Sivilpoliti på motorsykkel *Video*

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Svar
Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3520
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Bosted: Lista

Re: Sivilpoliti på motorsykkel *Video*

Legg inn av JohnnyTh »

LordShaft skrev:Så det jeg klarer å lese her, bortsett fra skryt av antall kjørte km i året.... At alle er gode sjåfører.... Men stort sett bare erfaring som avgjør hvor god en eventuelt er?
Hvor mange har årlig kurs på glattkjøringsbane? Hvor mange har "rustløser" kurs på bil? Lastebil? Buss?
Hvor mange har jevnlig tester i forhold til ferdigheter, trafikkflyt, bedømmelse osv med sertifisert instruktør?
Noen?

Kan dette bidra til å øke ferdigheter og dyktighet, kanskje mer enn nettopp erfaring? Gjør du noe feil i 10 år, er det da mindre feil etter 20 år, pga erfaring?

Note 4
Jeg har diskutert dette med min bror som jobber i Oslopolitiet og har er ikke helt enig med deg. Han sier at de flste politistudenter har ikke bil når de studerer for de er studenter og har ikke råd. Når de så tar lappen under studiene -som de må- så kjører de fremdeles ikke bil for de bor i Oslo og trenger ikke bil.
Så er de ferdig utdannet og har vært på diverse kurs i kjøreteknikk. Dette gjør dem ikke nødvendigvis til flinke sjåfører. Jeg har ingen tro på at noen kurs kan erstatte flere år med erfaring. En erfaren politimann som har kjørt bil i åresvis og hatt diverse kurs i tillegg er selvsagt noe helt annet for han har jo og erfaringen.

Jeg tror og at de av oss som har vært litt rebelske i ungdomen i forhold til å kjøre har gjort noen erfaringer som gjør oss til bedre sjåfører.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: Sivilpoliti på motorsykkel *Video*

Legg inn av LordShaft »

Du har diskutert med din bror? Hva er det du ikke er enig i? At kombinasjonen Erfaring, kursing og viderutvikling avgjør om du blir en bedre sjåfør enn erfaring alene? :-k

Jeg får ikke det til å stemme at erfaring alene er med på å avgjøre om du er en dyktig sjåfør eller ikke. Tar du en nyutdannet politistudent, med sine ekstra kurs osv kontra en annen fersk sjåfør som nettopp har fått sertifikat. Så vil jeg helt klart si at politistudenten er en bedre sjåfør (selvfølgelig tatt vekk den faktoren at der finnes noen som bare er naturlig flinkere å kjøre bil enn andre, på lik linje som idrett og andre ting)

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3520
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Bosted: Lista

Re: Sivilpoliti på motorsykkel *Video*

Legg inn av JohnnyTh »

LordShaft skrev:Du har diskutert med din bror? Hva er det du ikke er enig i? At kombinasjonen Erfaring, kursing og viderutvikling avgjør om du blir en bedre sjåfør enn erfaring alene? :-k

Jeg får ikke det til å stemme at erfaring alene er med på å avgjøre om du er en dyktig sjåfør eller ikke. Tar du en nyutdannet politistudent, med sine ekstra kurs osv kontra en annen fersk sjåfør som nettopp har fått sertifikat. Så vil jeg helt klart si at politistudenten er en bedre sjåfør (selvfølgelig tatt vekk den faktoren at der finnes noen som bare er naturlig flinkere å kjøre bil enn andre, på lik linje som idrett og andre ting)
Jeg tror en sjåfør med 5 års erfaring er minst like god sjåfør som en nyutdannet politimann som kun har hatt førerkortopplæring og noen kurs i kjøreteknikk.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: Sivilpoliti på motorsykkel *Video*

Legg inn av LordShaft »

JohnnyTh skrev:
Jeg tror en sjåfør med 5 års erfaring er minst like god sjåfør som en nyutdannet politimann som kun har hatt førerkortopplæring og noen kurs i kjøreteknikk.
:thumleft

Brukeravatar
KawaJens
Innlegg: 489
Registrert: 25 nov 2014, 20:50
Motorsykkelen din: ?

Re: Sivilpoliti på motorsykkel *Video*

Legg inn av KawaJens »

Dei som kjører for mykje i året er farlige sjåfører. Dei kjører så mykje at dei overvurderer seg sjølv og kviler på "erfaringen" sin.

Undetsøkelse har faktisk bevist at sjåfører med "erfaring" er på 2 plass i skade statestikk og første plass i alvorlige ulykker.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: Sivilpoliti på motorsykkel *Video*

Legg inn av jhn »

JohnnyTh skrev:
Jeg tror og at de av oss som har vært litt rebelske i ungdomen i forhold til å kjøre har gjort noen erfaringer som gjør oss til bedre sjåfører.
Denne setningen kan man kanskje se i sammenheng med de tidligere nevnte 80%.

Ungdommen tror jo at rebelskhet i seg selv gjør de til bedre sjåfører ... når går det over til dyktighet?
Bare det at man går rundt å trur at man er en bedre sjåfør enn de fleste andre, er antageligvis skyld i flere ulykker

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3618
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Bosted: Hobøl

Re: Sivilpoliti på motorsykkel *Video*

Legg inn av mortenolb »

jhn skrev:
JohnnyTh skrev:
Jeg tror og at de av oss som har vært litt rebelske i ungdomen i forhold til å kjøre har gjort noen erfaringer som gjør oss til bedre sjåfører.
Denne setningen kan man kanskje se i sammenheng med de tidligere nevnte 80%.

Ungdommen tror jo at rebelskhet i seg selv gjør de til bedre sjåfører ... når går det over til dyktighet?
Bare det at man går rundt å trur at man er en bedre sjåfør enn de fleste andre, er antageligvis skyld i flere ulykker
Det kan vel ha en sammenheng med at å være litt rebelske bak rattet i ungdommen gjør at man kommer opp i situasjoner hvor man erfarer hvor grensa går, og hva man gjør når den grensa ble kryssa?

Jeg går ikke innenfor den kategorien selv, jeg bare tenker at hvis man har lært seg å sladde frivillig, så har man mye større sjanse for å redde seg inn om man sladder ufrivillig. Hadde jeg sladda ufrivillig hadde jeg kræsja, med mindre jeg brått skulle ha flaks for en gangs skyld. Gud veit jeg går i grøfta om jeg sladder med vilje.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3520
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Bosted: Lista

Re: Sivilpoliti på motorsykkel *Video*

Legg inn av JohnnyTh »

mortenolb skrev:
jhn skrev:
JohnnyTh skrev:
Jeg tror og at de av oss som har vært litt rebelske i ungdomen i forhold til å kjøre har gjort noen erfaringer som gjør oss til bedre sjåfører.
Denne setningen kan man kanskje se i sammenheng med de tidligere nevnte 80%.

Ungdommen tror jo at rebelskhet i seg selv gjør de til bedre sjåfører ... når går det over til dyktighet?
Bare det at man går rundt å trur at man er en bedre sjåfør enn de fleste andre, er antageligvis skyld i flere ulykker
Det kan vel ha en sammenheng med at å være litt rebelske bak rattet i ungdommen gjør at man kommer opp i situasjoner hvor man erfarer hvor grensa går, og hva man gjør når den grensa ble kryssa?

Jeg går ikke innenfor den kategorien selv, jeg bare tenker at hvis man har lært seg å sladde frivillig, så har man mye større sjanse for å redde seg inn om man sladder ufrivillig. Hadde jeg sladda ufrivillig hadde jeg kræsja, med mindre jeg brått skulle ha flaks for en gangs skyld. Gud veit jeg går i grøfta om jeg sladder med vilje.
Var det jeg og tenkte. Tror at hvis man har testet litt grenser så har man lært mer enn hvis man har kjørt frem og tilbake på jobb i 50km/t i 20 år. Og kun om sommeren.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: Sivilpoliti på motorsykkel *Video*

Legg inn av jhn »

Joda, men man bevarer ofte fasinasjon for fart og moro ganske lenge etter at man er blitt såkalt voksen om man har den som ung, og er kanskje litt mere "aktiv" som voksen også ... og dermed utligner litt av fordelen, i beste fall.
Totalt sett hadde vel trafikken vært tryggere uten rebelsk ungdom i alle aldre.
:scratch Nei hvem vet ... det var bare en tanke som slo meg
... men en stor del av de bøtelagte fartsovertrederne er jo godt voksne menn, både i bil og på mc ... og det er vel oss å rebelske ungdommer det :-)å

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2274
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Bosted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Sivilpoliti på motorsykkel *Video*

Legg inn av tagesk »

KawaJens skrev: Undetsøkelse har faktisk bevist at sjåfører med "erfaring" er på 2 plass i skade statestikk og første plass i alvorlige ulykker.
De som kjører mest til åpenbart være innblandet i flest ulykker.
Ene og alene fordi de er mest på veien.

Det som er interessant er antallet ulykker per kilometer.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3520
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Bosted: Lista

Re: Sivilpoliti på motorsykkel *Video*

Legg inn av JohnnyTh »

tagesk skrev:
KawaJens skrev: Undetsøkelse har faktisk bevist at sjåfører med "erfaring" er på 2 plass i skade statestikk og første plass i alvorlige ulykker.
De som kjører mest til åpenbart være innblandet i flest ulykker.
Ene og alene fordi de er mest på veien.

Det som er interessant er antallet ulykker per kilometer.

[TaSK]
Jeg tenkte det samme. 110 åringer er sikkert helt nederst på ulykkesstatistikken.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2274
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Bosted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Sivilpoliti på motorsykkel *Video*

Legg inn av tagesk »

JohnnyTh skrev: Jeg tenkte det samme. 110 åringer er sikkert helt nederst på ulykkesstatistikken.
La oss ANTA at 0-18 åringer utgjør 25% av antallet mennesker i landet. De er ikke innblandet i 25% av ulykkene.
Men det er ikke fordi de er bedre bilister. Det er fordi de ikke er ute på veien.

Eller med andre ord: Lite er så vanskelig som å konkludere fra statistikk.
De fleste som gjør det forsvarer seg med "Folk flest....", eller "Alle vet...", eller "Du kverulerer....", eller "Broren til en jeg kjenner....".

For eksempel: Er passiv røyking farlig?
Vel, første spørsmål er (bør være): Farlig i forhold til hva?
Vi kan for eksempel sammenlingne med å jobbe om natten (på et sted hvor det ikke røykes). Med andre ord, hvor farlig er det å jobbe om natten i forhold til å jobbe om dagen. Svaret er: Veldig farlig.
Faktisk: Forskjellen mellom å jobbe om natten og å jobbe om dagen er STØRRE enn forskjellen mellom å være utsatt for passiv røyking og ikke være det.
Blir passiv røyking ufarlig av at å jobbe om natten er enda farligere? Det kommer an på hvem du spør.

Er det farlig å kjøre MC?
Det kommer i ikke liten grad an på om du ser på antall ulykker totalt, antall ulykker per kjørt kilometer frem til i dag, eller sjåførens alder.
Jeg har hørt (uten å ha sett det dokumentert) at halvparten av alle ulykker rammer sjåfører som enten er ruset, har en lånt, leid eller stjålet sykkel, eller er under 26 år.
La oss ANTA at det er sant.
Er det da farlig for meg som er 50 år med 300.000 km erfaring på MC over 20 år (i tillegg til 200.000 i bil) å kjøre sykkel?
Farligere enn hva?

Oh well. Jeg har nettopp delt en flaske Vino Novello fra Sicilia med Hustruen, og jeg har en Hollandsk sigar i munnviken.
Å kjøre MC er bare barnemat :-)

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39838
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sivilpoliti på motorsykkel *Video*

Legg inn av AJ »

tagesk skrev:
Oh well. Jeg har nettopp delt en flaske Vino Novello fra Sicilia med Hustruen, og jeg har en Hollandsk sigar i munnviken.
Å kjøre MC er bare barnemat :-)

[TaSK]
Hypoteser er morsomt :-) . Og ikke minst viktig i mange sammenhenger. For all del.
Men kommentarer (eller slutninger, om man vil) som den siste du kommer med er rett og slett bare ubetalelige :knegg :thumleft
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: Sivilpoliti på motorsykkel *Video*

Legg inn av jhn »

JohnnyTh skrev:
tagesk skrev:
KawaJens skrev: Undetsøkelse har faktisk bevist at sjåfører med "erfaring" er på 2 plass i skade statestikk og første plass i alvorlige ulykker.
De som kjører mest til åpenbart være innblandet i flest ulykker.
Ene og alene fordi de er mest på veien.

Det som er interessant er antallet ulykker per kilometer.

[TaSK]
Jeg tenkte det samme. 110 åringer er sikkert helt nederst på ulykkesstatistikken.
Jeg antar vel at de fleste som lager statistikker, og i alle fall de som leser/henviser til statistikker har dette i tankene.
Går liksom ut i fra at om noen henviser til en statistikk, så er den riktig og sier noe om de riktige tingene ... men man vet jo aldri

Brukeravatar
KawaJens
Innlegg: 489
Registrert: 25 nov 2014, 20:50
Motorsykkelen din: ?

Re: Sivilpoliti på motorsykkel *Video*

Legg inn av KawaJens »

Nu var no den statestikken eg henviste til tatt i fra rauva, ville bere fyre litt.

Men noke som eg har hørt oppover åra i arbeidslivet så blir det påstått at den dei verste ulykker skjer med folk i 50åra, sansyligvis noke med at dei har jobba med ting så lenge at garden senkast og muligens overvurderer seg selv. Fakta? Hekje pepling.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: Sivilpoliti på motorsykkel *Video*

Legg inn av jhn »

Hvem vet? Men slett ikke utenkelig.

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Bosted: Helgeland

Re: Sivilpoliti på motorsykkel *Video*

Legg inn av DrGreve »

Statistisk sett er det livsfarlig å drikke kaffe... nærmere 94% av de som har dødd av snøras de siste 10 år har smakt på drikken...
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Bosted: Åsgårdstrand

Re: Sivilpoliti på motorsykkel *Video*

Legg inn av SuperMorten »

Men nå er vi langt unna sivilpoliti på motorsykkel... :knegg
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
norse900
Innlegg: 984
Registrert: 18 sep 2013, 15:25
Motorsykkelen din: BMW R1100RT
Bosted: Stavanger

Re: Sivilpoliti på motorsykkel *Video*

Legg inn av norse900 »

... og det håper jeg å kunne fortsette med... Jo lengre, desto bedre :knegg
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)

KawaKjetil

Re: Sivilpoliti på motorsykkel *Video*

Legg inn av KawaKjetil »

Uansett hvor god en føler seg, så er det viktigst å holde fokuset på trafikkbildet
[video]https://www.youtube.com/watch?v=_b3T7u4 ... ture=share[/video]

Brukeravatar
KawaJens
Innlegg: 489
Registrert: 25 nov 2014, 20:50
Motorsykkelen din: ?

Re: Sivilpoliti på motorsykkel *Video*

Legg inn av KawaJens »

DrGreve skrev:Statistisk sett er det livsfarlig å drikke kaffe... nærmere 94% av de som har dødd av snøras de siste 10 år har smakt på drikken...
Statistisk sett så er å leve det farligste du kan gjøre, ingen har overlevd livet pr dags dato.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: Sivilpoliti på motorsykkel *Video*

Legg inn av jhn »

DrGreve skrev:Statistisk sett er det livsfarlig å drikke kaffe... nærmere 94% av de som har dødd av snøras de siste 10 år har smakt på drikken...
De resterende 6% omkom også, så det hjalp jo ikke en dritt å sløyfe kaffen :sk?

Brukeravatar
Busa Trond
Innlegg: 2747
Registrert: 23 sep 2010, 20:58
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Re: Sivilpoliti på motorsykkel *Video*

Legg inn av Busa Trond »

jhn skrev:
DrGreve skrev:Statistisk sett er det livsfarlig å drikke kaffe... nærmere 94% av de som har dødd av snøras de siste 10 år har smakt på drikken...
De resterende 6% omkom også, så det hjalp jo ikke en dritt å sløyfe kaffen :sk?
Jeg leste om en kar, om han var hard på kaffen er uvisst. Men han skvalpa å drakk noe vin, gjerne sammen med kompisgjengen. Det sies at han er ved godt mot enda selv om han er langt over 2000 år gammel :oh

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Bosted: Oslo

Re: Sivilpoliti på motorsykkel *Video*

Legg inn av ojda »

Busa Trond skrev:
jhn skrev:
DrGreve skrev:Statistisk sett er det livsfarlig å drikke kaffe... nærmere 94% av de som har dødd av snøras de siste 10 år har smakt på drikken...
De resterende 6% omkom også, så det hjalp jo ikke en dritt å sløyfe kaffen :sk?
Jeg leste om en kar, om han var hard på kaffen er uvisst. Men han skvalpa å drakk noe vin, gjerne sammen med kompisgjengen. Det sies at han er ved godt mot enda selv om han er langt over 2000 år gammel :oh
Er redd vi som går på Braastad ikke holder like lenge,
men så har vi det nok bedre så lenge det varer da :P :p :thumleft
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Svar