Du skjønte altså ikke hva jeg mente. Noen setter seg som "dommer" over hva slags utstyr som er riktig og ikke riktig. Noen velger å tillegge de enkelte MC-førere kjøreferdigheter basert på valg av utstyr. Har hittil ikke sett noen bli "dømt" på bakgrunn av kjøretøy, men det er mulig jeg har oversett noe. Og dette er ikke bare her. Det er mye verre på andre fora.cevillan skrev:Har lest det på nytt, men skjønner fortsatt ikke hva jeg ikke har fått med meg.SuperMorten skrev:Du har tydeligvis ikke skjønt noe. Les alt en gang til.cevillan skrev:Du har sannelig tro på at refleksvesten har magiske egenskaper når du sammenligner den med kjøreklærSuperMorten skrev:Helt enig med overskriften i tråden. Men det jeg undres aller mest over, er "reglene". Det er dødssynd å kjøre uten skikkelige kjøreklær, hansker og støvler, til og med åpningshjelm er fy fy.. men tar du på en refleksvest er du en usikker, uerfaren og mindre god sjåfør. Jeg skjønner refleksvestdiskusjoner drar ut når tilhengerne argumenter på dette nivået.
Jeg tolker det som du synes det finnes en dobbeltmoral blant noen"mc'ister". De som mener alle som kjører uten ATGATT er fullstendig uansvarlige, men de samme ATGATT-førerne vil ikke bruke refleksvest? Dette synes du er rart. Eller? Jeg synes det er rart å sammenligne kjøreklær (som har god effekt på personsikkerhet) med refleksvest som har ingen dokumentert effekt på noe som helst.
Korriger meg gjerne i stedet for å bare be meg lese det enda en gang.
Selv undrer jeg meg over forgubbingen av dette forumet, som mer og mer ser ut som å bestå av gretne, eldre menn med ekstrem PMS som utarbeider lister over alt som ikke er i tråd med egen fortreffelighet.
Ting jeg undres over at andre mc'ister foretar seg
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: Ting jeg undres over at andre mc'ister foretar seg
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
- Barbarozza
- Innlegg: 560
- Registrert: 21 apr 2011, 15:57
- Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400
Re: Ting jeg undres over at andre mc'ister foretar seg
Hvis jeg ikke tåler såpass har jeg vel ikke noe på nett eller her inne å gjøre45316 skrev:Når kommer Justin Bieber sitatene dine?cevillan skrev:Det at du siterer Sokrates understreker vel bare mitt poeng...Barbarozza skrev: La meg sitere Sokrates![]()
Ellers enig
terge, terge...
Får si unnskyld på forhånd! Kunne ikke dy meg.
Unnskyld!
Sent from my iPhone using Tapatalk

Jeg liker å diskutere, og jeg har jo gjort det også her inne, nok en gang, til det kjedsomlige
Uenighet er hva som får fram konsensus og en felles forståelse hvis man tør å være litt ærlig med seg sjøl i en debatt. Nytter ikke å ri på kjepphester i alle fall.
Forumet ville dø langsomt uten litt temperatur, jeg har ikke vært aktiv i det siste, det ble litt for snilt her inne, der har Erling et poeng. Jeg mener ikke noe vondt med det, men ble litt mye personlige bloggråder og de tenderer jo til å handle om den litt innsnevra greia til bloggeier, er liksom ikke der man slenger litt med leppa :)
Vi får være glad at noen gidder å svare, gidder å være uenig, det kommer som regel noe bra ut av det, kanskje ikke der og da men over tid.
Memento mori
Re: Ting jeg undres over at andre mc'ister foretar seg
Helt enig! Morro med litt temperatur. Jeg er i hvertfall ikke hårsår, men må ta og føle litt da man ikke kjenner de andre.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
- Kawagutten
- Innlegg: 2902
- Registrert: 04 jul 2011, 01:18
- Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
- Bosted: Vestfold
Re: Ting jeg undres over at andre mc'ister foretar seg
du sier ikke litt mot deg seg selv her da?Barbarozza skrev:Forumet ville dø langsomt uten litt temperatur, jeg har ikke vært aktiv i det siste, det ble litt for snilt her inne, der har Erling et poeng. Jeg mener ikke noe vondt med det, men ble litt mye personlige bloggråder og de tenderer jo til å handle om den litt innsnevra greia til bloggeier, er liksom ikke der man slenger litt med leppa :)
Vi får være glad at noen gidder å svare, gidder å være uenig, det kommer som regel noe bra ut av det, kanskje ikke der og da men over tid.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
-
- Innlegg: 269
- Registrert: 01 apr 2014, 10:11
- Motorsykkelen din: Aprilia Dorsoduro 1200. Vespa Piaggio.
Re: Ting jeg undres over at andre mc'ister foretar seg
Jeg er ganske skamløs! Jeg kjører til tider med solbriller. Dette fordi det tar meg ca 10 sekunder å stoppe for å ta de av meg å legge i tankbagen om behovet for de er borte. Jeg kjører ikke med mørkt visir da det nærmest er trafikkfarlig. Jeg har prøvd noen ulike hjelmer/visir, men jeg mister alt for mye nyanser (feks i asfalten) til at jeg ønsker å kjøre med det.
I tillegg kjører jeg noen ganger med gul refleksvest
Jeg kjører helt svart sykkel, svart kjøredress, svarte hansker og mørk grå hjelm. Når jeg skal hjem fra kveldsvakter (23:00 ca) hender det jeg tar på vesten.
I tillegg kjører jeg noen ganger med gul refleksvest

Re: Ting jeg undres over at andre mc'ister foretar seg
Når det gjelder vest eller ikke vest så burde det vel heller vere gul hjelm eller ikke gul hjelm? På mangen sykkler vist ikke dei aller fleste så er hjelmen mye mer synlig en vest? Ikke veit eg, har verken det ene aller andre.
-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Bosted: Bergen
- Kontakt:
Re: Ting jeg undres over at andre mc'ister foretar seg
Trafikkfarlig å kjøre med mørkt eller farget visir.... Hmmmdetvarvondtdet skrev:Jeg er ganske skamløs! Jeg kjører til tider med solbriller. Dette fordi det tar meg ca 10 sekunder å stoppe for å ta de av meg å legge i tankbagen om behovet for de er borte. Jeg kjører ikke med mørkt visir da det nærmest er trafikkfarlig. Jeg har prøvd noen ulike hjelmer/visir, men jeg mister alt for mye nyanser (feks i asfalten) til at jeg ønsker å kjøre med det.
I tillegg kjører jeg noen ganger med gul refleksvestJeg kjører helt svart sykkel, svart kjøredress, svarte hansker og mørk grå hjelm. Når jeg skal hjem fra kveldsvakter (23:00 ca) hender det jeg tar på vesten.
Det kan ikke være at synet ditt begynner å bli dårlig? Jeg kjører med sotet visir, og speil visir... Å det er ikke veldig store nyanse forskjellen fra klart visir....?
Jeg har heller ikke problem med å se i tuneller heller?
Note 4
- Intruder
- Innlegg: 8271
- Registrert: 08 des 2008, 10:44
- Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
- Bosted: Brumunddal
Re: Ting jeg undres over at andre mc'ister foretar seg
Vet ikke om dere har fått det med dere,men det er noen her inne som har så fine maskiner,dresser,hjelmer og ekstralys i mengder ,som setter like mye pris på å være konger ved pølsebua som å ta seg en tur ut i terrenget...




Evig eies kun det tapte !
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Ting jeg undres over at andre mc'ister foretar seg
Jeg tror garantert en gul hjelm er mest effektivt. Men en ny hjelm koster fra 4000kr og oppover, en refleksvest fra 20 kr og opp.KawaJens skrev:Når det gjelder vest eller ikke vest så burde det vel heller vere gul hjelm eller ikke gul hjelm? På mangen sykkler vist ikke dei aller fleste så er hjelmen mye mer synlig en vest? Ikke veit eg, har verken det ene aller andre.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
Re: Ting jeg undres over at andre mc'ister foretar seg
Alt man bruker av visir eller briller som er farget i en eller annen form vil redusere lyset. Tror ikke man trenger å ha dårlig syn for å oppleve at det kan bli litt mørkt når man kjører med sotet visir. Tidligere hadde jeg sånt visir som var sotet i toppen. Kunne ikke kjøre med det helt lukket i mørket for da ble det for mørkt.LordShaft skrev:Trafikkfarlig å kjøre med mørkt eller farget visir.... Hmmmdetvarvondtdet skrev:Jeg er ganske skamløs! Jeg kjører til tider med solbriller. Dette fordi det tar meg ca 10 sekunder å stoppe for å ta de av meg å legge i tankbagen om behovet for de er borte. Jeg kjører ikke med mørkt visir da det nærmest er trafikkfarlig. Jeg har prøvd noen ulike hjelmer/visir, men jeg mister alt for mye nyanser (feks i asfalten) til at jeg ønsker å kjøre med det.
I tillegg kjører jeg noen ganger med gul refleksvestJeg kjører helt svart sykkel, svart kjøredress, svarte hansker og mørk grå hjelm. Når jeg skal hjem fra kveldsvakter (23:00 ca) hender det jeg tar på vesten.
Det kan ikke være at synet ditt begynner å bli dårlig? Jeg kjører med sotet visir, og speil visir... Å det er ikke veldig store nyanse forskjellen fra klart visir....?
Jeg har heller ikke problem med å se i tuneller heller?
Note 4
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Bosted: Bergen
- Kontakt:
Re: Ting jeg undres over at andre mc'ister foretar seg
Ja sotet visir reduserer lyset, og kan bli litt for mørkt på mørke kvelder.... Men å si det er trafikkfarlig? Der er jeg ikke enigJohnnyTh skrev:Alt man bruker av visir eller briller som er farget i en eller annen form vil redusere lyset. Tror ikke man trenger å ha dårlig syn for å oppleve at det kan bli litt mørkt når man kjører med sotet visir. Tidligere hadde jeg sånt visir som var sotet i toppen. Kunne ikke kjøre med det helt lukket i mørket for da ble det for mørkt.LordShaft skrev:Trafikkfarlig å kjøre med mørkt eller farget visir.... Hmmmdetvarvondtdet skrev:Jeg er ganske skamløs! Jeg kjører til tider med solbriller. Dette fordi det tar meg ca 10 sekunder å stoppe for å ta de av meg å legge i tankbagen om behovet for de er borte. Jeg kjører ikke med mørkt visir da det nærmest er trafikkfarlig. Jeg har prøvd noen ulike hjelmer/visir, men jeg mister alt for mye nyanser (feks i asfalten) til at jeg ønsker å kjøre med det.
I tillegg kjører jeg noen ganger med gul refleksvestJeg kjører helt svart sykkel, svart kjøredress, svarte hansker og mørk grå hjelm. Når jeg skal hjem fra kveldsvakter (23:00 ca) hender det jeg tar på vesten.
Det kan ikke være at synet ditt begynner å bli dårlig? Jeg kjører med sotet visir, og speil visir... Å det er ikke veldig store nyanse forskjellen fra klart visir....?
Jeg har heller ikke problem med å se i tuneller heller?
Note 4
Note 4
Re: Ting jeg undres over at andre mc'ister foretar seg
Hvis man ikke ser veien så er det vel litt trafikkfarlig? Men man kan jo bare kjøre med visiret åpent.LordShaft skrev:Ja sotet visir reduserer lyset, og kan bli litt for mørkt på mørke kvelder.... Men å si det er trafikkfarlig? Der er jeg ikke enigJohnnyTh skrev:Alt man bruker av visir eller briller som er farget i en eller annen form vil redusere lyset. Tror ikke man trenger å ha dårlig syn for å oppleve at det kan bli litt mørkt når man kjører med sotet visir. Tidligere hadde jeg sånt visir som var sotet i toppen. Kunne ikke kjøre med det helt lukket i mørket for da ble det for mørkt.LordShaft skrev:Trafikkfarlig å kjøre med mørkt eller farget visir.... Hmmmdetvarvondtdet skrev:Jeg er ganske skamløs! Jeg kjører til tider med solbriller. Dette fordi det tar meg ca 10 sekunder å stoppe for å ta de av meg å legge i tankbagen om behovet for de er borte. Jeg kjører ikke med mørkt visir da det nærmest er trafikkfarlig. Jeg har prøvd noen ulike hjelmer/visir, men jeg mister alt for mye nyanser (feks i asfalten) til at jeg ønsker å kjøre med det.
I tillegg kjører jeg noen ganger med gul refleksvestJeg kjører helt svart sykkel, svart kjøredress, svarte hansker og mørk grå hjelm. Når jeg skal hjem fra kveldsvakter (23:00 ca) hender det jeg tar på vesten.
Det kan ikke være at synet ditt begynner å bli dårlig? Jeg kjører med sotet visir, og speil visir... Å det er ikke veldig store nyanse forskjellen fra klart visir....?
Jeg har heller ikke problem med å se i tuneller heller?
Note 4
Note 4
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
- DrGreve
- Innlegg: 2304
- Registrert: 31 aug 2012, 01:50
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
- Bosted: Helgeland
Re: Ting jeg undres over at andre mc'ister foretar seg
Jeg har en Nitrohjelm som jeg har sotet visir på, og jeg sliter litt med den når jeg kommer fra sollys og inn i mørk tunell.. Men for alt jeg vet, så kan det også være alderen, at øynene ikke justerer seg raskt nok :)
Og ja, i de ekstreme tilfellene, fra kraftig sol til meget dårlig opplyst tunell, så vil jeg kalle det trafikkfarlig.
Jeg bruker dog denne hjelmen kun som reservehjelm til passasjerer og på korte byturer.
Og ja, i de ekstreme tilfellene, fra kraftig sol til meget dårlig opplyst tunell, så vil jeg kalle det trafikkfarlig.
Jeg bruker dog denne hjelmen kun som reservehjelm til passasjerer og på korte byturer.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Bosted: Bergen
- Kontakt:
Re: Ting jeg undres over at andre mc'ister foretar seg
Det er nok ikke utenkelig at alderen kommer inn i bildet her. Det er rimelig godt kjent at den tingen det er hardest for oss mannfolk å innrømme at er blitt svakere eller dårligere er nettopp synet. Folk som ikke klarer å lese avisen, men nekter for at de trenger briller 
Er tunnelen uten lys i taket, er overgangen fra sollys ute til mørk tunnel for hard for mitt syn, da vipper jeg opp visiret. Men er det lys i taket, går det helt fint... Men akkurat dette er nok veldig bestemt på hvor godt synet ditt er
Note 4

Er tunnelen uten lys i taket, er overgangen fra sollys ute til mørk tunnel for hard for mitt syn, da vipper jeg opp visiret. Men er det lys i taket, går det helt fint... Men akkurat dette er nok veldig bestemt på hvor godt synet ditt er
Note 4
- DrGreve
- Innlegg: 2304
- Registrert: 31 aug 2012, 01:50
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
- Bosted: Helgeland
Re: Ting jeg undres over at andre mc'ister foretar seg
Alderen er nok hovedårsaken, men like fullt trafikkfarlig... for meg :)
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Ting jeg undres over at andre mc'ister foretar seg
Alle mister nattsyn når de blir eldre.LordShaft skrev:Det er nok ikke utenkelig at alderen kommer inn i bildet her. Det er rimelig godt kjent at den tingen det er hardest for oss mannfolk å innrømme at er blitt svakere eller dårligere er nettopp synet. Folk som ikke klarer å lese avisen, men nekter for at de trenger briller
Er tunnelen uten lys i taket, er overgangen fra sollys ute til mørk tunnel for hard for mitt syn, da vipper jeg opp visiret. Men er det lys i taket, går det helt fint... Men akkurat dette er nok veldig bestemt på hvor godt synet ditt er
Note 4
http://bobilverden.no/allerede-som-40-a ... -redusert/" onclick="window.open(this.href);return false;
Er det i det hele tatt lovlig med sotet visir?
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
Re: Ting jeg undres over at andre mc'ister foretar seg
Hvis du kan kjøre gjennom en mørk tunell med sotet visir uten problemer så har du et imponerende nattesynLordShaft skrev:Trafikkfarlig å kjøre med mørkt eller farget visir.... Hmmmdetvarvondtdet skrev:Jeg er ganske skamløs! Jeg kjører til tider med solbriller. Dette fordi det tar meg ca 10 sekunder å stoppe for å ta de av meg å legge i tankbagen om behovet for de er borte. Jeg kjører ikke med mørkt visir da det nærmest er trafikkfarlig. Jeg har prøvd noen ulike hjelmer/visir, men jeg mister alt for mye nyanser (feks i asfalten) til at jeg ønsker å kjøre med det.
I tillegg kjører jeg noen ganger med gul refleksvestJeg kjører helt svart sykkel, svart kjøredress, svarte hansker og mørk grå hjelm. Når jeg skal hjem fra kveldsvakter (23:00 ca) hender det jeg tar på vesten.
Det kan ikke være at synet ditt begynner å bli dårlig? Jeg kjører med sotet visir, og speil visir... Å det er ikke veldig store nyanse forskjellen fra klart visir....?
Jeg har heller ikke problem med å se i tuneller heller?
Note 4

Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Bosted: Bergen
- Kontakt:
Re: Ting jeg undres over at andre mc'ister foretar seg
Er det litt belysning i tunnelen går dette helt fint... Er det helt mørk tunnel kan det ta litt tid hvis jeg kommer fra skarpt sollys ute. Jeg må virkelig spørre, hvor dårlig nattesyn har dere?
Eller dere vil vel kanskje annta at jeg leker med livet og er ansvaraløs sjåfør
Note 4
Eller dere vil vel kanskje annta at jeg leker med livet og er ansvaraløs sjåfør

Note 4
Re: Ting jeg undres over at andre mc'ister foretar seg
Man har ikke fullt nattsyn før etter ca 30 minutter i mørket. Men allerede etter få sekunder så bedres nattsynet når man kommer i mørke. Som skarpskytter har jeg hatt mange leksjoner i observasjonsteknikk i mørke og trikset er å bruke sidesynet da man har svært lite lysfølsomhet i detaljsynet sitt. Det ville vært for meg svært unaturlig å kjøre mc med sidesynet selv om jeg bruker det aktivt i felt om natten.LordShaft skrev:Er det litt belysning i tunnelen går dette helt fint... Er det helt mørk tunnel kan det ta litt tid hvis jeg kommer fra skarpt sollys ute. Jeg må virkelig spørre, hvor dårlig nattesyn har dere?
Eller dere vil vel kanskje annta at jeg leker med livet og er ansvaraløs sjåfør
Note 4

Vanskelig å svare på hvor dårlig nattesyn jeg har for det kommer jo an på hvem man sammenligner seg med. Hvis det ikke er markant dårligere enn en 20 åring så ville jeg blitt svært overrasket. Selv om jeg ikke har noen problemer. Har kanskje blitt litt dårligere etter synslaseroperasjonen for 2 år siden.
Her fra store norske leksikon
Dag- og nattsyn
Fotoreseptorene kan deles i to hovedklasser: tapper og staver, som er knyttet til henholdsvis dag- og nattsyn. Tappene kan igjen deles i tre klasser etter sitt innhold av tre typer synspigment (opsiner). Disse er meget flyktige, men man mener å kjenne deres absorpsjonsspektra og at de har sin høyeste absorpsjon av lysenergi henholdsvis i den langbølgede (røde), den midtre (grønne) og den kortbølgede (blå) del av lysets spektrum. De antas å være en forutsetning for dagsynets fargefølsomhet. De har for liten lysfølsomhet til at de kan fungere i mørke. Tappene har størst tetthet i fovea, som er området for skarpest dagsyn.
Stavene inneholder fargestoffet «synspurpur» (rhodopsin) som er beslektet med vitamin A. Dets absorpsjonsspektrum svarer til nattsynets følsomhetsspektrum. Fovea inneholder ingen staver; om man derfor titter på en svak stjerne mot en mørk nattehimmel vil man ikke se noenting om man fokuserer direkte på stjernen – man må se litt til siden.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: Ting jeg undres over at andre mc'ister foretar seg
Blir ikke dette litt som om å diskutere om øyelokka er trafikkfarlig?JohnnyTh skrev:Hvis man ikke ser veien så er det vel litt trafikkfarlig? Men man kan jo bare kjøre med visiret åpent.LordShaft skrev:Ja sotet visir reduserer lyset, og kan bli litt for mørkt på mørke kvelder.... Men å si det er trafikkfarlig? Der er jeg ikke enigJohnnyTh skrev:Alt man bruker av visir eller briller som er farget i en eller annen form vil redusere lyset. Tror ikke man trenger å ha dårlig syn for å oppleve at det kan bli litt mørkt når man kjører med sotet visir. Tidligere hadde jeg sånt visir som var sotet i toppen. Kunne ikke kjøre med det helt lukket i mørket for da ble det for mørkt.LordShaft skrev:... Trafikkfarlig å kjøre med mørkt eller farget visir.... Hmmmdetvarvondtdet skrev: .... Jeg kjører ikke med mørkt visir da det nærmest er trafikkfarlig.
Litt skumle når de er nede, ellers er de helt uproblematiske. :-)å
Re: Ting jeg undres over at andre mc'ister foretar seg
Hehe, godt poeng!jhn skrev:Blir ikke dette litt som om å diskutere om øyelokka er trafikkfarlig?JohnnyTh skrev:Hvis man ikke ser veien så er det vel litt trafikkfarlig? Men man kan jo bare kjøre med visiret åpent.LordShaft skrev:Ja sotet visir reduserer lyset, og kan bli litt for mørkt på mørke kvelder.... Men å si det er trafikkfarlig? Der er jeg ikke enigJohnnyTh skrev:Alt man bruker av visir eller briller som er farget i en eller annen form vil redusere lyset. Tror ikke man trenger å ha dårlig syn for å oppleve at det kan bli litt mørkt når man kjører med sotet visir. Tidligere hadde jeg sånt visir som var sotet i toppen. Kunne ikke kjøre med det helt lukket i mørket for da ble det for mørkt.LordShaft skrev:... Trafikkfarlig å kjøre med mørkt eller farget visir.... Hmmmdetvarvondtdet skrev: .... Jeg kjører ikke med mørkt visir da det nærmest er trafikkfarlig.
Litt skumle når de er nede, ellers er de helt uproblematiske. :-)å
Sent from my iPhone using Tapatalk
-
- Innlegg: 269
- Registrert: 01 apr 2014, 10:11
- Motorsykkelen din: Aprilia Dorsoduro 1200. Vespa Piaggio.
Re: Ting jeg undres over at andre mc'ister foretar seg
Jeg mente ikke at det er trafikkfarlig på generell basis, men det er trafikkfarlig når jeg bruker farget visir. Jeg har aldri klart å bli komfertabel med det. Jeg har funnet meg et par gode solbriller som tar akkurat nok lys uten at brilleglassene er særlig mørke. Tror kanskje utviklingen på brilleglass har kommet noget lenger en utviklingen av visirplast...ikke vet jeg :-) Tuneller blir alt for mørkt for meg med farget visir. Kan godt være at jeg trenger lang tid for å venne meg til overgangen lyst-mørkt.LordShaft skrev:Trafikkfarlig å kjøre med mørkt eller farget visir.... Hmmmdetvarvondtdet skrev:
Det kan ikke være at synet ditt begynner å bli dårlig? Jeg kjører med sotet visir, og speil visir... Å det er ikke veldig store nyanse forskjellen fra klart visir....?
Jeg har heller ikke problem med å se i tuneller heller?
Note 4
Jeg kan faktisk syntes det er slitsomt nok å kjøre i mørket om ikke veistrekningen er belyst. Om jeg i tillegg skulle kjørt med farget visir kunne kveldsturene mine blitt mer spennende en hva jeg hadde likt.
Re: Ting jeg undres over at andre mc'ister foretar seg
Enig. Jeg kjørte en gang fra Evje til Kristiansand i 3 grader og yr, seint på kvelden. Visiret halvåpent hele veien, pga soting i toppen. Ikke noe behaglig tur.detvarvondtdet skrev:Jeg mente ikke at det er trafikkfarlig på generell basis, men det er trafikkfarlig når jeg bruker farget visir. Jeg har aldri klart å bli komfertabel med det. Jeg har funnet meg et par gode solbriller som tar akkurat nok lys uten at brilleglassene er særlig mørke. Tror kanskje utviklingen på brilleglass har kommet noget lenger en utviklingen av visirplast...ikke vet jeg :-) Tuneller blir alt for mørkt for meg med farget visir. Kan godt være at jeg trenger lang tid for å venne meg til overgangen lyst-mørkt.LordShaft skrev:Trafikkfarlig å kjøre med mørkt eller farget visir.... Hmmmdetvarvondtdet skrev:
Det kan ikke være at synet ditt begynner å bli dårlig? Jeg kjører med sotet visir, og speil visir... Å det er ikke veldig store nyanse forskjellen fra klart visir....?
Jeg har heller ikke problem med å se i tuneller heller?
Note 4
Jeg kan faktisk syntes det er slitsomt nok å kjøre i mørket om ikke veistrekningen er belyst. Om jeg i tillegg skulle kjørt med farget visir kunne kveldsturene mine blitt mer spennende en hva jeg hadde likt.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Ting jeg undres over at andre mc'ister foretar seg
Vet no ikke det....LordShaft skrev:Det er nok ikke utenkelig at alderen kommer inn i bildet her. Det er rimelig godt kjent at den tingen det er hardest for oss mannfolk å innrømme at er blitt svakere eller dårligere er nettopp synet. Folk som ikke klarer å lese avisen, men nekter for at de trenger briller
Note 4
Æ har null problem med å innrømme at synet e blitt dårligere.
Da e det andre evner som e mye vanskeligere å innrømme en viss svekkelse av


Nei, æ vil ikke snakke om det..............
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: Ting jeg undres over at andre mc'ister foretar seg
Her er det bare synet...Jompa skrev:Vet no ikke det....LordShaft skrev:Det er nok ikke utenkelig at alderen kommer inn i bildet her. Det er rimelig godt kjent at den tingen det er hardest for oss mannfolk å innrømme at er blitt svakere eller dårligere er nettopp synet. Folk som ikke klarer å lese avisen, men nekter for at de trenger briller
Note 4
Æ har null problem med å innrømme at synet e blitt dårligere.
Da e det andre evner som e mye vanskeligere å innrømme en viss svekkelse av![]()
![]()
Nei, æ vil ikke snakke om det..............

[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km