(oppstart ca. ved 3:40)
[video]http://www.youtube.com/watch?v=B9zt3SF_Flc[/video]
Fornuftig vet jeg ikke , men jeg mener da noe om det...jhn skrev:Dreiemoment V2 vs R4? Jeg må jo si at jeg undrer meg litt hver gang jeg leser at V2 har høyere dreiemoment på lave turtall enn R4, man leser det så ofte at man er nesten fristet til å tro at det er fakta, men jeg mener det motsatte ... ellerhar jeg vært uheldig med mine twinner? Jeg tror ikke det.
Er det noen som har noe fornuftig å si omkring dette?
Hehe, Jeg føler meg litt "parkert" når du sier det på den måten.Banditmannen skrev:Fornuftig vet jeg ikke , men jeg mener da noe om det...jhn skrev:Dreiemoment V2 vs R4? Jeg må jo si at jeg undrer meg litt hver gang jeg leser at V2 har høyere dreiemoment på lave turtall enn R4, man leser det så ofte at man er nesten fristet til å tro at det er fakta, men jeg mener det motsatte ... ellerhar jeg vært uheldig med mine twinner? Jeg tror ikke det.
Noen skryter jo voldsomt av tresylindrede motoreres fortreffelighet andre av div. forskjelige varianter av 2 sylindre.
Andre igjen hyller rekkefirerens fantastiske egenskaper, og så har vi v4 da, og så rekkesekser, og vi må jo ikke glemme endunkeren!
Lavt eller høyt dreiemoment kommer vel mer ann på hvordan motoren er bygd. Eller?![]()
Borring, slaglende, antall ventiler, antall kamaksler, og hvor "spisse" kammene er, tennnigsrekkefølge(kanskje ikke på endunkere...![]()
) utforming av veivaksel, og sikkert masse andre ting spiller vel større rolle på f.eks dreiemoment og "turtallsvilje" enn antall sylindre....? Eller?
Mine egne favoritter er bl.a en litt småhissig japansk rekkefirer med litt åpen anlegg!![]()
Glemmer aldri første gangen jeg starta opp Banditen etter å ha montert Leo Vince potta som fulgte med!![]()
Å jeg hadde alltid en barnslig glede av å gi på litt ekstra i startøyeblikket...![]()
![]()
![]()
jhn skrev:Favorittmotor? Mange trekker fram spesialiteter de har lest/hørt om, men i alle fal har ikke jeg prøvd noen av disse motorene, og synes det blir vanskelig å utrope noen av de til favoritt. Da kunne jeg sagt en liten en sylindret diesel (a la SAAB-diesel) som min bestefar lagde for hånd rundt 1910-20, i kjelleren. Av et par metallklumper
Han lagde vel et 10-talls motorer.
Men min favoritt av de mc-motorer jeg har prøvd er det Hondas cbr-motorer ... på en måte silkemyk og brutal samtidig. Også lyden ... om man ikke visste bedre, kunne man tro motoren var laget av bomull e.l. Absolutt ingen metalliske ulyder, og ut av potta kan man kun høre b'er, m'er og r'er, dypt nede fra dypet, ingen spyttende s,t eller p, eller annen skrangling. Man hører kvaliteten.
Dreiemoment V2 vs R4? Jeg må jo si at jeg undrer meg litt hver gang jeg leser at V2 har høyere dreiemoment på lave turtall enn R4, man leser det så ofte at man er nesten fristet til å tro at det er fakta, men jeg mener det motsatte ... ellerhar jeg vært uheldig med mine twinner? Jeg tror ikke det.
L-NA skrev:jhn skrev:Favorittmotor? Mange trekker fram spesialiteter de har lest/hørt om, men i alle fal har ikke jeg prøvd noen av disse motorene, og synes det blir vanskelig å utrope noen av de til favoritt. Da kunne jeg sagt en liten en sylindret diesel (a la SAAB-diesel) som min bestefar lagde for hånd rundt 1910-20, i kjelleren. Av et par metallklumper
Men min favoritt av de mc-motorer jeg har prøvd er det Hondas cbr-motorer ... på en måte silkemyk og brutal samtidig. Også lyden ... om man ikke visste bedre, kunne man tro motoren var laget av bomull e.l. Absolutt ingen metalliske ulyder, og ut av potta kan man kun høre b'er, m'er og r'er, dypt nede fra dypet, ingen spyttende s,t eller p, eller annen skrangling. Man hører kvaliteten.
Dreiemoment V2 vs R4? Jeg må jo si at jeg undrer meg litt hver gang jeg leser at V2 har høyere dreiemoment på lave turtall enn R4, man leser det så ofte at man er nesten fristet til å tro at det er fakta, men jeg mener det motsatte ... ellerhar jeg vært uheldig med mine twinner? Jeg tror ikke det.
Hmm...sikkert mange som kan forklare dette mye bedre en meg, men jeg prøver likevel..Ser man bort fra alt som kan gjøres ved hjelp av maping, kammer, antall ventiler etc. så er det i hoved sak to momenter som er avgjørende for å få høyt dreiemoment i en stempel motor, og det er stempelets Areal, og slag lengde.
Tar man da utgangspunkt i to 1000ccm hvor den ene er 4 syl, mens den andre 2, så sier det seg selv at volumet pr/ sylinder på twin motoren er dobbelt så stort som på firer'n. Fordeles dette ved både å øke sylinderens diameter. og lengde, så har man samtidig økt både stempelets Areal og slaglengde. Dreiemomentet er som kjent et resultat av kraft * arm. Ved økt slaglengde økes også veivakselens Diameter, og dermed lengre arm. Ved økt Areal på stempelet økes også kraften, og dermed har man både lengre arm og mer kraft pr Stempel. Men så er det jo dette med antall da.... og da er det rpm kommer inn.....og men får da dreiemomentet på høyere turtall...slik som på en firer...
Jompa skrev:L-NA skrev:jhn skrev:Favorittmotor? Mange trekker fram spesialiteter de har lest/hørt om, men i alle fal har ikke jeg prøvd noen av disse motorene, og synes det blir vanskelig å utrope noen av de til favoritt. Da kunne jeg sagt en liten en sylindret diesel (a la SAAB-diesel) som min bestefar lagde for hånd rundt 1910-20, i kjelleren. Av et par metallklumper
Hmm...sikkert mange som kan forklare dette mye bedre en meg, men jeg prøver likevel..Ser man bort fra alt som kan gjøres ved hjelp av maping, kammer, antall ventiler etc. så er det i hoved sak to momenter som er avgjørende for å få høyt dreiemoment i en stempel motor, og det er stempelets Areal, og slag lengde.
Tar man da utgangspunkt i to 1000ccm hvor den ene er 4 syl, mens den andre 2, så sier det seg selv at volumet pr/ sylinder på twin motoren er dobbelt så stort som på firer'n. Fordeles dette ved både å øke sylinderens diameter. og lengde, så har man samtidig økt både stempelets Areal og slaglengde. Dreiemomentet er som kjent et resultat av kraft * arm. Ved økt slaglengde økes også veivakselens Diameter, og dermed lengre arm. Ved økt Areal på stempelet økes også kraften, og dermed har man både lengre arm og mer kraft pr Stempel. Men så er det jo dette med antall da.... og da er det rpm kommer inn.....og men får da dreiemomentet på høyere turtall...slik som på en firer...
Hvorfor skal mytene om at 2-cylindrede motorer, og særlig V-motorer, har så voldsomt dreiemoment være så seiglivede ?
Sammenlignet to tilfeldige sykler.
Ducati Monster 821 2014-mod og Kawasaki Z800 2013mod.
Ducatien har 112 hk og 89 Nm ved 7750 rpm.
Kawasakien har 113 hk og 83m ved 8000 rpm.
De kommer ganske likt ut, i hvertfall på papiret.
Og det som en 2-cylindret motor vinner i stempeldiameter og slaglengde, tar firern igjen med dobbelt så mange sylindre og dobbelt så mange arbeidsslag
pr omdr.