Bremsene ligger ikke på når sykkelen står på midtstøtten i det minste - men pokker vet hvorden det linkede bremsesystemet virker.AJ skrev:Ulyd "som man sliper en øks" og uvanlig mye bakbremsslitasje...![]()
Bremseklosser som ligger på ("sliper" skivene) pga. av returtreghet i kaliper, evt. montert feil (skjevt)? Noe som ikke burde være mulig...
Ulyd... (BMW R1200GS, 2013)
- poulet_cavalier
- Innlegg: 1272
- Registrert: 25 feb 2012, 21:55
- Motorsykkelen din: R1200GS
- Bosted: Asker
Re: Ulyd... (BMW R1200GS, 2013)
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
- Kawagutten
- Innlegg: 2902
- Registrert: 04 jul 2011, 01:18
- Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
- Bosted: Vestfold
Re: Ulyd... (BMW R1200GS, 2013)
Var klossene skjevt slitt?poulet_cavalier skrev:Har absolutt tenkt tanken - sykkelen *eter* bremseklosser bak (byttet to ganger bak på 18k, ingen bytte foran ennå).Kawagutten skrev:For mye micstøy så klarte ikke høre noe ulyd.
Har du sjekket bremse calypter? bremser kan gi mye ulyd.
Men hva skal jeg sjekke egentlig? - verkstedet fant ikke noen feil på bremsene.
Virker bakbremsen bra/normalt?
Hvordan ser det ut oppi bremsevæskebeholderen?
Kan være sliderene som går tregt pga drit/rust eller at det ligger noe drit i bremsestempel.
Høres egentlig litt rart ut siden sykkelen din ikke er så gammel,hvor langt har den gått nå?.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
- poulet_cavalier
- Innlegg: 1272
- Registrert: 25 feb 2012, 21:55
- Motorsykkelen din: R1200GS
- Bosted: Asker
Re: Ulyd... (BMW R1200GS, 2013)
Var klossene skjevt slitt: Nei bare utslittKawagutten skrev: Var klossene skjevt slitt?
Virker bakbremsen bra/normalt?
Hvordan ser det ut oppi bremsevæskebeholderen?
Kan være sliderene som går tregt pga drit/rust eller at det ligger noe drit i bremsestempel.
Høres egentlig litt rart ut siden sykkelen din ikke er så gammel,hvor langt har den gått nå?.
Virker bakbremsen bra/normalt: ja
Hvordan ser det ut oppi bremsevæskebeholderen: nettopp byttet bremseveske - ikke noe rart der.
Kan være sliderene som går tregt pga drit/rust eller at det ligger noe drit i bremsestempel: lite trolig.
Høres egentlig litt rart ut siden sykkelen din ikke er så gammel,hvor langt har den gått nå: 19000.
Har lest litt om bmw "integral abs" og systemet er styrt av tre mikrokontrollere. Ikke umulig at det er en programvarefeil..
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
- Kimshans
- Innlegg: 60
- Registrert: 27 sep 2012, 23:26
- Motorsykkelen din: BMW R1200R 2012 mod.
- Bosted: Porsgrunn
Re: Ulyd... (BMW R1200GS, 2013)
Nå har jo ikke jeg eksakt samme sykkel som deg, men R1200R 2012 modell. Jeg antar bremsesystemene er ganske like. Og at du har slitt ut to sett med klosser bak på 18000 virker ikke normalt ut. Sykkelen min har nå gått ca. 21000, og jeg har ennå ikke hatt behov for å bytte noen klosser. Og det er masse igjen. Tipper jeg kan kjøre sikkert 20000 til, etter slitasjen så langt å dømme.
Så de må ligge på, på en eller annen måte. Kanskje de ligger på, når det blir vektbelastning på sykkelen av en eller annen snodig grunn? Og at du derfor ikke merker det når du har den oppe på midtstøtten?
Så de må ligge på, på en eller annen måte. Kanskje de ligger på, når det blir vektbelastning på sykkelen av en eller annen snodig grunn? Og at du derfor ikke merker det når du har den oppe på midtstøtten?
- poulet_cavalier
- Innlegg: 1272
- Registrert: 25 feb 2012, 21:55
- Motorsykkelen din: R1200GS
- Bosted: Asker
Re: Ulyd... (BMW R1200GS, 2013)
Sier du at jeg er for tjukk for GSenKimshans skrev:Nå har jo ikke jeg eksakt samme sykkel som deg, men R1200R 2012 modell. Jeg antar bremsesystemene er ganske like. Og at du har slitt ut to sett med klosser bak på 18000 virker ikke normalt ut. Sykkelen min har nå gått ca. 21000, og jeg har ennå ikke hatt behov for å bytte noen klosser. Og det er masse igjen. Tipper jeg kan kjøre sikkert 20000 til, etter slitasjen så langt å dømme.
Så de må ligge på, på en eller annen måte. Kanskje de ligger på, når det blir vektbelastning på sykkelen av en eller annen snodig grunn? Og at du derfor ikke merker det når du har den oppe på midtstøtten?

Jeg bruker nesten aldri bakbremsen - kun ved krypkjøring.
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Bosted: Bergen
- Kontakt:
Re: Ulyd... (BMW R1200GS, 2013)
Svaret ligger gjerne akkurat der. Jeg har blitt fortalt at bremsene slites mer når de ikke blir brukt enn når en bruker de jevnlig. Uten å vite hvorfor. Vet hvertfall at klossene bak på ducatien min hadde dobbelt så høy slitasje som frambremsen. Å den brukte jeg ikke i det hele tatt. Defekt bremse pumpe så den funket ikke.
Note4
Note4
- tagesk
- Innlegg: 2274
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Bosted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Re: Ulyd... (BMW R1200GS, 2013)
Integral'en gjør vel at du bruker bakbremsen hver gang du bremser ned.poulet_cavalier skrev: Jeg bruker nesten aldri bakbremsen - kun ved krypkjøring.
Men at et sett klosser skal vare bare 10Kkm kan jo ikke være rett.
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
- poulet_cavalier
- Innlegg: 1272
- Registrert: 25 feb 2012, 21:55
- Motorsykkelen din: R1200GS
- Bosted: Asker
Re: Ulyd... (BMW R1200GS, 2013)
Det jeg mente var å bruke kun bakbrems med pedalen - jeg er klar over at det er linkede bremser. Skiven bak er også merkbart mer slitt enn foran så det er noe iffy ute og går. Og jeg bruker ikke bakbremsen som fothviler.tagesk skrev:Integral'en gjør vel at du bruker bakbremsen hver gang du bremser ned.poulet_cavalier skrev: Jeg bruker nesten aldri bakbremsen - kun ved krypkjøring.
Men at et sett klosser skal vare bare 10Kkm kan jo ikke være rett.
[TaSK]
Jeg har tatt det opp både med MC Huset Nydal og MC Oslo uten respons så er litt opprådd..
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
- Tommas
- Innlegg: 1251
- Registrert: 06 aug 2014, 11:27
- Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R
- Bosted: Buskerud
Re: Ulyd... (BMW R1200GS, 2013)
Mulig å koble ut "koblingen" av bremsene for så se om du merker noe forskjell?
- poulet_cavalier
- Innlegg: 1272
- Registrert: 25 feb 2012, 21:55
- Motorsykkelen din: R1200GS
- Bosted: Asker
Re: Ulyd... (BMW R1200GS, 2013)
Ja jeg kan prøve i kveld (sette sykkelen i enduro pro modus)Tommas skrev:Mulig å koble ut "koblingen" av bremsene for så se om du merker noe forskjell?
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
Re: Ulyd... (BMW R1200GS, 2013)
Ref bremser, Julton nevner programvare oppdatering i denne tråden http://schnellpanzer.proboards.com/thre ... mseklosser
Hør med Nydal om dette er gjort.
Har lest en del om dette problemet på andre fora også, uten at jeg har sett en konklusjon...
Hør med Nydal om dette er gjort.
Har lest en del om dette problemet på andre fora også, uten at jeg har sett en konklusjon...
Sist redigert av KawaKjetil den 18 jun 2015, 12:30, redigert 1 gang totalt.
- poulet_cavalier
- Innlegg: 1272
- Registrert: 25 feb 2012, 21:55
- Motorsykkelen din: R1200GS
- Bosted: Asker
Re: Ulyd... (BMW R1200GS, 2013)
Har mailet MC huset så får vi se..Bergen skrev:Ref bremser, Julton nevner programvare oppdatering i denne tråden http://schnellpanzer.proboards.com/thre ... mseklosser
Hør med Nydal om dette er gjort.
Har lest en del om dette problemet på andre fora også, uten at jeg har sett en konklusjon...
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: Ulyd... (BMW R1200GS, 2013)
Har selv en lyd der frekvensen synes å være uavhengig av motorens turtall, og om clutch er inne eller ute.poulet_cavalier skrev:Har en ulyd i GS'n - høres ut som et lager som holder på å ryke..
Symptomer:
- Høres i hastigheter fra 70 -110 (ikke før det er kjørt ca. 5 km dvs. ikke når kald)
- Ingen forskjell med klutsj inne eller ute
- Ingen slark i hjullager funnet
- Kan høres ut som om det kommer fra kardangen...
Noen tips om hva jeg bør sjekke?
(har prøvd hos forhandler - ingen hjelp å få der.)
Kan minne litt om en sliten viftemotor i en bil. (U)lydens frekvens høres ikke ut til å være proporsjonal med
hastigheten til sykkelen. Lyden høres ikke før sykkelen når en viss minimum hastighet, på kanskje 5-10 km/t,
og opphører også før fullstendig stopp, ved retardasjon.
Jeg synes det er pussig at lydens frekvens ikke høres ut som den følger sykkelens hastighet.
Den kommer fra et sted foran på sykkelen, og jeg vil tro det er forhjulet. Da vil jeg tro at det enten er fra
en av de to bremseskivene, evt lager i forhjul.
Når jeg løftet forhjulet fra bakken og dreide det rundt, klarte jeg ikke å frambringe samme lyd. Kanskje var
både hastigheten for lav og/eller belastning for lav (pga vekt av fører var borte). Sykkelen er en CB 1100 F.
Noen som har peiling, og en formening om hva lyden kan skyldes?
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
- poulet_cavalier
- Innlegg: 1272
- Registrert: 25 feb 2012, 21:55
- Motorsykkelen din: R1200GS
- Bosted: Asker
Re: Ulyd... (BMW R1200GS, 2013)
Null lagerslark i forhjulet (må bare spørre for ordens skyld)? Siden det kommer allerede ved 10km/t er det neppe dekkene som bråker. Om hjulet løper fritt er det vel heller ikke bremsene.gsx750_80 skrev:Har selv en lyd der frekvensen synes å være uavhengig av motorens turtall, og om clutch er inne eller ute.poulet_cavalier skrev:Har en ulyd i GS'n - høres ut som et lager som holder på å ryke..
Symptomer:
- Høres i hastigheter fra 70 -110 (ikke før det er kjørt ca. 5 km dvs. ikke når kald)
- Ingen forskjell med klutsj inne eller ute
- Ingen slark i hjullager funnet
- Kan høres ut som om det kommer fra kardangen...
Noen tips om hva jeg bør sjekke?
(har prøvd hos forhandler - ingen hjelp å få der.)
Kan minne litt om en sliten viftemotor i en bil. (U)lydens frekvens høres ikke ut til å være proporsjonal med
hastigheten til sykkelen. Lyden høres ikke før sykkelen når en viss minimum hastighet, på kanskje 5-10 km/t,
og opphører også før fullstendig stopp, ved retardasjon.
Jeg synes det er pussig at lydens frekvens ikke høres ut som den følger sykkelens hastighet.
Den kommer fra et sted foran på sykkelen, og jeg vil tro det er forhjulet. Da vil jeg tro at det enten er fra
en av de to bremseskivene, evt lager i forhjul.
Når jeg løftet forhjulet fra bakken og dreide det rundt, klarte jeg ikke å frambringe samme lyd. Kanskje var
både hastigheten for lav og/eller belastning for lav (pga vekt av fører var borte). Sykkelen er en CB 1100 F.
Noen som har peiling, og en formening om hva lyden kan skyldes?
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: Ulyd... (BMW R1200GS, 2013)
Hjulet virket å løpe fritt, ja. Enig med deg; har mindre tro på at det er bremsene, da..poulet_cavalier skrev:Null lagerslark i forhjulet (må bare spørre for ordens skyld)? Siden det kommer allerede ved 10km/t er det neppe dekkene som bråker. Om hjulet løper fritt er det vel heller ikke bremsene.gsx750_80 skrev:Har selv en lyd der frekvensen synes å være uavhengig av motorens turtall, og om clutch er inne eller ute.poulet_cavalier skrev:Har en ulyd i GS'n - høres ut som et lager som holder på å ryke..
Symptomer:
- Høres i hastigheter fra 70 -110 (ikke før det er kjørt ca. 5 km dvs. ikke når kald)
- Ingen forskjell med klutsj inne eller ute
- Ingen slark i hjullager funnet
- Kan høres ut som om det kommer fra kardangen...
Noen tips om hva jeg bør sjekke?
(har prøvd hos forhandler - ingen hjelp å få der.)
Kan minne litt om en sliten viftemotor i en bil. (U)lydens frekvens høres ikke ut til å være proporsjonal med
hastigheten til sykkelen. Lyden høres ikke før sykkelen når en viss minimum hastighet, på kanskje 5-10 km/t,
og opphører også før fullstendig stopp, ved retardasjon.
Jeg synes det er pussig at lydens frekvens ikke høres ut som den følger sykkelens hastighet.
Den kommer fra et sted foran på sykkelen, og jeg vil tro det er forhjulet. Da vil jeg tro at det enten er fra
en av de to bremseskivene, evt lager i forhjul.
Når jeg løftet forhjulet fra bakken og dreide det rundt, klarte jeg ikke å frambringe samme lyd. Kanskje var
både hastigheten for lav og/eller belastning for lav (pga vekt av fører var borte). Sykkelen er en CB 1100 F.
Noen som har peiling, og en formening om hva lyden kan skyldes?
Skjønner heller ikke helt at det kan være dekkene, siden lyden ikke varierer så mye med hastigheten.
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
Re: Ulyd... (BMW R1200GS, 2013)
Hei MCdudes !
Har lest tråden om denne ulyden i en GS 1200. Har selv en slik maskin, og forbanner meg grønn
over trolig den samme romlelyden, som lett kan forveksles med et lager som er i ferd med å ta kvelden
Tidlig i fjor, før jeg byttet fordekket, var romlelyden moderat, og ikke noe mer enn jeg hadde bemerket meg etter innkjøpet av GS'en.
MEN lyden ble verre etter dekkskifte, og jeg tenkte som så at nå har dekkverkstedet dratt til litt mye mot et døende lager. Hadde deretter sykkelen på storservice på Speed i Sandefjord, og ba dem SPESIFIKK beskjed om å sjekke lagrene foran da jeg skulle på langtur til Sveits, og ville nødig få slike problemer på veien. Konklusjon: Ingen feil på bremser eller hjullager, men de konkluderte med at det var dekket som lagde støy. De hadde også hørt om andre som hadde klaget på dekktypen.
Jeg mener selv å oppleve (som deg) økt ulyd etter en stund med kjøring, og hører noe variasjon i lyden mot ulik type asfalt (ny - gammel - i hjulspor - midt i veibanen eller på glatte markeringsstriper). Ergo er min konklusjon at dekket lager delvis ulyd mot underlaget, men trolig også mot luftstrømmen ( i overkant av hjulet mot kjøreretningen). Sistnevnte kan stemme godt fordi jeg på turen til Sveits i varmt vær (35 - 40 grader) så kunne lyden bli helt borte - Så noe her er temperaturavhengig.
Ingen endring i lyd med en eller to på, bagasje eller ikke, bremsene delvis inne eller klutch'en inne, så min oppsummering blir den samme som Speed konkluderte med: DEKKET !!!
Det har vært mange artige forslag her inne på å lokalisere ulyden i fart
, men hadde jeg vært god på å kjøre på bakhjulet (da det er fordekket mitt som er problemet) vil jeg satt dama på at ulyden hadde blitt borte.
Nå synes jeg det blir for dumt / kostbart å bytte dekket allerede, så jeg får irritere
meg en stund til over "lagerlyden" før jeg skifter igjen.
Denne gang et annet fordekk enn fra METZELER
Har lest tråden om denne ulyden i en GS 1200. Har selv en slik maskin, og forbanner meg grønn



Tidlig i fjor, før jeg byttet fordekket, var romlelyden moderat, og ikke noe mer enn jeg hadde bemerket meg etter innkjøpet av GS'en.
MEN lyden ble verre etter dekkskifte, og jeg tenkte som så at nå har dekkverkstedet dratt til litt mye mot et døende lager. Hadde deretter sykkelen på storservice på Speed i Sandefjord, og ba dem SPESIFIKK beskjed om å sjekke lagrene foran da jeg skulle på langtur til Sveits, og ville nødig få slike problemer på veien. Konklusjon: Ingen feil på bremser eller hjullager, men de konkluderte med at det var dekket som lagde støy. De hadde også hørt om andre som hadde klaget på dekktypen.
Jeg mener selv å oppleve (som deg) økt ulyd etter en stund med kjøring, og hører noe variasjon i lyden mot ulik type asfalt (ny - gammel - i hjulspor - midt i veibanen eller på glatte markeringsstriper). Ergo er min konklusjon at dekket lager delvis ulyd mot underlaget, men trolig også mot luftstrømmen ( i overkant av hjulet mot kjøreretningen). Sistnevnte kan stemme godt fordi jeg på turen til Sveits i varmt vær (35 - 40 grader) så kunne lyden bli helt borte - Så noe her er temperaturavhengig.
Ingen endring i lyd med en eller to på, bagasje eller ikke, bremsene delvis inne eller klutch'en inne, så min oppsummering blir den samme som Speed konkluderte med: DEKKET !!!
Det har vært mange artige forslag her inne på å lokalisere ulyden i fart


Nå synes jeg det blir for dumt / kostbart å bytte dekket allerede, så jeg får irritere



Denne gang et annet fordekk enn fra METZELER
Re: Ulyd... (BMW R1200GS, 2013)
Hei. Har du funnet ut av lyden i 13.mod GSen? Har en ide om hva det kan være.
- poulet_cavalier
- Innlegg: 1272
- Registrert: 25 feb 2012, 21:55
- Motorsykkelen din: R1200GS
- Bosted: Asker
Re: Ulyd... (BMW R1200GS, 2013)
To år gammel tråd :-)
Har solgt sykkelen og har en 15 modell uten ulyder (bortsett fra de vanlige GS lydene).
Har solgt sykkelen og har en 15 modell uten ulyder (bortsett fra de vanlige GS lydene).
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
-
- Innlegg: 1
- Registrert: 07 mai 2019, 20:36
- Motorsykkelen din: GS 1200
Re: Ulyd... (BMW R1200GS, 2013)
Hei
Har samme sykkel og modell.
Er helt jæ.... å høre på denne ulyden som blir rimelig intens i høyere hastigheter, men den begynner allerede ved 50 km/t.
Det kommer fra framhjulet, og har lenge mistenkt lageret. Har hatt sykkelen 2 ganger på Speed hvot de konstaterer at det ikke er noe galt med lageret, men jeg er fortsatt usikke på dette fordi:
Jeg har forsøkt å bytte dekk, ligget tett på en trailer for å finne ut om det er luftmotstanden som lager lyden mot alle kantene i fronten (designet), forsøkt ulikt type lufttrykk, clutch inne, brems i svinger, ulikt underlag osv uten merkbar forskjell. Men som noen er inne på i tråden: I enkelte tilfeller blir lyden en sjelden gang helt ut av det blå bare borte - Å hvilken fred å få
Så om noen der ut virkelig har funnet ut av hva dette fenomenet er ville et konkret svar vært fint å få uten en masse spekulasjoner på hva det kan være.
Har samme sykkel og modell.
Er helt jæ.... å høre på denne ulyden som blir rimelig intens i høyere hastigheter, men den begynner allerede ved 50 km/t.
Det kommer fra framhjulet, og har lenge mistenkt lageret. Har hatt sykkelen 2 ganger på Speed hvot de konstaterer at det ikke er noe galt med lageret, men jeg er fortsatt usikke på dette fordi:
Jeg har forsøkt å bytte dekk, ligget tett på en trailer for å finne ut om det er luftmotstanden som lager lyden mot alle kantene i fronten (designet), forsøkt ulikt type lufttrykk, clutch inne, brems i svinger, ulikt underlag osv uten merkbar forskjell. Men som noen er inne på i tråden: I enkelte tilfeller blir lyden en sjelden gang helt ut av det blå bare borte - Å hvilken fred å få
Så om noen der ut virkelig har funnet ut av hva dette fenomenet er ville et konkret svar vært fint å få uten en masse spekulasjoner på hva det kan være.
- Bjerknez
- Innlegg: 24621
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Ulyd... (BMW R1200GS, 2013)
som Icebear OG et mc verksted har nevnt. Bytt dekkDivemaster skrev: 07 mai 2019, 20:48 Hei
Har samme sykkel og modell.
Er helt jæ.... å høre på denne ulyden som blir rimelig intens i høyere hastigheter, men den begynner allerede ved 50 km/t.
Det kommer fra framhjulet, og har lenge mistenkt lageret. Har hatt sykkelen 2 ganger på Speed hvot de konstaterer at det ikke er noe galt med lageret, men jeg er fortsatt usikke på dette fordi:
Jeg har forsøkt å bytte dekk, ligget tett på en trailer for å finne ut om det er luftmotstanden som lager lyden mot alle kantene i fronten (designet), forsøkt ulikt type lufttrykk, clutch inne, brems i svinger, ulikt underlag osv uten merkbar forskjell. Men som noen er inne på i tråden: I enkelte tilfeller blir lyden en sjelden gang helt ut av det blå bare borte - Å hvilken fred å få
Så om noen der ut virkelig har funnet ut av hva dette fenomenet er ville et konkret svar vært fint å få uten en masse spekulasjoner på hva det kan være.

-
Onlinedypen
- Innlegg: 7114
- Registrert: 28 mai 2018, 20:55
- Motorsykkelen din: R1250GSA
- Bosted: Lillestrøm
Re: Ulyd... (BMW R1200GS, 2013)
Mekanisk stetoskop er et fantastisk verktøy for å finne kilden, har ett i garasjen jeg arvet etter far 
http://www.instrumentbutikken.dk/shop/m ... -510p.html
http://www.instrumentbutikken.dk/shop/m ... -510p.html
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1