jeg kan dra på litt mer.
Totalt sett synes jeg første turen var helt fantastisk og med all den fantastiske kritikken sykkelen har fått i media kunne fallhøyden vært stor. Men jeg synes alt stemte. Jeg gleder meg til resten av sesongen, her kan man jaggu kjøre og kjøre inn i evigheten.
I morgen blir det nok en tur, men da langs kysten.