LordShaft skrev:Se vekk ifra de lokale forrurensingene en liten stund.
Hvis vi bare ser på klima, temperaturer osv i en stor glabal sammenheng.
Vet vi at temperaturen ville økt mer/mindre uten mennesklig inngripen?
Jeg hører stadig vekk om at sommeren eller vinteren har ikke vært så varm/kald på 100 år. Dette betyr altså at vi har hatt slike temperaturer lenge før vi ble stor forbrukere av fosilt brensel

.
Ja, vi vet vel egentlig det ... det er vel så godt som ingen uenighet hva Co2 gjør ... det fungerer som et slags lokk som holder bedre på varmen enn en ren atmosfære.
En høyere gjennomsnittstemp betyr ikke nødvendigvis at det blir varmere overalt ... alltid.
LordShaft skrev:
Det er funnet ørkensand og aske fra forskjellige pol iser som tilsier at det har vært langt mindre is back in the days! uten at store land lå under vann.
Vi er jo kjent for å bygge så nært vann/sjø som mulig. Om "krisen" eller den naturlige gangen skulle inntreffe...har vi bare oss selv å takke? .
Nei, ikke bare ... men det påstås at vi fremskynder og forsterker virkningen
LordShaft skrev:
I går blåste det på vestlandet med orkan styrke, det er kraftigste vinden som er registrert på 20 år. Sist var vel nyttårs orkanen. Blir det mer ekstrem vær av høyere temperatur? .
Ja, det er det ingen tvil om. Ingenting påvirker været mere enn havtemperaturen.
Store forskjeller mellom hav- og luft-temp er årsaken til sterke vinder.
LordShaft skrev:
Men den globale oppvarmingen som vi er skyld i, skulle det da være mulig å få så kalde vintere som vi hadde i 2009 og 2010?
Det var nesten ny nedbørs rekord i bergen for noen år siden... var 112 eller 13 dager med regn.... denne rekorden hadde ikke vi vært i nærheten av å slå på over 100 år. Så det var ekstrem vær før, det er ekstrem vær nå.
Det er mye synsing og statestikk føler jeg på dette tema. En drar natrulige konklusjoner....
Det var en dokumentar på tv, der de hadde funnet noen pingvin og hval bein på grønnland. De tok disse restene med til flere eksperter. De kunne fastslå at disse restene stammet fra en utdødd rase som levde for mange tusen år siden. En ekspert hevdet at de kunne være så mye som en million år gamle.... Se om jeg finner youtube linken til denne dokumentaren.
Mye synsing ja ... dess mindre man vet dess mere synsing blir det. Foreløpig tror jeg mere på de faglærte ... og nå henviser du også til en ekspert.
Men igjen ... det er ingen uenighet om at klima og dyreliv og vannstand og alt mulig annet alltid har variert ... det er på en måte ikke det det strides om.
Spørsmålet er om vi fremskynder og forsterker effektene ... og om det kunne være lurt å prøve og bremse.
Om man nekter å tro at svaret er "ja", er det ikke nødvendig å bremse.
De som har litt kunnskap om meteorologi og oseanologi mener ja ... jeg har
litt kunnskap om dette, dels pga min utdannelse og litt pga interesse.
Jeg skal ikke fortelle noen hva de skal mene, men jeg synes det er litt merkelig at man stort sett stoler på fagfolk i de fleste sammenhenger, men ikke på klimaforskere ... men man ser på værmeldingen før man skal på mc-tur.
Stort sett stemmer værmeldingene ganske godt, og det bygger på samme kunnskapen som disse suspekte klimaforskerne har.