Det med effekt/vekt kontra forbruk skrev jeg for et par innlegg siden. Det er mange onde tunger i politikken som drar frem nettopp dette angående MC. De onde tunger som vil ha MC dit pepperen vokser.jhn skrev:Det virker jo som motorsykkelprodusentene er blandt de som bryr seg minst om forbruket.Bringisen skrev: ......
Følger man ditt resonnement her så finnes det svært mange mennesker det er noe galt med. Jeg selv bekymrer meg ikke om forbruket, men jeg bryr meg om det. Motorsykkelprodusentene tror jeg også bryr seg om dette hvis de fremdeles ønsker å produsere motorsykler i fremtiden. Jeg ønsker også at motorsykler skal finnes på veiene i fremtiden, drevet både på fossilt drivstoff og på fornybar energi.
Det rimer jo dårlig at en mc på 250 kg skal ha samme forbruk som et 5 ganger så tungt kjøretøy ... og sånn er det uavhengig av om sykkelen har det halve, lik eller dobbelte sylindervolum og hk.
Tyder ikke det på at mc-produsentene har lite fokus på forbruk?
Selv tenker jeg overhodet ikke på forbruk. Hvis forbruket er et moment når man kjøper sykkel mtp miljøet, er kanskje ikke mc-kjøring rette fritidsyssel ... det blir på en måte for ..eeh .. selvmotsigende ... eller noe sånn
Heldigvis så er forbruket et tema blandt produsentene skal man tro brosjyrer og diverse reklame , leser man MC presse så er dette også et tema som blir tatt med. Dette husker jeg ikke fra tidligere tider.
De produsenter som ikke tenker slik blir tvunget til det med krav fra myndigheter både her og der. Motorsykkelmotoren har ikke samme fortrinn som bilmotoren som kan lages mindre og mindre. Dette klarer de med effektive turboer både i bunn og i topp. Man får da gode ytelser av små motorer. Se på Ford sin tre-sylindrede 1000ccm motor. Yter fine 125hk og har et dreiemoment på 200Nm. Bruker 0,5 på milen.
Man ser i MC blader at noen Japanske produsenter allerede snakker om å dra turboer inn i MC modeller igjen. Dette for å få ned volumet og bevare god effekt. Dette igjen kan dempe utslipp og forbruk. Så jeg velger å tro at MC produsenten tenker på forbruk og utslipp. Noen har allerede begynt å produsere MC med el.motorer.
Foreløpig håper jeg på at MC produsentene tenker på forbruket og utslippet av de fossilbrensel drevne modellene, slik at vi kan ha gleden av disse en stund til. Dette tror jeg de blir tvunget til om vi fremdeles skal ha den gleden.
For meg er det ikke vanskelig å kunne tenke seg en motorsykkel som gir meg like mye som i dag, men med lavere forbruk. Kan ikke se at dette er verken selvmotsigende eller noen grunn til å finne seg en annen fritidssyssel.
Har holdt på med denne fritidsysselen i 20 år og kan godt tenke meg 20 år til, men jeg tror det krever en liten forandring på vårt syn på forbruk og miljø.