BMW R1200GS

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
jhn
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str

Re: BMW R1200GS

Legg inn av jhn »

ZZR-Erling skrev:
jhn skrev:
ZZR-Erling skrev:...det er knapt R-førere igjen.
Hva kommer det av? Har du noen idé?
Forsikringsselskapet har utelukket en stor gruppe, de yngre som kunne tenkt seg en rå bike.
Derfor blir snittalderen høyere for hvert år, og bikene mer og mer traust...ala GS, spør du meg da.
Mangfoldet er i ferd med å utvannes, og motorsykelismen likeså.
Sikkert et poeng. Et annet poeng kan være at motorsykkelturismen er vel stadig økende, tror jeg, og flere og flere ser kanskje fordelen med en mere hensiktsmessig sykkel enn en Rumperakett.
Selv om du og din antageligvis mye bedre halvdel er eksempler på det motsatte.

Brukeravatar
poulet_cavalier
Motorsykkelen din: R1200GS

Legg inn av poulet_cavalier »

2013-> tips. Plukk enduro pro pluggen ut av setet og sett den i sokkelen permanent.
Sykkelen husker da demper settingen (går til default når tenningen skrus av ellers).

Se også: http://advrider.com/forums/showthread.php?t=965396
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Brukeravatar
Bringisen
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014

Legg inn av Bringisen »

Da var møydommen tatt og jomfruturen unnagjort. Det ble 30 mil på varierende vestlandsveier perfekt for innkjøring. Opp og ned, masse svinger og varierende fartsetapper.

Bergen (E16) – Ådland (r7) – Tysse(r48) – Eikelandsosen – Mundheim – Tørvikbygd(r49) – Norheimsund – Øystese(r7) – Ålvik – Granvin – Voss(E16) – Bergen.

Bilde

Et gjennomsnittsforbruk på 0,45 gjennom disse 30 milene, på disse veiene synes jeg er veldig bra i innkjøringsmodus.

Bilde

Sykkelen innfrir til de grader bare for å ha det sagt med en gang :love

BMW har gjort en genistrek med vindskjerm og kåpe denne gangen. På min forrige R1200GS og F800GS måtte jeg raskt kjøpe en annen vindskjerm for å passe min høyde med hensyn til turbulens og vindstøy. På denne nye er vindskjermen skåret på en spesiell måte, og med skjermen justert i høyeste posisjon og setet i laveste ble dette meget bra for meg som er 181 cm høy. Det var en ny opplevelse, forbløffende stille og vindstille.

Bilde

ESA kombinert med telelever og paralever gir en veldig fin komfort. Jeg startet med ESA i posisjon Normal (kjøremodus Dynamic) og dette var egentlig en posisjon jeg kommer til å bruke mest. Komfortabel uten å bli for soft. På riksvei 48 og 49 var veien heller ganske dårlig mange steder. Her ble ESA justert under fart til Soft og de harde humpene i veien ble overkjørt mye mer behagelig. Det hele var meget enkelt å utføre fra styreknappene.
Her ser man ESA justert i modus Soft :sover

Bilde

Paraleveren gjør at slag i armer fra styret er helt fraværende. Setet er også mye bedre enn forgjengeren og i en helt annen klasse enn orginalsetet på 800GS. På min 800GS måtte jeg bytte setet til Touratech komfortsadel, her har jeg ikke behov for å tenke på dette. Ingen tegn til tresmak i løpet av turen. Cruise-kontroll var en helt ny opplevelse for meg og ganske uvant. Likevel en artig sak for å hvile høyrehånda  Automatisk kjørelys var også akkurat som på bilen, lysene slår seg over fra dagskjørelys til fullt lys i tunneler og av igjen når man kommer ut, artig.
Kjøreegenskaper: Jeg var spent på hvordan den dynamiske dempingen fungerte og om jeg i det hele tatt kom til å merke det. Om det var den jeg merket eller om demperne bare er slik vet jeg ikke, men det var en merkbar forskjell i forhold til min forrige R1200GS og F800GS. Her følte jeg at sykkelen virkelig strammet seg opp i kurvene og satt seg perfekt gjennom svingen. Jeg er overbevist om at i hendene på mindre pysete sjåfører enn meg kan denne sykkelen kjøres meget friskt. Sykkelen er ekstremt lettsvingt og jeg fikk en følelse av at sykkelen tenkte det samme som jeg gjorde. Når jeg tenkte sving så gjorde den det. Fikk en enorm trygghetsfølelse av denne sykkelen.

Litt mat må man jo ha på tur, boller og iskaffe på Voss.

Bilde

Det er selvfølgelig vanskelig å si så mye om motoren siden den er under innkjøring, men at ting har skjedd her siden min forrige R1200GS er helt sikkert. EFI må være av en helt annen kaliber, her var rykk nesten helt borte og forsinkelsen i gasspådrag var lik null, nesten litt skummelt i forhold til hva jeg er vant med. Vibrasjonene er der på tomgang, selv om det ikke er like merkbart som før. I fart er det skjedd mye, vibrasjoner og lyd er minimalisert i forhold til både min forrige R1200GS og F800GS. Meget komfortabelt. I 80-90 km/t er det nesten vibrasjonsfritt og lydfritt, dette skyldes som sagt også den nye kåpen. Girkassen er også blitt mye mykere, litt klonk er det ennå fra fri til 1 gir, og av og til fra 2 til 1 gir. Men oppgiring er ganske så mykt , det samme gjelder nedgiring fra høyere gir. Jeg skal komme tilbake med fyldigere kommentarer når innkjøring er unnagjort og jeg kan dra på litt mer.
Totalt sett synes jeg første turen var helt fantastisk og med all den fantastiske kritikken sykkelen har fått i media kunne fallhøyden vært stor. Men jeg synes alt stemte. Jeg gleder meg til resten av sesongen, her kan man jaggu kjøre og kjøre inn i evigheten.

I morgen blir det nok en tur, men da langs kysten. :mk
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
Kawagutten
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R

Legg inn av Kawagutten »

Gratulerer med å komme seg ut på første turen :-)
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
ojda
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.

Legg inn av ojda »

Grattis, og velkommen på veien ja :vs
Nå må du bare innrømme at 800 ccm ikke er nok til å ta fram det
aller aller bredeste smilet, å se sommeren komme deg blidt i møte :prop:
Snasen den datasiden på gps`n, den så jeg ikke på den GS`n jeg prøvde.
Kos deg på veien i sommer :P :p
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km

Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
tagesk
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Kontakt:

Legg inn av tagesk »

Bringisen skrev:På denne nye er vindskjermen skåret på en spesiell måte, og med skjermen justert i høyeste posisjon og setet i laveste ble dette meget bra for meg som er 181 cm høy. Det var en ny opplevelse, forbløffende stille og vindstille.
I morgen, kan du ikke lette litt på stumpen og sjekke hvor langt det er opp til turbulensen.
Jeg er 202 cm.....

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
Bringisen

Legg inn av Bringisen »

Kawagutten skrev:Gratulerer med å komme seg ut på første turen :-)
Jo takk, alltid godt med første turen :P :p
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
Bringisen

Legg inn av Bringisen »

ojda skrev:Grattis, og velkommen på veien ja :vs
Nå må du bare innrømme at 800 ccm ikke er nok til å ta fram det
aller aller bredeste smilet, å se sommeren komme deg blidt i møte :prop:
Snasen den datasiden på gps`n, den så jeg ikke på den GS`n jeg prøvde.
Kos deg på veien i sommer :P :p
Hehe, takk. Skal la være å dra den kubikksaken igang igjen :D
Ja datasiden "min motorsykkel" er ganske grei. Man skal kunne konfigurere den litt etter eget ønske også , men så langt har jeg ikke kommet ennå. Mye teknikk å sette seg inn i :D

ZZR-Erling

Legg inn av ZZR-Erling »

Ja, ESA på Comf. funker også best på dårlig vei på min K1300S.
Ser du hadde som her idag, fin temp!

Brukeravatar
Bringisen

Legg inn av Bringisen »

tagesk skrev:
Bringisen skrev:På denne nye er vindskjermen skåret på en spesiell måte, og med skjermen justert i høyeste posisjon og setet i laveste ble dette meget bra for meg som er 181 cm høy. Det var en ny opplevelse, forbløffende stille og vindstille.
I morgen, kan du ikke lette litt på stumpen og sjekke hvor langt det er opp til turbulensen.
Jeg er 202 cm.....

[TaSK]
Det kan jeg prøve Tage :vs Før turen i dag hadde jeg vurdert å sette på en GSA skjerm, den passer på samme festene siden de er like. GSA skjermen er litt høyere og litt bredere. Men i min posisjon var dette perfekt. Jeg skal forsøke et eksperiment i morgen :vs

Brukeravatar
Bringisen

Legg inn av Bringisen »

ZZR-Erling skrev:Ja, ESA på Comf. funker også best på dårlig vei på min K1300S.
Ser du hadde som her idag, fin temp!
Ja både comfort og temperatur var meget bra. Når det gjelder temperatur er det ganske bra med hensyn til at vi enda er i mars. Måtte det fortsette slik :[-o<

Brukeravatar
Bringisen

Legg inn av Bringisen »

Ja, da ble det nesten 30 mil i dag også :D Fryd og gammen, glede og rekreasjon :mk

I dag gikk turen fra Bergen - Romarheimsdalen( E39) - Matre - Tok av med Kringla mot Dueseund (570) - Hosteland - Sløvåg - Fivelsdal og over broen til Sandøy (Gulen) - Ut til Skjerjehamn for å hilse på "kongen". Samme vei tilbake til Bergen.

Bilde

Her er begge kongene på Skjerjehamn :P :p Først "verdens beste....." og i bakgrunnen statuen av kong Olav som de ikke ville ha i Oslofjorden.

Bilde

Over halvveis i innkjøringen nå , dette går unna. Legg merke til maksfarten :P :p

Bilde

Så til Tage :vs Jeg gjorde et eksperiment men kan ikke helt forstå det. Jeg lettet meg vel ca 15 cm før jeg begynte å kjenne vinden i ca 90 km/t. Det merkelige er at jeg ikke opplever turbulens i det hele tatt :scratch Mulig kåpen er slik formet at man unngår dette i alle posisjoner, men dette virker rart. Nå har jeg BMW Systemhjelm 5, og kanskje er skjermen utviklet i vindtunnel sammen med BMW sin egen hjelm :P :p Jeg tror nok du skulle tatt deg en prøvetur selv Tage, jeg kan ikke gå god for dette. Det eneste sikre er at jeg med mine 181cm , setet i nederste posisjon, skjermen i høyeste posisjon, med BMW Systemhjelm 5 og titter akkurat over vindskjermen, så har jeg det perfekt :prop:

Brukeravatar
poulet_cavalier

Var ute og luftet GS'en litt. Først grustur i år - (Bildene er fra området rundt Røskestadvannet på Hurum).
hurum 1.JPG
hurum2.JPG
hurum3.JPG
hurum4.JPG
hurum5.JPG
hurum6.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
-Pythagoras

Brukeravatar
Bringisen

Legg inn av Bringisen »

Fin vei og flott natur poulet_cavalier, herlig med vår i luften nå :thumleft

Hvilken høyde har du ? Ser du har forhøyet vindskjerm. Har du vært plaget med vind eller turbulens ? Jeg er så overrasket over hvor fint det er bak orginalskjermen i min posisjon, derfor lurer jeg litt :vs

Brukeravatar
poulet_cavalier

Bringisen skrev:Fin vei og flott natur poulet_cavalier, herlig med vår i luften nå :thumleft

Hvilken høyde har du ? Ser du har forhøyet vindskjerm. Har du vært plaget med vind eller turbulens ? Jeg er så overrasket over hvor fint det er bak orginalskjermen i min posisjon, derfor lurer jeg litt :vs
Er 1,93. Var ikke veldig plaget nei, det var nok mest finpuss. Men X-screen'en gir mer å gå på i høyden og flere vinkler.
-Pythagoras

Brukeravatar
Bringisen

Legg inn av Bringisen »

poulet_cavalier skrev:
Bringisen skrev:Fin vei og flott natur poulet_cavalier, herlig med vår i luften nå :thumleft

Er 1,93. Var ikke veldig plaget nei, det var nok mest finpuss. Men X-screen'en gir mer å gå på i høyden og flere vinkler.
Okidoki :thumleft Jeg har også sett at GSA skjermen skal passe på GS også, den er høyere og bredere. Men av og til kan det bli verre også.

Brukeravatar
jhn
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str

Legg inn av jhn »

poulet_cavalier skrev:Var ute og luftet GS'en litt. Først grustur i år - (Bildene er fra området rundt Røskestadvannet på Hurum).
hurum3.JPG
Fin gammel sykkel det der. Artig med sånne gammeldagse luftkjølte greier :knegg

Brukeravatar
poulet_cavalier

jhn skrev:
poulet_cavalier skrev:Var ute og luftet GS'en litt. Først grustur i år - (Bildene er fra området rundt Røskestadvannet på Hurum).
hurum3.JPG
Bare innrømm det - du har litt lyst på en sånn :-) .

Og den er fortsatt 65% luftkjølt.
-Pythagoras

ZZR-Erling

Legg inn av ZZR-Erling »

jhn skrev:
hurum3.JPG
Mest vannavkjølt fom ifjor:
Bilde

Brukeravatar
JohnnyTh
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA

Legg inn av JohnnyTh »

Trodde ikke den plastplata over lykta var lovlig på vei :P :p
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
ojda
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.

Legg inn av ojda »

Nå har jeg ikke så veldig mye imot den nye GS`n utseendemessig,
men den plastplata så i mine øyne helt jævelig ut :[-X Måtte bare få sagt det, få det ut :lol
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km

Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
JohnnyTh

Legg inn av JohnnyTh »

ojda skrev:Nå har jeg ikke så veldig mye imot den nye GS`n utseendemessig,
men den plastplata så i mine øyne helt jævelig ut :[-X Måtte bare få sagt det, få det ut :lol
Enig, som om den ikke hørte til der. Men sikkert kjempekjekk ved offroad kjøring

Brukeravatar
poulet_cavalier

JohnnyTh skrev:
Enig, som om den ikke hørte til der. Men sikkert kjempekjekk ved offroad kjøring
Det er en klips på/røsk av plate som egentlig bare skal brukes offroad.
Har ingen sånn sjøl (det er jo bak det spruter grus ;-) )
-Pythagoras

Brukeravatar
Bringisen

Legg inn av Bringisen »

På det siste bildet så det ikke bra ut nei, det er jeg enig i. Men det bildet lyver nok litt, har nok mye med at den er skitten og sollyset grelt.
Her ser det litt bedre ut :D

Bilde

Brukeravatar
JohnnyTh

Legg inn av JohnnyTh »

Bringisen skrev:
På det siste bildet så det ikke bra ut nei, det er jeg enig i. Men det bildet lyver nok litt, har nok mye med at den er skitten og sollyset grelt.
Her ser det litt bedre ut :D

Bilde
Gjør det? ja hvis jeg ser godt etter så ser det bedre ut for du ser den jo nesten ikke
Sikkert noe man må venne seg til

Er nærlys vinkel og sånt uendret med den på?

Svar