cannon skrev:Jeg har litt erfaring med Gixxer 750 som RR-sykkel. Den gir litt av det beste fra både 600 og 1000, men den er egentlig ingen av delene. Og i RR faller den mellom 2 stoler. Ulovlig i 600-klasse og for svak i 1000-klasse. Til veibruk tror jeg det er en kjempesykkel. Sporty og lettkjørt, men mangler det toppskyvet som en 1000 har.
Ser at mange av innspillene her dreier seg om utseende og farver. Det er jo ok, så lenge sykkelen skal brukes til det du beskriver i starten av denne tråden, og det spiller da trolig liten rolle hvilke 1000-cc du velger. Til prisen du antyder ville jeg gått for en japansk rekkefirer. Om du velger CBR, R1, ZX10R eller GSXR blir kanskje mest opp til farver, design og tilstand/kilometer kjørt.
Hvis man sammenligner nevnte 4, de Italienske merkene og S1000RR i relasjon til racing (altså det de er bygget for) så er de veldig forskjellige på mange områder, både motormessig, chassis, servicevennlighet, kostnader, osv. Personlig ville jeg valgt en velholdt CBR for de pengene. Jeg er fortsatt av den oppfatning at Honda ligger et hakk over på byggekvalitet og solide løsninger. Samtidig har den en litt snillere sittestilling, uten at dette går utover det sportslige. Norsk superbike 2013 ble vunnet av hr. Kubbrød på en CBR1000RR, i konkurranse med Panigale, ZX10R, S1000RR og mange flere. Dette til tross for at Hondaen trolig er den minst motorsterke av alle sammen.
Den gode Honda-kvaliteten gir valuta for pengene når jernet begynner å trekke på årene, tenker jeg. Selv har jeg en litt eldre CBR til veibruk, men kjører Yamaha på bane. Har også prøvd de andre japsene jeg nevner. Den mest "utdaterte" for banebruk er R1 Crossplane (altså fra 2009 og nyere). Til veibruk er dette en fantastisk sykkel med en motorkarakteristikk som slår det meste. Og lyden er episk:-)
Jeg ville også lagt vekt på utstyr som følger med. Ekstrautsty betaler man lite for på brukte sykler, men det er svinedyrt å kjøpe nytt. Dempere, felger, eksos og kanskje noe carbon-bling kan være fint å få med (i den rekkefølgen).
Ærlig talt, jeg ser ikke poenget med "toppskyvet" en 1000 har, på vei..Jeg kjører titt og ofte en GSXR1000K7 med hel Yoshi og mg-felger, og jeg kan love dere, det er MER enn NOK toppskyv
...men for å få e fin effektkurve lenger ned, er en 1000 bra, man trenger ikke gire å fikle så mye med a, som en 600, men, ja, en 750 ekke dum asså.,den heller.