Har ikke kjøpt Katta i sekken, det må evnt. være en rasekatt

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
ZZR-Erling

Re: Har ikke kjøpt Katta i sekken, det må evnt. være en rase

Legg inn av ZZR-Erling »

...en bra oppsatt forgasser, er best...Din motor lider av typiske inj-symptoer, det bare er slik.

Brukeravatar
Snikendeugle
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018

Legg inn av Snikendeugle »

ZZR-Erling skrev:...en bra oppsatt forgasser, er best...Din motor lider av typiske inj-symptoer, det bare er slik.
Det er indirekte injeksjonssymptomer, ja, men mer at produsentene gjør en dårlig jobb når de stiller inn injeksjonen for å tilfredstille utslippskravene.
Ved stor gassåpning vil ikke problemet være der, fordi da bruker den riktig mapping :)
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
Kawagutten
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R

Legg inn av Kawagutten »

evike skrev:Stakkars Bagheera :roll

Han har nå i løpet av ca. 14 dager kjørt like langt som han hadde i sitt forrige 6-årige liv. Er nå på 1100 km og så langt har jeg ikke noen problemer med han.
Det vil si: Dette er ikke noe problem, men jeg legger merke til at Injection-motoren ikke gir helt jevnt trykk. (Dette er sikkert ikke den korrekte tekniske måten å beskrive det på, men ha litt velvillighet med meg).
En forklaring fra kamerat er at dette antagelig vil gå seg til over tid når jeg har fått "blåst ut" med litt høyt turtall noen ganger.

Hvordan skal jeg balansere mellom å få "renset opp/blåst ut" kombinert med at den jo ikke er ferdig innkjørt enda? :scratch
110 mil er ferdig innkjørt og bare å la KM kjøre den hardt,bruk en rens som KjellRF nevnte tidligere i tråden.
Du kan også få den justert etter dette på en rullende landevei(i benk),det er noe folk pleier å gjøre når de f.eks har satt på KN filter,effektanlegg osv.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
tor2502
Motorsykkelen din: 19 HD Ultra Limited

Legg inn av tor2502 »

110 mil er ferdig innkjørt og bare å la KM kjøre den hardt,bruk en rens som KjellRF nevnte tidligere i tråden.
Du kan også få den justert etter dette på en rullende landevei(i benk),det er noe folk pleier å gjøre når de f.eks har satt på KN filter,effektanlegg osv.
Mulig jeg er litt på viddene men jeg mener at selv det er inj. så har den en throttlebody, side dette er 4syl. motor så er det 4 spjeld i TB , viktig at disse er synkronisere slik at de åpner likt.
Husker fra den tiden jeg hadde cbr600 så måtte de synkroniseres, nå var dette en 1995 mod.

Å synke de er en enkel jobb, nå har jeg ikke gjort dette selv, men på vrod'n min som er inj. Er det 2 TB en for hver syl. Har kjøpt et digital pressure manometer til denne jobben, har bare ikke kommet meg til å fått gjort det enda.

Det er vel også slik at produsenter strøyper motorene slik at de skal tilfredsstille diverse utslippskrav, en skikkelig justering etter innkjøring er sikkert ikke dumt.
Tor2502
-06 HD V-ROD CVO - Solgt -
-13 HD Roadking 110th Anniversary - Solgt -
-19 HD Ultra Limited - Tilsalgs -
-99 Honda Valkyrie CT Tourer- Selges aldri! -
-15 Honda CBF

Brukeravatar
evike
Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
Kontakt:

Legg inn av evike »

Kawagutten skrev:
evike skrev:Stakkars Bagheera :roll

Han har nå i løpet av ca. 14 dager kjørt like langt som han hadde i sitt forrige 6-årige liv. Er nå på 1100 km og så langt har jeg ikke noen problemer med han.
Det vil si: Dette er ikke noe problem, men jeg legger merke til at Injection-motoren ikke gir helt jevnt trykk. (Dette er sikkert ikke den korrekte tekniske måten å beskrive det på, men ha litt velvillighet med meg).
En forklaring fra kamerat er at dette antagelig vil gå seg til over tid når jeg har fått "blåst ut" med litt høyt turtall noen ganger.

Hvordan skal jeg balansere mellom å få "renset opp/blåst ut" kombinert med at den jo ikke er ferdig innkjørt enda? :scratch
Tenker at jeg skal klare det selv også, behøver ikke KM for å gjøre det.. :)
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Solo-rider skrev:Det finnes en enkel løsning som jeg har vurdert.
Koble bort hele sensoren... http://www.ebay.com/itm/Oxygen-o2-senso ... 1000004602" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeg har koblet fra begge lambda-sensorene på Stelvio'en. D
Dette gjøres med et dataprogram hvor jeg også kan justere mapping i ECU'en, noe jeg for øvrig ikke har gjort siden originalmap'et er bra som det er. Kan med fordel gjør en og annen småjustering uten at det gjør noen stor forskjell.
I tillegg til frakoblinga av lambda'ene justerte jeg opp CO en smule slik at eksospoppingen ved motorbremskjøring så og si ble borte. Litt skal det jo være... :prop:

Og etter å ha gjort dette går sykkelen merkbart mye jevnere på alle turtall, ikke minst lavturtall.
Virker også som at bensinforbruket har gått noe ned.

Alt i alt en god løsning, virker det som :prf

Banditmannen
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500

Legg inn av Banditmannen »

Kanskje en slik kan være løsningen...? :-k
http://www.ebay.co.uk/itm/Oxygen-o2-sen ... 0961313534" onclick="window.open(this.href);return false;

ZZR-Erling

Legg inn av ZZR-Erling »

Snikendeugle skrev:
ZZR-Erling skrev:...en bra oppsatt forgasser, er best...Din motor lider av typiske inj-symptoer, det bare er slik.
Det er indirekte injeksjonssymptomer, ja, men mer at produsentene gjør en dårlig jobb når de stiller inn injeksjonen for å tilfredstille utslippskravene.
Ved stor gassåpning vil ikke problemet være der, fordi da bruker den riktig mapping :)
...men, hadde det vært et rent mappingproblem hadde det vel ikke alttid oppsatt på jevn gass på lave turtall?
Også er det den hugginga som ofte er på inj biker fra stengt til åpen gass etter avslag.
God mapping er essensielt ja, men det er inj-systemet som er rota..

Brukeravatar
sankyo
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR 1400

Re: Sv: Har ikke kjøpt Katta i sekken, det må evnt. være en

Legg inn av sankyo »

AJ skrev:
Solo-rider skrev:Det finnes en enkel løsning som jeg har vurdert.
Koble bort hele sensoren... http://www.ebay.com/itm/Oxygen-o2-senso ... 1000004602" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeg har koblet fra begge lambda-sensorene på Stelvio'en. D
Dette gjøres med et dataprogram hvor jeg også kan justere mapping i ECU'en, noe jeg for øvrig ikke har gjort siden originalmap'et er bra som det er. Kan med fordel gjør en og annen småjustering uten at det gjør noen stor forskjell.
I tillegg til frakoblinga av lambda'ene justerte jeg opp CO en smule slik at eksospoppingen ved motorbremskjøring så og si ble borte. Litt skal det jo være... :prop:

Og etter å ha gjort dette går sykkelen merkbart mye jevnere på alle turtall, ikke minst lavturtall.
Virker også som at bensinforbruket har gått noe ned.

Alt i alt en god løsning, virker det som :prf
Men om den både går jevnere og forbruket har gått ned (glimrende, forresten), hva i all verden er vitsen med påkoblete sensorer i det hele tatt? :oops:
Live long and prosper :janikk

Banditmannen
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500

Legg inn av Banditmannen »

sankyo skrev:Men om den både går jevnere og forbruket har gått ned (glimrende, forresten), hva i all verden er vitsen med påkoblete sensorer i det hele tatt? :oops:
Strenge utslippskrav er vel svaret... :-k

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

sankyo skrev: Men om den både går mer jevnlig og forbruket har gått ned (glimrende, forresten), hva i al verden er vitsen med påkoblete sensorer i det hele tatt? :oops:
Sondene er der for å bidra med å justere bensinblandingen best mulig i forhold til gjeldende utslippskrav.

I tillegg har de en oppgave i forhold til katalysatoren og har en uten tvil en positiv virkning på katalysatoren slik at denne fungerer optimalt.
Men jeg tror likevel ikke at katalysatoren i Zard potta på Stelvio'en min plages vesentlig av at lambdasondene er frakoblet... ;-).

Tror jeg har nevnt det i annen tråd her inne, nemlig at jeg tror disse lambdasondene er satt på først og fremst for å synliggjøre at MC-produsenten gjør sitt ytterste for å imøtekomme myndighetenes utslippskrav. Uten at de legger altfor mye energi og R & D ressurser i å få syklene til å gå best mulig.

La meg også nevne at det ikke dukker opp noen feilmelding når sondene frakobles. Kanskje ikke helt tilfeldig at MC-produsenten i mitt tilfelle har latt være å legge inn en slik varsling...

Brukeravatar
sankyo

Legg inn av sankyo »

Banditmannen skrev:
sankyo skrev:Men om den både går jevnere og forbruket har gått ned (glimrende, forresten), hva i all verden er vitsen med påkoblete sensorer i det hele tatt? :oops:
Strenge utslippskrav er vel svaret... :-k
Men siden AJ ikke opplever økt forbruk, snarere tvert imot, funker vel ikke det argumentet. Eller ville det kanskje vært annerledes i andre omgivelser (storby, Autobahn, etc)?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Til sankyo og andre, også evike eventuelt ;-), som vil sette seg inn i funksjonen til og hensikten med lambdasodene, er det mye info om dette på nettet, bla. her: http://en.wikipedia.org/wiki/Oxygen_sensor" onclick="window.open(this.href);return false;.

Ellers vil det nok muligens passe trådstarter bra om lambda-diskusjonen finner veien til sin egen tråd... :P :p

Brukeravatar
evike
Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
Kontakt:

Legg inn av evike »

AJ skrev:Til sankyo og andre, også evike eventuelt ;-), som vil sette seg inn i funksjonen til og hensikten med lambdasodene, er det mye info om dette på nettet, bla. her: http://en.wikipedia.org/wiki/Oxygen_sensor" onclick="window.open(this.href);return false;.

Ellers vil det nok muligens passe trådstarter bra om lambda-diskusjonen finner veien til sin egen tråd... :P :p
Jeg sier takk til alle involverte ang. disse lambdasondene og det tekniske rundt funksjonene av disse, men melder meg og tråden herved ut av akkurat dette.
Jeg for min del lar Bagheera nå få smake på litt på hvordan det er å faktisk være i bruk og avventer videre tanker om å få justert den.

Får jeg ikke solgt Amigo innen ferien, så velger jeg antagelig å bruke den ("gammelsykkelen") da det er betraktelig større bagasjekapasitet på den.
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]

Brukeravatar
sankyo

Legg inn av sankyo »

AJ skrev:Til sankyo og andre, også evike eventuelt ;-), som vil sette seg inn i funksjonen til og hensikten med lambdasodene, er det mye info om dette på nettet, bla. her: http://en.wikipedia.org/wiki/Oxygen_sensor" onclick="window.open(this.href);return false;.

Takk for det. Skal avslutte masingen her. ;)

Svar