Hva er din favorittmotor?

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Svar
Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Bosted: Asker

Re: Hva er din favorittmotor?

Legg inn av poulet_cavalier »

Hva med en 44cc V8 :lol
(oppstart ca. ved 3:40)
[video]http://www.youtube.com/watch?v=B9zt3SF_Flc[/video]
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: Hva er din favorittmotor?

Legg inn av jhn »

Favorittmotor? Mange trekker fram spesialiteter de har lest/hørt om, men i alle fal har ikke jeg prøvd noen av disse motorene, og synes det blir vanskelig å utrope noen av de til favoritt. Da kunne jeg sagt en liten en sylindret diesel (a la SAAB-diesel) som min bestefar lagde for hånd rundt 1910-20, i kjelleren. Av et par metallklumper
Han lagde vel et 10-talls motorer.
Men min favoritt av de mc-motorer jeg har prøvd er det Hondas cbr-motorer ... på en måte silkemyk og brutal samtidig. Også lyden ... om man ikke visste bedre, kunne man tro motoren var laget av bomull e.l. Absolutt ingen metalliske ulyder, og ut av potta kan man kun høre b'er, m'er og r'er, dypt nede fra dypet, ingen spyttende s,t eller p, eller annen skrangling. Man hører kvaliteten.

Dreiemoment V2 vs R4? Jeg må jo si at jeg undrer meg litt hver gang jeg leser at V2 har høyere dreiemoment på lave turtall enn R4, man leser det så ofte at man er nesten fristet til å tro at det er fakta, men jeg mener det motsatte ... eller :-k har jeg vært uheldig med mine twinner? Jeg tror ikke det.
Er det noen som har noe fornuftig å si omkring dette?

Banditmannen
Innlegg: 2419
Registrert: 02 mar 2010, 18:40
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
Bosted: Skien

Re: Hva er din favorittmotor?

Legg inn av Banditmannen »

jhn skrev:Dreiemoment V2 vs R4? Jeg må jo si at jeg undrer meg litt hver gang jeg leser at V2 har høyere dreiemoment på lave turtall enn R4, man leser det så ofte at man er nesten fristet til å tro at det er fakta, men jeg mener det motsatte ... eller :-k har jeg vært uheldig med mine twinner? Jeg tror ikke det.
Er det noen som har noe fornuftig å si omkring dette?
Fornuftig vet jeg ikke , men jeg mener da noe om det...
Noen skryter jo voldsomt av tresylindrede motoreres fortreffelighet andre av div. forskjelige varianter av 2 sylindre.
Andre igjen hyller rekkefirerens fantastiske egenskaper, og så har vi v4 da, og så rekkesekser, og vi må jo ikke glemme endunkeren!
Lavt eller høyt dreiemoment kommer vel mer ann på hvordan motoren er bygd. Eller? :scratch
Borring, slaglende, antall ventiler, antall kamaksler, og hvor "spisse" kammene er, tennnigsrekkefølge(kanskje ikke på endunkere... :P :p ) utforming av veivaksel, og sikkert masse andre ting spiller vel større rolle på f.eks dreiemoment og "turtallsvilje" enn antall sylindre....? Eller?

Mine egne favoritter er bl.a en litt småhissig japansk rekkefirer med litt åpen anlegg! :thumleft
Glemmer aldri første gangen jeg starta opp Banditen etter å ha montert Leo Vince potta som fulgte med! :yeyeye
Å jeg hadde alltid en barnslig glede av å gi på litt ekstra i startøyeblikket... :-# :x :redface :knegg

En buldrende V8 blir skjelden feil, V10, V12 blir enda bedre! Alle disse har jeg hørt live, V16, W12, W16, og diverse andre rariteter har jeg bare hørt på video, og det er IKKE det samme!

Men de virkelig rå motorene sitter jo i fly da.... :prop:
Glemmer aldri en flyshow jeg var på en gang på slutten av 80tallet!
Bl.a Spitfire og P51 Mustang(og en Northrop jeg ikke husker navnet på) side om side som eskorte for en Dakota var heftig, men ikke i nærheten av å høre en A-26 Invader starte opp først den ene, så den andre 18 sylindrede stjenemotoren, DET var heftig! En Low pass i god fart etterpå var heller ikke feil... :P :p
Så jeg skjønner hva Jompa mener, siden Invaderen også har 2 stk Pratt & Whitney R-2800. :prf

Og så bor jeg jo rett i nærheten av "hovedkvarteret" til Russian Warbirds of Norway, de har opp til flere høyrøsta østeuropeiske fly, bl.a en Yakovlev Yak-52 som har ganske grom lyd. :-)

Brukeravatar
Busa Trond
Innlegg: 2747
Registrert: 23 sep 2010, 20:58
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Re: Hva er din favorittmotor?

Legg inn av Busa Trond »

Kikket litt på en Tesla her om dagen, som er elektrisk. Voldsom trøkk i den.
Spennende å se hvordan en "TeslaHayabusa" hadde blitt :[-X :yeyeye Sikkert fremtiden :-)å


Men med en elektrisk mc er jeg godt på vei alt. Kommer nesten bort til postkasse med disse snellene :P :p


[img]http://i1160.photobucket.com/albums/q49 ... 7nb2l7.jpg[/img]

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: Hva er din favorittmotor?

Legg inn av jhn »

Banditmannen skrev:
jhn skrev:Dreiemoment V2 vs R4? Jeg må jo si at jeg undrer meg litt hver gang jeg leser at V2 har høyere dreiemoment på lave turtall enn R4, man leser det så ofte at man er nesten fristet til å tro at det er fakta, men jeg mener det motsatte ... eller :-k har jeg vært uheldig med mine twinner? Jeg tror ikke det.
Er det noen som har noe fornuftig å si omkring dette?
Fornuftig vet jeg ikke , men jeg mener da noe om det...
Noen skryter jo voldsomt av tresylindrede motoreres fortreffelighet andre av div. forskjelige varianter av 2 sylindre.
Andre igjen hyller rekkefirerens fantastiske egenskaper, og så har vi v4 da, og så rekkesekser, og vi må jo ikke glemme endunkeren!
Lavt eller høyt dreiemoment kommer vel mer ann på hvordan motoren er bygd. Eller? :scratch
Borring, slaglende, antall ventiler, antall kamaksler, og hvor "spisse" kammene er, tennnigsrekkefølge(kanskje ikke på endunkere... :P :p ) utforming av veivaksel, og sikkert masse andre ting spiller vel større rolle på f.eks dreiemoment og "turtallsvilje" enn antall sylindre....? Eller?

Mine egne favoritter er bl.a en litt småhissig japansk rekkefirer med litt åpen anlegg! :thumleft
Glemmer aldri første gangen jeg starta opp Banditen etter å ha montert Leo Vince potta som fulgte med! :yeyeye
Å jeg hadde alltid en barnslig glede av å gi på litt ekstra i startøyeblikket... :-# :x :redface :knegg
Hehe, Jeg føler meg litt "parkert" når du sier det på den måten. :lol
En motor med et høyere moment har selvfølgelig ikke et lavere moment, uavhengig av antall sylindre, forstår det .. nå. :knegg
Men uansett, det er jo det som sies om V2 vs R4.
Min forrige sykkel, Honda Hornet 916 ccm, 110 Hp og 92 Nm v 6500 rpm
Min nåværende, Suzuki V-strom 996 ccm, 98 Hp og 101 Nm v 6400 rpm
Begge helt original, men jeg mener Hondaen var betydelig sterkere over hele registret. Det var helt uproblematisk å akselerere i sistegear, nærmest fra gangfart ... med litt godvilje. Men la oss si fra 50 km/h, det kan man ikke med noen av de V2erne jeg har prøvd

Brukeravatar
Robin79
Innlegg: 86
Registrert: 11 apr 2013, 21:49
Motorsykkelen din: Suzuki V-Strom 1000 2006 mod
Bosted: Frekhaug

Re: Hva er din favorittmotor?

Legg inn av Robin79 »

Jeg må si jeg elsker lyden av min V-Twin med Yoshimura anlegg på. Men er ikke sikker på om naboene syns det er like kjekt klokka 05:30 om morgenen :prop:

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Hva er din favorittmotor?

Legg inn av L-NA »

jhn skrev:Favorittmotor? Mange trekker fram spesialiteter de har lest/hørt om, men i alle fal har ikke jeg prøvd noen av disse motorene, og synes det blir vanskelig å utrope noen av de til favoritt. Da kunne jeg sagt en liten en sylindret diesel (a la SAAB-diesel) som min bestefar lagde for hånd rundt 1910-20, i kjelleren. Av et par metallklumper
Han lagde vel et 10-talls motorer.
Men min favoritt av de mc-motorer jeg har prøvd er det Hondas cbr-motorer ... på en måte silkemyk og brutal samtidig. Også lyden ... om man ikke visste bedre, kunne man tro motoren var laget av bomull e.l. Absolutt ingen metalliske ulyder, og ut av potta kan man kun høre b'er, m'er og r'er, dypt nede fra dypet, ingen spyttende s,t eller p, eller annen skrangling. Man hører kvaliteten.

Dreiemoment V2 vs R4? Jeg må jo si at jeg undrer meg litt hver gang jeg leser at V2 har høyere dreiemoment på lave turtall enn R4, man leser det så ofte at man er nesten fristet til å tro at det er fakta, men jeg mener det motsatte ... eller :-k har jeg vært uheldig med mine twinner? Jeg tror ikke det.
Er det noen som har noe fornuftig å si omkring dette?

Hmm...sikkert mange som kan forklare dette mye bedre en meg, men jeg prøver likevel..Ser man bort fra alt som kan gjøres ved hjelp av maping, kammer, antall ventiler etc. så er det i hoved sak to momenter som er avgjørende for å få høyt dreiemoment i en stempel motor, og det er stempelets Areal, og slag lengde.

Tar man da utgangspunkt i to 1000ccm hvor den ene er 4 syl, mens den andre 2, så sier det seg selv at volumet pr/ sylinder på twin motoren er dobbelt så stort som på firer'n. Fordeles dette ved både å øke sylinderens diameter. og lengde, så har man samtidig økt både stempelets Areal og slaglengde. Dreiemomentet er som kjent et resultat av kraft * arm. Ved økt slaglengde økes også veivakselens Diameter, og dermed lengre arm. Ved økt Areal på stempelet økes også kraften, og dermed har man både lengre arm og mer kraft pr Stempel. Men så er det jo dette med antall da.... og da er det rpm kommer inn.....og men får da dreiemomentet på høyere turtall...slik som på en firer...

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Hva er din favorittmotor?

Legg inn av L-NA »

[/quote]

Min forrige sykkel, Honda Hornet 916 ccm, 110 Hp og 92 Nm v 6500 rpm
Min nåværende, Suzuki V-strom 996 ccm, 98 Hp og 101 Nm v 6400 rpm
Begge helt original, men jeg mener Hondaen var betydelig sterkere over hele registret. Det var helt uproblematisk å akselerere i sistegear, nærmest fra gangfart ... med litt godvilje. Men la oss si fra 50 km/h, det kan man ikke med noen av de V2erne jeg har prøvd[/quote]

Tja, stemmer nok dette, men ser du på Arealet under kurven på disse to sykklene så tror jeg nok du vil se en forskjell. Suzuki'n har nok et høyere dreiemoment en Hondaen lenger nede på turtall skalaen. Resulatet ville nok vert betydlig anerledes om du lastet begge sykklene og utførte samme testen oppver noen fjellsider.. Og det er akurat dette som er Twin motoren styrke. Nå er vel jeg litt over gjennomsnittet interesert og opptatt av disse Twinn motorene, og da er det vel ikke noe å legge sjul på at Stelvioen liker jeg spesielt pga, dens dreiemoment. Men ser du i tester hvor den blir samenlignet med andre tilsvarende sykkler så er det lite imponerebde. Hadde men derimot samenlignet A under Dreiemoment kurven så tror jeg det hadde sett litt anerledes ut. Dette er nok også årsaken til at denne sykkelen med noe mindre effekt, og "så som så" dreiemoment gjør det så pass bra i mange tester som den tross alt gjør... :prf

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Hva er din favorittmotor?

Legg inn av Jompa »

L-NA skrev:
jhn skrev:Favorittmotor? Mange trekker fram spesialiteter de har lest/hørt om, men i alle fal har ikke jeg prøvd noen av disse motorene, og synes det blir vanskelig å utrope noen av de til favoritt. Da kunne jeg sagt en liten en sylindret diesel (a la SAAB-diesel) som min bestefar lagde for hånd rundt 1910-20, i kjelleren. Av et par metallklumper
Han lagde vel et 10-talls motorer.
Men min favoritt av de mc-motorer jeg har prøvd er det Hondas cbr-motorer ... på en måte silkemyk og brutal samtidig. Også lyden ... om man ikke visste bedre, kunne man tro motoren var laget av bomull e.l. Absolutt ingen metalliske ulyder, og ut av potta kan man kun høre b'er, m'er og r'er, dypt nede fra dypet, ingen spyttende s,t eller p, eller annen skrangling. Man hører kvaliteten.

Dreiemoment V2 vs R4? Jeg må jo si at jeg undrer meg litt hver gang jeg leser at V2 har høyere dreiemoment på lave turtall enn R4, man leser det så ofte at man er nesten fristet til å tro at det er fakta, men jeg mener det motsatte ... eller :-k har jeg vært uheldig med mine twinner? Jeg tror ikke det.
Er det noen som har noe fornuftig å si omkring dette?

Hmm...sikkert mange som kan forklare dette mye bedre en meg, men jeg prøver likevel..Ser man bort fra alt som kan gjøres ved hjelp av maping, kammer, antall ventiler etc. så er det i hoved sak to momenter som er avgjørende for å få høyt dreiemoment i en stempel motor, og det er stempelets Areal, og slag lengde.

Tar man da utgangspunkt i to 1000ccm hvor den ene er 4 syl, mens den andre 2, så sier det seg selv at volumet pr/ sylinder på twin motoren er dobbelt så stort som på firer'n. Fordeles dette ved både å øke sylinderens diameter. og lengde, så har man samtidig økt både stempelets Areal og slaglengde. Dreiemomentet er som kjent et resultat av kraft * arm. Ved økt slaglengde økes også veivakselens Diameter, og dermed lengre arm. Ved økt Areal på stempelet økes også kraften, og dermed har man både lengre arm og mer kraft pr Stempel. Men så er det jo dette med antall da.... og da er det rpm kommer inn.....og men får da dreiemomentet på høyere turtall...slik som på en firer...

Hvorfor skal mytene om at 2-cylindrede motorer, og særlig V-motorer, har så voldsomt dreiemoment være så seiglivede ?
Sammenlignet to tilfeldige sykler.
Ducati Monster 821 2014-mod og Kawasaki Z800 2013mod.

Ducatien har 112 hk og 89 Nm ved 7750 rpm.
Kawasakien har 113 hk og 83m ved 8000 rpm.

De kommer ganske likt ut, i hvertfall på papiret.
Og det som en 2-cylindret motor vinner i stempeldiameter og slaglengde, tar firern igjen med dobbelt så mange sylindre og dobbelt så mange arbeidsslag
pr omdr.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Hva er din favorittmotor?

Legg inn av L-NA »

Jompa skrev:
L-NA skrev:
jhn skrev:Favorittmotor? Mange trekker fram spesialiteter de har lest/hørt om, men i alle fal har ikke jeg prøvd noen av disse motorene, og synes det blir vanskelig å utrope noen av de til favoritt. Da kunne jeg sagt en liten en sylindret diesel (a la SAAB-diesel) som min bestefar lagde for hånd rundt 1910-20, i kjelleren. Av et par metallklumper
Han lagde vel et 10-talls motorer.
Men min favoritt av de mc-motorer jeg har prøvd er det Hondas cbr-motorer ... på en måte silkemyk og brutal samtidig. Også lyden ... om man ikke visste bedre, kunne man tro motoren var laget av bomull e.l. Absolutt ingen metalliske ulyder, og ut av potta kan man kun høre b'er, m'er og r'er, dypt nede fra dypet, ingen spyttende s,t eller p, eller annen skrangling. Man hører kvaliteten.

Dreiemoment V2 vs R4? Jeg må jo si at jeg undrer meg litt hver gang jeg leser at V2 har høyere dreiemoment på lave turtall enn R4, man leser det så ofte at man er nesten fristet til å tro at det er fakta, men jeg mener det motsatte ... eller :-k har jeg vært uheldig med mine twinner? Jeg tror ikke det.
Er det noen som har noe fornuftig å si omkring dette?

Hmm...sikkert mange som kan forklare dette mye bedre en meg, men jeg prøver likevel..Ser man bort fra alt som kan gjøres ved hjelp av maping, kammer, antall ventiler etc. så er det i hoved sak to momenter som er avgjørende for å få høyt dreiemoment i en stempel motor, og det er stempelets Areal, og slag lengde.

Tar man da utgangspunkt i to 1000ccm hvor den ene er 4 syl, mens den andre 2, så sier det seg selv at volumet pr/ sylinder på twin motoren er dobbelt så stort som på firer'n. Fordeles dette ved både å øke sylinderens diameter. og lengde, så har man samtidig økt både stempelets Areal og slaglengde. Dreiemomentet er som kjent et resultat av kraft * arm. Ved økt slaglengde økes også veivakselens Diameter, og dermed lengre arm. Ved økt Areal på stempelet økes også kraften, og dermed har man både lengre arm og mer kraft pr Stempel. Men så er det jo dette med antall da.... og da er det rpm kommer inn.....og men får da dreiemomentet på høyere turtall...slik som på en firer...

Hvorfor skal mytene om at 2-cylindrede motorer, og særlig V-motorer, har så voldsomt dreiemoment være så seiglivede ?
Sammenlignet to tilfeldige sykler.
Ducati Monster 821 2014-mod og Kawasaki Z800 2013mod.

Ducatien har 112 hk og 89 Nm ved 7750 rpm.
Kawasakien har 113 hk og 83m ved 8000 rpm.

De kommer ganske likt ut, i hvertfall på papiret.
Og det som en 2-cylindret motor vinner i stempeldiameter og slaglengde, tar firern igjen med dobbelt så mange sylindre og dobbelt så mange arbeidsslag
pr omdr.

Søker man om dette emnet rundt på det store nett, så finnes det utallige forsøk på å forklare dette fenomenet/forholdet. Men da går det som oftest mest på forholdet Hk/Moment. Men dette med 2 cylindrer har høyere dreiemoment en 4 sylindrer vil jeg ikke si at bare er en myte, men kanskje heller en "ikke ubetinget sannhet".

Det kan ellers være fult mulig for en fire sylinder motor å ha høyere turtall en en to sylindre, men da også på ett høyere turtall.
Jompa sier: "Og det som en 2-cylindret motor vinner i stempeldiameter og slaglengde, tar firern igjen med dobbelt så mange sylindre og dobbelt så mange arbeidsslag
pr omdr."


For å øke dreiemomentet så kan en jo hive på flere sylindrer, og opprettholde samme kraft som en motor som har en større diameter på to sylindere. Men man får fire små armer i stede for to lange (slaglengde). Kan kanskje sammen ligne dette med å sette to fastenøkkler ovenfor hverandre på samme mutter når du ikke klarer å løse den med en. Tar man heller å bruker en forlenget arm, så økes momentet, og mutteren løsner (lengre slag lengde).

Sammenligner man Moment kurvenne på Ducati Monster 821 2014-mod og Kawasaki Z800 2013mod, (fant dei ikke på nettet) så vil du mest sannsynlig se at To Cylindrer har høyere dreiemoment på et lavere turtall, og som oftest også ett større Areal under kurven. Men en fire cylindre kan gjerne ha like høyt, eller høyere moment på høye turtall. Resultatet ute på lande veien (eller bane) blir at fire sylindre kan gjerne yter like bra og bedre en en to sylindre, dersom det bare er Max ytelse man er ute etter, men to sylindrer yter bedre på lave turtall, og giret trengs ikke brukes på samme måte. Fordelen (med tanke på moment) er at fire Cylindrer ofte gir en jevnere moment kurve, og dermed også en jevnere og behageligere(enklere) sykkel å kjøre.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24651
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hva er din favorittmotor?

Legg inn av Bjerknez »

Skal ikke legge meg veldig opp i den tekniske biten her, men heller si at jeg er enig med siste taler her.

Jeg har ikke mye erfaring fra MC verdenen, men jeg har kjørte en Honda CB500 og min egen Yamaha V-Star 1300 om hverandre over lenger tid. Disse syklene har omtrent de samme hestekreftene så vidt jeg kan huske.

Hondaen må jeg gire meg ihjel med i forhold. På turtall under 5-6.000 så føles den nermest ubrukelig og skal man foreta en forbikjøring så krever dette langt mer planlegging. Men når riktig turtall endelig er der så skyter de nav gårde som tusan og da føles den kvikkere enn min V-Star. Forskjellen er at de "musklene" Honda'en har over 6.000omdr. har jeg nettopp UNDER 6.000omdr.

I bytrafikk trenger jeg ikke noe voldsomt momenet på lave turtall, så da blir min Yamaha litt "slitsom". Her vinner Honda'en glatt. jeg ser også for meg at ved aktiv kjøring med hornene ute funker Honda'en bedre, men det krever aktiv giring og å hele tiden mase på det riktige turtallet.

I normale landeveishastigheter hvor man drar på litt i svinger og lunker litt på sletter etc. så er min Yamaha overlegen Honda'en. Jeg ligger og lunker i 5.giret bak en bil mens jeg tenker på hvor fint det hadde vert hvis bilen forran hadde forduftet. Uten noe som helst anstrengelse så vrir jeg på gassen og jeg smetter forbi. Honda'en i samme fart i samme gir hadde ikke klart dette raskere enn en VW Lupo. Her må man på en måte frem med hornene, gire ned for å få opp turtallet etc. Skal man kjøre mye på samme måte blir Honda'en langt mer slitsom, men det skaper så klart også en mer aktiv fører.

Så det blir vanskelig å si hva jeg mener er best da det er litt smak og behag, men en mellomting hadde nok vert å foretrekke og da går jeg mer i retning Triumph Street Triple som er en 3-sylindret herlighet som jeg også sitter utrolig godt på :-) Desverre har den ikke samme sittekomforten som jeg har på min V-Star og da blir det vertfall ikke noe bytte av sykkel. Da måtte den eventuelt kommet som en nummer to sykkel og det blir jo litt dyrt...

Så jeg er ikke i mot eller favoriserer noen motortyper egentlig. Men etter min noe snevre erfaring så har jeg så langt kommet til at en V-Twin er saken, og setter man en slik motor på en doning som også er laget for langturer så er dette midt i blinken for meg. :-)

Svar