NMCU....NAF...eller like godt Dusteforbundet ?

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Svar
ZZR-Erling

Re: NMCU....NAF...eller like godt Dusteforbundet ?

Legg inn av ZZR-Erling »

Se min signatur ;-)

Jeg har vel vært sammenhengende medlem i godt over 20 år nu.
Vi må IKKE se oss blinde på fordeler ala billige dekk, olje osv, men tenke litt lenger enn det..

Banditmannen
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500

Legg inn av Banditmannen »

ZZR-Erling skrev:Se min signatur ;-)

Vi må IKKE se oss blinde på fordeler ala billige dekk, olje osv, men tenke litt lenger enn det..
Takk for tipset! :thumleft
Har herma etter deg. :-)

ZZR-Erling

Legg inn av ZZR-Erling »

Banditmannen skrev:

Takk for tipset! :thumleft
Har herma etter deg. :-)

:thumleft

Brukeravatar
Episk
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple 675. 2009 mod.

Legg inn av Episk »

SuperMorten skrev:
Man FÅR ikke veihjelp i forsikringen. Man må betale for det.. :knegg

Jo, NAF-MC er 175 pr år, men uansett, i mitt tilfelle med 3 kjøretøy som kan berges to ganger pr år uten egenandel. Hvor mange ganger pr å trenger folk flest bergingsbil? Hvor mye koster veihjelpsdelen i forsikring, og hva er evt egenandel der? Jeg har ikke veihjelp i min forsikring, da dette ikke er nødvendig. Aner ikke hva det måtte koste.
I tillegg så gjør NAF samme jobben for bilister, som NMCU gjør for MC-folket..

Dine 3 kjøretøy kan ikke berges 2 ganger pr år. Det er medlemet som kan berges 2 ganger pr år. Den er viktig å huske, mange som ringer NAF og vil ha bilen hentet da datteren/sønnen/vennen lånte bilen din og fikk motorstopp e.l.
Hos meg med Jernbanepersonalets bank og forsikring er egenandelen på 375,- Da må jeg trenge hjelp 3 ganger pr år før jeg sparer noe på og bli medlem hos NAF.

Når det kommer til hva NAF gjør for billister... Har de egentlig gjort noe som helst de siste 10 åra?
Vi får bommer trødd nedover hue på oss, bensin og diesel prisen stiger og stiger. Veidekket er som i ett u-land 50 år tilbake i tid osv osv.
Det eneste jeg ser til NAF er en og annen annonse i avisa hvor de kommenterer vinter/sommerdekk eller uttaler seg om hvor forferdelig det er med alle disse utendlandske vogntoga som durer gjennom landet vårt med utslitte dekk. Men det skjer ikke noe?

Men for all del, skal ikke kritisere NAF for mye jeg. Var en konge arbeidsplass, trivdes meget godt der.
It was a great time. I can't remember it, but I'll never forget it!

Brukeravatar
jhn
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str

Legg inn av jhn »

Neida, gjør jo ikke det, men det ble jo diskutert hva NMCU kunne gjort for å få flere medlemmer, og da ble det foreslått slike medlemsfordeler.
Den eneste fordelen NMCU har gitt meg er halv årsavgift, ellers merker jeg ingenting. Jeg har aldri sett en sving med disse underskinnene, jeg må i alle fall kjøre 60 mil for å finne kollektivfelt,,
og bomringer har vi heller ikke.
Om NMCU ønsker flere medlemmer, bør de prøve å finne noe forlokkende for de som bor et stykke unna de mest trafikkerte områdene også.
Men jeg har jo vært medlem, jeg også ... kanskje 4-5 år til sammen over en 20 årsperiode

Brukeravatar
SuperMorten
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT

Legg inn av SuperMorten »

LordShaft skrev:Hvor mange her inne sliter med å skifte dekk på bilen sin? Hvor mange har reserve dekk i bilen? Hvor mange har startkabler, og hvor mange ganger har du hatt motorhavari som ikke har vært relatert til flatt batteri?
I mine øyner er NAF medlemskap helt unødvendig. Du betaler for noe som er helt unødvendig. De fleste er dekket i forsikring og om du en gang skulle være maks uheldig eller er en jævlig kløne.... Koster det deg 500,- å få hjelp.

Note 4
Da skjønner jeg at du ikke er medlem. Fritt valg selvsagt. Fordelen, slik jeg ser det, er at medlemskapet følger meg og ikke bilen. Uansett hvilket kjøretøy jeg vil ha hjelp med. Jeg og fattern var på tur, og på E6 i nærheten av Hjerkinn, merket vi at lysa ble dårlige. Det var natt, og det bare glødet. Jeg ringer NAF, og de kom med en gang. Vi skjønte at det var ladinga, og lysa fortalte oss at batteriet var tomt også. Gammel dieselbil heldigvis, så vi holdt varmen. En times tid så var vi henta.
Søstra mi hadde et vrak uten skilt som skulle flyttes fra A til B. Jeg ringte NAF og de tok jobben. Ingen egenandel. Gjorde dog en avtale med søster om at hun skulle få betale egenandelen min, hvis jeg skulle trenge NAF etter de to gratis-bergingene.

I tillegg kan du se litt ekstra på bensinpumpene neste gang du fyller. Der er det sammen med Visa, MasterCard, og alle de andre kortene, bilde av NAF-logoen. NAF har avtaler om rabatter. Ihvertfall på Statoil (vet at Statoil ikke er bra nok for mange).
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
SuperMorten
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT

Legg inn av SuperMorten »

Episk skrev:
Dine 3 kjøretøy kan ikke berges 2 ganger pr år. Det er medlemet som kan berges 2 ganger pr år. Den er viktig å huske, mange som ringer NAF og vil ha bilen hentet da datteren/sønnen/vennen lånte bilen din og fikk motorstopp e.l.
Hos meg med Jernbanepersonalets bank og forsikring er egenandelen på 375,- Da må jeg trenge hjelp 3 ganger pr år før jeg sparer noe på og bli medlem hos NAF.
Selvsagt, men hvor mange ganger trenger man hjelp i løpet av et år? Jeg jobber ikke hos NSB, og takke f.. for det.. :lol
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
JohnnyTh
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA

Legg inn av JohnnyTh »

SuperMorten skrev:
LordShaft skrev:Hvor mange her inne sliter med å skifte dekk på bilen sin? Hvor mange har reserve dekk i bilen? Hvor mange har startkabler, og hvor mange ganger har du hatt motorhavari som ikke har vært relatert til flatt batteri?
I mine øyner er NAF medlemskap helt unødvendig. Du betaler for noe som er helt unødvendig. De fleste er dekket i forsikring og om du en gang skulle være maks uheldig eller er en jævlig kløne.... Koster det deg 500,- å få hjelp.

Note 4
Da skjønner jeg at du ikke er medlem. Fritt valg selvsagt. Fordelen, slik jeg ser det, er at medlemskapet følger meg og ikke bilen. Uansett hvilket kjøretøy jeg vil ha hjelp med. Jeg og fattern var på tur, og på E6 i nærheten av Hjerkinn, merket vi at lysa ble dårlige. Det var natt, og det bare glødet. Jeg ringer NAF, og de kom med en gang. Vi skjønte at det var ladinga, og lysa fortalte oss at batteriet var tomt også. Gammel dieselbil heldigvis, så vi holdt varmen. En times tid så var vi henta.
Søstra mi hadde et vrak uten skilt som skulle flyttes fra A til B. Jeg ringte NAF og de tok jobben. Ingen egenandel. Gjorde dog en avtale med søster om at hun skulle få betale egenandelen min, hvis jeg skulle trenge NAF etter de to gratis-bergingene.

I tillegg kan du se litt ekstra på bensinpumpene neste gang du fyller. Der er det sammen med Visa, MasterCard, og alle de andre kortene, bilde av NAF-logoen. NAF har avtaler om rabatter. Ihvertfall på Statoil (vet at Statoil ikke er bra nok for mange).

Den der veihjelpen er da strengt tatt ikke noe bra argument for å være medlem. Du har brukt det to ganger. Hvis du har veihjelp inkludert i forsikringen -som mange av oss har- så hadde det kostet 1000kr for disse to assistansene. Altså det samme som et års medlemskap i NAF. Mulig du ikke har veihjelp i forsikringen men jeg har og jeg kan ikke velge det bort.

Faktisk så har jeg ingen egenandel ved behov for veihjelp i utlandet. Uten at det betyr så mye. Det er jo sjeldent man trenger denne hjelpen.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Jeg har sagt hva jeg mener opp til flere ganger i denne tråden og føler ikke jeg har noe mer å tillegge. De fleste av dere er ikke enige med meg virker det som og det er helt greit.
Nå er det nattan her :thumleft

Brukeravatar
mammut89
Motorsykkelen din: S1000R

Legg inn av mammut89 »

jeg er medlem av NAF og NAF MC Oslo

og her er mine grunner til at jeg er medlem

1. Veihjelp i europa
2. rabatt på hoteller
3. rabatt på leiebil
3. rabatt på rustløserkurs
4. mcturer, for eksempel naf mc oslo sin 25årsjubileumstur til alpene i sommer
5. verksted med no-mar dekkskifter
6. klubbkvelder hver torsdag noen ganger med besøk og presentasjoner av interessante personer
, for eksempel har vi hatt Ullevålseter på besøk.

og lista er nok lenger..

Det er individuelt hvilke tilbud man benytter seg av men man må vurdere helheten
Kjørelengde : 2010: 6000km , 2011: 13 000km , 2012: 16 000km, 2013: 9000km, 2014: 14 000
Banedager: 2010: 0 , 2011: 4 , 2012: 2, 2013: 2, 2014: 2 2014: 3

Brukeravatar
Intruder
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750

Legg inn av Intruder »

En EU-kontroll på MCen bør vel ikke skremme vannet av noen,vi er da vel alle avhengig av og interessert i at sykker`n skal væra OK ?

Men skjønner at mange titalls km til kontrollstedet kan være problematisk for mange....særlig om vinteren..
Men om alle legger godsia tell..........til og med kjerringa gjør det av og til... :prop:
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
jhn

Legg inn av jhn »

Intruder skrev:En EU-kontroll på MCen bør vel ikke skremme vannet av noen,vi er da vel alle avhengig av og interessert i at sykker`n skal væra OK ?

Men skjønner at mange titalls km til kontrollstedet kan være problematisk for mange....særlig om vinteren..
Men om alle legger godsia tell..........til og med kjerringa gjør det av og til... :prop:
Har du gått glipp av argumentene mot EU-kontroll? Det beste argumentet var vel at motorsykler stelles så godt at EU-kontroll er fullstendig unødvendig. Det nest beste argumentet var at ut i distriktene kan det være meget langt til nærmeste kyndige og autoriserte mc-mekaniker.
Jeg synes det blir litt drøyt å ta seg 1-3 fridager for å kjøre 20-30-40 mil hver vei for å bli fortalt at "sykkelen din er i orden"
Det ville fort koste meg 5-6-7-8000,- ... for en EU-kontroll.
Jeg synes ikke det er det minste rart om det skremmer vannet av en og annen ødemarksnisse

Brukeravatar
Intruder

Legg inn av Intruder »

Skriver at avstander kan være et problem,og det har jeg gjentatt gang på gang på gang..og litt til
Men er ihvertfall sikker på at NMCU hadde minimal innflytelse på det endelige resultat her om EU-kontroll..
..og hva avstander angår skulle jeg gjerne vært nordpå et par år jeg,men .. avstander o.l. er ihvertfall ikke største problemet... :mk

Nil satis nisi optimum !

Brukeravatar
jhn

Legg inn av jhn »

Intruder skrev: .. avstander o.l. er ihvertfall ikke største problemet... :mk
Nei, det er kanskje ikke et så stort problem for de som bor midt i klynga, men for meg og maange andre er det et problem at en EU-kontroll som normalt koster 500-1000,- ville koste meg 5-10 ganger så mye.
I forbindelse med EU-kontroll, så mener jeg at avstander er det største problemet.
Hva mener du er det største problemet?

Brukeravatar
poulet_cavalier
Motorsykkelen din: R1200GS

Legg inn av poulet_cavalier »

jhn skrev:
Nei, det er kanskje ikke et så stort problem for de som bor midt i klynga, men for meg og maange andre er det et problem at en EU-kontroll som normalt koster 500-1000,- ville koste meg 5-10 ganger så mye.
I forbindelse med EU-kontroll, så mener jeg at avstander er det største problemet.
Betalte 20.000 bare i bompenger i forfjor. Count your blessings..

Men er enig at Eu kontroll er unødvendig byråkrati både på bil og MC.
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Brukeravatar
Jompa
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050

Legg inn av Jompa »

poulet_cavalier skrev:
jhn skrev:

Avstand er nok ett problem for noen, ellers kan ikke jeg se at EU-kontroll på mc er hverken unødvendig eller problematisk.'
For ca 30 år siden, da jeg hadde min første sykkel, var det kontroll hos biltilsynet hvert andre (?) år.
Og man trenger vel ikke å gå lenger enn til verkstedtrådene her på forumet før man finner argumenter FOR at kontroll kan være nødvendig.
Nye sykler med havarerte styrelager, kjeder uten låseklips er bare ett par av mange eksempler på at folk kjører rundt med vesentlige mangler.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
jhn

Legg inn av jhn »

Jompa skrev:
poulet_cavalier skrev:
jhn skrev:

Avstand er nok ett problem for noen, ellers kan ikke jeg se at EU-kontroll på mc er hverken unødvendig eller problematisk.'
For ca 30 år siden, da jeg hadde min første sykkel, var det kontroll hos biltilsynet hvert andre (?) år.
Og man trenger vel ikke å gå lenger enn til verkstedtrådene her på forumet før man finner argumenter FOR at kontroll kan være nødvendig.
Nye sykler med havarerte styrelager, kjeder uten låseklips er bare ett par av mange eksempler på at folk kjører rundt med vesentlige mangler.
20.000 i bompenger er litt i overkant ja, men det gjør ingen forskjell for hva jeg mener, og hvorfor, om pkk.
Det er fremdeles for mye å betale tusenvis av kroner for at noen skal bruke 15-30 minutter på å fortelle meg det jeg visste fra før

Jompa, jeg mener det er altfor få slike tilfeller til å forsvare pkk på mc.
Det finnes neppe mc-mekanikere nok til å ta unna alle kontrollene i løpet av en hektisk sommer.
Da måtte det i tilfelle være "Biltilsynet" som stod for kontrollen ... etter at de har etablert en hel haug med distriktskontor rundt om i landet.
Uansett tror jeg det vil koste langt mer enn det vil smake.

Brukeravatar
JohnnyTh

Legg inn av JohnnyTh »

Verste må jo være hvis man har moped og bor på Svalbard. Da blir det lang tur til fastlandet for å få PKK på mopeden.

Brukeravatar
Intruder

Legg inn av Intruder »

jhn skrev:

Mener som jeg skriver at avstanden er det største problemet mange steder,men kunne ikke en ansatt på et eller annet bilverksted f.eks. skoleres vedl å ta et kurs e l for å bli istand til å utføre jobben ?
Betalt av HMK Erna,kurset altså..

Kan ikke se jeg noen steder har skrevet at avstander ikke er et problem,om jeg har det beklager jeg det.... :sorry :redface

Jeg skrev at avstand ihvertfall ikke er noe problem.............i forbindelse med at jeg skulle ønske å flytte nordover et år eller så...
Ursekta meg....satana perkele !! :-)å
Sist redigert av Intruder den 02 des 2014, 10:15, redigert 1 gang totalt.

Nil satis nisi optimum !

Brukeravatar
KawaJens
Motorsykkelen din: ?

Legg inn av KawaJens »

For oss med på bøgda med kun et verksted i nærhete som er ca 1t kjøring blir det også knølete med EU kontrol. Enten må en transporter sykkelen fram og tilbake på henger om vinteren eller så kan en risikere og havne i kø om sommeren som kan vere 3-4 veker lang.

Brukeravatar
jhn

Legg inn av jhn »

Intruder skrev:
jhn skrev:

Mener som jeg skriver at avstanden er det største problemet mange steder,men kunne ikke en ansatt på et eller annet bilverksted f.eks. skoleres vedl å ta et kurs e l for å bli istand til å utføre jobben ?
Betalt av HMK Erna,kurset altså..

Kan ikke se jeg noen steder har skrevet at avstander ikke er et problem,om jeg har det beklager jeg det.... :sorry :redface

Jeg skrev at avstand ihvertfall ikke er noe problem.............i forbindelse med at jeg skulle ønske å flytte nordover et år eller så...
Ursekta meg....satana perkele !! :-)å
Ingen grunn til å beklage noe som helst, Intruder. En enkel misforståelse bare ... fra min side.
Om alle skulle forstå alt riktig ved første øyekast, ville vi jo gått glipp av mange gode diskusjoner og krangler ... det vil vi vel ikke?
Jeg foretrekker at du fortsetter å være litt tvetydig :prf
Voi vitto.

sotOle
Motorsykkelen din: Ja

Legg inn av sotOle »

http://nmcu.org/avskilting-i-st-ykontroll

Kanskje ikke et problem for så mange her inne, men det viser i hvert fall at det kan være godt med litt støtte og hjelp fra NMCU i kamp mot byråkratiet.

Brukeravatar
jhn

Legg inn av jhn »

sotOle skrev:http://nmcu.org/avskilting-i-st-ykontroll

Kanskje ikke et problem for så mange her inne, men det viser i hvert fall at det kan være godt med litt støtte og hjelp fra NMCU i kamp mot byråkratiet.
Joda, alltid godt å ha noen allierte når man får urimelig behandling fra øvrigheta ... men samtidig, dette er jo i stor grad selvpåførte problemer fra motorsyklistens side, så det plager ikke meg nevneverdig :sorry

Brukeravatar
JohnnyTh

Legg inn av JohnnyTh »

jhn skrev:
sotOle skrev:http://nmcu.org/avskilting-i-st-ykontroll

Joda, alltid godt å ha noen allierte når man får urimelig behandling fra øvrigheta ... men samtidig, dette er jo i stor grad selvpåførte problemer fra motorsyklistens side, så det plager ikke meg nevneverdig :sorry

Er godt de tar tak i disse støyforurenserne. En mangellapp hadde jo bare betydd at den hadde blitt vist med orginalpotte og så hadde den andre blitt satt på igjen. Håper det gjøres en endring i regelverket slik at de neste gang kan beholde skiltet.

Toven

Legg inn av Toven »

Håper det motsatte :-) Flere grunner men bl.a at jeg måtte kutte potta med baufil for å få på slip-on :knegg

Svar